Felsökning av chip utan datablad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Felsökning av chip utan datablad

Inlägg av Glenn »

Jag håller med, undviker det kategoriskt.

Ibland "måste" man ju, men just nätagg lägger jag hellre på några spänn och köper nåt mer känt.
Skogen

Inlägg av Skogen »

Dessutom, "dryga hundralappen" ?????
Enligt Kafeman''s länk går den på $24.36, och sedan får man då byta till svensk stickpropp.
sjn

Inlägg av sjn »

mrfrenzy skrev: 31 januari 2022, 21:49:14 Jag skulle säga att såvida det inte är ett konstruktionsfel just runt den kretsen är det mycket mer sannolikt att en komponent på primärsidan gått sönder av spikar från elnätet, eller att någon av effekt-komponenterna utmattats pga. värme.

En liten IC som utför någon form av styrfunktion, kommunikation eller övervakning bör hålla för evigt.
Först tack till E Kafeman för utförligt svar och alla andra svar, men för att förtydliga så var det felsökningen som var grejen framför att laga aggregatet. Bilderna är som sagt från nätet då det var enklare och bättre än att ta samma själv.

Att felsökandet var nere på små komponenter /chip är för jag kollat allt uppenbart och dessa laddare verkar gå sönder väldigt ofta om man googlar så finns klart risk för någon konstruktionsbrist.
Men jag tog en till koll på primärsidan enligt tips från John Locke och tro fan att MOSFET'en släpper igenom både drain-source och gate åt samtliga håll...
mosfet.jpg
Väldigt enkelt att hitta i slutändan. Jag trodde att den var kollad och om den inte gått sönder under resan så måste jag missat eller gjort någon tabbe när jag mätte den. Den var avfärdad mao...

Igen stort tack, stänger fallet, sparar för delar och utgår från att det bara var en standards MOSFET denna gång och tar med lärdomen att dubbelkolla alla vanliga felkällor 2 gånger :)

:tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

hcb skrev: 1 februari 2022, 08:54:33 Jag* hade nog inte velat chansa på en godtycklig billig (Kina-)pryl som skall anslutas till elnätet.
Det är iofs anekdotiskt, men jag har sett allt för många "teardowns" av dåliga/farliga billighetsladdare för att vilja snåla på den punkten.
Osakligt okunnigt skitsnack kallas det för att varna folk för att köpa en Volvo med motiveringen att man sett allt för många dålig/farlig krocktester av godtyckliga billiga bilmärken och Volvo är kinesisk och det vet man ju hur det är med sådan kvalitet.

Det är samma med laptop-laddare, du har sett dåliga/farliga kines-laddare utan någon konkret information vad du lärde av det. Trashar med icke-information.
Det är "billig (Kina-)pryl" som du varnar för. Så du köper hellre dyrare laptop-laddare som inte är från Kina.
Det är väl inte riktig genomtänkt och just i detta fallet helt ute i det blå skåpet, då det råkade vara är en känd märkes-laddare som jag länkade till.
Varför försöker du misstänkliggöra den genom att felaktigt antyda att det skulle vara en chansning, en laddare vald på måfå?

Som exempel, HP liksom MS originaltillverkar alla sina laddare i Kina (OEM) så Kina som land kan inte heller vara ett stort problem som du varnar för?
De betalar max 20 kronor för en laddare (+frakt) så billigt kan inte heller vara fel. Visst, de köper i volym och får pris därefter och det därför är rimligt att eftermarknaden kostar från 100 kr och uppåt och då har ändå mellanhänder fått sin andel.
Vill man pressa priser under 100-lappen så kan man göra det på Alibaba där man kan komma ner i pris på ett relativt lågt antal laddare redan när man köper 10-100 laddare åt gången. Hunda/Hundapower är OEM leverantör och har funnits i rätt många år. Köp på pall från dom och skicka med båt för lägsta frakt. Nu är inte aktuellt kanske att köpa en hel pall egen konsumtion men vill bara visa vart priset pekar om man köper större volymer och vad som är rimligt pris några led senare näringskedjan.

Vad vet du om laddaren i fråga som jag länkade till? Ville du bara bidra med anekdot som alternativ till saklig information med ändamål att skapa osäkerhet kring om den av mej lämnade informationen med argument att de är
1. för billiga.
2. dåliga/farliga.
3. märket i fråga är "godtyckligt"
4. Kommer från Kina.

Vad vill du uppnå med det? Sprida förvirring och lura folk att inte välja den fullgoda produkt jag länkade till? Sabba helt enkelt. Det uppnår du genom att se till att du blir oemotsagd och får slut-kommentaren.
Ja man kan köpa samma laddare betydligt dyrare om det är där skon klämmer men nu jagade jag inte pris utan tog ett representativt exempel på vad laddaren kostar, att väga mot vad reparationskostnad blir. Vill man jaga andra priser och frakter är det naturligtvis helt fritt.

Eftersom stickproppen tycks vara ett bekymmer för andra, det går hitta liknande men svenskanpassad på amazon.se för 240 kr inkl. frakt. med CE/FCC/ROHS-märken på plats och för dej som vet bevistat åtskillig teardowns av laddare så vet du att just denna laddare är relativt väldesignad med frikostigt EMI-filter som det man direkt ser och den har överhettningsskydd med flera temperatursensorer.

Om du alls sett en relevant teardown av den länkade produkten så vet du att det finns påtagliga skillnader mellan denna och andra större märkenas innehåll och typiska uppbyggnad. Jag syftar nu på kinesiska tillverkare, inte de som senare sätter sin egen stämpel på produkten.
Tillverkare utanför Kina av laptop-laddare är ytterst begränsat. Filippinerna och Vietnam har mindre tillverkning och i Korea är jag osäker på om LG gör några laddare. Tror de slutat. De säljer iofs fortfarande laddare men tittar man noga så står det Made in China. Samma för Asus och LiteOn i Taiwan, de är stora underleverantörer till elektronik-industrin men deras laddare tillverkas i Kina. Det är därför t.ex. Acer skriver LiteOn på sina laddare, då de agerar underleverantör. LiteOn är lågprisladdare i sammanhanget som man kan se här. Man behöver inte köpa mer än 5 st här så är priset nere i 30 kr/st. Det är helt säkert att priserna är som utlovat. Säljarna vågar inte annat på Alibaba-plattformen. Akemy bör kanske nämnas, då de är underleverantör till Chicony och Wanghop men denna sista vet jag inte mycket om mer än att de är så stora att de törs sälja under eget märke.
MeanWell finns även de på Alibaba och säljer laptop-laddare men det är än så länge en begränsad verksamhet och man är rätt dyra. Man försöker sälja sej på att deras laddare är mer robusta, tål hårdare tag. Deras vanliga nätaggregat är dock deras stora produkt-ben.
Sedan finns en mängd mindre laddar-tillverkare som inte behöver betyda dålig kvalitet men där det kan vara enklare att få igenom specialönskemål typ om udda spänningar. Jag ska anlita en sådan tillverkare senare i vår för en mindre produktserie. Har precis tecknat avtal och gjort provbeställningar som jag är nöjd med.

Känner du till de olika OEM kinesiska laptop laddar-tillverkarna, de större i sammanhanget? Man kan ju inte klassa ner Volvo eller bilar i allmänhet som osäkra och farliga bara för att man sett teardown av en Trabant och att då inte kunna skilja på olika bilmärken blir mycket missvisande. Dajing, ZM och GYX är t.ex. rätt okända, då alla är enbart OEM-tillverkare. Man säljer inget under eget varumärke. Har du uppfattning var de står kvalitetsmässigt? Väljer de bra kvalitet på komponenter och personal och har de strikta kvalitets-rutiner?

Dåliga laddare förekommer men det gör det över hela linjen. Laddare med kort livslängd pga kortlivade kondensatorer och andra brister såsom höga värmeförluster är välbekant sedan åratal. Laddare som inte fyller säkerhets och isolations-krav är däremot ovanliga. Jag har aldrig sett någon i denna formfaktorn som har sådana problem.
Har du något belägg för en enda laptop-laddare som uppvisar motsatsen, så kom med en källa istället för sprida obelagda påståenden att de skulle vara farliga att koppla in till elnätet som du påstår. Är det sant eller bara påhitt av dej? Ropa på vargen när den inte finns, har du läst den sedelärande sagan?
För laptop-laddare finns inte samma utrymmes-problem som på små USB-laddare som ska budget-tillverkas för 1-2 kronor stycket så spänningsisolation är sällan ett problem på laptop-laddare av rent naturliga skäl, syna typiska layouten så förstår du.
Fast du ser ju på bilderna av kretskorten i denna tråden att även etablerade märken som Microsoft tar genvägar t.ex. med dubbla 0603 seriemotstånd mellan primär och sekundär. Det är sånt som alltid synas och nämns vid teardowns om du alls deltagit i en sådan. Troligen är motstånden specade 150V så det täcker inte mer än peak 300V om spänningen fördelar sej lika. Nästan ok. Det är så vanlig brist att ingen bryr sej, bra nog att man försöker med två motstånd istället för ett enda men det finns alternativa mer spänningståliga motstånd. Det finns 0603 högspänningsmotstånd specade att tåla kontinuerlig spänning 200V. Inte så mycket mer men dock en förbättring.
Har aldrig sett sådana motstånd användas i laptop-laddare och problemet är att spänningen som de borde klara för hög driftsäkerhet är överslagsspänningen som kan uppstå mellan laptoppen och nätspänningen. Det kan räcka med att man har katt som man klappar när de står på datorn. Om sådan överspänning skapar kolningsspår kan motstånden degraderas. Har aldrig hört om någon faktisk felfunktion i denna riktning men man kan gissa att det då förr är halvledare som dör innan de får chansen att spänningssätta laptoppen på riktigt.

