LED lysrör utan ballast
Re: LED lysrör utan ballast
Lågvolts lampor? Finns det kortmeters lysrör också?
Senast redigerad av danei 6 april 2022, 19:38:48, redigerad totalt 1 gång.
Så är inte min armatur kopplad, tror det var trådstartaren som hade sådana. I min armatur går fasen in i ett stift i ena ända på röret och nollan ansluts till andra ändans motsvarande stift, de två övriga stiften på vardera ändarna är ihopkopplade med varandra. Lyser hur jag än vänder rören.TomasL skrev: ↑6 april 2022, 19:27:12 Det finns ett par olika modeller för ombyggnad.
Versionen där man kopplar om armaturen och matar den enbart från ena ändan är nog ursprungligen tänkt att utföras av en elektriker.
det är bara pinnarna i ena ändan på dessa rör som är anslutna, så följaktligen är det fullständigt ofarlig att montera dessa rör.
Sätter man i röret åt fel håll så lyser det inte, åt rätt håll så lyser det.
Jag länkade till en av de många tillverkarna som säljer rör avsedda för just den typ av inkoppling du har.
-
Det som stod i Sundviks inlägg var följande "fas in i stiftet på en sida och på motsvarande stift i andra ändan nolla in". Dessa kan aldrig någonsin vara CE godkända. Dessa är följaktligen inte tillåtna att sälja inom EU och det kan minska/eliminera försäkringsersättningen om något skulle hända.
Armaturen spelar ingen roll det är själva LED-röret som inte är tillåtet att sälja. Användning av privatpersoner är luddigt, men det finns fall där försäkringsbolag vägrat betala ut ersättning och låtit försäkringstagare stämma försäljaren i stället (varvid rättsförsäkringsskyddet har gått in).
Så det var de jag opponerade mig mot.
Armaturen spelar ingen roll det är själva LED-röret som inte är tillåtet att sälja. Användning av privatpersoner är luddigt, men det finns fall där försäkringsbolag vägrat betala ut ersättning och låtit försäkringstagare stämma försäljaren i stället (varvid rättsförsäkringsskyddet har gått in).
Så det var de jag opponerade mig mot.
Nu blev det nog lite blandat, då jag hela tiden hänvisat till TS installation, där rören matades helt och hållet från en ända.
Ärligt talat så uppfattade jag inte att Sundvik's var av annan typ.
Ärligt talat så uppfattade jag inte att Sundvik's var av annan typ.
Ja, precis så är de kopplade och så är också mina äldre vanliga lysrörsarmaturer kopplade, har haft en affärsfastighet med ca 80 armaturer. Till dessa äldre armaturer med magnetisk ballast kan du köpa ett retrofit ledrör nästan överallt, byta ut glimtändaren och sen lyser det. Den åtgärden är fullt godkänd för den ändrar inget i armaturen, eventuellt tar man bort kondensatorn, på förpackningen till mina Airam ledrör (CE märkta) uppmanas man till att göra det. När man gjort det så får man ju en armatur liknande min LED armatur förutom att drosseln (ballasten) är kvar och drar lite ström.limpan4all skrev: ↑6 april 2022, 21:39:47 Det som stod i Sundviks inlägg var följande "fas in i stiftet på en sida och på motsvarande stift i andra ändan nolla in". Dessa kan aldrig någonsin vara CE godkända.
Varför skulle denna allemanslösning vara godkänd i vanliga äldre armaturer men inte i min LED armatur. Jag har mätt resistansen mellan alla stift på de olika rören men hittar ingen skillnad, är det bara avsaknaden av en tarra med bokstäverna CE som avgör ?
-
De godkända LED-rören samt glimtändarersättaren matas med fas och nolla i ena änden av LED-röret i andra änden så sitter det bara en bygling mellan anslutningsstiften.
Glimtändarersättaren har vanligen bara en säkring i sig.
Denna typ är fullt möjlig att CE-märka.
De rör som du beskriver så kommer fas in i ena änden av röret (de två stiften är kortslutna) och nollan i den andra (stiften är kortslutna) och glimtändaren skall bara tas bort.
Denna typ kan omöjligt CE-märkas.
Varför det är så kan du läsa om i en av mina beskrivningar tidigare i denna tråd. Det har med risken för strömgenomgång att göra.
