Koppla in blåtand i gammal bilradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

MadModder skrev: 28 december 2022, 21:18:21 Bara för det hittade jag en. Men M-bus har väl clock, data, och acc/busy... :humm:
DSCN1698Medium[1].jpg
Den var inte så billig den där kabeln. Det går inte att koppla in sig på ovan right, left, ground i cd kontakten? Vad innehåller dosan i länken för teknik som gör att den kostar 70 dollar?

Edit:
Såg din edit nu.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vet inte, men den innehåller nog något som lurar radion att det sitter en växlare ansluten.
Men du borde i alla fall kunna följa audioledningarna från CD-kontakten till det chip som ansvarar för att växla mellan ljudkällorna, och där koppla in dig på t.ex kassettljudet.

[edit]
Jag skrev det igen. :mrgreen:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Madmodder: Sorry, missade lite av det du skrev :oops:

mrfrenzy: Bra poäng! Missade att det fanns CD-växlaringång.

Som Madmodder nämner så verkar det vara samma "Alpine M-bus fast med annan kontakt" som de nyare som jag nämnde.

Jag trodde att jag startat en projekttråd men tydligen inte. Det enda jag gjorde var att starta tråden Sökes/K: 8-polig "Mini-DIN fast något större". Men nu har jag konstaterat att åtminstone C70 och S70 har denna kabel installerad från fabrik, eftersom det skulle vara massor av jobb att montera i efterhand på dessa. V70 har den inte från fabrik eftersom man där använder en superkort kabel för växlare som monteras i handskfacket, och där når man lätt att montera i efterhand. Så varje person som skrotar ner en S70 eller rent av bilskroten har kabel som man kan klippa för att göra två adaptrar till.

Jag sparade ner en del filer när jag fixade med detta, mer specifikt så fanns det en (tror svensk?) webbsida som mest bara säljer M-bus-cdväxlar-emulator fast för nån annan Volvo (den nyare HU-serien kanske?) men om man hittade dit via googlesökning så hittade man istället beskrivning på DIY med det kontaktdon som denna tråds stereo har. Jag hittade också minst en annan webbsida som beskriver M-bus-protokollet. Jag började laborera med att skriva pyttelite arduinokod för att generera och lyssna på pulser, hade två Arduino kopplade till varandra varav en mätte duty cycle på den andra eller nåt annat trivialt. Sen byggde jag nån slags nivåomvandlare eller liknande för att prata med stereon och trodde jag bara skulle lyfta ut allt i bilen, och upptäckte att det inte var 8-polig mini-din och där tröttnade jag en del. Hittar tyvärr inte den förstnämnda sidan, och datorn jag tittade på den med existerar inte längre (som burk med installerat operativsystem på en fungerande disk). Jag kanske har nedsparade filer, men det är kanske copyrightproblem att slänga in dem i tråden. Korkat nog så har inga moderna operativsystem filkommentarer som innehåller URL en fil kom från. Här saknar jag Amigan, åtminstone med AWeb så fick varje sparad fil en filkommentar med URL:en som filen sparats från, så även om man skyfflat runt filer kors och tvärs och kastat webbläsarhistoriken sen många år så kunde man ändå veta varifrån filen kom. Archive.org hade säkert kunnat hjälpa till.

Nu 7½ år senare så har jag som sagt möjlighet att riva ur växlarkabel ur en befintlig bil (som aldrig kommer få något "originalskick"), jag har en 850 som skrotas på delar som jag kan plocka ström&co-kontaktdonet från och jag har tillräckligt många Volvo i 70-serien så att jag skulle kunna ha en SC-805 stående på skrivbordet för att provköra med. Det jag tyvärr saknar nu är ork och jag märker också av att min förmåga att ta mig an och genomföra nya projekt minskat i takt med att jag blivit äldre, så risken är väl att det inte blir jättemycket av det.

Om du känner att du har guldbyxor så kan du ju köpa en färdigbyggd CD-växlaremulator, men det kostar ju i klass med en modern bilstereo från hyggligt märke (t.ex. Pioneer), plus/minus en del. Trist.

Bonus: Även om man använder CD-växlaringången så får man problemet att RDS "tar över" ljud från trafikvarningsappar. Så man lär i princip vilja göra så att en CD-växlaremulator styr pause/unpause och i pauseläget vill man nog leda ljudet från blåtandmottagaren direkt till slutsteget via spänningsdelare eller liknande. Eller kanske än enklare bara leda ljudet till en separat liten förstärkare och högtalare. Vet inte hur det är på bilen som denna stereo ska sitta i, men föregångarna typ 740 och 240 hade väl plats för en monohögtalare mitt på instrumentpanelen.

