Passagesystem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TheUnreal
Kontakt:

Inlägg av TheUnreal »

Det finns ju kommersiella lösningar med RFID och dom gissar jag är godkännda av försäkringsbolagen :)

Nu kan jag vara ute och snurra lite här...
Jag har för mig att RFID finns i åtminstonne 3 olika frekvensband, alla med lite speciella egenskaper som läsbarhet genom metall, under vatten eller på större avstånd.
Sen finns båda aktiva och passiva "tagar", aktiva har batteri eller egen spänningsmatning medans de passiva enbart har energin de plockar upp från "systemet".
Jag har dock inte läst nått, som jag kan återkalla nu, om ifall taggarna fungerar i flera olika frekvensband. Skulle ju kunna kolla lite på det, men just för det aktuella projektet känns det som jag vill uttömma tanken om LED kommunikation först :)

Jag såg en iDropper i en PDF i tråden om plexiglastangentbordet, där användes lysdioden för att både sända och ta emot information... skulle vara kul att dra vidare på den lösningen, men man ska ha tid att labba oxå :wink:

Cool RFID modul föresten, ska lägga den på minnet tills behov kan uppträda :roll:
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Hmm... jobbigt.. jag tänkte ju trycka in en RFID-tagg i handen. Lite snopet att man inser att man har fel modul och måste plocka ut den igen 8-)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag har forskat rätt mycket senaste dygnet. Det jag kan komma fram till är att man har två olika frekvensband som används. Dels det gamla på typ 125kHz +/- några procent. Tydligen verkar det vara det som används nästan överallt. Sen finns det ett nyare band som är 13.56MHz. På det nyare bandet ska det tydligen finnas lite mer avancerade RFID-transponers. Till exempel har Philips tillverkat en som heter HiTag S 2048 som klarar dubbelriktad krypterad kommunikation och innehåller ett 255 Bytes minne.

Vissa personer verkar operera in en modul av varje.

Aja, kanske är lite väl offtopic nu, borde skapa en ny tråd och flytta över innehållet :)

Jag vet i alla fall vad jag ska operera in i handen när jag kommer hem från lumpen 8-) Död åt nycklar!
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

I-buttons är helt uteslutet?
Visserligen behövs det en liten läsare på utsidan, men denna klarar både väder och sabotage välldigt bra.
Kopiering kan göras svår och varje "tagg" är inte så dyr.
Skriv svar