Kan man få denna motor steglös?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Prins Valiant

Re: Kan man få denna motor steglös?

Inlägg av Prins Valiant »

Jag erkänner, visst skall den vara Y-kopplad. Hjärnsläpp :)
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Jag hade en likadan svarv i verkstan när jag var verksam. En mycket trevlig liten sak. Min var helt manuell utan några ”förbättringar”. Men allting funkade som det skulle, dock använde jag nästan aldrig fräsdelen. När jag bommade igen firman hamnade denpå Solsidan, hos en kund till mej som tjatat i flera år att han ville köpa den.
ds77

Inlägg av ds77 »

Y-kopplad idag men för att använda den frekvensaren D-kopplad?

Alternativt om det inte är problem att få fram minst två faser byta till en 400v vfd.
mikber

Inlägg av mikber »

Eftersom en omkoppling mellan Y och D ska ske på vredet som samtidigt är en omkopplare i tre steg (fram-0-back) så tror jag mig inte kunna reda ut vilka kablar som skall ändras. Jag har sett på youtube två frekvensanvändare som har samma modell av svarv, de använder befintligt vred för start i båda riktningar. Så nu hoppas jag att det snart är en person som skriver "jag kan enkelt koppla detta! Jag bor inte långt ifrån dej, ska jag komma och hjälpa dej nån dag?" Givetvis mot betalning. :) Eller kanske Prins Valliant kan skicka en tydlig beskrivning??
Prins Valiant

Jag har tittat noga på dina bilder, och nu är det upp till dig och din kunskap om vi skall gå vidare.
Det är så att den Altivar 11 du har är enligt beteckningen en 1-fas in och 3 fas ut-omriktare. Om du tänkt dig att mata hela svarven på 3-fas 400VAC är en 1-fas 230VAC omriktare inte det bästa valet, eftersom övriga funktioner/motorer på svarven troligtvis är 400VAC. Så frågan är, kan du få fatt på en 400V omriktare.

Om du använder denna omriktare kräver det att du har en matning på svarven med 3 faser + nolla + jord.
Det kräver även omkoppling av motorn från Y till D, eftersom Altivar 11 kommer mata 3x230VAC. När jag tittar på bilden där du lossat omkopplaren från motorhuset tycker jag mig se 3 vita ledningar från motorn som går in i en isolationsstrumpa. Troligtvis är det där man fixat Y-kopplingen.

Med den omriktaren du har visat måste motorn kopplas om till D, vilket inte är det lättaste om man inte har god motorkunskap, eftersom de 6 parterna från motorn är omärkta (ej uppdragna till plint). Alltså måste du separera samtliga trådar och genom ohm-mätning hitta de tre härvorna i motorn. Du måste alltså genom mätning analysera vilken vit tamp som har resistans till vilken svart tamp, och därefter skapa D-koppling med inbördes korrekt ihopkopplade motorlindningar. För en motorkunnig elektriker skall detta ej vara några problem.

Sedan har du ett befintligt till/från dosa med anslutet nödstopp. Från den måste du byta från 3-fas till den motor som skall få frekvens, och koppla om så att du får 1-fas 230VAC till det skåp där omriktaren är placerad, för att jag antar att du har tänkt att använda omriktarskåpet komplett? Och jag antar att detta omriktarskåp ej behöver 3x400V + nolla?
Visst, det går att hjälpa dig vidare, men jag hade bytt till omriktare för 3x400VAC in och 3x400VAC ut. Med en sådan omriktare slipper du all omkoppling i motorn. Bara att ställa vred i riktning fram och därefter slänga bort vredet. Rotationsriktning måste du ändå fixa genom styrsignaler till omriktarplint.

Detta är en bit på väg och har blivit mer kopplingsmässigt komplicerat. Är det något för dig, eller är det mer lämpligt med en elektriker?
mikber

Inlägg av mikber »

Tack för ditt engagemang Prins Valiant! Vi får se om nån hugad person vill ta på sig jobbet med ominstallationen, jag vågar inte starta det själv. Jag har två svarvar med lite starkare motor än denna som drivs med frekvensare som tar 1-fas in och ger 3-fas till motorn. Det har fungerat perfekt. Är tanken med att ha en 3-3 frekvensare att slippa bygla om motorerna? Eller finns det andra anledningar? Min tanke är att både svarvmotorn och fräsmotorn ska dela på denna frekvensare. De används aldrig samtidigt.
Prins Valiant

I princip anser jag att frekvensare skall ha 3-fas matning, eftersom motorerna är 3-fasiga. En 3-fas frekvensare belastar faserna symmetriskt, och den inbyggda 3-fas fullvågslikriktaren (i frekvensaren) ger en bättre intern mellanledsspänning. Det ger även lägre strömmar med 400V vid samma motoreffekt.

