CNC-fundering

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gimbal

Re: CNC-fundering

Inlägg av Gimbal »

Ja du kommer säkert undan med det om lasten är liten och arbetsstycket inte så högt.

Men rent principiellt så gillar jag det inte.
Lagren kommer belastas i omväxlande riktningar vilket ger fullt utrymme för glappet. När bordet går fram och tillbaka så lyfter och trycker det om vartannat i lagren.
skiss.jpg
Något överdrivet, förhoppningsvis.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Sätt på fler lager = löst.
På orginaldesignen då.
H.O

Inlägg av H.O »

Bra sådana här vagnar glappar inget, tvärt om har de negativt glapp (förspänning) och de går ofta att beställa med olika förspänning. Självklart är de inte oändligt styva, de (och skenan) kommer "flexa" och det finns en gräns där permanent deformation i skenan uppkommer.

THK (och säkert alla andra seriösa tillverkare) har beräkningsexempel. Ett av de är på precis det sättet du vill göra, kanske värt att sätta sig in i. Är det optimalt, kanske inte men allt är en kompromiss så take your pick så att säga. Spontant hade jag försökt sära vagnarna något, 800mm långt bord med två vagnar tätt ihop innebär vad (?) 650mm "överhäng", det känns mycket - men jag har inte (heller) räknat på det.

Jag har som sagt gjort så på min maskin men mitt bord är 600mm och jag har 350mm rörelse i X så det är "bara" lite mer än halva bordet som "hänger ut".
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Vill man så är det ju enkelt att montera fasta kullager en bit bort på varje sida som extra stöd när överhänget kommit ut en bit. Det är ju en enkel och billig lösning.
Skriv svar