Även utan teardown, om du besitter något av kunskap eller erfarenhet så kände du igen märket på laddaren jag länkade till, DTK , som får anses mycket välkänt om man är bekant med vad som är kända varumärken eller kända OEM-tillverkare.
Har du varit med några år inom databranchen så känner du säkert till det märket.
DTK, en gång hovleverantör till IBM samtidigt som man själva var en av världens största OEM dator-producenter av desktop och laptop, fast det var några år sedan, på 80-90-talet.

Rättigheterna till DTK-märket för marknader i Europa och USA ägs numera av ett industri-konsortium i Shenzhen, medans rättigheterna för DTK-namnet för datorer innehas av ett företag i Dubai, som så vitt jag vet nu är inaktiva.

Sista livstecknet på datorsidan var denna laptopen.
DTK_FliNote Z20.png
Själv hade jag en DTK/IBM 286:a en gång i tiden.
DTK är numera istället mycket stora på både laptopbatterier och laddare. En del av ASUS laptops och Lenovos surfbrädor kör med DTK's laddare och batterier original (OEM) liksom Wacom som möjligen tillverkas helt och hållet av DTK och på eftermarknaden är de stora på laptop-laddare och batterier. Deras produkter säljer mycket genom Amazon.com då de har batterier och laddare till de flesta laptops.
Sök på DTK på amazon.com för en uppfattning om deras produktsortiment.
Är DTK du inte känner till? Ingen brott, men fult att misstänkliggöra dom av den anledningen att du känner till mycket mycket välkända märken, om man alls känner till en enda av de större tillverkarna av laptops-laddare.
Förstår av ditt resonemang att du inte gör det.

Ett annat ben tillverkaren står på är BOTKK, ett varumärke man arbetar med för att på sikt överta DTK's roll med mer kompletta elektronik-produkter.

Det blir gärna lite text när man ska visa på varför och hur tekniska saker förhåller sej när man som här måste börja på låg nivå och för att det inte bara ska bli egna påståenden om hur något förhåller sej så blir det även lite externa länkar.

Att kalla DTK "godtycklig" och antyda dålig kvalitet vittnar om extraordinär erfarenhet och kunnighet av något annat än laptopladdare.

Okunnighet är helt acceptabelt, men oriktiga påståenden mot det jag skriver är det inte, åtminstone inte frånm minm sida.- Det kan du vara övertygad om.

Det är irriterande om man lägger ner jobb att skriva saklig information och att sedan någon trashar med vrängd icke-information.

Är det så HCB vill ha det? Att saklig information ska följas av obelagda påhitt från oansvariga/okunniga? Inga referenser men ditt egna omdömet och dina bevistade teardowner antyder att den laptop-laddare jag länkade till inte höll ditt mått på vad som, som du skriver, ska anslutas till elnätet. Du anser det är för chansartat.

Du har givetvis inga bättre alternativ på laddar-leverantörer då det knappast finns nämnvärt bättre. Toppen är jämn. Det är nog oftare individuell långvarig överhettning pga överbelastning och dålig ventilation som är främsta orsaken till att somliga laddare dör och åldrande lödningar. Stora temperaturväxlingar under lång tid frestar lödningar, samt någon kondensator som också inte överlever sådan behandling. Det är ett problem naturligtvis, oventilerat mindre plasthölje.
Om du nu har belägg för att DTK's laptopladdare är sämre än något från t.ex. MS OEM-laptopladdare på något vis, kläm gärna fram det. Om den är sämre pga av priset är fånigt och att det är Kina-produkter, det gäller bägge laddarna.

Det jag reagerar på är om inte korrekt information är mer värd för somliga utan ivern att göra sin egen text synlig även om den är felaktig och rent av förvränger fakta men som ändå tillåpter sej att gärtna vilseleda andra som ska köpa laptopladdare med vridna påståenden om varför en specik laddare är fel val.
Om någon litar på att dina åtskilliga teardowns ger dej sak-kunskap nog att påstå att DTK's laddare är osäkra och möjligt chansartade relativt andra laddare är det okamratligt och oärligt.
Intresset att misstänkliggöra produkter utan fog väger över mer än intresset att kunna uppfatta och värdera fakta.

Tråkigt att du försöker angripa min information men då du inte har minsta kunskap i ämnet, varför vill du syssla med denna typ av misstänkliggöranden av en produkt? Påstå att det är chansning, som du anser är godtycklig? Vari är det godtyckliga från din sida? Att du inte alls vet något om laptop-laddare är klart men ändå, nej just ja, vet inget mer än de allt för många anekdotiska teardowns du bevistat och som skulle antyda något som berör den laddare jag länkade till.
Du vet inget om de olika laddarna, vet inget om innehållet, men ändå har alla de teardowns du bevistat givet dej fog för en tydlig varning, för olämpligheten att koppla in en DTK laddare till elnätet.

Något skulle du väl kunna avslöja vad du vet som vi andra inte vet?

Man borde kunna kan begära mer hyfs och förstånd av någon som uttalar sej i en fackfråga än att bara släppa en skithög på andra utan anledning annat än att man gillar egna skithögar. Utdelas det särskilda poäng inom EF för sådant beteende?
Skogen skrev: 1 februari 2022, 09:51:52 Dessutom, "dryga hundralappen" ?????
Enligt Kafeman''s länk går den på $24.36, och sedan får man då byta till svensk stickpropp.
Många frågetecken där. Förstod du meningen i vad jag skrev? Ja det är dryga hundralappen.
Det är korrekt att frakt ingick inte, det gäller även för 1000-kronor-källan att frakt, expeditionsavgift,tull och moms kan väntas tillkomma för dom som inte fattar det. Det var allmänna prisbilden som gavs, det går hitta både dyrare och billigare exempel vad gäller laddare.
Vill du ha lägre pris får du jaga själv och svensk propp är inte så jättesvårt att hitta. Ett exempel har jag lagt in länk till här ovan.
Är det ett svårt bekymmer för dej att jag inte exakt länkade till en svensk variant, helst utan frakt, så pass stort så du måste påtala det? Du kan inte tänka dej leta efter svensk variant själv? Kanske fraktfritt också?

Det var bara ett snabbt uppletat exempel från mej för att belysa det att det knappast lönar sej laga laptop-laddare, om du nu inte förstod det.
Vill du ha mer genomlyst marknadsundersökning av utbudet med priser inklusive omkostnader får du be någon annan.
Även om laddaren skulle kosta 500 kr med kringkostnader så är det snabbt uppätet att ge sej på osäker reparation med svårhittade kretsar, om man värderar egen tid. Inte ens en säkring skulle jag byta även om jag visste att den var trasig.

Jag sätter samman mycket prototyp-prylar från grunden åt kunder, radioapparater och RF mätverktyg mest, men bygga nätaggregat till dom prylar jag jobbar med slutade jag med för många år sedan, det är allt för simpla och billiga saker att lägga tid på.
Man kan man svarva sina egna stickproppar men det är slöseri med utvecklingstid, tid som jag ofta tar betalt för.

Det går säkert hitta laptop-laddare med lägre frakt, men kostnaden är oavsett inte ens att fundera över relativt kostnaden att försöka reparera en designad engångsprodukt som är ihopsvetsad och som kan kräva IC-kretsar som kostar mer än en komplett och fungerande laddare.
Glenn skrev: 1 februari 2022, 09:01:39 Jag håller med, undviker det kategoriskt.
Ibland "måste" man ju, men just nätagg lägger jag hellre på några spänn och köper nåt mer känt.
Så vad har du som är mer känt? Är det bara okunskapen som flödar fritt för att glädjen att hänga på HCB?
Du känner ju inte till något tillverkare alls förstår jag, när du uttrycker dej, att Volvo/DTK vet jag inte vad det är och undviker kategoriskt , min bilerfarenhet säjer mej att jag vill hellre ha något känt märke som får kosta lite mer.

Det diskvalificerar din egna kunskap i ämnet.

Är det mina allt för långa texter som triggar folks tvång att kommentera utan att de begriper vad de skriver?
För okunskap är det tveklöst.
Kom med motsatsen och visa att DTK är så usel att det inte skulle fått lämna Kina, och jag ska ödmjukt be om ursäkt. Börja med FCC och jämför kan vara ett tips.

Jag försöker ge tydlig beskrivning hur och varför det är somliga sprider felaktigheter. Det är riktigt usla forum där man inte kan lita på de som utbreder felaktigheter som egen komponerade sanningar.

Två stycken lågtänkta kommentars-påhitt på raken. Ingen värdering av fakta, bara elaka reptilhjärnan som slog till.
Att ni inte skäms att försöka bedra forum-kamrater och tillfälliga informations-sökande med oriktigheter.

Så det är åtminstone Glennsn's och HCB's åsikt att DTK är ett okänt märke som man ska akta sej för, en gång bland världens största dator-tillverkare och nu hyffsat stora på just laptop laddare och batterier.

Ni kan naturligtvis inte prestera ett enda alternativt bättre laddar-märke som tecken på eran djupa insikt i ämnet eller är det mer anekdotisk än fakta som avgör vilken laddare ni köper?
Fakta-värdet får man utgå från är avsevärt försämrat i varje tråd där denna typ av deltagare förekommer.

Hur är det HCB, blir man poängsatt för att hacka på andra med oriktiga påståenden om den information jag lämnat? Oriktig med avsende på att DTK's laddare inte skulle var är en utmärkt kvalitetsprodukt, tillverka i Kina allt för billigt.

Man skulle önska att EF rykte sej i kragen som helhet. Uttalade en policy om hur man värderar uppenbara trashare och faktaförvrängare av andras korrekta information.
Det ödet drabbade ju till slut Trump som inte fick vara med och twittra när han dagligen spred lögner, och med oriktigheter angrep andras information.

Men på EF går det bra?

Det är kanske orättvist, att de som nu tyckte de skulle trycka till mej inte vanligtvis gör så. Man ogillade kanske att jag skrev för långa texter oavsett innehåll och det triggade ett tvång av psykisk motreaktion.
Då får ni något nytt att hugga i med detta inlägg. Påpeka gärna om ni ser sakfel, men lägg inte in okunnigheter i sken av de baseras på kunskap och erfarenhet. Ni har säkert alla era områden där ni är kunniga eller åtminstone kunniga nog att skilja på fakta och löst tyckande eller bara rena påhitten med andra baktankar än att sprida av sin sakkunskap.

