Radio, ingen FM mottagning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Radio, ingen FM mottagning

Inlägg av DennisCA »

Ah, jag har fått ett nytt chip men har inte provat det. Motivationen försvann liksom, men jag väntar den ska återkomma så tar jag upp det igen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag provar att skriva att tråden är intressant, och ser om det ger dig en gnutta mer motivation :)
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Detta drog ut på tiden. Idag fick jag ett infall av motivation och letade upp delarna igen. Men jag har bytt chippet och det gjorde ingen skillnad.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har Du en signalgenerator som kan ge 10.7MHz? Om så, när den ansluts till stift 6 på ingångs-IC genom en konding på t.ex 100pF, kan Du höra någon förändring när generatorn avstäms fram och tillbaka över 10.7MHz?

Har Du ett scope som klara 100MHz bör det kunna plocka upp oscillatorns signal när proben hålls intill oscilltorn. Pröva också med ett eller två varv som en liten spole att locka upp signal från oscillatorpolen.

Det är avgörande att veta om MF och detektor fungerar samt om oscillatorn svänger.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Tyvärr till båda sakerna, signalgenerator saknas och oscilloskopet är en gammal 40MHz modell.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

10,7MHz bör gå att se på oscilloskopet iaf.

Du kan i princip låna 10,7MHz-signalen från en annan radio för att testa MF-delarna i denna radio.

(sorry om detta redan nämnts)
Skriv svar