USB har blivit invecklat...

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
säter

Re: USB har blivit invecklat...

Inlägg av säter »

Klas-Kenny skrev: 16 oktober 2024, 08:14:57 Mobiltelefoner drogs ju i ett antal år med skräpet som heter mikro-USB, det var ett konstant glappande.
Är det inte mini-USB det är problem med?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mini-USB satt/sitter typiskt på digitalkameror och liknande. Jag har inte haft nämnvärda problem med detta. Mikro-USB hade mobiler före USB-C.

Jag skulle säga att ett problem är pedagogiskt. Folk förstår inte att man ska vicka i sidled istället för höjdledd (sett med mobilen liggade) för att "vicka" ur kontakten. (detta med att dra rakt ut är väl typ ingen som gör?). Vickar man i höjdled så kör man slut på kontakterna på nolltid. Då är det nog till och med bättre att dra i sladden.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag vill minnas att jag har mini-USB på bankdosan från Handelsbanken.

Den med fyrkantig kontakt, heter den bara USB?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Syndare tillverkar mikro-usb-kablar för enbart laddning, utan dataledarna anslutna. Trist att felsöka nåt och det sen visar sig att man tagit "fel kabel".

Har sett några på nätet som tydligt har markerat sina charge only-kablar ...med avbitartång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Säter:
ja, Mini-USB var det på Nordeas dosa också.

Den kvadratiska med två avfasade hörn heter USB-B.

rvl: Även kallad USB-kondom :) Faktiskt rätt trevlig kabel att använda för att ladda från källor man inte helt litar på. Visst, risken är väl försumbar men nån lallare kan ju ha installerat haxxor-grej bakom USB-ladduttag på t.ex. bussar, tåg och liknande.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

MiaM skrev: 16 oktober 2024, 09:51:35Gäller detta allt med radio och laddning, oavsett "skala"? Typ elbilar har ju radio och laddning, lite opraktiskt att ladda en elbil med USB-C :D Mer seriöst så är väl typ större laptops och t.ex. större amatörradioriggar och liknande kanske inte så lämpliga att ladda med USB-C?
Nej, bara vissa produkttyper.
Laptops ska kunna laddas via USB, men det går ju få ut rätt mycket effekt genom USB numera med USB-PD. Dessutom så räcker det att den KAN laddas på det sättet, behöver inte vara den enda laddmöjligheten. Kan vara begränsningen att ja, du kan slö-ladda datorn via USB-C om den är avstängd. Men har du den igång kommer den fortfarande ladda ur batteriet om än bara lite långsammare, även med USB-laddare inkopplad. Och att det då finns någon ytterligare laddkontakt för högre laddeffekt. Exempelvis min jobblaptop är lite så. Den har begränsad grafikprestanda om jag kör utan den "riktiga" laddaren, även om den laddas via USB-C.

Ett urklipp ur radiodirektivet efter ändring enligt EU 2022/2380:
Skärmbild 2024-10-16 120846.jpg
Dessutom så för just exemplet elbilar så behöver de inte uppfylla radiodirektivet. Bilar E-märks, som är något helt annat än CE-märkning, med sina egna direktiv och regelverk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Alla USB C sladdar, är oftast specade i effekt, Watt.
Ingen talar om spänning, det skev väl av sig själv kanske???

Roysan
ASEA

Inlägg av ASEA »

Upp till 20V på det som vanligen används idag, allt över 5V behöver aktivt förhandlas till av förbrukaren.

Om jag fattar det rätt så ska de flesta normala UBS-C laddkablar klara 60W. Alltså maxström 3A och spänning mellan 5 och 20V.

Men man får väl ha lite urskillning, fått med väldigt klena kablar ibland för laddning av diverse småprylar man köpt på nätet.
Skulle inte lita på att de klarar 60W, även om de visserligen är riktigt korta.

Behöver man mer kräm än 60W så är det 100W kablarna som gäller, 20V*5A. Typ för laddning av kraftigare laptops och dyl.
Skulle vara försiktig att köpa billiga noname 100W kablar.
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Marta skrev: 15 oktober 2024, 09:45:09 Antar att pinnarna kallade Dp#/Dn# i databladet för denna är D+/D-.
Kom ihåg att koppla ihop båda uppsättningarna på kretskortet. Det är så som kontakten blir vändbar. Det finns bara en uppsättning av D+/D- i sladdarna.
ASEA skrev: 15 oktober 2024, 11:42:13 Electrokit har några färdiga USB-C "breakoutkort" med det som behövs för USB2 tror jag.
Om inte annat så kan man kolla hur det är kopplat, motståndvärden etc
Jag tror jag också har sett USB C - honor för USB 2.0 med pinnar som ska gå igenom kretskortet, men inte på Electrokit.
MiaM skrev: 16 oktober 2024, 09:51:35 Typ det är väl ingen normal hobbyist som implementerar USB-protokollet själv?
Jag har hört talas om bit-bangad low-speed USB över GPIO-pinnar på AVR ...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag har byggt class compliant USB device för MIDI på STM32.
Fy fan vilket jobb det var :(
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Självklart skall såväl nämnda pinnar såväl som GND, VBus och CC kopplas samman.

Protokollet är stökigt, men för low-/full-speed är det hanterbart. Har inte skrivit något bit-bang, bara för Microchip's SIE, som tar hand om väldigt mycket. Näppeligen perfect compliance, men det funkar och är bra mycket mindre än de libs som Microchip tillhandahåller.
Bootloadern till 16f145? får plats i 512 ord och kan därmed använda det minsta skrivskyddet.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Marta skrev: 18 oktober 2024, 07:47:27 Självklart skall såväl nämnda pinnar såväl som GND, VBus och CC kopplas samman.
Alltså inte med varandra... :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Marta skrev: 18 oktober 2024, 07:47:27Protokollet är stökigt, men för low-/full-speed är det hanterbart. Har inte skrivit något bit-bang, bara för Microchip's SIE, som tar hand om väldigt mycket. Näppeligen perfect compliance, men det funkar och är bra mycket mindre än de libs som Microchip tillhandahåller.
Bootloadern till 16f145? får plats i 512 ord och kan därmed använda det minsta skrivskyddet.
På samma sätt som att det dök upp mikrokontrollers med mer eller mindre inbyggt stöd för vad som då var befintliga USB-standarder, så lär det sannolikt dyka upp motsvarande som stöder alla bjällror och visslor med USB-C (och/eller USB 3.0 - jag måste erkänna att jag har inte 100% koll på vad som räknas som USB 3.0 respektive USB C...)
ds77

Inlägg av ds77 »

rvl skrev: 16 oktober 2024, 10:14:45 Syndare tillverkar mikro-usb-kablar för enbart laddning, utan dataledarna anslutna. Trist att felsöka nåt och det sen visar sig att man tagit "fel kabel".

Har sett några på nätet som tydligt har markerat sina charge only-kablar ...med avbitartång.
Bra ide, det ska jag göra nästa gång jag stöter på en sån. Jag har slösat bort orimligt mycket tid en gång innan jag insåg att kabeln jag råkade ta bara klarade matning.
ConnyK

Inlägg av ConnyK »

Är det någon som testat denna typen av moduler?
Har beställt för att labba med så jag märker väl sen hur de funkar.
USB-C.png
USB-C-2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar