Nu har jag gjort bort mig, formaterat fel hårddisk
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Var det inte ett svenskt företag? Det var en datortidning som skrev om detta. Känner igen det om att de lyckats återställa en hårddisk som legat på havets botten. Det stod även att de räddat data från en disk som blivit genomborrad av spikar och skruvar i något krig.
Genomsnittskostnaden för en hårddisk-räddning hos dem brukar ligga på 6000 - 10000kr, men sedan varierar det förstås beroende på hur mycket jobb det krävs. Oftast så är det bara läsarmen som har gett upp.
Genomsnittskostnaden för en hårddisk-räddning hos dem brukar ligga på 6000 - 10000kr, men sedan varierar det förstås beroende på hur mycket jobb det krävs. Oftast så är det bara läsarmen som har gett upp.
Nej, precis... det är ju inga pengar dåSnabelost skrev:Sist jag kollade tog Ibas 5000:- för att ge ett kostnadsförslag. Men om du hade 100 filmer a 199:- på disken så är det ju inga pengar!![]()
![]()
/Magnus

Vad är det för snack om att formatera 7 gånger. Formaterar man som vanlig för svinner inte annat än FAT så då kvittar det hur många gåner man formaterar. Skriver du över informationen så lär ingen få tillbaka den. Så då räcker det med en gång. Vad kommer 7gånger ifrån? Vad har det medsaken att en disk legat på botten? Är den raderad lär det vara mycket svårare.
Jag vet att militäret har rekommenderat att hårddiskar som ska förstöras ska borras igenom o fyllas med epoxy. För att testa om det räckte har ett sånt "recovery"-företag sedan fått den hårddisk i handen. Efter "lite" pysslande blev alla data återställd förutom de data som rent fysisk var borrat bort.
Jag har läst en del om detta med att återställa data och tydligen kan man läsa olika nivåer på bitsen vilket gör att man kan återställa överskrivna data. Jag har förstådd det så att man kan gå 2-4 steg bakåt, jag antar att det är därför att militäret säger 7 gg.
Sen är det inte "formattering" som gäller, det är ett program som överskriver hela disken med slumpmässiga data eller data från ett visst mönster.
Jag roade mig i sin tid med att återställa källkoden till det CP/M-system jag köpte. På floppyn som jag fick operativsystemet på fanns det raderade filer på med den kompletta källkoden! Jag återställda den på 2 dagar manuellt och lärte mig en hel del då....
Jag har läst en del om detta med att återställa data och tydligen kan man läsa olika nivåer på bitsen vilket gör att man kan återställa överskrivna data. Jag har förstådd det så att man kan gå 2-4 steg bakåt, jag antar att det är därför att militäret säger 7 gg.
Sen är det inte "formattering" som gäller, det är ett program som överskriver hela disken med slumpmässiga data eller data från ett visst mönster.
Jag roade mig i sin tid med att återställa källkoden till det CP/M-system jag köpte. På floppyn som jag fick operativsystemet på fanns det raderade filer på med den kompletta källkoden! Jag återställda den på 2 dagar manuellt och lärte mig en hel del då....