Påhängsmotor, rullstol

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Påhängsmotor, rullstol

Inlägg av AndLi »

Kan man alltså inte ställa maxhastigheten på en stol?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Min tanke var också en enkel och robust sak som placeras som en autonom enhet under stolen. Den blir där som en liten rullande domkraft eller låda.
Enkel styrning och väldigt låg fart.
Lyfter man stolen kan man sparka undan enheten.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Jag fattar det som att rullstolen inte är hennes egen eftersom den behovsanpassats utan tillhör hjälpmedelscentralen, är det så,,,,glöm hela idén eller köp egen och låt behovsanpassa och gör ett påbygge på den. Jag lovar att det är enklare att ta ner månen än att få hjälpmedelscentralen att acceptera ett påbygge, jag har alldeles för stor insikt i dom beslutsvägarna för att råda någon att freestyla på egen hand.
mippen

Inlägg av mippen »

Just nu med tanke på hur dom hanterat ärendet så får dom gärna skälla ut mig om dom inspekterar stolen..
Gillar inte alls hur man hanterar de äldre speciellt med personalbristen som finns idag.

Men för att göra "minst" intrång i dagens stol så är Lasp ide om att ha en "lös" enhet intressant.
Sätta ihop en "låda" med egna motorer, batterier och hjul som stolen i princip kan ställas på.. Enda "åverkan" är klämfäste för en joystick.

Blir att jaga lämpliga hjul med långsamma motorer.
Som Grym nämner så gör det inget att det tar lång tid att röra stolen.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Den lådan med innehåll måste vara godkänd för att ens få ta in på boendet, det gäller bla. brandskydd då det är el med och syftet med detta är dom övrigas säkerhet på boendet. Du kommer att hamna i moment 22 hur du än vänder på detta, tro mig, hade hon bott i egen lägenhet med hemtjänst kanske det kunnat gå, men bara kanske då hemtjänsten är inblandad. Bor man på ett äldreboende är man chanslös även om både syftet är gott och tekniken är idiotsäker om inte "rätt stämplar" finns på apparaterna.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

mippen skrev: 12 december 2021, 09:57:25
Gillar inte alls hur man hanterar de äldre speciellt med personalbristen som finns idag.

Det är det nog ingen vettig människa som gör, dom lutar sig mot regler som i många fall är föråldrade och underlättar varken för egen personal "på golvet" eller brukarna och deras anhöriga samt övriga som så väl skulle behöva hjälp med saker, man kan ju hoppas att dom själva en dag får känna på hur det är att sitta bortglömd i ett hörn och stirra in i väggen och vänta på nästa matning eller blöjbyte.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

AndLi skrev: 12 december 2021, 09:36:40 Kan man alltså inte ställa maxhastigheten på en stol?
Jag är osäker, men på en Permobil går det, det vet jag.
Jag tycker att det enklaste vore att ställa ner maxfarten på en elrullstol, om det går?
Palle500

Påhängsmotor, rullstol

Inlägg av Palle500 »

Köp ett kompressorhorn (som drivs av egen kolsyrepatron) som svärmor kan tuta med när hon vill bli runtflyttad. Garanterat billigare och godkänt av brandskydd m.m.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Min kompis hade samma Joystickstyrning, han blev av med hela stolen och sitter nu mest i vanlig rullstol (har assistenter)

Hoppas det här går att lösa, känns ju inte klokt att man tar ifrån mobiliteten från en brukare, det måste finnas lösningar.
Men byråkratin och det faktum att gamla inte har något egentligt värde (förutom bankmedel) är ju rent ut sagt för jävligt.
Kompressorhorn som drivs av egen kolsyrepatron var en kul idé, har sökt en sån till min egen permoräser för att få tågtuta.

Utan framgång tyvärr, för kolsyretuber har jag gott om (för luftpistolskytte)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

mippen skrev: 12 december 2021, 08:36:25 Handlar som sagt att ge henne lite rörelse.
Inte en vanlig stol som kan köras för snabbt om fel knapp koms åt.
Nu har dom tagit bort all möjlighet för rörelse. Sätter henne i stolen och lämnar henne där i perioder.
Hon blir väldigt nedstämd av att sitta så.

Om hon kör sönder saker i sitt egna rum är ok.
Men en lösning som är långsam skulle ge henne lite frihet tillbaka.
Först: Heder åt dig som slåss för det här, helt rätt! :tumupp:

Bara en tanke, men det du söker här på Forumet kan precis som Teknikern säger bli ett tråkigt moment 22.
Det finns kanske andra lösningar, klassikern är att man tar kontakt med lokalpressen för att be dom skriva.
Inget "bra" boende önskar den negativa publicitet många idag faktiskt förtjänar. Kan vara värt ett försök..

Det man inte vet har man inte ont av.
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

mippen skrev: 11 december 2021, 17:10:26 Ingen dum ide om man hittar beggad scooter.
Det finns fullt av dom på stan. :vissla:
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Lite of topic, men det verkar inte finnas CO2 patrondrivna signalhorn. Men denna skulle passa klickmans

Sen finns det ju pet-flaskdrivna horn. AirZound
https://www.airzound.co.uk/
https://www.amazon.se/dp/B000ACAMJC/ref ... UTF8&psc=1

Verkar ju mycket konstigt att svärmor inte fick behålla elrullstolen, måste ju gå att ställa ned hastigheten på snigelfart? Den som länkades till tex verkar ju ha hastighetsknappar, är väl bara att tejpa på ett plastlock så att svärmor inte råkar ändra hastigheten?

Att bygga eget och ta in på ett boende är dömt att misslyckas. Tyvärr!
mippen

Inlägg av mippen »

Att se svärmor känna sig så isolerad känns inte bra alls.
Får jaga assitansservice helt enkelt känns vansinne det här.. speciellt när man ser hur det påverkar.

Surt det här med att inte kunna dra in en egen lösning.
Får se om det finns ngn "färdig" låda att köpa på stan.
Kanske lättare att hävda funktion på en köpt pryl, även om den är tänkt för ngt annat.

Tuta hjälper nog inte speciellt länge. Damen i fråga är energikrävande och trycker på "överfallet" konstant
Att då plocka bort stolen gör ju saken ännu sämre.. suck..
mippen

Inlägg av mippen »

RADIOT skrev: 12 december 2021, 12:03:19
Det finns fullt av dom på stan. :vissla:
Det som göms i snö försvann i tö?
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Eller i en sjö.

Det lär finnas massor av såna där mojänger som blivit kastade i vattnet, vilket jag inte förstår varför.
Skriv svar