Borra och Gänga i metall -Val av olja?
Re: Borra och Gänga i metall -Val av olja?
Jag tänkte mer på HF, men som sagt bryts ner till inte så nyttiga ämnen.
Nej, jag har aldrig sett det som rekommendation men tror minst två inlägg i den här tråden har tagit upp det..
Nej, jag har aldrig sett det som rekommendation men tror minst två inlägg i den här tråden har tagit upp det..
Kanske för att TS av någon outgrundlig anledning startade med en bild på en flaska med PTFE-smörmedel?
Oavsett, vad gäller rekommendationer använder jag mest vattenlöslig skärolja i blomsprutflaska till stål. Alltid snustorrt till gjutjärn. Alltid snustorrt till mässing. Till alu varierar jag lite mellan vattenlöslig skärolja, WD-40 och sprit. Och torrt ibland vid svarvning.
Jag har ett fat stående med skärolja avsett för att köra direkt med, utan att blanda med vatten.
Det kan jag sälja billigt.
Det kan jag sälja billigt.
-
Jag vet att man skall ha skärolja/fet. Men varför?
Den enda friktionen skall ju vara skäreggen som skjuvar bort material, sedan skall väl släppvinkeln se till att skärverktyget och materialet som skall bearbetas inte skall ha kontakt. Om det är för kylning så borde vatten eller sprit som fasändras vara bäst.
Men som sagt varför behövs det skärolja?
Den enda friktionen skall ju vara skäreggen som skjuvar bort material, sedan skall väl släppvinkeln se till att skärverktyget och materialet som skall bearbetas inte skall ha kontakt. Om det är för kylning så borde vatten eller sprit som fasändras vara bäst.
Men som sagt varför behövs det skärolja?
det gnider ändå
gjutjärn, mässing och bra aluminium som 7076 t6 ger inte mycket friktion och kan köras torrt
alumec är djävligt segt och går knappt gänga med gängtapp
rostfritt är illa och kräver bra smörjning och blå gängtappar för rostfritt för ok gängning
på borren är det friktion på kanten av borret
så det behövs oftast både kylning och smörjning
och ex aluminium antiklet benägenhet på tappar och skär
gjutjärn, mässing och bra aluminium som 7076 t6 ger inte mycket friktion och kan köras torrt
alumec är djävligt segt och går knappt gänga med gängtapp
rostfritt är illa och kräver bra smörjning och blå gängtappar för rostfritt för ok gängning
på borren är det friktion på kanten av borret
så det behövs oftast både kylning och smörjning
och ex aluminium antiklet benägenhet på tappar och skär
Om du skruvar i en skruv i ett färdiggängat hål, är det helt friktionsfritt?limpan4all skrev: ↑23 augusti 2024, 15:52:58 Den enda friktionen skall ju vara skäreggen som skjuvar bort material, sedan skall väl släppvinkeln se till att skärverktyget och materialet som skall bearbetas inte skall ha kontakt.
Med en gängtapp så är det ju normalt så att de redan skurna gängorna liksom används för att mata tappen neråt. I en NC-svarv kan man väl tänka sig att man synkar matningen med varvtalet så tappen utöver den skärande biten "går fritt", men vid annan gängning kommer den att "skruvas ner".
Maskingängad skruv+mutter har väl endast friktion på grund av att skruven och muttern hålls inte i exakt rät vinkel mot varandra, utan muttern kantrar minimalt vilket skapar friktion och får den att kantra över åt andra hållet, gravt förenklat. Om du håller i muttern med nån slags hylsa eller liknande som håller den exakt i rätt läge så blir det försumbar friktion.
En skruv med mutter hur ju ett visst glapp.
Det har inte en gängtapp i ett gängat hål.
Många gånger har jag kört av gängtappar på vägen ur.
Det har inte en gängtapp i ett gängat hål.
Många gånger har jag kört av gängtappar på vägen ur.
Dessutom får inte maskinen och arbetsstycket börja rosta. Mögel och alger i kylvattentankar nä.
Hudvårdande. Tåla uppblandning med gejdolda. Många såna sekundära saker.
Förutom oljeemulsion finns/fanns det syntetiska varianter av tvättmedeltyp. Vet inte om det finns fortfarande.
Problemet är att köpa en liter till vettigt pris. Ofta säljs det i 20 liters dunk eller varför inte i fat.
Hudvårdande. Tåla uppblandning med gejdolda. Många såna sekundära saker.
Förutom oljeemulsion finns/fanns det syntetiska varianter av tvättmedeltyp. Vet inte om det finns fortfarande.
Problemet är att köpa en liter till vettigt pris. Ofta säljs det i 20 liters dunk eller varför inte i fat.
något man ser är att om man får skada på ytterkanten av skäret ner på borret så tar kanterna mycket stryk
och man sabbar ofta hela borret, eller hur djup nu man borrat
ofta bara kapa av och slipa om där kanten är oskadad
och man sabbar ofta hela borret, eller hur djup nu man borrat
ofta bara kapa av och slipa om där kanten är oskadad
En gängtapp är å andra sidan bara gängad längs kanske någon centimeter eller liknande, och sedan smalnar den väl av? Eller iaf är de väl oftast sådana?
Angående rost osv så beror det väl på vad man gör osv. Borrstål verkar väl typ aldrig rosta om de inte direkt misshandlas. Om man använder vanligt vatten så kan man ju blåsa av borrstål, gängtappar osv med hårtork när man ändå går in i badrummet för att tvätta händerna när man är klar. Dvs detta är väl vettigt för en hobbyist som använder dessa grejer ett par gånger per år, men givetvis uselt för den som använder grejerna flera gånger om dagen.
Å andra sidan skulle man kunna tänka sig att om man har ventilationssystem med avfuktare på inluften (under den tid då luften inte ändå avfuktas genom att värmas eller kylas) så kan man leda tilluften genom de skåp/lådor man förvarar borrstål, gängtappar och liknande i.
Angående rost osv så beror det väl på vad man gör osv. Borrstål verkar väl typ aldrig rosta om de inte direkt misshandlas. Om man använder vanligt vatten så kan man ju blåsa av borrstål, gängtappar osv med hårtork när man ändå går in i badrummet för att tvätta händerna när man är klar. Dvs detta är väl vettigt för en hobbyist som använder dessa grejer ett par gånger per år, men givetvis uselt för den som använder grejerna flera gånger om dagen.
Å andra sidan skulle man kunna tänka sig att om man har ventilationssystem med avfuktare på inluften (under den tid då luften inte ändå avfuktas genom att värmas eller kylas) så kan man leda tilluften genom de skåp/lådor man förvarar borrstål, gängtappar och liknande i.
Om man tycker att den delen som möter hålet först är den första delen (för det är den ju) så smalnar en vanlig tapp aldrig av, tvärt om, den är ju smal i början bara.
Jag har sett sådana som smalanar av efteråt, men det är väl sådana som är avsedda för atti ett svep borra och gänga med skruvdragare tror jag.
Är det inte så också att borret krymper en aning om det kyls?