Madmodder: Sorry, missade lite av det du skrev
mrfrenzy: Bra poäng! Missade att det fanns CD-växlaringång.
Som Madmodder nämner så verkar det vara samma "Alpine M-bus fast med annan kontakt" som de nyare som jag nämnde.
Jag trodde att jag startat en projekttråd men tydligen inte. Det enda jag gjorde var att starta tråden
Sökes/K: 8-polig "Mini-DIN fast något större". Men nu har jag konstaterat att åtminstone C70 och S70 har denna kabel installerad från fabrik, eftersom det skulle vara massor av jobb att montera i efterhand på dessa. V70 har den inte från fabrik eftersom man där använder en superkort kabel för växlare som monteras i handskfacket, och där når man lätt att montera i efterhand. Så varje person som skrotar ner en S70 eller rent av bilskroten har kabel som man kan klippa för att göra två adaptrar till.
Jag sparade ner en del filer när jag fixade med detta, mer specifikt så fanns det en (tror svensk?) webbsida som mest bara säljer M-bus-cdväxlar-emulator fast för nån annan Volvo (den nyare HU-serien kanske?) men om man hittade dit via googlesökning så hittade man istället beskrivning på DIY med det kontaktdon som denna tråds stereo har. Jag hittade också minst en annan webbsida som beskriver M-bus-protokollet. Jag började laborera med att skriva pyttelite arduinokod för att generera och lyssna på pulser, hade två Arduino kopplade till varandra varav en mätte duty cycle på den andra eller nåt annat trivialt. Sen byggde jag nån slags nivåomvandlare eller liknande för att prata med stereon och trodde jag bara skulle lyfta ut allt i bilen, och upptäckte att det inte var 8-polig mini-din och där tröttnade jag en del. Hittar tyvärr inte den förstnämnda sidan, och datorn jag tittade på den med existerar inte längre (som burk med installerat operativsystem på en fungerande disk). Jag kanske har nedsparade filer, men det är kanske copyrightproblem att slänga in dem i tråden. Korkat nog så har inga moderna operativsystem filkommentarer som innehåller URL en fil kom från. Här saknar jag Amigan, åtminstone med AWeb så fick varje sparad fil en filkommentar med URL:en som filen sparats från, så även om man skyfflat runt filer kors och tvärs och kastat webbläsarhistoriken sen många år så kunde man ändå veta varifrån filen kom. Archive.org hade säkert kunnat hjälpa till.
Nu 7½ år senare så har jag som sagt möjlighet att riva ur växlarkabel ur en befintlig bil (som aldrig kommer få något "originalskick"), jag har en 850 som skrotas på delar som jag kan plocka ström&co-kontaktdonet från och jag har tillräckligt många Volvo i 70-serien så att jag skulle kunna ha en SC-805 stående på skrivbordet för att provköra med. Det jag tyvärr saknar nu är ork och jag märker också av att min förmåga att ta mig an och genomföra nya projekt minskat i takt med att jag blivit äldre, så risken är väl att det inte blir jättemycket av det.
Om du känner att du har guldbyxor så kan du ju köpa en färdigbyggd CD-växlaremulator, men det kostar ju i klass med en modern bilstereo från hyggligt märke (t.ex. Pioneer), plus/minus en del. Trist.
Bonus: Även om man använder CD-växlaringången så får man problemet att RDS "tar över" ljud från trafikvarningsappar. Så man lär i princip vilja göra så att en CD-växlaremulator styr pause/unpause och i pauseläget vill man nog leda ljudet från blåtandmottagaren direkt till slutsteget via spänningsdelare eller liknande. Eller kanske än enklare bara leda ljudet till en separat liten förstärkare och högtalare. Vet inte hur det är på bilen som denna stereo ska sitta i, men föregångarna typ 740 och 240 hade väl plats för en monohögtalare mitt på instrumentpanelen.
Det beror ju för all del också på hur man använder bilen. Om man bara kör på lokala vägar så är trafikinfo från appar och rent av även RDS-trafikinfo inte särskilt intressant. Men kör man lite längre sträckor så är det klart användbart.