Räkna på watt
Re: Räkna på watt
Nej det ska det inte. Det är helt korrekt.
Varför har du valt den profilbild du har? Det tycks inte finnas något intresse för elektrisk energi direkt.
Till ditt försvar kan man väl säga att Tesla inte heller verkade ha koll på formler.
Varför har du valt den profilbild du har? Det tycks inte finnas något intresse för elektrisk energi direkt.
Till ditt försvar kan man väl säga att Tesla inte heller verkade ha koll på formler.
Watt är power och energi och effekt!
Så ska det vara så klart.
Wh är förbrukning kan man säga.
Så ska det vara så klart.
Wh är förbrukning kan man säga.
1 Ws = 1 Joule
1 Joule/s = 1 W
1 Wh är 3600 Ws eller 3600 Joule.
1 kWh är alltså 3,6 MWs eller 3,6 MJoule.
1 Joule/s = 1 W
1 Wh är 3600 Ws eller 3600 Joule.
1 kWh är alltså 3,6 MWs eller 3,6 MJoule.
Jag har ätit för mycket Jansson.
Integrerar jag effekt över tid så fås energi och deriverar jag energi med avseende på tid fås effekt.
Integrerar jag effekt över tid så fås energi och deriverar jag energi med avseende på tid fås effekt.
Bensin innehåller ju en viss mängd energi och fotgen en annan mängd energi.
Är det taget över tid?
Är det taget över tid?
Nej, men när bilen förbrukar energi är det över tid.
Även när du t.ex. tankar så kan du ser det som energi över tid, d.v.s. när du tankar bilen så kan du tänka att du tankar med en viss mängd Watt.
Säg att pumpen pumpar 10 liter bensin i minuten. Bensin lär ha cirka 9,1 kWh per liter. Det ger då 91 kWh, eller 327,6 MJ, i minuten.
Nu blir det intressant, för om vi räknar om detta till effekt betyder det att du tankar bilen med 5,46 MW. Snabbladdare för elbilar har en bit kvar där:)
(Nu vet jag inte om en bensinpump kör 10 liter i minuten, googlade lite och nyare pumpar ligger tydligen på 40 liter per minut, vilket då motsvarar över 20 MW. Och med reservation för räknefel.)
En rolig grej med bilars bensinförbrukning är att den kan mätas i mm2 (kvadratmillimeter).
Posta en dum fråga på EF är ibland verkligen som att kasta in en blodig köttbit till ett gäng hungriga vargar. Bara luta sig tillbaka och njuta av kaoset.

-
Ja detta är ju helt otroligt. Trådskaparen ställer en enkel fråga:
Hej alla
Jag vill bara dubbelkolla att jag förstått verkligheten rätt...
Mätaren är inställd på watt och den visar att lampan drar 8-10 W, det ändras i realtid.
Nu börjar jag tänka... Det kan ju inte vara annat än watt per timme som anges på mätaren?
Jag tänker väl rätt? Watt räknas väl alltid mot timme?
Eller räknar man watt i sekunder nån gång? Någon som kan får gärna förklara för mig
Nu försökte jag i ett inledande inlägg att kort och enkelt förklara 8Wh. Att som TS frågade "tänker jag rätt"
Då när ni alla nu försöker överglänsa alla, t.o.m. ange den fysikaliska storhetens beskrivning, blir jag kallad för "trollet". Nu är vi inne på ca 20 inlägg för att förklara 8Wh.
Hej alla
Jag vill bara dubbelkolla att jag förstått verkligheten rätt...
Mätaren är inställd på watt och den visar att lampan drar 8-10 W, det ändras i realtid.
Nu börjar jag tänka... Det kan ju inte vara annat än watt per timme som anges på mätaren?
Jag tänker väl rätt? Watt räknas väl alltid mot timme?
Eller räknar man watt i sekunder nån gång? Någon som kan får gärna förklara för mig
Nu försökte jag i ett inledande inlägg att kort och enkelt förklara 8Wh. Att som TS frågade "tänker jag rätt"
Då när ni alla nu försöker överglänsa alla, t.o.m. ange den fysikaliska storhetens beskrivning, blir jag kallad för "trollet". Nu är vi inne på ca 20 inlägg för att förklara 8Wh.
-