Man ska inte lita på reklam. Att man behöver reklam för att kunna sälja är inget bra kvalitetsmått.

Men DTK vågar visa sej och sitt märke på ett sätt som tyder på att de sätter värde på sitt varumärke som en bra produkt. Det är annars ett vanligt Kines-problem att man inte vågar skapa ett eget varumärke inom de flesta produktkategorier, varför OEM är så dominant jämfört med andra länder. Det är i stort bara DTK som gör nämnvärd reklam för egna laddar- produkten av de som tillverkar laptop-laddare i Kina, förutom i marginalen MeanWell. Kinesiska produkt och företagskataloger är nästan enda sättet att hitta många mindre kända elektronikföretag och många av dessa är inte ens intresserade av att ta extrabesväret att kunna exportera sin produkt då Kina i sej är en stor nog marknad.

Många okända och godtycliga laddartillverkaren finns det, men DTK är kanske den mest lätthittade.
Att de billiga och ligger i Kina är ingen tillfällighet som ska läggas dom till last, det ena ger det andra som ni kanske vet:
DTK.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Och exakt hur vet du att det där är äkta DTK ? vad som står i annonsen eller tryckt på prylen saknar i pricnip relevans när du handlar direkt från kina.

Det är ju det som är problemet, det klart att kineserna tillverkar bra saker också (i princip alla "märkesvaror" i elektronikbranschen är väl tillverkade i kina) , men när du köper på aliexpress
eller ebay så har du INGEN ANING om vad du får.

Meanwell gör ju tex bra säkra saker, och köper du från tex mouser eller digikey får du också en bra produkt, köper du däremot en meanwell på aliexpress har du ingen aning om
ifall det är en billig kopia eller ej. Det finns folk som jämfört originalet och kopian och givetvis tar man genvägar, genvägar som gör produkten billigare, men sämre.

Hur många "kinesprylar" har man inte öppnat som visat sej vara totalt undermåliga säkerhetsmässigt ?

Jag står för min rekommendation att undvika att köpa nätanslutna prylar direkt från kina, och jag tror knappast att det bara är jag och hcb som känner så.

Och apropå citat "att släppa en skithög", du tycker inte att det var exakt det du gjorde själv ? skärpning för fan, hela din textvägg känns inte speciellt vuxen.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Kafeman>lägg inte in okunnigheter i sken av de baseras på kunskap och erfarenhet.

För det första så skrev jag att mitt val var baserat på anekdoter från internet, och för det andra så är *jag* inte tillräckligt kompetent för att kunna avgöra om ett kraftaggregat är äkta, en kopia[1] eller huruvida det är tillräckligt säkert för nätanslutning. Det är möjligen naivt, men jag utgår från att bolag som Microsoft, Apple, HP, Dell etc ser till att det de levererar är äkta och säkert och betalar gärna det högre priset. Andra gör förstås sina egna val.
DTK kände jag inte till, men visst, vet man som du gör att det är bra konstruktioner så kör på det.

Kafeman>Hur är det HCB, blir man poängsatt för att hacka på andra med oriktiga påståenden om den information jag lämnat? Oriktig med avsende på att DTK's laddare inte skulle var är en utmärkt kvalitetsprodukt, tillverka i Kina allt för billigt.

Om du tycker att jag skall ha poäng så anmäl inlägget/-n. Jag kan lova att jag inte kommer behandla en rapport om mig själv utan det får någon annan göra. Och du läser min kommentar som Fan läser Bibeln. Vad jag, möjligen otydligt, ville uttrycka är att man bör vara uppmärksam på vad man köper på nätet när det kommer till starkström. Ingenstans skrev jag något om specifikt DTK, och om du uppfattade det som om jag "dissade" din rekommendation så var det inte min mening, utan en allmän kommentar om hur *jag* tänker kring detta.

[1] OK, det finns ju en del som är rätt uppenbara med felstavade namn och liknande.
pfyra

Inlägg av pfyra »

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... ranskning/

Förvisso inte laptopladdare, men varför skulle laptopladdare vara bättre designade än de mobilladdare som artikeln handlar om?

Jag skulle vara _väldigt_ försiktig med att rekommendera gemene man att ansluta lite vad som helst till elnätet då det, bevisligen, finns apparater som är farliga. I de fall ett stort/känt företag står bakom en produkt med en billig laddare finns det ju någon att stämma om kåken brinner ner (och någon har kravställt laddaren, någon har kontrollerat den och företaget vågar helt enkelt sälja den under sitt namn), men har man importerat något själv så är ju möjligheterna tämligen begränsade då du, så vitt jag vet, själv är ansvarig för säkerheten.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Glenn skrev: 2 februari 2022, 08:21:46 Och exakt hur vet du att det där är äkta DTK ? vad som står i annonsen eller tryckt på prylen saknar i pricnip relevans när du handlar direkt från kina.
Du fortsätter trasha utan att ta notis om den utförliga hjälpen jag skrev till dej tidigare?

Du påstår att innehållet i annonsen inte ger dej trygghet i att det är äkta vara utan att ge något sakskäl.
Du bemödar dej inte med att lägga fram något slags belägg för dina påhitt. Det är tomma ord och småbarnsfasoner att bara säja Neheej utan motivrering på av mej utförligt förklande sammanhang.
Det är det som i mina ögon är att trasha för andra i ett forum, att sabba informnation och disinformera.
Om du har belägg för att något jag skrivit är osant, redovisa dom beläggen. "Neheej" är barnsligt och svårt att förstå vari ditt förnekande består i.
Visst är allt farligt och allt som står på internet kan vara kapat för 10 minuter sedan av talibaner och kineser som kommer lura på dej falska varor och tömma ditt bankkonto så ett uns av eftertanke är alltid bra men man får också göra rimliga värderingar.
Merparten av internet-handlarna, även i Kina, vill sälja till dej flera gånger, handlare som vill överleva över tid.
Glenn skrev: 2 februari 2022, 08:21:46 köper du däremot en meanwell på aliexpress har du ingen aning om
ifall det är en billig kopia eller ej.
Återigen, har du belägg eller är det tomma ord?
Du påstår att jag inte har en aning om det är en billig kopia som sälja på angivna länken.
Motivering från dej saknas givetvis.

Tor du att jag är så sjövilt korkad så att jag inte vet att det är äkta vara?
Om du är helt oskuld och aldrig sett AliX tidigare kanske du kan tro så, vilket du gör enligt egen text.

Det du påstår jag anar är fel och jag nöjer mej inte med aningar när jag handlar och när jag rekommenderar andra att handla så är det trygga länkar jag ger, inga aningar.
Lägger ner det jobbet gratis som en service för de som inte är så vana att handla på AliX. Varsågod ni icke-trashare.

Det är nu andra gången du inte fattar att du trashar god och korrekt information genom att komma med felaktiga påståenden. Du sabbar andras information genom att du påstår saker som inte är tänkta av dej och som du inte bekvämar dej med att på något sätt belägga.

Jag ger dej god information. Den är skriven på låg nivå för att alla ska förstå. Den är kompletterad med externa länkar för att du ska slippa tro bara på mitt ord.
På sådant svarar du "Neehej" utan att ange något som belägger ditt påstående. Småbarn kan förneka sakargument genom att hålla för öronen och ständigt upprepa "Neehej" men detta är ett teknik-forum där man kan förvänta sej lite högre nivå av argumentation om man t.ex. vill påstå att det jag skriver är fel.

Det är det du menar med vuxet beteende, att felaktigt påstå vika aningar jag har som svar på min utförliga information.

I synnerhet nu när du nu åter kommer tillbaka med förnekelse att min tidigare givna information är korrekt kunde man vänta sej bättre motivering.

---
Angående MeanWell-länken på AliX, som man enligt dej inte har en aning om ifall de säljer äkta vara, är det det fel och jag ska kosta på mej besväret att förklara på nybörjar-nivå hur man enkelt kan förvissa sej bortom rimligt tvivel om att det är äkta vara.

För att förstå det behöver som steg 1 läsa och förstå vad som står skrivet på sidan, vilket du inte gjort.
Det är en handelplattform där varje sida består av ett antal delar. Vissa delar av sidan kan handlaren påverka innehållet, andra inte, det sköts av AliX plattformsmotor.

AliX har liknande system som Ebay och Amazon, där du som kund betygsätta handlare på sätt som de själva inte kan påverka så att det blir publikt synligt. Handlarens varor kan du också betygsätta och det redovisas sist på varje produkt-sida. Den betygsättningen kan inte handlaren redigera.
Det är två enkla betygssättningar att kolla på samtidigt som man kollar hur länge handlaren funnits och hur länge varan funnits till salu. Nytillkomna varor är svårare om det inte finns betyg från tidigare kunder. Är man tveksam kan det vara bättre att avstå eller välja annan handlare.

Säljer någon piratvaror på ALiX så är det oftast direkt massa kunder som påpekar sådant i omdömes-tråden längst ned på varje sida, i synnerhet för populära varor som man vet ofta pirat-tillverkas är många kunder väldigt vaksamma och alerta om sådant inträffar. MeanWell är en sådan produkt som kunder är alerta på att påpeka om varan är pirat liksom fickknivar och ficklampor av välkända fabrikat.

Det är då svårare med att veta om man köper andra-sortering eller refurbiserat.
Det gäller t.ex. LED-COBs som nästan alltid är andra-sortering på AliX. Prispressen mellan handlare gör att ingen får sälja något om de säljer första-sortering. Det finns undantag, handlare som säljer enbart prima LED-varor, men inte ens handlarna själva vet alltid vilken kvalitet de köper in.

Småhandlare som säljer udda IC-kretsar är bara att glömma.
Nästan alla säljer återvunna och ommärkta komponenter från elektronik-skrot.
Batterier som kostar en bråkdel av vad de gör på annat håll, märkta med kapacitet som inte är fysiskt möjlig, jo det finns de som säljer och de som köper men hur någon kan tro att angivna kapaciteten är vad som kan förväntas?

