Yagi för 2,4 GHz – Impedansanpassning? Brygga mellan hus.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
pi314

Re: Yagi för 2,4 GHz – Impedansanpassning? Brygga mellan hus.

Inlägg av pi314 »

Jag mätte lite fältstyrka och bandbredd.

Ca 50-60 meter bort från yagin, mätt inomhus vid ett fönster som vätter mot yagin, mäter jag ca -72 dBm.

Med bredbandskollen får jag ca 25-30 Mbit/s ner och ca 6-8 Mbit/s upp. Svarstid ca 36 ms.

När jag är nära eller direktkopplad till bredbandsuppkopplingen kan jag få runt 50Mbit/s ner, ca 18 Mbit/s upp och svarstid ca 47 ms. Dvs. lite bättre, utom svarstiden. Kan vara något tillfälligt. Jag mäter ju inte på två platser samtidigt.

Jag tittade lite på YouTube och ser inget problem. Jag växlade upp till 1080p60Hz trots att min skärm på laptopen inte klarar det. Det flöt på, utan problem.

Jag bedömer resultatet som tillfredsställande, sett till behovet. Så det får nog vara så här.

Användarvisningsbild
pi314

Re: Yagi för 2,4 GHz – Impedansanpassning? Brygga mellan hus.

Inlägg av pi314 »

Jag gjorde ett par mätningar till, som jämförelse.

APn, i huset med yagin, har två antenner. Yagin, riktad mot hus två och en "pinne" med ca 5,5 dB.

När jag mäter i samma hus som denna AP, ca 5-6 meter från AP, pinne och yagi, ca 120° från yagins framriktning, så mäter jag ca -79 dBm.

Dvs. ca 7 dBm lägre nivå än ca 50-60 meter rakt framför yagin.

Om jag är ca en meter från APn kan jag komma upp i ca -40 - -50 dBm.

Jag vet inte vad som behövs för att jag ska få bra bandbredd, men ca -70 - -80 dBm verkar fungera.

Skriv svar