I båda fallen så kan drosseln/reaktorn sitta kvar (men måste inte vara kvar för funktionen, det finns mellan 1,5 till 4Watt att spara på att bygla den).
Men faskompenseringskondensatorn bör av brandsäkerhetsskäl tas bort samt för att minska den onödiga kapacitiva fasförskjutningen då ingen induktiv fasförskjutning längre behöver kompenseras för.
Glimtändarersättaren har vanligen bara en säkring i sig.
Denna typ är fullt möjlig att CE-märka.
De rör som du beskriver så kommer fas in i ena änden av röret (de två stiften är kortslutna) och nollan i den andra (stiften är kortslutna) och glimtändaren skall bara tas bort.
Denna typ kan omöjligt CE-märkas.
Varför det är så kan du läsa om i en av mina beskrivningar tidigare i denna tråd. Det har med risken för strömgenomgång att göra.
I båda fallen så kan drosseln/reaktorn sitta kvar (men måste inte vara kvar för funktionen, det finns mellan 1,5 till 4Watt att spara på att bygla den).
Men faskompenseringskondensatorn bör av brandsäkerhetsskäl tas bort samt för att minska den onödiga kapacitiva fasförskjutningen då ingen induktiv fasförskjutning längre behöver kompenseras för.
Här är inkopplingsschema från en Lysrörsleverantör, och limpan, fullt CE.
Jag tror du är lite outdated så att säga.
Samma rör är fullt ut godkänt (iofs det finns ingen som kan godkänna i dag, men ändå) för två olika installationsalternativ, med LED-tändare och med matning och inkoppling från enbart en ända.
Jag tror du är lite outdated så att säga.
Samma rör är fullt ut godkänt (iofs det finns ingen som kan godkänna i dag, men ändå) för två olika installationsalternativ, med LED-tändare och med matning och inkoppling från enbart en ända.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bra info om drosseln, tack. Jag har funderat om den faktiskt måste vara kvar men det är väl så att tar man bort den så räknas armaturen som ombyggd och då tar man också bort CE märkningen.limpan4all skrev: ↑7 april 2022, 20:25:17 De godkända LED-rören samt glimtändarersättaren matas med fas och nolla i ena änden av LED-röret i andra änden så sitter det bara en bygling mellan anslutningsstiften.
MEN de äldre armaturer som jag har är kopplade som alt. 1 i den bild ThomasL bifogade och till dessa armaturer får man köpa led-rör var som helst, byta själv ( rör plus led-tändare/säkring) utan att den klassas som ombyggd. Och då är det godkända LED-röret kopplat med fas i en ända och nolla i den andra och inte alls som i citatet ovan .
Jag vill inte bråka om vem som har rätt och fel för jag är bara lekman men jag skulle vilja veta varför detta skulle vara ok i en äldre armatur men inte i min nya LED armatur, kopplingen är ju identisk. Jag gissar att det beror på att det är det enda sättet för "privatperson" att byta till LED på utan att behöva bygga om och därför godkänns.
Limpan skriver också:
"De rör som du beskriver så kommer fas in i ena änden av röret (de två stiften är kortslutna) och nollan i den andra (stiften är kortslutna) och glimtändaren skall bara tas bort.
Denna typ kan omöjligt CE-märkas."
Osäker på vad du menar nu, först skriver du "De rör som du beskriver" men fortsätter med att delvis beskriva hur armaturen är kopplad (fas och nolla i olika ändar), sedan hänvisar du till en glimtändare som inte finns så jag undrar lite bara om du menar rören eller armaturen när det är omöjligt att CE-märkas.
Ifall du nu avser de led-rör (inte CE märkta) som medföljde min nyare ledarmatur (CE märkt) så är de märkta med L och N i den ena ändan och de stiften är inte kortslutna, mellan stiften i den andra ändan mäter jag ca 8 ohm med min billiga multimeter. Allt likadant med mitt CE märkta ledrör från Airam.
-
Såsom du beskrev dina rör så skulle fas in i ena änden och nolla in i den andra samt att ingen glimtändarersättare behövdes. Då matas röret av fas respektive nolla i varsin ände.
Det som gör det hela CE-godkänt är att fasen går till ena stiftet i ena änden av armaturen, det andra stiftet matar in nollan i röret och nollan kommer via glimtändarersättaren och via de två stiften som är kortslutna i andra änden av röret.
Dvs det skall inte finnas någon som helst galvanisk koppling mellan några stift i några ändar, fullständig issolering till kilovoltnivå.