Köper du billigaste elkablarna är det ofta tunna kablar med bara antydan till koppar-yta på aluminium-tråden och plastisolering som brinner som en prärie-brand när den blir varm.
Inte bra att koppla in 240V värmeelement på sådan kabel men köper man sådan kabel förutsätts att man är medveten och begriper vad man köper och vad den duger till. Kan man inte vilken kvalitet man ska ha ska man inte köpa kabel vare sej i Kina eller Sverige och i stället överlåta inköp och installation av el till någon dokumenterat kunnig elektriker.

Det går att köpa kvalitetsvaror för elinstallation men vid direkt-import förutsätts att du har kunskap nog att ta importörens roll att begripa och undersöka vad du köper.

Är man tveksam om kvalitet, maila säljare och fråga och använd AliX chatt-funktion för direkt-kontakt med handlare. Chatten är ju där för att underlätta för dej vid tveksamheter.
Har gjort så åtskilliga gånger och det har aldrig varit svårt att få raka besked. Det fungerar bra att även fråga efter foton på det man vill se tydligare. Skulle någon vägra svara eller sväva på beskedet så finns det 100 alternativa handlare att köpa samma eller bättre produkt ifrån.

Ytterligare råd som jag använder ibland för dyrare varor: på AliX kan man se lagertillgång för en viss vara. Är det ständigt sista tre exemplaren man säljer eller att man har fantasi-volymer är i sej indikationer tillsammans med annat att det kanske inte är korrekt. Jämför handlaren övriga varor om det är samma där.
Kolla lagersaldot och se om det uppdatera regelbundet på trovärdigt sätt.
Det är givetvis så att somliga kanske är ärliga med produkten men försöker öka försäljningen med knepet att det är ständigt är sista exemplaren, skynda dej att trycka på köp-knappen utan att tänka.

Det tar kanske 1-3 månader innan du får varan i vilket fall, det är aldrig bråttom att trycka på köp-knappen utan tvärs om, vänta gärna. Jämför handlarens övriga varor, jämför andra handlares motsvarande varor.

På AliX har man en funktion som hjälper till så att man kan lägga ett slags bokmärke/favorit för en viss vara.
Man kan då lät med jämna mellanrum kolla hur den varan förändras över tid. Dyrare varor är det en god ide att vänta med att köpa så att man inte förhastar sej. Det som verkar vara ett bra erbjudande, det finns ofta användarrecensioner för dyrare varor utanför AliX som gör att man rent av hittar bättre erbjudande mer lokalt eller från andra handlare.

Det tar inte en minut att kolla de grundläggande sakerna, handlaren och varan betyg över tid.
Fixar du det är chansen stor att du blir lika nöjd eller missnöjd som tidigare kunder som betygsatt längst ned på produkt-sidan.

MeanWell stämmer alla de pirat-tillverkare de kommer åt då kopior skadar deras affärer. De har själva skrivit om hur de arbetar med detta på sin egna hemsida. Sedan några år har rättsväsendet i Kina skärpt upp betydligt och pirattillverkare kan få stränga straff och numera även kan tvingas till dryga skadestånd.
Exempel från Mean Well Klicka evt. på engelska om det blir kina-text.

Det finns inga säljare som säljer falska Mean Well på AliX som har kvar butiken när kund-omdömena börjar strömma in.
De säljarna väljer ofta att dryga ut maximalt på innan de leverera gods så att de ska hinna kränga så mycket som möjligt för att sedan försvinna. Med AliX's handlarregler innebär det drygt tre månader.
Sådana nystartade handlare är lätta att avstå att handla från.
Det är givetvis en svårighet för nystartade ärliga handlare innan de fått ett renommé som täcker längre tidsperiod men jag inväntar att mer otåliga köpare agerar försöks-kunder tills de hunnit avge omdöme om levererad vara.
Hypotetiskt skulle en handlare kunna driva upp sitt renommé genom att sälja äkta varor i något år för att sedan avsluta med undermåliga kopior tills kundomdömen börjar strömma in men det är inte särskilt troligt och vore rätt meningslös affärsidé.

Det går att bli lurad på pirat eller rent skräp men grov-sorteringen är att kolla handlarens historik och renommé.
Är det större inköp så köper jag ibland först provexemplar och eventuellt rampar upp kvantiteter efter hand.
Är det AliX-handlare som säljer allt från nagellack till elektriska borrmaskiner, så avstår jag att köpa något. Det är rätt vanligt att små-handlare ofta inte ens har något lager utan springer ut till handlarna i Shenzhen och köper efterhand som order kommer in och på det viset har AliX-butik med påstått jätteutbud.
I bland hittar de äkta vara när de själva ska köpa det som beställts, i bland reparerad, andra sortering eller falsk.
Ibland om tveksam och det verkar värt besväret, googlar jag handlarens angivna adress på internet och ser om det ligger seriösa verksamheter på platsen eller om det är ett enklare hyreshusområde.

Detta är enkla saker som man snart lär sej och som drastiskt minskar risken att bli lurad. Det gäller samma sak när jag gör affärer i Sverige, för vi är inte på minsta sätt mer ärliga här.

Ytterligare ett sätt att förvissa sej om att det är mer än bara aningar vad en handlare tillhandahåller är att söka andras recensioner utanför handlarplattformen, åtminstone för dyrare varor.
På youtube finns flera kanaler som köper och undersöker elinstallations-material, allt från BigClives småkrafs och Diod-gone wild som dissekerar billiga transformatorer och vevar upp lindningarna och kollar isolation och räknar trådvarven.
De lämnar ofta länk till handlarens varor på Amazon, Ebay eller AliX så att man vet var man ska slå till eller akta sej.
BigClive undersöker även lite mer konkret elmaterial för installation typ arbetsbrytare och automatsäkringar, motorskydd osv. då han själv varit elinstallatör och är kunnig och intresserad av t.ex. hur säkerhetsbrytare internt är uppbyggda och jämför med i väst välkända fabrikat.
Andra kanaler köper och undersöker t.ex. handverktyg snarlika västerländska alternativ typ Makita borrmaskiner och gör detaljerade jämförelser.
Av de mer kända finns Projektfarm och AvE som undersöker allt från batteridriftstider, mototoregenskaper och att härdningen av kugghjulen i växellådan är korrekt.
Det man ska se upp med är naturligtvis köpta recensioner.
På Youtube krävs att man ska ange i undertexten om det är betald marknadsföring som man visar.

Detta att jag jämför betyg och kritik är inte specifikt för AliX. Jag letar kundomdömen och konsument-tester innan jag köper tvätt-maskin på Elgiganten.

Den Mean Well-säljare jag länkade till på AliX säljer enbart Mean Well och har så gjort i ett par så det är med stor visshet inga kopior.
Hade det varit kopior hade denne inte funnits kvar eftersom denne hade då fått mängder med dåliga kundbetyg.
Det är allt för lätt att kolla om varan är äkta och det kan du vara lugn för att eventuellt lurade kunder gjort på relativt kort tid.
Kundomdömena är tvärs om högre än AliX-snittet för både handlaren och de varor denne erbjuder på denna sait.

Här har du nu fått några av de enklare råden hur man undviker att bli blåst och anledningen till att du har fel när du påstår att jag inte har en aning om den ena handlaren är mer tillförlitlig än den andre på AliX.

Som du kanske förstår är det inte tur eller aningar att man som jag lyckas köpa det jag vill ha och med förväntad kvalitet.
Har jag lämnat en länk till en rekommenderad vara är det tryggt köp, sså som jag beskrivit det.

Du trashar genom att påstå att jag har fel, att dina påhitt och aningar motsäger det trots att det är du som har dunderfel.

Det är ju mycket värdefull och till största delen lättförståelig information som skrivs på sidorna för att ge dej god insikt i vad som säljs och där kunder återrapporterar om det är problem på något sätt. Det förekommer handlare som handlar av sej själva och lämnar falska omdömen men sällan på AliX och det är oftra lätt genomskådat. Sådant är vanligare på Ebay och det är nästa bara amerikanare som ägnar sej åt sådant.

När du påstår att min information inte är korrekt, utan belägg, är det trashande för att fördärva för dej själv och samtliga andra som drabbas av dina utförligt belagt oriktiga påståenden.

Jag skriver utförligt för att så många som möjligt ska förstå och ger externa referenser och källor som hjälp. Därför blir jag något trött när somliga trots detta inte fattar att det är mer än dina "aningar" jag bidrar med.
Glenn skrev: 2 februari 2022, 08:21:46 Hur många "kinesprylar" har man inte öppnat som visat sej vara totalt undermåliga säkerhetsmässigt ?
Kan bara kommentera det i bredare svep eftersom du inte har något innehåll att gå på.

Billigaste kompakta USB-laddarna har blivit något av symbolen för det som är så billigt det kan bli och ändå säljs till massor av köpare som inte direkt är införstådda med problemet med litet utrymme går illa ihop med och platskrävande säkerhetsfunktioner och isolationsavstånd. För oss med visst tekniskt kunnande är det inga problem att förstå hur det hänger ihop.
Det är dessutom så att inte ens många sk. märkesladdare som följer med inköpta telefonen är utan anmärkningar. Det är för trångt att tillmötesgå alla tekniska önskemål.
EMI-filter är bara att glömma, temperatur-övervakning saknas, transient överspänning likaså, effektfaktorn usel. Och detta är på märkes-varor. På de billigaste USB-laddarna försöker man snåla in ytterligare på komponenter som kan undvaras eller dimensionera så snålt som möjligt med enkel diod istället för komplett brygga och snåla kondensatorer i kapacitet och spänning och av billigaste sorten. Visst finns förhållandevis bättre USB-laddare men vill man ha påkostat nätaggregat med alla fel-skydd är det inte något superkompakt som är förstahandsvalet då det inte går få in alla funktioner på det begränsade utrymmet .

