cpu resettar pga emi från led multiplexing
Re: cpu resettar pga emi från led multiplexing
Så här ser signalerna ut ”på väg” fram till resetbenet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har mätt upp tangentbordet. Alla knappar fungerar korrekt. Dvs på/av.Marta skrev: ↑9 november 2022, 14:38:42 Diodens existens visar nog att det redan från början fanns problem.
Det ligger mycket i det som sägs ovan, det har fungerat tidigare. Då är frågan om det legat precis på marginalen så komponentåldrande fått det att bli fel nu, eller något är riktigt sönder.
Har Du lyckats mäta den oönskade resetpulsen? Det är en viktig skillnad om själva resetgenereringen triggas, eller om det är vägen fram till processorn som störs.
De två kraftiga dips som syns på scopet ser ut att ha en viss "tyngd". Är där knappar bredvid displayerna och är de hela. Ett primitivt muxat tangentbord kan mycket väl få utgångar att mötas och då kan det flyta lite ström. Försök hitta var de kraftiga störpulserna kommer ifrån.
När det gäller resetpulsen så fortplantas den mellan några trissor, sen går den in i en driver och en inverter eller vad det nu var, och till slut så kommer det skurar med resetspikar.
Störningarna på 5V-linan ser väldigt varierande ut beroende på ”var” i resetfasen cpu befinner sig i. Den bilden som inledde denna tråd är inte helt representativ för hela resetförloppet. Emi är emellaåt betydligt starkare.
Om man vänder på tänket.
Varför har det monterats en extra trissa för reset?
Ändringsdirektiv från tillverkaren?
Någon har löst detta problem tidigare men legat precis på gränsen?
Vad är tanken med denna reset? Snygg power on fördröjning? Watchdog?
Varför har det monterats en extra trissa för reset?
Ändringsdirektiv från tillverkaren?
Någon har löst detta problem tidigare men legat precis på gränsen?
Vad är tanken med denna reset? Snygg power on fördröjning? Watchdog?
Först ska alla digitala kretsar ha var sin avkopplingskonding på deras spänningsmatning. Är det t.ex. 2 (eller fler) matningar på samma krets ska det finnas en avkoppling för varje matning.
I detta fall kommer det en verklig reset-puls - och jag kan inte låta bli att fundera på om inte det finns en Reset-krets, något som var ganska populärt innan grey-out blev inbyggt i μC.
De reagerar på underspänning o ger en reset-puls på en viss given längd. Normalt är de med open-collector utgång (evt. med inbyggd pull-up) o kan ha extern reset på samma pin.
Är det så kan reset-pulserna komma från en underspänning och då är vi tillbaka på trötta elektrolytkondensatorer, båda delar anser jag är MYCKET sannolika.
I detta fall kommer det en verklig reset-puls - och jag kan inte låta bli att fundera på om inte det finns en Reset-krets, något som var ganska populärt innan grey-out blev inbyggt i μC.
De reagerar på underspänning o ger en reset-puls på en viss given längd. Normalt är de med open-collector utgång (evt. med inbyggd pull-up) o kan ha extern reset på samma pin.
Är det så kan reset-pulserna komma från en underspänning och då är vi tillbaka på trötta elektrolytkondensatorer, båda delar anser jag är MYCKET sannolika.
Folk är verkligen genuint investerade i den här tråden. Helt makalöst. Processorn är en NEC D8085AHC. Den borde vara helt ekvivalent med intel D8085 fast nedklockad till 3MHz.
Bifogar pinout på cpu. Emitter och kollektor på trissan som är klistrad på undersidan förbinder TRAP med RESET IN
TRAP: Trap interrupt is a non maskable RESTART interrupt. It is recognized at the same time as INTR or RST 5.5-7.5. it is unaffected by any mask or interrupt enable. It has the highest priority of any interrupt.
RESET IN: Sets the program counter to zero and resets the interrupt enable and HLDA flipflops.. etc.
Det är basen på den här pålimmade trissan som fångar upp alla störningar.