Så endera så beskrev du vad du hade dåligt eller så hade du rör som i verkligheten matas från vardera änden och det är den senare sorten som är "felaktiga" och aldrig kan CE-märkas.
Att armaturen (om den inte är ombyggd) har fas och nolla i vardera änden är som det skall vara. Men röret skall inte kunna tända då utan glimtändarersättaren som sluter kretsen.
Det som gör det hela CE-godkänt är att fasen går till ena stiftet i ena änden av armaturen, det andra stiftet matar in nollan i röret och nollan kommer via glimtändarersättaren och via de två stiften som är kortslutna i andra änden av röret.
Dvs det skall inte finnas någon som helst galvanisk koppling mellan några stift i några ändar, fullständig issolering till kilovoltnivå.
Så endera så beskrev du vad du hade dåligt eller så hade du rör som i verkligheten matas från vardera änden och det är den senare sorten som är "felaktiga" och aldrig kan CE-märkas.
Att armaturen (om den inte är ombyggd) har fas och nolla i vardera änden är som det skall vara. Men röret skall inte kunna tända då utan glimtändarersättaren som sluter kretsen.
Det är väl synnerligen ovanligt med armaturer som ger kontakt innan röret har vridits på plats?limpan4all skrev: ↑5 april 2022, 22:30:29Det finns ett farligt användningsfall som inte kan uppkomma med riktiga lysrör.
Om armaturen är spänningssatt samtidigt som man byter till LED-rör OCH fasen finns i den änden som man först stoppar in kontakten på röret i SAMT att man håller ena handen i andra änden på LED-röret över anslutningskontakterna så finns det ingen nu känd metod att förhindra strömgenomgång.
Har någon enstaka gång sett en hållartyp som inte har några rörliga delar förutom fjädringen i kontaktblecken, där röret sticks in som vanligt men istället för att landa i en roterbar isolerad del så träffar röret en y-förgrening och genom att vrida röret åt valfritt håll så kommer röret glida in i ena Y-grenen, och när man fortsätter vrida så kommer stiftet invid på röret glida in i den andra Y-grenen. Med dessa socklar verkar det finnas en risk att av misstag faktiskt ansluta ena änden korrekt och andra änden felaktigt.
Men på den sockeltyp som förekommer nästan överallt så måste man i princip aktivt anstränga sig för att göra fel, lite på samma nivå som att trycka in ett finger i en E27-sockel.
Bonus: TIllräckligt korta lysrör kan faktiskt leda något vid 230V nätspänning även om de inte fått en spänningsspik från t.ex. glimtändare+reaktor. Vet inte vad det rör sig om för strömstyrka, sannolikt väldigt låg, men ändå. Denna typ av armatur var väl dessutom vanligt förekommande ovanför diskbänkar så att man måste hänga över en jordad metallyta för att komma åt att byta lysrör.
------
Ju mer jag tänker på detta dess mer övertygad blir jag om att det nog egentligen oftast vore minst lika bra att byta ut hela armaturen. Om man inte behöver garantera bra kontakt i befintliga lysrörsarmaturer utan kan utforma armaturen för LED från början så kan man dessutom göra hela armaturen i mjukplast och därmed rejält stryktålig. Har sett några på Youtube som bygger hus i USA som köpte ett gäng "lysrörsmässiga" LED-armaturer att ha som byggbelysning och de har visat att de av misstag råkat trampa på armaturerna flera gånger och armaturerna bara liksom plattas till medan foten står på dem, och när man lyfter upp foten så återfår armaturen sin form. Lite extremfall att trampa på en armatur, men kan tänka att stryktålighet kan vara gångbart.
-
Det är bara förhållandevis "nya" armaturer som har säkerhetslösningen vid ändhållarna dvs armaturer som är mindre än 25 år gamla...
Det är även i de nya armaturerna möjligt att stoppa in stiften i en hållare som är vriden "rätt" dvs i kontakt, om man då har handen på stiften i andra änden så...
Det finns några nackdelar (och givetvis fördelar) med att byta armaturen.
Nackdelarna:
Man är låst med en färgtemperatur, ljusstyrka och CRI värde under de 10-30 års livslängd som armaturen har 8000 till 20000 drifttimmar, mera klara de vanligen inte i kontorsmiljö 60h/vecka).