Den typen som ständigt råkar på undermåliga varor har givetvis ett problem.
Ibland är suget efter något extrembilligt som överskuggar omdömet man borde ha innan man slår till på fyndköpet. Det är som när skojare drar in dej i mörkt gatuhörn för att sälja sin ärvda guldklocka.
Det finns bara en vinnare vid sådana affärer, men somliga lever på hoppet att det måste någon gång vara ett fynd. När stackars säljaren måste sälja klockan för att betala barnens mediciner, ja då så måste det vara sant?

Skulle man absolut vilja köpa en USB-laddare på AliX och inte känner till produkten, kolla först vad andra kommer fram till när de undersöker säkerhetsaspekter för en specifik USB-laddare så slipper du i efterhand känna dej lurad.

En annan sak som kan vara värt att nämna är att elkulturen i Kina gör att man inte givet jordar metallytor som kan beröras utan tvärtom avstår att jorda t.ex. metall-armaturer.
Jordtråden finns där oftast men är inte ansluten. Det är upp till montören i varje enskilt fall att utföra.
Det är inte så att man fuskar med hopskruvningen och skippar just jordtråden, det är medvetet gjort på varor som inte anpassats för våra förväntningar utan kanske i huvudsak säljs inrikes på Taobao som är en helt kinesisk motsvarighet till Ebay.

En annan produkt som är intressant för oss som löder själva är lödstationer. Köper man de enklaste varianterna är sällan interna kabeldragningen och planeringen den allra bästa och jordning vill man normalt begränsa till ESD-jordning men hur jordningen verkligen är utförd bör man alltid kolla upp på mät och lödverktyg. Dessbättre finns de flesta, även lågpris lödstationer, väl undersökta med bilder och video så att man vet vad som väntar när man direkt-importerar utan möjlighet att själv dissekera i butiken före köp.
Man kan leva på hoppet att köpet blir både billigt och acceptabelt bra men vill man slippa känna sej lurad tar man reda på i förväg att det är en produkt som motsvara förväntningarna.
Sitta och gny efteråt att man blivit lurad är patetiskt och motsvarar varans funktion inte vad som utlovats på säljsidan, att det är en tydlig avvikelse som man inte kunde förutse, är det sällan några problem utan man får pengarna tillbaka om man kan redovisa bristen tydligt. Det är AliX som avgör om du ska få pengarna tillbaka och handlaren har bara att rätta sej efter beslutet om han vill fortsätta att sälja alls. Dessutom sällan krav på att defekt vara ska återsändas.

Om du ständigt drabbas av att det du köper är undermåligt, sluta köp, låt någon hjälpa dej till bättre kvalitet.
Det är inte saklig grund att utfärda general-varning att det är handlarna eller deras produkter det är fel på när andra än du lyckas bättra att köpa det man behöver.
Glenn skrev: 2 februari 2022, 08:21:46 Jag står för min rekommendation att undvika att köpa nätanslutna prylar direkt från kina, och jag tror knappast att det bara är jag och hcb som känner så.
Om du har rekommendation att avstå från köp som du förmedlar till andra i ett teknik-forum förväntar man sej att du har fakta som styrker att det finns anledning att inte köpa direkt från Kina utan föredrar mellanhand.

Det finns givetvis ett antal sådana som att general-importör tar ansvar för importen och som tack vara större köpvolymer kan få våra lokala certifieringar såsom RoHS2.
Enklare att hantera reklamationer. Kortare leveranstider om varan finns i lokalt mellanlager. Ofta dyrare men man stödjer lokala handlare.
Detta gäller främst konsumentprodukter men gissar att många i detta forum är mer intresserade att köpa delar och komponenter för att skapa sina egna unika produkter och då erbjuder internationella handelsplattformar ofta ett utbud av produkter som inte alls finns att köpa i Sverige.
Kvalitet finns i många former men tvärs om vad många kanske först tror kan det vara enklare att köpa bättre kvalitet på AliX än i svenska butiker.
Detta gäller t.ex. yttre bredbands-antenner som många är intresserade av. Kjell är t.ex. ett representativt företag som erbjuder sådant till allmänheten. Tyvärr ofta undermåliga produkter främst då de nästan alltid förses med data-blad som helt skapas av general-importören för att vara säljande och bara händelsevis alls säjer något om produkten.
Vill man ha en bra Yagi-Uda antenn för lite högre antenn-vinst för bredbandsanvändning finns i stort inget konsument-utbud i Sverige medan AliX har brett utbud.
Vill man ha en bra hobby-lödstation är det mest skräp som erbjuds för under tusen-lappen i Sverige.
En rikktigt bra lödstation med många finesser som annars återfinns endast i lödstationer på proffs-nivå kan man få på AliX för 6-700 kr på denna länk:
https://www.aliexpress.com/item/1005003064223657.html
Har man redan passande nätaggregat kan man halvera priset.

Tänk efter före, skaffa erfarenhet, hör med andra som du vet har belägg för vad de delar med sej av, vilka handlare de inte blev lurade av och vilka som hållit vad de lovat. Det gäller kinesiska såväl som lokala handlare.
Köpa tekniska kina-prylar eller el-saker för installation kräver alltid kunnande för att försäkra sej om att man får vad som förväntas och att man vet vad som krävs för att duga i den miljön man installerar något.

Avråder du andra att handla bara för att du själv inte vidtar normala mått och steg för att inte bli lurad?
Ta istället emot råd som fungerar. Sprid inte desinformation och sådant du inte har belägg för. Det skadar även dej om du som tack för avgiven desinformation får liknande desinformation tillbaka från de du frågar om råd när du själv önskar råd från någon på forumet.
Har du belägg, annat än rykten skvaller och rena påhitt av att någon handlare som luras eller att en vara inte är vad den utger sej för? Ge då namnet på handlaren så vi andra kan akta oss. Inget namn, ingen källreferens, och det är tomma påståenden utan värde.

Varnar du för AliX som helhet är det bara egen oförmåga att begripa vad och hur du handlar som är ditt problem. Du blir då troligen lika blåst på Blocket.

Oriktiga ryktesspridningar och skvaller utan källa saboterar för andra som i denna forumtråden vill hålla liv i en gammal dator på billigt sätt. Medelst oriktiga påståenden, nu två gånger i denna tråd från dej, så avråder du från direkt handel med Kina via DTKs företagssida på Amazon med hänvisning till att man inte kan lite på texten i annonserna om det är äkta vara.

Dina skäl till att förneka att det är äkta vara på denna länk är svår att förstå om det inte bara är för att sabba för andra.

Du får här gratis råd i mängd från mej, råd som är helt korrekta.
Många av råden är elementära, du hittar samma råd på annat håll så jag kan inte ta åt mej hela äran.
Samma med av mej länkade AliX-handlare. Det är handlare med gott renommé. Om du följt mina tidigare texter på detta forum om t.ex. köplänkar så är det oftast länkar till sådant där jag själv handlat och verifierat kvalitet och t.ex. redovisat egna mätprestanda på antenner, billiga lödstationers kvalitet osv.
Det är väl så det ska vara på ett fungerande teknikforum, man delger andra information relaterade till elektronik och fungerande inköpskällor.

Kontrande utan innehåll, förneka med "Nehej" "jag har aningar, "jag känner"., sådant fungerar bättre i något forum för ockulta varseblivningar.

På ett fack-forum mäter man ofta aspekter i annat är aningar. Börjar man yra oriktigheter som inlägg tappar forumet värde som källa till inhämtande av kunskap och korrekt information.

Om du inte förstår hur saker hänger ihop, fråga istället för att göra felaktiga kontra-påståenden och tokiga gissningar framförda som påståenden.
Glenn skrev: 2 februari 2022, 08:21:46 Och apropå citat "att släppa en skithög", du tycker inte att det var exakt det du gjorde själv ? skärpning för fan, hela din textvägg känns inte speciellt vuxen.

Du borde förstå att det är enbart riktat till de som sprider oriktigheter, som du själv gör genom att påstå att man inte kan lita på innehållet i mina länkar, utan motivering. Det motsvarar den lite barsnliga argumentations-tekniken att besvara fyllig information med "Neheej" utan vidare belägg.
Fördelen är naturligtvis att det blir inga längre texter att sätta sej in i med sådan argumentation.

Råden är till hjälp till dej så du slipper att ständigt råka ut för undermåliga inköp, som tyckas vara vanligt problem för dej enligt vad du skriver.

Du kanske inte menade så? Du säjer "Neehej det kan man inte veta" för att du inte visste bättre, det var bara aningar som du dessutom försöker påstå att jag skulle ha.
Det är det som blir desinformation, att förneka andras korrekta information.

Sprida felaktigheter som påstående och sanning och kanske rent av antyda att du skulle på något vara mer vuxen i ditt belagda desinformations-spridande är lite motsägelsefullt.
Var och en som orkar igenom texten får avgöra om man som du påstår, inte kan avgöra om varor och sid-information är korrekt eller om man som jag påstår, att man med god säkerhet kan avgöra vad som är tillförlitlig handel och varor som motsvara förväntningarna på denna typ av handelsplattformar med strikta regler för både kunder och handlare.

Handla lugnt.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

hcb skrev: 2 februari 2022, 09:09:28 Kafeman>lägg inte in okunnigheter i sken av de baseras på kunskap och erfarenhet.
För det första så skrev jag att mitt val var baserat på anekdoter från internet, och för det andra så är *jag* inte tillräckligt kompetent för att kunna avgöra om ett kraftaggregat är äkta, en kopia[1] eller huruvida det är tillräckligt säkert för nätanslutning. Det är möjligen naivt, men jag utgår från att bolag som Microsoft, Apple, HP, Dell etc ser till att det de levererar är äkta och säkert och betalar gärna det högre priset. Andra gör förstås sina egna val.
DTK kände jag inte till, men visst, vet man som du gör att det är bra konstruktioner så kör på det.
Jag förstår att man kan känna osäkerhet om man inte känner till produkter som du skriver nu, men vad du skrev och som jag blev lite överraskad över är när någon bemöter mitt utförliga motiverande med att det anekdotiskt kan vara fel och att du samtidigt annonserar du din sakkunskap iom att du bevistat ett stort antal "teardowns".

