Livslängd på kolvkompressorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gitters

Re: Livslängd på kolvkompressorer

Inlägg av Gitters »

Det hade iofs varit en bra funktion, om man hade några mindre runda försvagningar i botten som gav vika först, innan man får en längre skada som riskerar att öppna hela tanken med det samma. När jag får tillfälle ska jag kolla om jag kan se hur en tank ser ut på insidan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Såg en video på nätet från USA där en typ 50l tank på tror det var en bilfirma plötsligt brister när den pumpas upp och är nära max tryck, i princip hela ena sidan fläks upp, den hade inte blivit tömd så ofta som den skulle. Ingen skadas har jag för mig men det blir lite hörsel nedsättning vad jag förstod.

Skulle sprayats nån typ gummiblandning som härdat i tanken, fast då hade tanken hållit för evigt så det görs väl inte.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Det blir ganska dålig kapacitet när tanken är full med vatten.
I gymnasiet hade vi en liten kompressor för att driva ventiler i automation, den gick i princip konstant tills jag dränerade den på typ lika mycket vatten som tanken var stor kändes de som, efter det gick den väldigt sällan.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

hawkan skrev: 26 januari 2025, 09:54:53 Jag drog slutsatsen efter det, rätt eller fel, att tanken är gjord för att rosta igenom snarare än att spricka.
Det är inget du kan förutsätta. Rostangreppet kan täcka en så stor yta att det blir mer än ett läckage.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Har sett att en del youtubare jag följer låter bottenventilen på tanken vara lite öppen hela tiden, en kontrollerad läcka alltså, för att blåsa ur vatten konstant.

Det är nog mest sådana som sysslar med billack iofs.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag ska bygga mig en lite större kompressor sen, idén med några sekunders pys vid start är ingen dum idé faktiskt.
Har ju ett styrskåp, så den kompletteringen är ju inte direkt avancerad.

Öppnar ventilen typ 5s vid varje start så lär det inte kunna bygga upp nåt vidare med vatten tänker jag?
hawkan

Inlägg av hawkan »

Sån här form är väl bäst då så allt vatten kommer ut.
Bild

En del av kompressorns olja har en tendens att hamna i botten på tanken, så det brukar vara en sörja av vatten och olja de få gånger jag pyser ut det.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Lite vatten kommer man nog inte undan eftersom det kondenserar allt eftersom luften kallnar. Men det blir iallafall inte litervis i den.
Den funktion jag är mest nöjd över med styrskåpet som jag byggde till min är en klocka som stänger av den på natten.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Man har ju vattenfilter med när man lackar, men dom brukar inte hantera väldigt fuktig luft.

Iaf inte sådana billiga filter jag haft.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Jag var inne ett tag på att sätta en kylare mellan blocket och tanken och ha avtappning där med.
Men luften jag får ut ur systemet är rätt så torr som den är så det kanske är onödigt mycket jobb för minimal vinning.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Glenn skrev: 27 januari 2025, 12:35:33 Man har ju vattenfilter med när man lackar, men dom brukar inte hantera väldigt fuktig luft.

Iaf inte sådana billiga filter jag haft.
Om du tänker på såna där små koppar som sitte lite var stan som skvallra om de tar dig fram fukt eller olja i systemet så är de inte i huvudsak som används för att torka luft. Lackfimor har Airdryers, har för mig att de brukar vara som en kylkompress som får luften att kondensera ut kvarvarande fukt och sen pumpar ut den.
Går att bygga passiva också med stående rör och vattenfällor.
Gitters

Inlägg av Gitters »

Atlas Copco har ett par serier med lufttorkar som jag tycker har fungerat bra, FX serien är en kyltork som tar ner daggpunkten till runt 3 grader. CD serien använder torkmedel som regenereras, den brukar kunna komma ner till runt -30 om jag inte är helt fel ute.

Dom klassiska LE2-15 kompressorerna brukar finnas i Full Feature utförande, med en fast monterad kyltork och ett partikelfilter. Dom jag har jobbat med hittils har alla haft torken monterad efter tanken, vilket är lite märkligt eftersom det då samlas vatten i tanken.

Bild
Bild
gkar

Inlägg av gkar »

Jag har en lite större, GA7FF, den kyltorkar direkt efter kompressorn.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vatten i tanken kan man lätt (tja, så länge allt funkar) få bort, och den stora ytan i tanken är bra för att sänka temperaturen
sedan kör man kyltork, mer ekonomiskt
Gitters

Inlägg av Gitters »

gkar skrev: 27 januari 2025, 19:33:10 Jag har en lite större, GA7FF, den kyltorkar direkt efter kompressorn.
Det ligger en del i det, kollade på ett par GA11 som är kopplade på samma sätt, med externa tankar.

Utloppet är oftast ganska varmt, dom GA-serie kompressorer jag har arbetat med saknar oljetrycksvakt utan löser ut på hög utloppstemp istället(120 grader trippgräns tror jag), om oljan tar slut. Kanske skulle man skada torken om den varma luften kördes in direkt, även vid normalare utloppstemperaturer. GA maskinerna har inte heller någon oljepump tror jag, utan man använder tryckluftstrycket i utloppet för att trycka in smörjoljan i kompressorn.
Skriv svar