Det beror ju för all del också på hur man använder bilen. Om man bara kör på lokala vägar så är trafikinfo från appar och rent av även RDS-trafikinfo inte särskilt intressant. Men kör man lite längre sträckor så är det klart användbart.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Absolut enklast och snyggast är ju att sätta in en bluetoothkasett i bandaren..

typ en sån här:
https://www.amazon.com/Aluratek-ABCT01 ... 953&sr=8-4

Finns flera varianter till olika priser.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår: är det för lite energi från kassettdäckets motorer för att ladda batterierna i en såndär blåtandkassett?
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Hur påverkas ljudkvalitén av att det körs genom tonhuvudet med en sådan blåtandskassett?
Försökt se hur kopparbanorna går men jag tycker det är väldigt svårt att spåra då det går på båda sidor av kortet.
Man skulle kanske även kunna löda fast sig vid kablarna direkt efter tonhuvudet och använda en tom kassett för att trigga att det är en kassett som spelas?
Men jag hade ju gärna velat få det att funka på ett snyggare sätt.

(Jag förstår er som tänker att det är väl bara att köpa en ny enhet för ca 800:-. Ja det kan man göra och jag har absolut råd med det men vill helst inte göra så)
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Glenn skrev: 29 december 2022, 01:16:52 Absolut enklast och snyggast är ju att sätta in en bluetoothkasett i bandaren..

typ en sån här:
https://www.amazon.com/Aluratek-ABCT01 ... 953&sr=8-4

Finns flera varianter till olika priser.
Eller en annan "EF-tråkig lösning": FM-sändare.
https://www.google.com/search?q=Car+FM+ ... +Bluetooth
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Att koppla in sig där kablarna går från tonhuvudet kan funka, men det kan introducera brus, eftersom du måste dra ner signalnivån ordentligt från blåtandsmottagaren först då det finns en förförstärkare för den svaga signalen från tonhuvudet.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Jag har kollat varenda IC krets och letat efter datablad som skulle kunna visa om det växlar mellan ljudkällorna. Jag hittar dock inget datablad för denna "NEC C1344G". Någon som vet vad den gör och om jag kan utesluta den?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Följ signalen från "Left Audio" och "Right Audio" på kontakten för CD-växlare så hittar du signalväljaren.
Har du testat att trycka på "CD" och mata in ljud där? Det kanske rentav är så att den släpper fram ljudet även om det står error.

Oavsett vilket så kan du peta runt med ett oscilloskop och se var det är ljudsignal när du matar in på den ingången.
Har du inget oscilloskop kan du använda ett par vanliga datorhögtalare.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

robertr81 skrev: 29 december 2022, 11:22:51 Jag har kollat varenda IC krets och letat efter datablad som skulle kunna visa om det växlar mellan ljudkällorna. Jag hittar dock inget datablad för denna "NEC C1344G". Någon som vet vad den gör och om jag kan utesluta den?
Hela den modulen skriker RF, så troligen inte.

Vad finns det för anslutningar på baksidadan?
C341 &441 (22μF) kunde vara DC-block för nån signal, är det in eller ut?
robertr81

Inlägg av robertr81 »

mrfrenzy skrev: 29 december 2022, 11:57:30 Följ signalen från "Left Audio" och "Right Audio" på kontakten för CD-växlare så hittar du signalväljaren.
Har du testat att trycka på "CD" och mata in ljud där? Det kanske rentav är så att den släpper fram ljudet även om det står error.

Oavsett vilket så kan du peta runt med ett oscilloskop och se var det är ljudsignal när du matar in på den ingången.
Har du inget oscilloskop kan du använda ett par vanliga datorhögtalare.
Left och right går till ”A input” och ”B input” på denna krets (4560).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

4560 verkar vara en dubbel opamp.

IN+ är på pinne 3 och 5, som du har markerat.
Spåra ledningarna vidare från utgångarna på pinne 1 och 7.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Okej har nu spårat det fram till kretsen jag inte hittar datablad för, så typiskt. Signalen delar på sig och går även till tonkontrollen samt knapparna för disc no.

Bilden visar Left eller Right minns inte vilken av dom jag spårade fram dit.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Verkar som att signal ”L” och ”R” slås ihop precis innan det går in i den okända IC-kretsen.
Skriv svar