Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Inlägg av breflabb »

Lägg på lite nytt tenn på varje ben, ställ kolven på max värme, ta en grov fläta
och kör på ett ben i taget. Sen kan du gör som Gimbal skrev "För att benet sedan skall släppa helt från kanterna så värm och tryck bort benet från kanten med lödspetsen och håll benet borta från kanten tills kanten svalnat, efter det bör benet vara helt löst". Det funkar för mig
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag är lycklig ägare av förnicklad 10 mm kopparstång. Den smider jag till så den passar mot lödningarna. Sedan använder jag en oreglerad lödkolv och då brukar det bara vara att dra ur komponenten.

Har en specialspets för att byta relän (8 lödningar), värmer, lyfter av gamla relät och ställer dit det nya, tar 15 sekunder.

Protte
agehall

Inlägg av agehall »

Jag förutsätter att TS inte har varmluft, för då är detta trivialt. Jag hade gjort såhär:

Tillför bra flussmedel, tex AmTec 559. Lägg på massor av blyat lödtenn så att alla ben på en sida är en enda stor lödblobb. Därefter värmer man upp allt på ena sidan, bänder lite och gör samma sak på andra sidan. Sakta och försiktigt givetvis.

När switchen till slut är borta, suger man upp allt lödtenn med en avlödningsfläta.

Det är den metod som jag tycker är enklast och kan utföras med nästan vilka lödverktyg som helst.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag tror iofs inte den där switchen är några problem att löda loss på vanligt sätt, med lödpenna, tennsug och lite skicklighet.

Det är skillnad när det är tvånga hål, jordplan och extremt kylande komponenter, då blir det jobbigt.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

TomasL skrev: 16 juli 2022, 21:47:02 Skalpell, skär av benen.
Annars gäller tennsug/lödfläta och mycket fluss.
Använd forumets bildfunktion istället för att länka, snälla ändra detta.
Vi (utom TS) vet ju inte hur det ser ut på andra sidan av kretskortet.

Om det går att skära eller klippa pinnarna på översidan, eventuellt efter att ha "slaktat" omkopplaren, så kan det vara en lösning.

Här "slaktade" jag en DVI-kontakt (24 pinnar och två fästben) för att kunna löda bort den, utan att skada kretskortet.
search.php?keywords=dvi&t=40388&sf=msgonly

Så här såg det ut efter att allt var avlägsnat.
Bild

/Pi
Skriv svar