Inte riktig nivån man kan vänta i ett fackforum där någon vill bemöta påståenden med annan uppgift och du fick raskt ett par efterföljare som också kände behovet att motivera sej på motsvarande nivå.
hcb skrev: 2 februari 2022, 09:09:28 Om du tycker att jag skall ha poäng så anmäl inlägget/-n. Jag kan lova att jag inte kommer behandla en rapport om mig själv utan det får någon annan göra. Och du läser min kommentar som Fan läser Bibeln.
Denne Fan skrev en innehållsrik text och blev bemött med att varan kunde vara "godtycklig billig " av anledning som du nu förklarar att du inte kände till produkten trots att du tidigare sorterade den under "godtycklig billig".
Något belägg för ditt omdöme om produkten måste väl finnas eller blir allt "godtycklig billigt" när du inte vet vad du kommenterar eller känner till produkten?

Du skriver ner något för att du inte kände till varan och jag blir synnerligen överraskad om en som jag uppfattar seriös person har anekdotiska motiveringar.
hcb skrev: 2 februari 2022, 09:09:28 Vad jag, möjligen otydligt, ville uttrycka är att man bör vara uppmärksam på vad man köper på nätet när det kommer till starkström.
Vill du varna för starkstöms-faran ska du hoppa högt när någon som TS, på amatörnivå vill reparera nätanslutna prylar utan schema. Oavsett ersättningsfabrikat är en ny att föredra framför reparation.
hcb skrev: 2 februari 2022, 09:09:28 Ingenstans skrev jag något om specifikt DTK,
Du hade inte fällt den kommentaren "godtycklig billig" om laddaren kostat 1000kr uppenbarligen, så vad du avsåg har jag svårt att uppfatta på annat sätt.
hcb skrev: 2 februari 2022, 09:09:28 och om du uppfattade det som om jag "dissade" din rekommendation så var det inte min mening, utan en allmän kommentar om hur *jag* tänker kring detta.
Inte helt lätt att uppfatta. Jag uppfattar det fortfarande utan tvekan tvärs om.
hcb skrev: 2 februari 2022, 09:09:28 Om du tycker att jag skall ha poäng så anmäl inlägget/-n.
När jag delger information, om motinformation vill jag ha saklig sådan.
Jag förväntar mej dock lite högre argumentations-nivå från somliga. Det blir bättre kunskaps-utbyte så.

Om vi inte ska ha argumentation på sandlåde-nivå där man besvarar utförliga texter med "Neheej", stannar informativa värdet där.

Nej det ska inte anmälas något. Jag uppfattar dej som seriös och tror det slant lite i uttrycken. Även från min sida.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

pfyra skrev: 2 februari 2022, 10:24:27 https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... ranskning/

Förvisso inte laptopladdare, men varför skulle laptopladdare vara bättre designade än de mobilladdare som artikeln handlar om?

Jag skulle vara _väldigt_ försiktig med att rekommendera gemene man att ansluta lite vad som helst till elnätet då det, bevisligen, finns apparater som är farliga. I de fall ett stort/känt företag står bakom en produkt med en billig laddare finns det ju någon att stämma om kåken brinner ner (och någon har kravställt laddaren, någon har kontrollerat den och företaget vågar helt enkelt sälja den under sitt namn), men har man importerat något själv så är ju möjligheterna tämligen begränsade då du, så vitt jag vet, själv är ansvarig för säkerheten.
Jag skulle vara väldigt försiktig att ge råd och pekpinnar till saker som inte är sanna ens i rapporten du pekar på.

Ta reda på vad som brinner så vet du bättre att ge andra mer korrekta råd.

Om du tror att du kan stämma någon för icke existerande brister får du det svettigt. Det är ett riktigt dåliga råd till "gemene man". Det duger inte ens som försiktighets-skäl.
Det är en av anledningarna till att man inte ska råda publikt då det ger rådgivaren ett moraliskt ansvar för dåliga råd.
Det må vara kända eller okända företag, det har ingen inverkan på ansvaret om något brinner.
Det är i stort ALDRIG laddaren som brinner av väldigt naturliga skäl även om den är en del av brandförloppet när dina trasiga batterier i laptopen självantänder under din sängkudde där tydligen en stor del av befolkningen förvara sin laptop att döma av inrapporterade bränder.

Om det är en gammal Microsoft-laptop, som tagit eld du får inte ens en ny laptop som plåster på såren från Microsoft när huset brunnit ned. Har du någonsin hört någon som fått rätt genom att stämma Microsoft för att en utgången dator börjat brinna? När du förvarat den under kudden? Du kan lika gärna stämma tändstickstillverkare för att du lyckats göra något dumt med tändstickorna.

Som du ser av elsäkerhetsverkets undersökning, det finns ingen som påtagit sej importansvaret för hälften av de ca 40 st inköpta USB-laddarna eller hade dokument som visade att man hade kompetens att självdeklarera varan korrekt.
Nu vet jag inte vad du avser med att ansluta "lite vad som helst" så det glömmer vi som icke-information.

Som du kan se i denna rapporten från elsäkhetsverket var det endast 3 laddare som blev utan anmärkning medan flertalet inklusive samtliga provade laddare från Apple och Samsung fick anmärkningar om än inte försäljningsförbud. De tre laddare som inte fick anmärkning var samtliga eftermarknad-laddare från Biltema, Champion och billigthets-grossisten Belkin.
Om elsälkerhetsverket har rätt bör man undvika märkes laddare.

Vidare konstaterar man att plasten brister i de flesta laddarna och är inte självslocknande. Det har att göra med den önskade strukturen i laddarens hölje som gör att man gärna väljer etenplast. Den brinner/smälter långsamt och avger då praktiskt taget ingen sot eller lukt, bara vattenånga och koldioxid.
Vidare så påpekar man att det finns inget den vanliga laddaren som skulle kunna få den att självantända och högsta uppmätta temperatur på 40 laddare var 115C.
Det blir troligen mycket svårt att försöka stämma någon för att laddaren skulle antänt något. De kommer då kräva att du ska bevisa att det går tända eld på något med laddaren.

Om du varnar för saker som är osannolika får du komma med någon form av fakta och inte bara personlig oro för saker som inte kan hända.

Dock för att citera eldsäkerhetsverket bör man vidta viss försiktighet med tanke på att mång a laddar sina prylar över natten oövervakade när man sover.

Av de testade laddarna var det någon som blev helt underkänd pga EMI och försäljningförbud för laddare där nätspänningen enbart isolerades från USB-spänning via lackisolerad tråd.
Det framgår inte men med all säkerhet rör det sej om transformatorer där primär och sekundärlindning saknande isolerlager av typ kapton-tejp.

Det är okey att vara försiktig men var det på sakliga skäl och hitta inte på skäl med hänvisning till rapporter som inte stödjer din oro.

Om eldsvåda skulle hända, så är det förhållandevis liten risk att det är laddaren som tar eld. Om något tar eld är det där man har eldfängt och energirikt material i stor mängd och tillräcklig värme. Ett sådant exempel är om man laddar batterier som när de är som mest uppladdade med energi får någon form av fel så att det uppstår termisk rusning.
Det har ju varit ett inte helt okänt problem med elektrisk rullbrädor som kanske fått sej en liten skada utomhus och sedan tas inomhus för laddning.

USB-laddare och laptop-laddare är två rätt olika konstruktioner.
Visserligen har dom det gemensamt att de omvandlar nätspänning till laddspänning men en USB-laddare innehåller bara det absolut nödvändigaste för att utföra jobbet då det är svårt att få rum med utrymmeskrävande komponenter.
I enklaste fall har man en enkel-diod som laddar en kondensator till 300V som sedan switchas via transistor och trafo för att sedan på sekundären åter likriktas med enkel diod till en kondensator som snyggar till DC-nivån lite.
Effektfaktorn på dessa är oftast så dålig som det går.
En säkerhets kondensatorer och en eller två säkerhets urladdningsmotstånd så man inte ska få sej en smäll av stickpropps-stiften pga kvarvarande spänning kompletterar designen.

Som du såg av bilderna tidigare i tråden innehåller däremot en laptop-laddare avsevärt mycket mer komponenter.
Man har inga enkel-dioder utan det är fullbryggor både på in och utgång vilket bl.a. har med verkningsgrad att göra, man vill ha ut så mycket prestanda som möjligt för givna komponenter.
Man har alltid ett rejält EMI-filter med typiskt en toroid-spole, ensam större än en liten USB-laddare.
Det är inte enbart av EMI-skäl utan det bidrar till bättre effektivitet och bättre effektfaktor.
Den spole man brukar se mellan trafo och EMI-toroid siter där som tillfälligt buffertlager av energi just för att förbättra effektfaktorn.
Allt är lite större dimensionerat då det är större effekter som en laptopladdare ska kunna leverera. 50-100 W är normalt.
Eftersom tillgången till utrymme är bättre är det lättare att sprida värme, undvika punktvärme även om de flesta av dessa höljen tyvärr saknar nämnvärd luft-cirkulation och plasthöljet är dålig värmeledare.
Till det positiva hör att man oftast har flertalet värmesensorer , överströmsskydd och överspänningsskydd på både in och utgång och utspänningen är skyddad från nätspänningen på ett helt annat sätt än vad som är möjligt i en USB-laddare.
Det har återigen att göra med att man vill ha bra effektivitet vilket i sin tur bidrar till att det är mindre med förlustvärme.
För en USB-laddare sker likriktning av sekundärlindningen direkt till 5Volt utspänning.
För laptop-laddaren väljer man ofta att sekundären ska lämna betydligt högre spänning än utspänningen 19V och den gör det ofta via dubbla seriella sekundärer med mittledning till jord.
Högre spänning ger lägre ström och det mest kostar mindre förluster inklusive t.ex. förluster över likriktarbrygga.
Deet hela går närmast oreglerat, man slipper problemet med återkoppling till primärsidan även det ändå finns sådan av lite som hängslen och livrem.
Efter denna likriktade sekundärspänning kommer ett helt nytt steg som inte finns i USB-laddaren.
Det är vanligen en switchad buck-regulator. Det var det den IC styrde som TS trodde var trasig.

