Kulla skrev: ↑16 januari 2025, 09:05:15
VSCode och Visual studio är två helt olika saker.
Just det. Har VSC på alla datorer som jag använder någorlunda aktivt, men hela Visual Studio på bara en.
Tycker VSC, lokal webserver (gärna med auto update, när koden ändras) och Chrome, med utvecklarpanelen inklusive konsol aktiverad, fungerar bra.
VSCode = https://code.visualstudio.com ???
Visual Studio Code is a small download (< 200 MB) and has a disk footprint of < 500 MB
Notepad++ the installer file is 2.7MB.
Kanske en riktigt dålig jämförelse, men i mina ögon är det samma sak fast den ena visar vad som kodas i ett fönster. Det ska inte behövas 500 MB för detta.
Det finns en plugin till Notepad++ som gör att när man trycker Spara i editorn (vanliga Spara-funktionen alltså) så laddas även filen upp till den ftp-server/katalog som man ställt in. Även login/out sköts alltså automatistiskt. Om man vill.
(Minns inte på rak arm vad den heter, men den pluggin har funnits länge. 5-10 år, kanske längre.)
Kanske kan vara något? Då blir det bara:
En Ctrl + S (Spara), sedan över till webbläsaren och F5 (Refresh). That’s it. What you’ll see is what everyone’s getting, typ.
(Ja jag vet, F5 kan ladda från cache, men det är utanför ämnet.)
VScode brukar jag använda, sen ska det finslipas brukar jag oftast göra det i webbläsarens developer console så kan jag se direkt. Har också två skärmar så spara och F5 är inte så svårt då man kan se läsaren i ett fönster och koden i den andra.
Jag har ingen aning. Vart bara nyfiken av din fråga och sökte och hittade detta.
Eller ja är det ett tillägg är det oftast så integrerat att det inte märks att det är ett tillägg.