Hjälp! Min fru har vattnat TVn.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Hjälp! Min fru har vattnat TVn.

Inlägg av breflabb »

tingo skrev: 22 december 2021, 19:48:18 Og når TV'en er reparert eller erstattet med en ny så er det tid for å samtale med fruen og forklare henne at en TV (gjelder også radio, stereoanlegg, høyttalere, osv) er et møbel av en egen klasse:
- de skal ikke pyntes med duk
- de skal ikke brukes som bord / underlag for blomster, pyntegjenstander eller lignende
:D :tumupp:
svanted

Inlägg av svanted »

tänkte åckså det...
en riktig blomma ovanför TVn :shock:

en annan sak,
en tv ska torkas av med en futkig trasa,
INTE dammsugas med runda borsten!!!!
för dammsugarslangen blir statisk utav h-e..
Dr. Rosik

Inlägg av Dr. Rosik »

Håller helt med dig @tingo! :)
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Syna fram och baksida efter vattenskador, nya och gamla.
Tvätta med styv penselborst och isopropanol på allt som ser tveksamt ut.
Det finns risk att saker blir upplösta av sprit men risken för komponenter på kretskort är måttlig.

Jag använder en mindre målarpensel där borsten kapats till 5mm längd för att bli styva nog att ge lite mekanisk borstning och ändå långa nog att komma åt runt om trådben.
Låt torka.

Nätaggregatet, saknar det standbyspänning? Kortet behöver input från TV-logiken för att starta upp mer än standby-spänningar, men saknas standby-spänning så är allt dött.

Finns standby-spänning kontrollerar man om det är input från logikkortet som saknas.
I så fall får man börja att felsöka där.
Gör en ordentlig visuell kontroll i vilket fall på samtliga kretskort. Vatten kan ta många vägar.

Uppmätt AC 10mV är troligen brum. Du får nog den spänningen om du mäter mellan två ändar på en kabel.

Resistansmät om säkringarna är hela. Det är de två vita sakerna.
Mät på spänningslöst och urladdat kretskort. Det kan stå spänning kvar i flera dagar även om nätsladden är urkopplad om inbyggt urladdnings-motstånd saknas.
Finns det minsta spänning kvar över inkommande kondensatorerna, de tre svarta, finns risk att man kan ställa till mer problem när man resistans-mäter och det finns alltid risk att man slinter med probar.
Det snabba sättet att urladda kondensatorerna är att kortsluta med mejsel och låta den sitta kvar en god stund.

Det flesta komponenterna är trådmonterade motstånd och kondensatorer som är lätta att kontrollmäta.
Transformatorerna kan man ofta göra elementär kontroll på så att resistanser är rimliga eller att det åtminstone inte är avbrott.
Ser inga komponenter brända eller skadade ut och inget trasigt hittas bör man felsöka de komponenter som sitter på kylflänsarna.
Där måste man läsa komponentbeteckningen och googla efter vilken funktion trebeningarna har.
Dubbeldioder kan mätas med de flesta multimetrar som har diod-funktion.
Vanliga trissor kan felsökas mha av multimeter och ett finger.
Lite knepigare med tyristorer. Kortslutningskoll är enkel men för bättre koll måste man löda loss dom.
Bortlödning kan krävas även för andra komponenter för att kunna funktionskontrollera om andra komponenter lastar så pass att man inte kan mäta rimliga värden.

För bättre felsökning av aktivt kort är det enklare att felsöka mha oscilloskop samt ett schema att gå efter, i synnerhet för att kontrollera switch-spänningar.
Det går att med multimeter följa spänningar för att hitta var de oväntat slutar men switchningen är svårare att följa.

Eventuellt köper man hem de billigare komponenterna som är svårmätta och byter ut, utan att felsöka. Det är ju en kostnad att felsöka, så det kan jämna ut sej.
Somliga av dessa nätaggregat kan köpas billigt på Ebay eller annan källa.
Det kan finnas reparationssatser att köpa.
Tror det finns de på forumet som kan ge bättre besked om det och vad som gäller specifikt för ditt TV-fabrikat.

---
Om det inte går flytta blomman, köp en vattentålig TV med riktigt bildrör och med komponenter på lödtorn istället för kretskort.