Detta ger att man kan presentera en väl-reglerad utspänning med god filtrering då switch-frekvensen är typiskt 100kHz som kräver betydligt mindre kondensatorer för samma filtereffekt som när man annars skulle filtrera sekundärspänningens 100Hz som uppstår även om switchfrekvensen är större också för USB-laddaren.

Slutligen höljet görs av ABS+PC som är mer svåreldat helt enkelt för att det är ett mer passande material oavsett billig eller dyr laddare. Allt svetsas igen då det aldrig planeras för reparation. Det är inte lönt när laddaren bara kostar ett tior i produktion.
Det är sällan producenten som får del av de ett par tusen procent som mellanhanden lägger på.

Det är ett uppenbart problem när en original laptop-laddare blir utmattad och dör av att ständigt driva datorn på egen hand samtidigt som gamla batterier suger ström men aldrig blir laddade.
När man sedan ersätter den uttjänta laddaren med en ny frisk laptop-laddare, finns risk för att batterierna får mer än de tål.

Ett problem som man pekat är att dessa laddare, om laddkablarna blir slitna så att de nästan kortsluts kan kablarna bli mycket varma på grund av den stora effekt laddaren kan leverera. Det problemet finns inte för USB-laddare så det är ju alltid något positivt.
Bildsöker man på "laptop charger fire" som här och bläddrar lite bland bilderna så är det ingen halvbrunnen laptop-laddare någonstans, branden är där batterierna finns. Nästan alltid under en kudde i en säng.

Apple-laddare och ett typiskt möjligt eldfarligt problem: https://discussions.apple.com/thread/5986291
Alltid i sängen eller soffan: https://www.imca-int.com/safety-events/ ... -computer/
Typisk batteribrand som återtänder flera gånger: https://www.thesun.co.uk/news/2867429/t ... ross-room/
Inte ens telefonen bör man ladda under kudden: https://www.thejournal.ie/nypd-tweet-ph ... 0-Feb2016/
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

E Kafeman skrev: 5 februari 2022, 13:12:37
Glenn skrev: 2 februari 2022, 08:21:46 Och exakt hur vet du att det där är äkta DTK ? vad som står i annonsen eller tryckt på prylen saknar i pricnip relevans när du handlar direkt från kina.
Du fortsätter trasha utan att ta notis om den utförliga hjälpen jag skrev till dej tidigare?
Jag ställde en fråga, det är du som trashar och skriver nedvärderande saker.
Du påstår att innehållet i annonsen inte ger dej trygghet i att det är äkta vara utan att ge något sakskäl.
Du bemödar dej inte med att lägga fram något slags belägg för dina påhitt. Det är tomma ord och småbarnsfasoner att bara säja Neheej utan motivrering på av mej utförligt förklande sammanhang.
Det är det som i mina ögon är att trasha för andra i ett forum, att sabba informnation och disinformera.
Behövs det verkligen belägg för att kineserna skriver vad som helst för att få sälja på ali/ebay/banggood ? ifrågasätter du det ?
Om du har belägg för att något jag skrivit är osant, redovisa dom beläggen. "Neheej" är barnsligt och svårt att förstå vari ditt förnekande består i.
Var skrev jag att du skrivit något osant ? sluta lägga ord i min mun och använda härskarteknik.
Visst är allt farligt och allt som står på internet kan vara kapat för 10 minuter sedan av talibaner och kineser som kommer lura på dej falska varor och tömma ditt bankkonto så ett uns av eftertanke är alltid bra men man får också göra rimliga värderingar.
Merparten av internet-handlarna, även i Kina, vill sälja till dej flera gånger, handlare som vill överleva över tid.
Skämtar du eller ? ..går jag igenom min köplista där jag handlat av kinasäljare de senaste två åren får man väl vara glad om 10% fortfarande finns kvar, resten har "försvunnit", och troligen återkommit under andra identiteter.
Glenn skrev: 2 februari 2022, 08:21:46 köper du däremot en meanwell på aliexpress har du ingen aning om
ifall det är en billig kopia eller ej.
Återigen, har du belägg eller är det tomma ord?
Du påstår att jag inte har en aning om det är en billig kopia som sälja på angivna länken.
Motivering från dej saknas givetvis.
Det är väl självklart att jag inte har någon aning om det ? ..Och erfarenheten ger mej rätt, jag äger tex två uppenbarligen kopierade meanwell-aggregat, jag har köpt så billiga
saker som tändstift som visat sej vara piratkopierade, en HKS dumpventil var så skickligt gjord att den checkade in på 10 av 12 punkter på HKS egen sida för att
identifiera piratkopior (counterfeits), och failade på två.

Tror du att det är för att dom tycker det är kul som tillverkarna uppfinner avancerade system för att identifiera piratkopior ? ..När jag köpte Xenonrör till bilen så beställde jag
från tyskland och tragglade igenom dom genom osrams "how to identify counterfeit" sida för att kunna konstatera att dom var äkta.
Tor du att jag är så sjövilt korkad så att jag inte vet att det är äkta vara?
Om du är helt oskuld och aldrig sett AliX tidigare kanske du kan tro så, vilket du gör enligt egen text.
Inte korkad, jag skulle nog säga godtrogen.

Och skärp dej, jag har köpt hundratals gånger från både ali express, ebay, DealExtreme och banggood. Försöker du dej på härskarteknik igen ? eller är det bara ett försök att vara nedvärderande ?
Det du påstår jag anar är fel och jag nöjer mej inte med aningar när jag handlar och när jag rekommenderar andra att handla så är det trygga länkar jag ger, inga aningar.
Lägger ner det jobbet gratis som en service för de som inte är så vana att handla på AliX. Varsågod ni icke-trashare.
Fast nu skrev väl varken jag eller hcb att "DU HAR FEEL! DU är dum i huvudet!", vi skrev båda nåt i stil med att man ska vara försiktig när man handlar direkt från kina,
det gäller i SYNNERHET saker som ansluts direkt till 230V.

Sen valde du att tolka det som påhopp, med något som jag tycker är väldigt likt egna påhopp.
Det är nu andra gången du inte fattar att du trashar god och korrekt information genom att komma med felaktiga påståenden. Du sabbar andras information genom att du påstår saker som inte är tänkta av dej och som du inte bekvämar dej med att på något sätt belägga.
Och vilka belägg kom du med om jag får fråga ? och vem är det som trashar vem ?
Jag ger dej god information. Den är skriven på låg nivå för att alla ska förstå. Den är kompletterad med externa länkar för att du ska slippa tro bara på mitt ord.
Vilka externa länkar syftar du på som stöder dina påståenden ?

Och än en gång, tagga ner på härskartekniken.
På sådant svarar du "Neehej" utan att ange något som belägger ditt påstående. Småbarn kan förneka sakargument genom att hålla för öronen och ständigt upprepa "Neehej" men detta är ett teknik-forum där man kan förvänta sej lite högre nivå av argumentation om man t.ex. vill påstå att det jag skriver är fel.
Har du över huvud taget läst det jag skrev ?
Det är det du menar med vuxet beteende, att felaktigt påstå vika aningar jag har som svar på min utförliga information.
Vilken utförlig information syftar du på mer exakt ? ..förutom dina påståenden då.
I synnerhet nu när du nu åter kommer tillbaka med förnekelse att min tidigare givna information är korrekt kunde man vänta sej bättre motivering.
motivering på vad ? att det som kineser påstår i annonsen vid direktförsäljning i princip saknar relevans ? ..är det något du ifrågasätter ?
Angående MeanWell-länken på AliX, som man enligt dej inte har en aning om ifall de säljer äkta vara, är det det fel och jag ska kosta på mej besväret att förklara på nybörjar-nivå hur man enkelt kan förvissa sej bortom rimligt tvivel om att det är äkta vara.
Vilken länk ?
För att förstå det behöver som steg 1 läsa och förstå vad som står skrivet på sidan, vilket du inte gjort.
Det är en handelplattform där varje sida består av ett antal delar. Vissa delar av sidan kan handlaren påverka innehållet, andra inte, det sköts av AliX plattformsmotor.
Jag förstår precis hur ali och ebay fungerar, och det vet ju du också, att försöka nedvärdera den man diskuterar med genom att förklara saker som man vet att den förstår
är härskarteknik, det är dessutom väldigt barnsligt beteende, alltså inte ett vuxet sätt att diskutera.
AliX har liknande system som Ebay och Amazon, där du som kund betygsätta handlare på sätt som de själva inte kan påverka så att det blir publikt synligt. Handlarens varor kan du också betygsätta och det redovisas sist på varje produkt-sida. Den betygsättningen kan inte handlaren redigera.
Det är två enkla betygssättningar att kolla på samtidigt som man kollar hur länge handlaren funnits och hur länge varan funnits till salu. Nytillkomna varor är svårare om det inte finns betyg från tidigare kunder. Är man tveksam kan det vara bättre att avstå eller välja annan handlare.
Normalt sett bryr sej inte säljarna om dett speciellt mycket, jag vet inte hur många gånger man blivit blåst av säljare som hade goda omdömen, sen försvinner dom.

Poängen hä'r är ju dock att om du ISTÄLLET för att skriva en wall of text med nedlåtande saker och dumförklaringar av mej 8och hcb) hade skrivit nåt i stil med att "denna säljaren har jag handlat från många gånger och det har alltid varit bra saker", kasnke till och med i första inlägget, så hade det inte behlövt bli allt detta tjafs.

Jag vidhåller fortfarande att man ska vara mycket försiktig när man handlar nätanslutna saker direkt från kina, jagt ror nog de flesta med lite erfarenhet håller med om det.

