Helt sant att man kan byta skåpet för ungefär samma pengar. Det viktiga är att bli av med gasoltekniken.
Skillnaden är väl om man inte vill röja med inredningen, att sätta kompressor i befintligt skåp sparar justeringar
av inredningen förutsatt att man får in kompressorn.
Matning kylskåp i husvagn
Re: Matning kylskåp i husvagn
Det har väl nämnts, men på vår husvagn går kylskåpet bara på 12V från bilen. D.v.s. i 12V-läge på kylskåpet går det bara om det finns 12V från bilens släpvagnskontakt. Sen om det använder husvagnens batteri som buffert eller inte vet jag inte.
-
- Inlägg: 1589
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: Matning kylskåp i husvagn
Ett komplement om man nu vill köra kylen på gas.
Det förekommer två system för gastrycksreducering i husvagnar och husbilar.
30 mbar eller 50 mbar.
Man köper kanske en ny tryckregulator till gastuben och då blir det 30 mbar.
Men spis värme och kyl är avsedda för 50 mbar.
Då blir det krångel och felsökning kan resultera i att man sliter bort gasanslutningar till exvis kylskåp.Det brukar stå på typskylten inne i kylen om det är avsett för 30 eller 50 mbar, även ev värmepanna.
På gastrycksregulatorn vid gasflaskan likaså.
Förväxlingr av denna typ är ofta ett skäl till att saken inte funkar.
Att ha kylen gående på gas under körning är något som de allra flesta husvagnar och husbilar kör med, lågan är väl inkapslad och någon risk med den finns knappast.
Gasbrännaren i kylen är väl skyddad, har flamvakt som gör återtändningsförsök och, eller stänger av gasen om det inte brinner.
Modernare kylar i husbilar har automatik som vid motorstart automatiskt går till 12 V drift, när man sen stannar slår det automatiskt över till gasdrift. Men med en tids fördröjning, ifall det gäller tankning.
Sätter man in 230 V sladden går det över till 230 V drift.
Roysan
Det förekommer två system för gastrycksreducering i husvagnar och husbilar.
30 mbar eller 50 mbar.
Man köper kanske en ny tryckregulator till gastuben och då blir det 30 mbar.
Men spis värme och kyl är avsedda för 50 mbar.
Då blir det krångel och felsökning kan resultera i att man sliter bort gasanslutningar till exvis kylskåp.Det brukar stå på typskylten inne i kylen om det är avsett för 30 eller 50 mbar, även ev värmepanna.
På gastrycksregulatorn vid gasflaskan likaså.
Förväxlingr av denna typ är ofta ett skäl till att saken inte funkar.
Att ha kylen gående på gas under körning är något som de allra flesta husvagnar och husbilar kör med, lågan är väl inkapslad och någon risk med den finns knappast.
Gasbrännaren i kylen är väl skyddad, har flamvakt som gör återtändningsförsök och, eller stänger av gasen om det inte brinner.
Modernare kylar i husbilar har automatik som vid motorstart automatiskt går till 12 V drift, när man sen stannar slår det automatiskt över till gasdrift. Men med en tids fördröjning, ifall det gäller tankning.
Sätter man in 230 V sladden går det över till 230 V drift.
Roysan
Re: Matning kylskåp i husvagn
Nu framgår det inte hur gammal/ny husvagn TS har, men man kan väl nästan anta att om det inte fungerar perfekt så är den några år gammal och tidigare ägare har fixat-donat. Speciellt så lär väl ingen ha tagit bort gasolgrejer om den bara är några år gammal, utan en gissning är väl att det är en vagn från 80-talet eller liknande.
Om inte målet är att visa upp en tidstypiskt perfekt representation av den vagnen på t.ex. veteranträffar eller liknande så är det antagligen ingen större förlust att byta skåpet mot något med andra mått.
Undrar om det rent av är standardmått? Electrolux (=Dometic i vissa marknader) sålde ju "alla" dessa kylskåp, och mitt intryck är att det är en modell som satt i mer eller mindre alla husvagnar på 70-80-talet. Med lite tur så är det samma mått på ett nytt med kompressor.