Mitt första oscilloskop var ett tidigt HP. 5MHz. En mastodontsak med plåthölje helperforerat med 5mm hål runt om för ventilationens skull och en hel massa rör inuti.
I vanliga fall stängde jag alltid av detta värmeelement när jag inte jobbade men denna gången kom något emellan.
Jag bodde hemma och min mor som var mer eller mindre förbjuden att vidröra något passade på när jag var borta att vattna blommor i fönstret.
Då får hon se hur det glöder innanför nätet på oscilloskopet,
Det brinner var hennes tanke och det måste ju släckas. Det behövdes en och en halv vattenkanna innan det slocknade.

Utan att öppna något blåste jag bort det mesta vattnet mha tryckluft från kompressorn i garaget. Blåste genom gallret. Sedan fungerade skåpet som vanligt i flera år tills jag uppgraderade till mindre vattentåliga oscilloskop.
Dr. Rosik

Inlägg av Dr. Rosik »

Tack för ett utförligt svar Kafeman!

Jag har kollat alla enkla komponenter, motstånd, säkringar, kondensatorer, spolar mm. Jag räknar med att det är någon logisk krets (det finns några på baksidan) som har brunnit inne. Det finns också några fyrbeniga små saker på baksidan utan några synliga märkningar. Gissar att det är några enklare logiska kretsar för att mäta strömmar och reglera vidare.

Just nu lutar det åt att bara köpa ett nytt, begagnat kort på nätet. Tyvärr hittar jag bara några kort i Turkiet (som inte skeppar till EU) allt annat verka vara slut. Får leta vidare på ebay eller liknande.

Grym historia om oscilloskopet :) Jag har tjatat länge på frugan om den där jävla blomman men jag har för lite makt här hemma när det kommer till såna saker ;) Uppgraderade nyligen till en ny LG 65" C1 för väldigt många pengar. Nu vågar hon inte ha kvar blomman där längre. Känns ändå som en win win för min del :)

/D
hsd

Inlägg av hsd »

Hehe
Så Du fick säga va va de ja sa
Dr. Rosik

Inlägg av Dr. Rosik »

ehhmmm, jag önskar att jag fick det. Jag vågade inte. Jag såg blicken i hennes ögon! :oops:

Jag tog den diplomatiska vägen och sa inget förutom att... - det är sånt som händer Älskling :) När det var dags att åka till affären och köpa en ny dammsugare så kom jag hem med en dammsugare och en ny TV, en LG 65" C1. Det var min belöning :D
Garmen

Inlägg av Garmen »

Är du nöjd då med din nya TV?
Den säljs ju just nu för lite färre "väldigt många pengar".
Och dammsugaren?
Har du hunnit med att testa den också? :shock:
Dr. Rosik

Inlägg av Dr. Rosik »

TVn är grym! Första TVn där ajg faktiskt tycker det är värt att använda de inbyggda apparna, Netflix, Plex etc. Alla tidigare har varit så kassa men nu känns det på något sätt smidigt och intuitivt. Vet inte riktigt vad som ä nytt men det går snabbt, snabbare än att ta fram telefonen och kasta till Chromecast, då blir det helt plötsligt en bra grej. Det är nog den största skillnaden för mig. Bilden är såklart helt fantastiskt men konstigt vore det annars. Ljudet är OK för en platt TV men jag kör med en ljudlimpa från Sonos (Arc) så det känns helt OK. Fick den faktiskt för en lite mindre penning än annonserat, 18 000, har jag för mig. Det känns ändå som sjukt mycket pengar för en TV. Men bara man vet vad man betalar för så är det bara att prioritera vad man vill slänga pengar på här i livet, på kontot gör de ju ingen nytta ;)

Dammsugaren (Electrolux SilentPerformer ESP72DB) är förvånansvärt bra. Den är så tyst att frugan trodde den inte fungerade först. Anpassar sugkraften efter underlaget. Inte den kraftigaste jag har haft men den är ju oändligt bättre än alla hippa trådlösa skaftdammsugare som kostar kring 8000! Grymt bra köp, för att vara en trist dammsugare.

Allt som allt en väldigt givande dag på stan :)
Skriv svar