DIY Värmepump.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

R290 funkar utmärkt, om man dimensionerar korrekt.
Jag har de senaste 30 åren jobbat med utveckling av kylmaskiner med R290 och de andra HC-köldmedierna, så jag har rätt mycket kunskap om detta.
Du kan inte få tag på F-gaser på lagligt sätt.
Om frenzy erbjöd dig R410, så är det rätt så olagligt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av danei »

Thomas har den inställningen. Det går inte att köpa någon gas, påpekar man att det finns gaser utanför F-gas så är det något annat som inte går.
Han är inte direkt hjälpsam. Jag hoppas att du lyckad få ihop något som fungerar. Det finns många medier som fungerar, även om effekten sannolikt inte blir lika bra som med svårtillgängliga. På flygplan använder man traditionellt luften för att ta ett exempel.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av mrfrenzy »

Att behålla oljan i kompressorn är nog helt klart en utmaning oavsett köldmedie, där har Tomas rätt. Panasonic hade problem med detta på sina första värmepumpar med R410A och fick byta många på garanti.

Det är inte ett enkelt projekt på något sätt, men jag tror helt klart det kan vara en rolig utmaning. Sannolikt finns det någon tillverkare som publicerat beräkningsprogram för värmeväxlare/förångare också, alla länder håller inte information så hemlig som i Sverige.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Danei, jag har KLART och TYDLIGT skrivit att det inte går att köpa F-Gas, jag har KLART och TYDLIGT skrivit att det helt problemfritt går att köpa samtliga gaser som INTE faller under F-gasförordning, däremot kan det finnas andra regler som försvårar det hela, som till exempelvis R717, vilket är reglerat i andra lagar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av danei »

Du skrev ” köldmedier inte kan inhandlas av vare sig personer eller företag som saknar certifiering” utan att nämna att det bara gäller gaser som klassas som F-gaser.

Så nej det skrev du inte alls tydligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

mrfrenzy skrev: 3 april 2022, 21:38:36 Att behålla oljan i kompressorn är nog helt klart en utmaning oavsett köldmedie, där har Tomas rätt. Panasonic hade problem med detta på sina första värmepumpar med R410A och fick byta många på garanti.

Det är inte ett enkelt projekt på något sätt, men jag tror helt klart det kan vara en rolig utmaning. Sannolikt finns det någon tillverkare som publicerat beräkningsprogram för värmeväxlare/förångare också, alla länder håller inte information så hemlig som i Sverige.
Det finns inte så många tillverkare av plattväxlare, samtliga håller hårt i sina program, om du inte är kund kan du på din höjd få tag på lite-versionerna, vilka möjligtvis duger till att beräkna en Vatten/vatten-växlare, men de saknar då möjligheten för beräkning med 2-fasmedier, dvs det som är nödvändigt för beräkning av en förångare eller kondensor.

Problemet med HC-köldmedier är den extrema lösligheten av köldmedia i oljan, vilket antingen spär ut oljan så den blir obrukbare, eller att all olja sugs ut i systemet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

danei skrev: 3 april 2022, 21:45:38 Du skrev ” köldmedier inte kan inhandlas av vare sig personer eller företag som saknar certifiering” utan att nämna att det bara gäller gaser som klassas som F-gaser.

Så nej det skrev du inte alls tydligt.
Och jag förtydligade det i senare inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av danei »

Men inte förrän någon annan påpekat det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Nej det var ingen som påpekat det, däremot fanns det en fråga om Gasol, och då klargjorde jag det lite tydligare.
Senast redigerad av TomasL 3 april 2022, 22:09:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Men för att återgå, till ursprunget.
Bygga en värmepump är busenkelt, att få den bli effektiv och att fungera effektivt under en längre period är något helt annat.

Enkelt uttryckt, man behöver lite rör, en kondensor, en förångare, en kompressor och ett stryporgan, vanligtvis en expansionsventil, men kapillärrör funkar det också.
Samt lite köldmedia, ingen rocket-science precis.

Dock för att få den bli bra, dvs kunna plocka ut så hög COP som möjligt, så blir det genast lite mer komplicerat.

Samma gäller om man skall använda HC-medier, eftersom man måste se till att oljan inte blir utspädd, man måste se till att oljan kommer tillbaka mm.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är väl intressant att det finns olika erfarenheter och synpunkter kring projekt.
Att TomasL är kunnig är väl inte okänt, vi har alla olika sätt att utrycka oss och att testa vägar fram till mål.
Inte alltid är det den lagliga som måste följas först. det är väl när man använder det som det är kritiskt.
Så TS delge oss alla vägarna, som kanske även är av typen återvänds!
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6055
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av pi314 »

I den här tråden,

viewtopic.php?f=13&t=104058

har bl.a. xxargs skrivit inlägg som jag rekommenderar att du läser.

När det gäller vad man kan och får göra själv så kan man ju ha lite olika förhållningssätt till detta.

Risker, miljöaspekter, m.m. ska man IMO naturligtvis beakta.

Samtidigt vill jag dela med mig av en erfarenhet. Vid den med god marginal bästa lösning som jag gjort (hittills) när det gäller att skapa en energieffektiv, kostnadseffektiv och miljövänlig lösning för uppvärmning, så var det största problemet att "övervinna" inkompetenta och stelbenta byråkrater, som jag skulle definiera som medborgarfientliga bromsklossar. Rådet jag fick av flera då var att strunta i byråkrater och göra som jag ville ändå. Men, till slut fick jag dom tillstånd som jag behövde.

Det är inte min avsikt här att främja anarkism. Men ibland är det frestande att betrakta byråkrater som rundningsmärken. Om det är möjligt.

Förresten. Jag har också funderat på att göra en egen liten vatten-vatten VP, men jag skulle nog inte klara av det. Om jag ändå skulle försöka så blir det nog ett litet hysch-hysch-projekt i källaren... 8)

/Pi
solvindvatten
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 november 2013, 22:54:34
Ort: Göteborg

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av solvindvatten »

Ja en vvvp hade nog jag med tänkt mig, känns betydligt enklare.

Mycket bra tips här inne tack så mycket.

antar att det är ebay som gäller för att köpa saker ?
solvindvatten
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 november 2013, 22:54:34
Ort: Göteborg

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av solvindvatten »

Kanske lite fusk men hur svårt är det att ta data från en existerande pump som redan har en konfiguration som fungerar?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Omöjligt, eftersom du inte kan få tag på delarna, som privatperson så är du begränsad till standarddelar, som till exempel värmeväxlare, dvs de som olika försäljningsställen har på lager.
Som tillverkare köper man alltid specialdesignade värmeväxlare, avsedda för just den egna applikationen.
Skriv svar