Dock för de priser, både kompressorkit och komplett kyl, så framstår väl dels en kompressorkylbag och dels en hemmakyl + inverter som bättre val.
Om man skulle ändra inredningen så kan det vara värt att veta att t.ex. Polar från slutet av 70-talet har typiskt kylskåp under diskho och "annat" under spisen. Om man byter plats på dessa saker så kan man troligtvis rätt lätt få plats med en större kyl, dock får man offra besticklådan för att öka höjden. Visst utrymme mellan kyl och diskho finns iofs, eftersom det utrymmet används för att cirkulera viss överskottsvärme.
Angående att köra med gasol under färd så är min anekdotiska bevisföring att lågan har en förmåga att blåsa ut. Säkert olika för olika vagnar, den jag har erfarenhet av kanske var något felkonstruerad ur detta avseende.
Säkerhetsmässigt så torde det inte vara något problem om alla grejer är i gott skick. Om jag fattat rätt så är det en bimetallgrej som håller gasen igång på dessa äldre kylskåp, så ifall lågan slocknar av någon anledning så stryps gasen strax efteråt. Det är också därför man måste hålla "gas på"-knappen intryckt även en liten stund efter man tryckt på "tänd"-knappen - för att bimetallen ska få tid på sig att bil tillräckligt varm för att knappen ska stanna intryckt. Fritt ur minnet så är fjädringen på den knappen också stark nog att det knappast finns nån risk att den råkar hållas intryckt av andra föremål, typ packning som åker runt. Den är väl också försänkt jämfört med kylskåpets dörr. Skulle det ändå hända att den är intryckt så skulle gasolen strömma ut utomhus, inte i vagnen.
Om inte målet är att visa upp en tidstypiskt perfekt representation av den vagnen på t.ex. veteranträffar eller liknande så är det antagligen ingen större förlust att byta skåpet mot något med andra mått.
Undrar om det rent av är standardmått? Electrolux (=Dometic i vissa marknader) sålde ju "alla" dessa kylskåp, och mitt intryck är att det är en modell som satt i mer eller mindre alla husvagnar på 70-80-talet. Med lite tur så är det samma mått på ett nytt med kompressor.
Dock för de priser, både kompressorkit och komplett kyl, så framstår väl dels en kompressorkylbag och dels en hemmakyl + inverter som bättre val.
Om man skulle ändra inredningen så kan det vara värt att veta att t.ex. Polar från slutet av 70-talet har typiskt kylskåp under diskho och "annat" under spisen. Om man byter plats på dessa saker så kan man troligtvis rätt lätt få plats med en större kyl, dock får man offra besticklådan för att öka höjden. Visst utrymme mellan kyl och diskho finns iofs, eftersom det utrymmet används för att cirkulera viss överskottsvärme.
Angående att köra med gasol under färd så är min anekdotiska bevisföring att lågan har en förmåga att blåsa ut. Säkert olika för olika vagnar, den jag har erfarenhet av kanske var något felkonstruerad ur detta avseende.
Säkerhetsmässigt så torde det inte vara något problem om alla grejer är i gott skick. Om jag fattat rätt så är det en bimetallgrej som håller gasen igång på dessa äldre kylskåp, så ifall lågan slocknar av någon anledning så stryps gasen strax efteråt. Det är också därför man måste hålla "gas på"-knappen intryckt även en liten stund efter man tryckt på "tänd"-knappen - för att bimetallen ska få tid på sig att bil tillräckligt varm för att knappen ska stanna intryckt. Fritt ur minnet så är fjädringen på den knappen också stark nog att det knappast finns nån risk att den råkar hållas intryckt av andra föremål, typ packning som åker runt. Den är väl också försänkt jämfört med kylskåpets dörr. Skulle det ändå hända att den är intryckt så skulle gasolen strömma ut utomhus, inte i vagnen.