Denna på 15 w gör sitt jobb bra.
Stort tack för alla kloka idéer och svar

Jag har inte dissikerat någon färdig LED-drivare, utöver sådana där som kallas LED-drivare, men som egentligen är fastspänningskällor. Dom är ju som vilket switchat nätaggregat som helst.MadModder skrev: ↑18 januari 2023, 14:02:38 Jag tror du har en viss övertro på drivare för LED-slingor. Det ska ju vara billigt, och inte ha en massa onödig elektronik.
Alla jag haft har använt sig av CV och sen motstånd i slingan. Den av bra kvalisort jag har nu är 31V CV.
Julas absolut billigaste ”anslut” jag hade förut har en tung 24-trafo, och likriktaren sitter i en klump på sladden.![]()
Ja, absolut finns det riktiga konstantströmsdrivare med variabel utspänning för direktkoppling mot LED som är switchade. Beror på inspänningen vad de får kostapi314 skrev: ↑18 januari 2023, 14:39:08Jag har inte dissikerat någon färdig LED-drivare, utöver sådana där som kallas LED-drivare, men som egentligen är fastspänningskällor. Dom är ju som vilket switchat nätaggregat som helst.MadModder skrev: ↑18 januari 2023, 14:02:38 Jag tror du har en viss övertro på drivare för LED-slingor. Det ska ju vara billigt, och inte ha en massa onödig elektronik.
Alla jag haft har använt sig av CV och sen motstånd i slingan. Den av bra kvalisort jag har nu är 31V CV.
Julas absolut billigaste ”anslut” jag hade förut har en tung 24-trafo, och likriktaren sitter i en klump på sladden.![]()
Jag har gjort lite och har planer på att göra lite mer LED-drivare. Det har stannat av för dom större eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska fortsätta.
Jag har t.ex. kanske 4-6 10W ca 12 volt-LEDdar som jag vill göra en liten ljuspanel av.
LEDdar i serie och en linjär strömgenerator vore enkelt. Men, förlusteffekten över transistorn i strömgeneratorn kan variera en hel del, eftersom den måste ta upp drivspänningen minus LEDdarnas sammanlagda spänning och lite merginal eftersom LEDdarnas framspänning veirerar med bl.a. temperatur.
Det går att hantera, men har gjort mig tveksam.
Kan man göra en switchad strömgenerator med låg förlusteffekt utan att det blir alltför krångligt?
Finns det färdiga LED-drivare som är gjorda så?
Jag har inte direkt letat...
Kanske sätter jag bara ribban för högt?
/Pi