Men som du säger, har du en 3x400V frekvensare är motorn ok och behöver ej byglas om.

När det gäller att dela en frekvensare på två olika motorer är det något man endast gör i undantagsfall. Detta eftersom motorerna har olika data, vilket skall matas in i frekvensaren. En lösning som förekommer är att en del frekvensare kan ha motorset 1 och motorset 2, och via en ingång bestämmer man vilken motorset som skall vara i bruk. Jag tvivlar på att altivar 11 har 2 olika motorset. Man kan nog "fulköra" två olika motorer med samma data, men jag hade inte provat det. Om motorerna inte fungerar bra blir du tvungen att köra en mauell tuning, en för varje motor vilket då kommer att sparas i aktuell motorset.

Att använda 2 olika motorer med 2 motorset kräver även elektriskt förreglingsalternativ via omkopplare eller kontaktorer. Omval av motor får endast kunna ske då motorn är garanterat stillastående och att en motor är garanterat inkopplad till frekvensaren före start. Annars är det lätt att blåsa omriktaren.
mikber

Inlägg av mikber »

Det är två identiska motorer på svarv samt fräs. Och eftersom jag nu har denna frekvensaren så avvaktar jag ett tag om någon person med omkopplingskunskap dyker upp. Alternativet är ju annars att söka en 3-3 frekvensare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

samma sorts motor, så kan man köra det med samma frekvensare
bara byta motor

det ända jag säger är att kabel mellan motor och frekvensomformaren ska vara skärmad, annars brukar det skicka ut en hel del rf
mikber

Inlägg av mikber »

Nu tar jag upp den här gamla tråden igen. Så här blev det. Efter mycket sökande fick jag tag i ett företag i styr- och reglerbranschen som hade kompetens att koppla in en frekvensare. Men precis som du skrev, Valiant, så blir det bättre med en 3 in och 3 utfrekvensare så elektrikern fixade fram en sådan. En Mitsubishi FR-D700, manual finns på denna länk https://www.alusonic.com/varie/FR-D700SEN.pdf
Och nu går det att styra båda motorerna . Både svarven och fräsen steglöst. Men......allt är inte bra.
Det sitter en brytare mellan inkommande ström och frekvensaren, vilket är bra för annars står den igång med sin fläkt på hela dygnet. Men när jag bryter/kopplar strömmen så löser min jordfelsbrytare ut. Inte alltid men oftast. Och ett fel till...
Det låter inte bra om motorerna. Det finns ett missljus vid uppstart/stopp (som är satt till 2 sek). Samt ett knarrande från motorerna speciellt vid låga varv. Så lär de första frekvensarna som gick på fyrkantsvåg på 80-talet låta vill jag minnas.
Elektrikern är ju som de brukar vara, svåra att få tag på, så jag tänkte att jag försöker koppla in er igen som var så behjälpliga från börja. Enligt manualen så ska det finnas det något som heter "autotune" som ska ta 8-9 sekunder så har frekvensaren ställt in sig på bästa sätt mot aktuell motor. Elektrikern försökte göra detta sist han var här men det blev ingen förändring. Jag ska försöka ladda upp några filmer hur det låter samt en snutt från en annan frekvensare jag har till en träsvarv. Träsvarven har trefas motor samt en 1-3 frekvensare som går mycket fint. Vore bra om metallsvarven gick lika fint.
20250312_115624.mp4
20250312_115700.mp4
20250312_115832.mp4
20250312_115934.mp4
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mikber

Inlägg av mikber »

Det verkar inte gå att lägga upp Mp4-filer även om de är under 22 Mb. Här får de som vill en länk till min G-drive så ligger filerna där. Först kanske ni inte kommer in men vänta då ett slag så ger jag access.
mikber

Inlägg av mikber »

