Jordfelsbrytare löser ut, behöver hjälp med felsökningsmetodik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Jordfelsbrytare löser ut, behöver hjälp med felsökningsmetodik

Inlägg av Mindmapper »

norlin skrev: 11 juli 2024, 09:23:18 Blev en snabb återkoppling.

Efter gårdagens regn, som var många mm, så slog jag på belysningen nu när vovven skulle rastas och jordfelsbrytare utlöses nästan direkt.

Fel i "ljusslinan" altså.
Då blir det till att ta ner alla 6 armaturerna (jo jag räknade/skrev fel i första inlägget) och se hur det ser ut.
De flesta har suttit sedan 88/89 så det kan ju vara troligt. Eller den jag bytte för några år sedan.
Nåväl det mörknar inte än på några veckor.
Det var alltså prov utan värde du gjorde tidigare när du kopplade förbi ljusrelät?
Måste du ta ner armaturerna. Eftersom det var ett ordentligt regn som utlöste jfb, tycker jag att det bör synas fukt i den armaturen som utlöst jfb. Det borde alltså räcka med att öppna och titta. Öppna och titta även i andra kopplingsutrymmen. Är det lampor som har nedgrävda kablar kan ju felet vara under jord också. En skada i en kabel och regn är ingen bra kombination. Hittar du inga problemställen ovan jord får du börja att sektionera bort det som går under mark.
Det bästa vore att ha en läckströmstång och kunna mäta. Fast det är inte alla beviljat att ha en läckströmstång. Tänk efter om du kanske har någon bekant som kan ha tillgång till en.

Hur lång tid efter regnvädret löser jfb ut?
Det kan ge en del ledtrådar.
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Prov utan värde? Ja så kan man kalla det, eller prov utan att alla variabler var närvarande (=regn) :(
"Ta ner armaturerna" är kanske lite hårt, men öppnas och inspekteras. Först visuellt sen... tja med vatten?
Nästan all kabel är i mark och med en häck som växer uppepå.
Nu kanske jag kan skylla på den å övertala frun om att den måste ner och jag kan få mitt "plank" istället :D
Exakt hur länge efter och i vilken mängd av regn är osäkert, men troligen inom 12h
Å en läckströmstång vore mumma.
Eftersom vädret är som det är så får det ta den tiden det tar.

Bra med input, allt välkomnas!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Med tanke på att det finns risk att det tar lång tid att hitta felet så kanske det är värt att fundera på hur mycket/lite jobb det är att flytta denna slinga till en separat jordfelsbrytare (eller personskyddsautomat så slipper du krångla med att separera en av säkringarna - vilket ju är en hel del jobb ifall du har klassiska proppar, med att såga av fasskena osv).
Skriv svar