Webkodning

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
rvl

Re: Webkodning

Inlägg av rvl »

Kulla skrev: 16 januari 2025, 09:05:15 VSCode och Visual studio är två helt olika saker.
Just det. Har VSC på alla datorer som jag använder någorlunda aktivt, men hela Visual Studio på bara en.
Tycker VSC, lokal webserver (gärna med auto update, när koden ändras) och Chrome, med utvecklarpanelen inklusive konsol aktiverad, fungerar bra.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Är de inte bara trycka F12 i chrome och knacka där, eller är de peka / klicka editor du behöver då skulle jag inte kalla de knacka kod direkt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

VSCode = https://code.visualstudio.com ???
Visual Studio Code is a small download (< 200 MB) and has a disk footprint of < 500 MB

Notepad++ the installer file is 2.7MB.

Kanske en riktigt dålig jämförelse, men i mina ögon är det samma sak fast den ena visar vad som kodas i ett fönster. Det ska inte behövas 500 MB för detta.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Vet inte ens om jag skulle få för mig att jämföra en fullfjädrad IDE mot en lätt text editor.

Jag har aldrig testat att jobba med N++ mot git repon men det sägs att de ska gå.

Men med vscode så är de ju väldigt smidigt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det finns en plugin till Notepad++ som gör att när man trycker Spara i editorn (vanliga Spara-funktionen alltså) så laddas även filen upp till den ftp-server/katalog som man ställt in. Även login/out sköts alltså automatistiskt. Om man vill.

(Minns inte på rak arm vad den heter, men den pluggin har funnits länge. 5-10 år, kanske längre.)

Kanske kan vara något? Då blir det bara:
En Ctrl + S (Spara), sedan över till webbläsaren och F5 (Refresh). That’s it. What you’ll see is what everyone’s getting, typ.

(Ja jag vet, F5 kan ladda från cache, men det är utanför ämnet.)
hawkan

Inlägg av hawkan »

Vscode har ett tillägg för wysiwyg html. Eller det finns ett tillägg till vscode.
https://marketplace.visualstudio.com/it ... gner-addon
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

VScode brukar jag använda, sen ska det finslipas brukar jag oftast göra det i webbläsarens developer console så kan jag se direkt. Har också två skärmar så spara och F5 är inte så svårt då man kan se läsaren i ett fönster och koden i den andra.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

hawkan, Hade inte VScode redan detta inbyggt. Det var ju en grej som jag efterfrågade och folk tyckte att VScode uppfyllde detta.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag har ingen aning. Vart bara nyfiken av din fråga och sökte och hittade detta.
Eller ja är det ett tillägg är det oftast så integrerat att det inte märks att det är ett tillägg.
Skriv svar