stack in stickproppen i 230 V uttag(som är skyddat av jordfelsbrytare). Men nu eftersom elvärmeelementet är urtaget ur elgrillen och körs utanför, kan ingen jordfelsström gå via husets jordfelsbrytare. Nu gick det att köra ca 2 min. sedan löste sladdklumpens jordfelsbrytare ut.
Jag provade att köra grillen på normlt sätt, dvs ihopskruvad. Nu löste i vart fall husets jordfelsbrytare inte ut, men sladdklumpens jordfelsbrytare löste ut efter ca 1 à 2 min, men elvärmeelementet blir hett. I alla fall bättre än tidigare då husets jordfelsbrytare omedelbart löste ut i det utomhus-uttaget. Jag tryckte på sladdklumpens på-knapp och kunde köra ca 1 min, sedan löste klumpens jordfelsbrytare ut. Provade så ca 2 gånger ytterligare, men gav sedan upp. Det kommer ett nytt elvärmeelement om en vecka.
Jordfelsströmmen går inte via husets jfb. Den känner om det som går ut i fasen kommer tillbaka via nollan. Är inte strömmen i fasen och nollan lika stora så har ström försvunnit någonstans. Är felströmmen stor nog löser jfb. Det behöver inte vara att strömmen gått via skyddsjord. Jfb bryr sig inte om vilken väg den försvunna strömmen tar. Den kan vara en sk. vagabonderande ström som kanske går ut ur huset via vattenledning eller armeringsjärn.
Antar att du inte anslöt skyddsjorden när du provkörde. Då hade inte felströmmen någon väg att gå förrutom tillbaka via de två inkopplade ledarna. Då borde inte någon jordfelsbrytare lösa ut. Antagligen är inte det du har på sladden någon jfb. Tror istället att det är ett överströmsskydd.
Vad det är i den där klumpen på sladden vet jag inte. Jag antog att det är en jordfelsbrytare. Det finns ju en testknapp på den.
Så här står det i bruksanvisningen
"Enheten ska anslutas till ett jorduttag.
Enhetens kraftförsörjning sker via en
enhet för restström (RCD), med en angiven
restströmstyrka för drift som inte överstiger
30 mA."
Så det är nog allt en jordfelsbrytare som klumpen är.
Det kan ju finnas folk som köper en sådan Weber el-grill och ansluter den till jordat uttag(som sitter utomhus på verandaväggen) men som inte har någon jordfelsbrytare alls i huset. Alltså ett äldre hus. Då vore det farligare att använda el-grillen. Därför gissar jag att Weber har denna klump på sladden, som jag tror är jordfelsbrytare. Används el-grillen, så är den då alltid skyddad av minst en jordfelsbrytare.
Här bild på klumpen, om än litet suddig.
På ena knappen står det T
Den andra är en på/av-knapp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag ser i wikipedia i den engelska och i franska att MgO är hygroskopiskt, dvs drar till sig vatten t.ex. från luft. Det upptar också CO2 från luften. Men i wikipedian på svenska och tyska nämns det inte. Det förklarar ju det hela att ett elvärmeelement i en el-grill som står oanvänt utomhus över vintern, drar till sig fukt. Därmed blir MgO mer elektriskt ledande och jordfelsströmmen ökar och löser ut jordfelsbrytaren. Då ska det gå att "röka ut fukten" ur elvärmeelementet med värme. Men det tar nog någon timma.
Haralt skrev: ↑24 april 2022, 15:24:50
Vad det är i den där klumpen på sladden vet jag inte. Jag antog att det är en jordfelsbrytare. Det finns ju en testknapp på den.
Så här står det i bruksanvisningen
"Enheten ska anslutas till ett jorduttag.
Enhetens kraftförsörjning sker via en
enhet för restström (RCD), med en angiven
restströmstyrka för drift som inte överstiger
30 mA."
Så det är nog allt en jordfelsbrytare som klumpen är.
Det kan ju finnas folk som köper en sådan Weber el-grill och ansluter den till jordat uttag(som sitter utomhus på verandaväggen) men som inte har någon jordfelsbrytare alls i huset. Alltså ett äldre hus. Då vore det farligare att använda el-grillen. Därför gissar jag att Weber har denna klump på sladden, som jag tror är jordfelsbrytare. Används el-grillen, så är den då alltid skyddad av minst en jordfelsbrytare.
Här bild på klumpen, om än litet suddig.
På ena knappen står det T
Den andra är en på/av-knapp.