Där for den iväg.......och här är länken: https://drive.google.com/drive/folders/ ... drive_link
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

mikber skrev: 12 mars 2025, 12:39:16 Nu tar jag upp den här gamla tråden igen. Så här blev det. Efter mycket sökande fick jag tag i ett företag i styr- och reglerbranschen som hade kompetens att koppla in en frekvensare. Men precis som du skrev, Valiant, så blir det bättre med en 3 in och 3 utfrekvensare så elektrikern fixade fram en sådan. En Mitsubishi FR-D700, manual finns på denna länk https://www.alusonic.com/varie/FR-D700SEN.pdf
Och nu går det att styra båda motorerna . Både svarven och fräsen steglöst. Men......allt är inte bra.
Det sitter en brytare mellan inkommande ström och frekvensaren, vilket är bra för annars står den igång med sin fläkt på hela dygnet. Men när jag bryter/kopplar strömmen så löser min jordfelsbrytare ut. Inte alltid men oftast. Och ett fel till...
Det låter inte bra om motorerna. Det finns ett missljus vid uppstart/stopp (som är satt till 2 sek). Samt ett knarrande från motorerna speciellt vid låga varv. Så lär de första frekvensarna som gick på fyrkantsvåg på 80-talet låta vill jag minnas.
Elektrikern är ju som de brukar vara, svåra att få tag på, så jag tänkte att jag försöker koppla in er igen som var så behjälpliga från börja. Enligt manualen så ska det finnas det något som heter "autotune" som ska ta 8-9 sekunder så har frekvensaren ställt in sig på bästa sätt mot aktuell motor. Elektrikern försökte göra detta sist han var här men det blev ingen förändring. Jag ska försöka ladda upp några filmer hur det låter samt en snutt från en annan frekvensare jag har till en träsvarv. Träsvarven har trefas motor samt en 1-3 frekvensare som går mycket fint. Vore bra om metallsvarven gick lika fint.
20250312_115624.mp420250312_115700.mp420250312_115832.mp420250312_115934.mp4
Jag får ner alla fyra filer härifrån.
Det låter som något mekaniskt fel på metallsvarven tycker jag.
Träsvarven låter jätte bra.

Finns det möjlighet att det är något glapp någonstans som du inte hört tidigare när motorn hela tiden gått på fullvarv?
Jag ställer mig tvivlande på att ljudet härrör från frekvensaren. Jag är inte 100% säker. Men tänkte att jag ska svara så du vet att det går att se videona.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ett svar till.
Jordfelsbrytaren kan vara på gränsen till att ha den läckström som är tillåten. En 30 mA jfb ska lösa innan 30 mA men ej innan 15 mA. De flesta grejor som är inkopplade till nätet har en liten läckström.
Låt säga om du har 10 prylar inkopplade som har en läckström vardera på 1,5 mA. Då kommer den sammanlagda strömmen av dessa ligga precis på gränsen av att jfb ska kunna tippa över. Om nu frekvensaren tar 4 mA när den slår på kanske det är vad som löser ut. Slår du på något så att totala läckströmmen blir mer än 30 mA kommer det definitivt att lösa ut.

Vad kan man göra? Ringa en elektriker som kommer med en läckströmstång och mäter upp är en lösning.
Vill man själv luska lite kan man se efter vad är det för prylar som är på när man slår på frekvensaren? I det fallet är det ju skillnad på om hela huset går över samma jfb eller om huset är sektionerat över flera jfb. Det enklaste sättet att koppla bort saker kan vara att slå av säkringar.
Är det en jfb i hela huset kanske man ska planera in för att sektionera upp det med en egen jfb för verkstan. Även om varje apparat har en liten läckström blir ju summan av många smågrejor det som kan lösa ut jfb.

Det finns tabeller för vad som är normal läckström för olika produkter. Har för mig att det är 3,5 mA normalt för en tvättmaskin.
mikber

Inlägg av mikber »

Hej, ja jag såg nu att det gick ta ner filerna. Det gick inte efter att jag lagt upp dem. Tack för info, då kan jag ta bort G-drive-filerna. Motorn lät mycket bra när den var inkopplad utan frekvensaren. Jag har svarvat en hel del på svarven så jag vet att dessa extraljud kommit till i motorn efter frekvensinkopplingen. Men ljuden kommer från motorn. Tyvärr hörst det inte tillräckligt bra på filmerna. Vad gäller jordfelsbrytarna så är det så att jag har ett mobilt elskåp med jordfelsbrytare i. Det är den som löser ut. Inne i huset ligger hela den centralen under en annan jordfelsbrytare men den löser inte ut. Jag har tre jordfelsbrytare i huset plus denna i den mobila centralen.
Skriv svar