Bifogar pinout på cpu. Emitter och kollektor på trissan som är klistrad på undersidan förbinder TRAP med RESET IN
TRAP: Trap interrupt is a non maskable RESTART interrupt. It is recognized at the same time as INTR or RST 5.5-7.5. it is unaffected by any mask or interrupt enable. It has the highest priority of any interrupt.
RESET IN: Sets the program counter to zero and resets the interrupt enable and HLDA flipflops.. etc.
Det är basen på den här pålimmade trissan som fångar upp alla störningar.
Så här ser kretsen ut som leder fram till trissan.
Har något annat gjorts med kortet, d.v.s. har du eller nån annan bytt ut någon (trasig eller hel) komponent utan att det löst problemet?
Allmänt så håller jag med om teorin att det finns en separat resetdrivkrets och att den triggar på att hela matningen allmänt dippar ned i spänning. Om så är fallet, d.v.s. att dippet är klart mätbart direkt ut från nätdelen, så är det väl läge att se över nätdelen. ESR som ökat på kondingar osv.
Men annars så kan väl kretskortslayouten också vara en bov. Visserligen har det fungerat, men vem vet hur nära marginalen det var? Jag anser att för att driva LED och annat som drar mycket ström så bör det vara separata banor från nätdelen via drivkrets till lasten. Om LED drivs direkt av en I/O-krets som också sitter på en processorbuss så är det lite krågnligare. Tumregeln är väl då att sätta så fläskig avkoppling som möjligt direkt över den kretsen.
Allmänt så håller jag med om teorin att det finns en separat resetdrivkrets och att den triggar på att hela matningen allmänt dippar ned i spänning. Om så är fallet, d.v.s. att dippet är klart mätbart direkt ut från nätdelen, så är det väl läge att se över nätdelen. ESR som ökat på kondingar osv.
Men annars så kan väl kretskortslayouten också vara en bov. Visserligen har det fungerat, men vem vet hur nära marginalen det var? Jag anser att för att driva LED och annat som drar mycket ström så bör det vara separata banor från nätdelen via drivkrets till lasten. Om LED drivs direkt av en I/O-krets som också sitter på en processorbuss så är det lite krågnligare. Tumregeln är väl då att sätta så fläskig avkoppling som möjligt direkt över den kretsen.
Det är nån som bytt några induktorer på ac-sidan. Dom hade överhettat men det löste inga problem.
Alla tantaler och keram bytta. Tantalerna mätte perfekt. Några keramer sprack direkt när jag tog bort dom.
Har även satt extra avkopplingar på cpu och drivchip. Ingen skillnad.
Bifogar bild på hur 5V linan ser ut som värst när den ligger och resettar.
Alla tantaler och keram bytta. Tantalerna mätte perfekt. Några keramer sprack direkt när jag tog bort dom.
Har även satt extra avkopplingar på cpu och drivchip. Ingen skillnad.
Bifogar bild på hur 5V linan ser ut som värst när den ligger och resettar.
Guess what. När jag matar kortet med 5Vdc från hederlig rohde schwartz nätagg så funkar allt.. 
Mkt snyggare 5v slinga också.
Det här kortet matas med 11VAC kan tilläggas!
Mkt snyggare 5v slinga också.
Det här kortet matas med 11VAC kan tilläggas!
Har trippelkollat 7ggr. Den är kopplad mellan TRIP och RST, det sitter och fler komponenter som matar dessa ingångar, och elschemat ovan är absolut inte heltäckande, det är bara "grundflödet".
Okej, så det jag kommer fram till är att det finns störningar på 5V rail som fortplantar sig genom kretsarna, förstärks och sedan blir en resetpuls. Har provat att byta 7805 från gamla TO3 till ny To220, ingen skillnad (förutom att spänningen åkte upp till 5v. Har provat att byta alla kondingar. Har kompletterat med fler kondingar. Det enda som funkar är att driva kretsen helt från separat 5vdc nätagg. Då funkar allt perfekt.
så, jag fattar nu beslutet att helt enkelt löda bort rst-utgången på den där trissan som är pålimmad på kortet. Den får helt enkelt stryka på foten. Nu funkar kortet felfritt efter den återställningen. Det är nu upp till kunden att avgöra om kortet är användbart eller inte. Uppstår några följdfel får han höra av sig igen så tittar vi närmare på det.