Visst är det en jordfelsbrytare. På engelska heter jfb "Residual current breaker" RCB can i ditt fall möjligtvis stå för "residual current device".
Körde du ojordat och allt var isolerat från jord borde inte strömmen haft någon annan väg att gå än via de två anslutningarna i stickproppen. Isåfall borde inte jfb löst. Problemet är att kör man som de tidigare tipsatt om för att bränna ur blir höljet strömförande och tar någon i höljet får de strömgenomgång. Jordfelsbrytaren borde lösa, men jag tycker att det är olustigt att testa jfb genom att ta strömgenomgång. Har man testat jordfelsbrytaren med testknappen först, så borde det vara säkert men jag vill ändå inte prova.
Alla vägguttag i huset och garaget är skyddade av jordfelsbrytare. Det finns inga uttag 230 V som är ojordade, utan alla är jordade.
Jag tog ut elvärmeemeelementet från elgrillen och tog helt bort temperaturregulatorn. Sedan stack jag elvärmeelementet i temperaturregulatorn och stack stickproppen från temperaturregulatorn i ett vägguttag. Då gick det att köra ca 1 - 2 min, sedan löste sladdklumpens jordfelsbrytare ut. Alltså med det defekta elvärmeelemnetet. Se bild!
Jag höll i temperaturregulatorn fritt i luften och alltså även elvärmeelementet var fritt i luften.
Men bättre vore att ansluta enbart elvärmeelementet till 230 V uttag, alltså utan temperaturregulatorn och dess jordfelsbrytare. Då skulle jag ha behövt göra en specialsladd av stickpropp med endast 2-ledarkabel)fas och nolla) och krokodilklämmor att klämma på elvärmeelementets båda stift. Då skulle det nog ha gått att köra längre och "röka ut" fukten. Då hade det inte funnits någon jordfelsbrytare som hade kunna lösa ut.
Då måste det gå ganska snabbt att röka ut fukten. Blir elvärmeelmentet rödglödgat då blir det duktigt högt ångtryck på vattenånga inne i elvärmespiralen och vattenångan tvingas ut samma väg som det har kommit in. Det borde bara ta ca 10 minuter, kan jag gissa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 28 april 2022, 07:05:53, redigerad totalt 2 gånger.
Som sagt, koppla stickproppen i ett vanligt gammalt ojordat uttag. Jordfelsbrytaren på "klumpen" kommer inte lösa ut om du inte sätter fingrarna på metallen.
Efter en stund är det torkat och det fungerar i jordade uttag igen.
Min brors Weber Q140, alltså en några år äldre modell, löste jfb när han skulle grilla första gången i år.
Den står ute under skydd på sommaren men inne i varmgarage på vintern.
Jag har separat elskåp med jfb i garagen så jag kan prova där utan att släcka hela huset.
Det som jag tycker är lite konstigt är att om jag vrider på termostaten på max innan jag sätter i kontakten så fungerar det alltid.
Vrider jag ner termostaten så löser jfb. Likaså om jag sätter i kontakten med termostaten på min.
Har provat att köra grillen i en timma för att torka ut den men jfb löser ibland, men inte alltid.
Varför löser jfb om grillen inte är på? Beror det på åt vilket håll stickproppen sitter, om fas eller nolla bryts?
Det lär bli ett nytt element ändå, men är allt lite nyfiken.
Överledningen är mellan fas o noll || skyddsjord och bryter termostaten nollan OCH störstedelen av överledningen sker närmast den ända blir det som du beskriver.
skogen,
ett nytt element kostar 1000 pengar, på Järnia, inte billigt.
Jag tror det skulla ha gått att röka ut fukten ur elvärmeelementet enligt min bild ovan. Men när man kör så utan termostat kanske elvärmeelementet blir väldigt hett. Det blir fullt ös, men det måste det ju tåla. Man kanske får köra en timma men man måste övervaka hela tiden.
Jag behöver inte koppla om nånting för att värma bort ev fukt.
Om jag vrider termostaten på max INNAN jag sätter i kontakten så löser den ALDRIG jfb.
Har kört så 2 x 45 minuter hittills, får köra lite mer i morgon.
Får se om det hjälper
Har inte noterat någon skillnad om jag vänder på stickproppen.
Om jag sätter i stickproppen innan jag vrider på termostaten till max eller vrider på termostaten när stickproppen är i
så löser jfb IBLAND. Jäv---t irriterande