Jag känner folk som sysslar eller sysslat med import från kina, det är ju en HELT annan typ av affärsmetodik där än vad det är i sverige, rent allmänt är det väl typ lite mer att "är kunden så dum att dom låter sej luras så får dom skylla sej själva". En bekant startade en rörelse som importerade direkt från kina för ett antal år sedan och fick lära sej den hårda vägen hur det fungerar, kineserna levererar varuprover som är exakt enl spec, man beställer
flera containrar med saker enligt samma spec, betalar i förskott och sen komemr det containrar med saker som inte alls är enligt spec, och kineserna säger "you have your items yes!" och man får skicka allt på
skrot då det inte uppfyller svenska krav, då fick han och den andra delägaren åka till kina och "agera amerikan" som han sa, se till att träffa folk i verkligheten, skälla och domdera och vara allmänt krånglig,
efter det uppfyllde kommande leveranser specifikationerna.
Säljer någon piratvaror på ALiX så är det oftast direkt massa kunder som påpekar sådant i omdömes-tråden längst ned på varje sida, i synnerhet för populära varor som man vet ofta pirat-tillverkas är många kunder väldigt vaksamma och alerta om sådant inträffar. MeanWell är en sådan produkt som kunder är alerta på att påpeka om varan är pirat liksom fickknivar och ficklampor av välkända fabrikat.
Är det billigt skiter folk i om det är kopior eller ej, och när det blir för mycket dåliga omdömen läågger dom ner skopen och startar en annan.

vad var det du sa om oskuld på internetköp ?
Kan man inte vilken kvalitet man ska ha ska man inte köpa kabel vare sej i Kina eller Sverige och i stället överlåta inköp och installation av el till någon dokumenterat kunnig elektriker.

Det går att köpa kvalitetsvaror för elinstallation men vid direkt-import förutsätts att du har kunskap nog att ta importörens roll att begripa och undersöka vad du köper.
Det är ju det jag säger, och hur många har det ? ..De stora jättarna har det, men folk somköper direkt för eget bruk har det sällan.

Köper jag en 2,5mm2 kabel av en firma i sverige så kan jag utgå från att den faktiskt är 2.5mm2 och är gjord av koppar, och isoleringen är gjord av ett fungerande material.

Köper jag den direkt från kina kan jag inte utgå från det.

Därför har exempelvis clas ohlson, biltema och kjell&co egna labb där dom testar grejerna, både vid första inköpet och sedan löpande.

ÄNDÅ kommer det hela tidne återkallelser när man i efterhand upptäcker saker som inte uppfyller specifikationerna.
Är man tveksam om kvalitet, maila säljare och fråga och använd AliX chatt-funktion för direkt-kontakt med handlare. Chatten är ju där för att underlätta för dej vid tveksamheter.
Har gjort så åtskilliga gånger och det har aldrig varit svårt att få raka besked. Det fungerar bra att även fråga efter foton på det man vill se tydligare. Skulle någon vägra svara eller sväva på beskedet så finns det 100 alternativa handlare att köpa samma eller bättre produkt ifrån.
Än en gång, säljaren kommer ju att säga vad som helst för att få sälja i normalfallet.
Ytterligare råd som jag använder ibland för dyrare varor: på AliX kan man se lagertillgång för en viss vara. Är det ständigt sista tre exemplaren man säljer eller att man har fantasi-volymer är i sej indikationer tillsammans med annat att det kanske inte är korrekt. Jämför handlaren övriga varor om det är samma där.
Kolla lagersaldot och se om det uppdatera regelbundet på trovärdigt sätt.
Det är givetvis så att somliga kanske är ärliga med produkten men försöker öka försäljningen med knepet att det är ständigt är sista exemplaren, skynda dej att trycka på köp-knappen utan att tänka.
Hur ska jag eller någonn annan kunna avgöra huruvida deras lagersaldo är rimilgt eller ej ? eller att det stämmer ? Detta fuskas det ju till och med i sverige dessutom.
MeanWell stämmer alla de pirat-tillverkare de kommer åt då kopior skadar deras affärer. De har själva skrivit om hur de arbetar med detta på sin egna hemsida. Sedan några år har rättsväsendet i Kina skärpt upp betydligt och pirattillverkare kan få stränga straff och numera även kan tvingas till dryga skadestånd.
Exempel från Mean Well Klicka evt. på engelska om det blir kina-text.
Så klart att dom gör då detta skadar dom själva, men eftersom säljarna poppar upp lika snabbt som dom tar ner befintliga så hjälper det inte mycket.
KLIPP KLIPP
Ibland om tveksam och det verkar värt besväret, googlar jag handlarens angivna adress på internet och ser om det ligger seriösa verksamheter på platsen eller om det är ett enklare hyreshusområde.
Så kan man ju göra om man ska handla mängder, men kanske inte om man ska köpa EN.
Detta är enkla saker som man snart lär sej och som drastiskt minskar risken att bli lurad. Det gäller samma sak när jag gör affärer i Sverige, för vi är inte på minsta sätt mer ärliga här.
Jo, det är vi, det finsn en helt annan affärsmoral här. Dessutom finns det tillsysnssystem som götr att det blir mycket svårare att agera på det sättet, det går även att driva processer mot den som lurar en, försäk göra det mot en liten aktör i kina.
KLIPP KLIPP

Här har du nu fått några av de enklare råden hur man undviker att bli blåst och anledningen till att du har fel när du påstår att jag inte har en aning om den ena handlaren är mer tillförlitlig än den andre på AliX.
Du missar helt poängen att det jag sa var att det generellt är en dålig ide att handla elnätsanslutna saker direkt från kina, du valde att tolka det som nåt slags personligt påhopp.

Du skrev INGENTING i ditt ursprungsinlägg om att "denna handlaren har jag personligen goda erfarenheter av" eller liknande, hur kan du ens vara förvånad att några personer då försöker hjälpa TS genom att skriva att man bör undvika att handla sådant direkt från kina ? ..baserat på erfarenheten att mycket är säkerhetsmässigt undermåligt ?

Luta dej tillbaka, kisa och läs igenom igen, fundera sedan på vem som trashar vem.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

>Jag förstår precis hur ali och ebay fungerar,

Och du blir du ändå lurad?

>går jag igenom min köplista där jag handlat av kinasäljare de senaste två åren får man väl vara glad om 10% fortfarande finns kvar, resten har "försvunnit", och troligen återkommit under andra identiteter.

Jo jag kan tro det. Det är inte bästa handelspartner. Därför ska man välja de som redan funnits en längre tid och gärna med konkret butik.

>Normalt sett bryr sej inte säljarna om dett speciellt mycket, jag vet inte hur många gånger man blivit blåst av säljare som hade goda omdömen, sen försvinner dom.

:roll: Det är ljug dikt och lögn att säljarna inte bryr sej om betygen förutom om de planerar att lägga ner butiken efter 94 dagar från öppnandet och är butiken så färsk säljer den dåligt pga av avsaknad av omdömen.
Det är en del av spelreglerna för att alls få sälja om du inte fattat det.
Du bara hittar på det du har innanför pannbenet.

Det är som du borde veta rena striden på kniven om att de ska få bra betyg då det betyder allt för omsättningen. Läs på så förstår du och det är inte utan anledning de skickar mail och bifogar påminnelse-lappar med paket att man ska ge dom bra omdömen och om man inte vill ge dom fem stjärnor i alla avseenden så ber dom att man absolut ska ta kontakt för att lösa eventuella problem. Är man minsta missnöjd försöker de flesta gottgöra och erbjuder procent på nästa inköp. Står man på sej så är det rätt vanligt som du kan se i många kundomdömmen att säljaren återbetalar summan och man får behålla varan hellre än att få dåligt betyg.
Det är inte av kund-vänlighet utan av strikt ekonomiska skäl att en enskild förlust utan dåliga betyg kostar mindre.

Nu kan det ju vara att jag grovsorterar de jag handlar med, som antagligen är mer måna om att få kundernas förtroende att sälja både en och två gånger.
Det skiljer sej inte från Sverige i den punkten, vill man sälja kan man inte ständigt blåsa kunderna.

Jag känner folk som sysslar eller sysslat med import från kina,

Jag bedriver tillverkning av produkter i Kina, har ett mindre buffertlager i Shenzhen och en lokal kille som jobbar för mej på deltid. Fungerar bra och jag blir nog aldrig lurad på något sätt. Om jag tittar tillbaka på förra året var det en firma som dubbelfakturerade en frakt men jag blev kompenserad. Första yrkesmässiga kontakten med produktion var genom företaget som jag arbetade för , för 20 år sedan, på den tiden. Vi hade då 40.000 anställda i Kina.
Som företagare handlar jag sällan på AliX men köper liknande saker på Alibaba i volym.
Alibaba har lika AliX ett system med ömsesidiga omdömen. Det fungerar bra för mej.

Råkar aldrig ut för att företag försvinner, tvärs om odlar jag kontakterna medvetet även på AliX via chatfunktionen för att sedan ta det vidare till skype och wechatt.
Det händer inte sällan att man t.ex. plötsligt behöver 10000 av en särskild typ av pigtail. Det räcker oftast med ett samtal eller två så är produktionen igång med leverans efter en dag eller två.
Det är alltid en stor iver att försöka hjälpa till och kan dom inte själva så känner dom ofta någon annan som kan.
Även om produkterna ska skeppas runt lite inom Kina så är det inga problem och frakterna med SF-express är en tiondel av vad DHL tar. För en månad sedan hade jag en leverans till ett företag i inre Kina från Shenzhen, ca 100 mil, ett paket på 90 kilo.
Lastbilschauffören fick instruktionen att ringa en kvart i förväg till kunden som satt högt i ett höghus.
Tyvärr blev kunden förhindrad så lastbilschauffören fick vänta en kvart extra ute på gatan men det var inga problem.
Försök det med Postnord.

Du vill med påstått vett i behåll påstå att du blir ständigt lurad och att dessa kundomdömen inte fungerar för dej som rådgivande köpsignal?
Du har väl en otrolig otur då. Beklagar.
Skriv svar