Det är många kort som väntar på kärlek och denna har stoppat upp allt för länge. Nu får vi lämna tillbaka kortet till kund för funktionskontroll.
har också mailat Delem och se om dom kan få loss elschemat till denna enhet. Den heter DAC100. Kunden har inte panik så jag kan vänta några dagar till.
Okej, så det jag kommer fram till är att det finns störningar på 5V rail som fortplantar sig genom kretsarna, förstärks och sedan blir en resetpuls. Har provat att byta 7805 från gamla TO3 till ny To220, ingen skillnad (förutom att spänningen åkte upp till 5v. Har provat att byta alla kondingar. Har kompletterat med fler kondingar. Det enda som funkar är att driva kretsen helt från separat 5vdc nätagg. Då funkar allt perfekt.
så, jag fattar nu beslutet att helt enkelt löda bort rst-utgången på den där trissan som är pålimmad på kortet. Den får helt enkelt stryka på foten. Nu funkar kortet felfritt efter den återställningen. Det är nu upp till kunden att avgöra om kortet är användbart eller inte. Uppstår några följdfel får han höra av sig igen så tittar vi närmare på det.
Det är många kort som väntar på kärlek och denna har stoppat upp allt för länge. Nu får vi lämna tillbaka kortet till kund för funktionskontroll.
har också mailat Delem och se om dom kan få loss elschemat till denna enhet. Den heter DAC100. Kunden har inte panik så jag kan vänta några dagar till.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Men hur ser matningen in till 7805 kretsen ut då?
det kan ju dippa före också så det inte finns marginal för att reglera
Swech
det kan ju dippa före också så det inte finns marginal för att reglera
Swech
Hela den där kretsen känns egendomlig.
Är TRAP ansluten till en utgång, eller direkt till GND? Direkt GND är mycket vanligt.
Är trissan verkligen PNP? Som det är ritat kan den inte dra reset.
TRAP till GND och en NPN aom använder den just som GND för att den sitter bra till känns rimligare.
Är där verkligen en TTL-inverter med ingång endast till en diod och ingen pull-up? Så gör man bara inte. Det tyder på okunnig konstruktör.
Dipparna med bred "botten" i +5V tyder på resistivt spänningsfall, eller som nämnts dropout i regulatorn. Är spänningen OK direkt vid regulatorn så kan det vara förstärkta ledare som behövs någonstans. Satte Du den externa +5V vid regulatorn, både Gnd och +5, eller på annan plats?
Det är knappast OK att bara avlägsna trissan utan att först veta varför den kommit dit. Om felfunktion kan få otrevliga konsekvenser så tänk efter före....
Är TRAP ansluten till en utgång, eller direkt till GND? Direkt GND är mycket vanligt.
Är trissan verkligen PNP? Som det är ritat kan den inte dra reset.
TRAP till GND och en NPN aom använder den just som GND för att den sitter bra till känns rimligare.
Är där verkligen en TTL-inverter med ingång endast till en diod och ingen pull-up? Så gör man bara inte. Det tyder på okunnig konstruktör.
Dipparna med bred "botten" i +5V tyder på resistivt spänningsfall, eller som nämnts dropout i regulatorn. Är spänningen OK direkt vid regulatorn så kan det vara förstärkta ledare som behövs någonstans. Satte Du den externa +5V vid regulatorn, både Gnd och +5, eller på annan plats?
Det är knappast OK att bara avlägsna trissan utan att först veta varför den kommit dit. Om felfunktion kan få otrevliga konsekvenser så tänk efter före....
Och t.ex. den power-reset jag använde i sin tid är i TO-92 kapsel... Ganska lik en transistor.