Frågor inför projekt temperaturövervakning (lora?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bruka

Re: Frågor inför projekt temperaturövervakning (lora?)

Inlägg av bruka »

Jag har ett par cubecell från Heltec i drift på LoRa 868 MHz, de ansluter till Thethingsnetworks gateways och jag hämtar data därifrån med MQTT.
Nu har de varit igång nåt år och bara fungerar, en har jag i bilen, tänkt att kunna starta dieslevärmaren men hittills mäter jag bara temp/fukt/tryck med BME280 i båda.
Tror jag bara hämtade exempelkod på Heltecs sida och sen anslöt dem till Thethingsnetwork.
Har en gateway hemma också sen brukar den i bilen ansluta till ett par andra gateways i närheten också.
heltec.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Lovande!

Vad använder du för gateway ihop med de modulerna?
daer

Inlägg av daer »

Tror vi kan börja med att reda ut lite begreppsförvirring när det gäller LoRa.
LoRa i sig är en radio modulerings teknik. Grundaren till detta är Semtech som då äger ip runt detta.
För att sprida denna längre så skapades LoRaWAN som då är ett helt kommunikationsprotokoll baserat på LoRa radio protokoll. LoRa Alliance håller i denna specifikation numera.
LoRaWAN specificerar alla aspekter hur en enhet skall skicka data, hur den skall valideras på nätet, hur krypteringsnycklar utväxlas mm.

En Gateway i LoRaWAN är en "dum" burk som tar emot radio meddelandena som enheterna skickar ut och vidarebefordrar dem till "sin" server. Detta gör den för alla LoRaWAN meddelanden den hör oberoende på om dessa enheter är registrerade på den server som gateway'n är kopplad till eller inte. Inget stort problem eftersom datamängden är begränsad. Det kan vara så lågt som 12 bytes som får plats i ett paket. Upp till ca 250 (om jag kommer ihåg rätt). Det är inte som t.ex. ZWave där gateway "äger" enheterna som den har hand om.
I LoRaWAN servern så definieras enheterna upp. En server kan ha många gateways kopplade till sig. En server kan också vanligtvis hantera flera grupper av enheter så att olika användare har hand om och ser bara sina enheter.
Men notera att en gateway är inte kopplad till någon specifik grupp av enheter utan hanterar alla enheter som ligger i servern. Där finns också viss möjlighet till "roaming" funktionalitet mellan servers så att om en gateway hör ett LoRaWAN meddelande skickar den till sin server. Den i sin tur ser att det inte är en av dess enheter utan det skall till en annan server. Den kan då skicka vidare meddelandet dit. Detta är dock ingen funktionalitet som är vanligt förekommande mellan servers idag.

LoRaWAN server går att finna på flera olika sätt. Som tidigare nämnts så finns det t.ex. TheThingsNetwork som handhåller servers runt hela jorden. Fria att använda. Om du har tur så kan det vara så att du inte ens behöver någon egen gateway om någon i din omgivning redan har en så kan "din" trafik gå genom denna gateway till de enheter du lägger upp i ditt konto. Det finns också möjlighet att sätta upp en egen gateway (eller flera). Anda kommer då också att ha möjligheten att nyttja dessa.
Det finns även andra server alternativ. Om du vill köra en själv hemma så finns Chirpstack, Också fri att använda och är inte så svår att konfigurera upp och köra på valfri linux maskin. Själv så kör jag en på en Raspberry3 och har gjort så i många år.
Om du har en egen server måste du dock också ha egna gateway/gateways. Om du behöver täcka ett stort område eller få teckning djupt inne i din betongbunker så kan du sätta upp fler gateways. Behövs inte ens göras någon konfiguration i servern när man lägger till en. Servern i sig är bara en kommunikationskanal. Data måste hanteras någon annanstans, t.ex. skickas till NodeRed.

Säkerheten är det då många som undrar över eftersom trafiken kan gå genom din grannes gateway. Det är inte heller något problem. All kommunikation är krypterad på flera nivåer. Det är bara "din" server som har nyckeln till din data. Ingen gateway eller någon annan enhet har den.

Notera återigen att LoRaWAN bara beskriver hur det kommuniceras, inte vad.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Stort tack för begreppshjälpen!

Vi kan utesluta att jag har så tur att någon annan gateway finns i närheten. Jag bor i ödemark och hit har knappt färg-TV nåt ännu. Nä, det där sista var ett skämt, fiberbredband kopplades in för 2 veckor sedan :D
Men någon lorawan gateway som "råkar" vara i närheten, säkerligen inte.

De prylar jag länkade till i mitt första inlägg i tråden borde gå att använda. Jag har läst lite i manualen till Heltecs gateway och man kan registrera sin GW på TTN / TTS och även använda den ihop med chirpstack.

Om jag nu lyckas sätta upp en gateway, registrera den och få ut mina sensorer, vad kan man göra med sina sensorer sedan? Jag vill kunna se värden i en webläsare och att man skall kunna sätta bevakning på värdena, så att man får ett mail om gränsvärde överskrids. Måste min mobil sköta övervakning / larm i så fall? som jag förstår det måste något ligga och hämta värdena.
Linuxservern hemma kan väl i och för sig förhoppningsvis ligga och kolla värdena och varna. Eller att jag kör chirpstack direkt på den. Det borde bli mer robust på ett sätt, jag kunde sköta all larmhantering oavhängigt av internetåtkomst.
daer

Inlägg av daer »

Ett sätt skulle kunna t.ex. vara Chirpstack -> NodeRed -> Influx -> Grafana
Larm m.m hanteras i NodeRed. Dock så innebär denna lösning lite "programering". Jag satte "programering" inom citattecken då den görs till stora delar då i NodeRed. Det finns en hel del komponenter där som t.ex. skicka e-post, kopplingar till både chirpstack samt influx m.m.
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

Oskar skrev: 18 december 2024, 15:56:54 Lovande!

Vad använder du för gateway ihop med de modulerna?
Jag har en gammal från thethingsnetwork som inte har särskilt bra räckvidd, ca 1 km trots att jag testat att sätta den högt upp.
På mitt jobb finns en (dyr) RAK gateway som de tyvärr inte har nån koll på sen jag slutade så den är inte i aktiv just nu.
Den hade en räckvidd på minst 7 km med fri sikt.
En bekant i grannstaden har en mikrotik som fungerar bra med minst 5 km räckvidd.
Som daer säger så ansluter klienterna till närmaste gateway.
Så den jag har i bilen skickar data oavsett vilken (i mitt fall thethingsnetwork) gateway den är anluten till.

Edit: Jag hämtar data från thethingsnetwork med Nodered och MQTT.
Skriv svar