Jag ska kolla upp orcad. Vet jag har nån gammal version av protel.. Tänkte bygga förstärkare för några år sedan! hehe Ska leta upp programmen å börja simulera å testa på söndag tror jag! Först lite bärs
Altså jag ska inte enbart smälta metall.. kommer använda andra spolar för härdning också... Skälet till man vill justera frekvensen är hur djup penetrering man har av "skin effect"! Vet inte hur det ligger till med eddy currents men det gäller ju bara magnetiska material och funkar bara fram till curie temperaturen...
Men om du kollar på ett komersiellt induktions system så har dom i princip alltid variabel frekvens:
http://www.ameritherm.com/aboutinduction.html
Jag har i vilket fall inte tänkt offra den inställningsmöjligheten för att få aningen högre verkningsgrad på nån enstaka applikation
Näe nog ska jag köra AVR!

Det bör ju inte vara så svårt att styra upp en mjukvaru PWM tycker jag!? Gillar mest inte tanken på analog justering! Men du har absolut rätt! Jag ska se till att mitt drivkort fungerar helt perfekt innan jag börjar bygga utgångskortet!
Tycker inte det känns som det ska vara speciellt svårt projektet om man delar upp det i vettiga beståndsdelar:
Drivkort: µC, lcd, pulsgivare, kretskortnätdel, samt optoisolerade? drivkretsar...
Nätdel: 3-fas (möjligtvis integrerat på utgångskortet)
Utgångskort: H-brygga, fet kylfläns och en fläkt
Utgångstransformator: 10-20:1?
Tror det är drivkortet som kräver mest tid... Men det känns ändå inte speciellt avancerat motför andra µC projekt!? Och utgångskortet bör man ju kunna debugga genom att driva en motor och använda en mindre nätdel?
Jag har tyvärr bara en multimeter för tillfället hehe
Trevlig helg!!!