Då de flesta armaturer (och kinarör) har skitdåliga nätdelar så blir man tvungen att kasta armaturen (eller laga elektroniken (som inte alltid är möjligt då den ofta är ingjuten eller 2-komponent lackad)).
De tidiga hade "underliga" spridningsvinklar och vanligen mycket kallare ljus samt lägre CRI värde än vad vi är vana vid här "hemma" i norden. De var extremt optimerade på hög verkningsgrad och efter asiatiska preferenser på ljuset.
Trots att de var kompletta armaturer så hade de tämligen urusla kylkonstruktioner av lysdioderna (lysdioderna var kallare i LED-rören). Och höjd temperatur påverkar livslängden enormt mycket.
Det blir betydligt dyrare att byta. Minst 4ggr så dyrt som att bara byta rören i material. Sedan blir det ännu dyrare att ta dit en elektriker som gör jobbet att byta armaturen. Sedan tillkommer att varenda "medarbetare" har åsikter om utseende på armaturen och ljus/ljusbild mm om man byter armatur, bara byta rör har ingen någon åsikt om som torgförs...
Fördelar:
Men det är betydligt lättare att göra en bra LED-armatur från början än att konstruera ett bra LED-rör...
Majoriteten av armaturer sitter i taket långt ifrån fötter som trampar på dom eller ens nuddas av något alls utom damm.
Det är även i de nya armaturerna möjligt att stoppa in stiften i en hållare som är vriden "rätt" dvs i kontakt, om man då har handen på stiften i andra änden så...
Det finns några nackdelar (och givetvis fördelar) med att byta armaturen.
Nackdelarna:
Man är låst med en färgtemperatur, ljusstyrka och CRI värde under de 10-30 års livslängd som armaturen har 8000 till 20000 drifttimmar, mera klara de vanligen inte i kontorsmiljö 60h/vecka).
Då de flesta armaturer (och kinarör) har skitdåliga nätdelar så blir man tvungen att kasta armaturen (eller laga elektroniken (som inte alltid är möjligt då den ofta är ingjuten eller 2-komponent lackad)).
De tidiga hade "underliga" spridningsvinklar och vanligen mycket kallare ljus samt lägre CRI värde än vad vi är vana vid här "hemma" i norden. De var extremt optimerade på hög verkningsgrad och efter asiatiska preferenser på ljuset.
Trots att de var kompletta armaturer så hade de tämligen urusla kylkonstruktioner av lysdioderna (lysdioderna var kallare i LED-rören). Och höjd temperatur påverkar livslängden enormt mycket.
Det blir betydligt dyrare att byta. Minst 4ggr så dyrt som att bara byta rören i material. Sedan blir det ännu dyrare att ta dit en elektriker som gör jobbet att byta armaturen. Sedan tillkommer att varenda "medarbetare" har åsikter om utseende på armaturen och ljus/ljusbild mm om man byter armatur, bara byta rör har ingen någon åsikt om som torgförs...
Fördelar:
Men det är betydligt lättare att göra en bra LED-armatur från början än att konstruera ett bra LED-rör...
Majoriteten av armaturer sitter i taket långt ifrån fötter som trampar på dom eller ens nuddas av något alls utom damm.
Erkänner att jag beskrivit ledrören/armaturen lite sparsamt i de senare inläggen men jag har påpekat på flera ställen senare att den är kopplad precis som en "vanlig" armatur och här ovan citerar jag mitt allra första inlägg där jag skriver att de två övriga stiften nog är ihopkopplade också fast det finns ingen LED tändare/säkring där.
Så om jag fattat detta rätt nu så är allt ok med armaturen, vill man ha en högre säkerhet kan man väl sätta dit en 1 A säkring där glimtändaren finns på en vanlig armatur.
Vad jag ville få reda på var ju ifall rören som kom med ledarmaturen är likadana till funktion och konstruktion (trots avsaknad av CE) som de ledrör (med ledtändare) som man kan köpa i marketar idag och ifall man rent tekniskt kan sätta i ett sådant retrofit ledlysrör i min Led-armatur (den jag beskriver i citatet ovan) och tvärtom sätta de omärkta ledrören (som medföljde ledarmaturen) i en gammal armatur där jag tagit bort kondensatorn och bytt tändaren.
Nu hittar jag inte stället men jag läste på en site att det finns i huvudsak 2 typer av led lysrör och det har förbryllat mig, kan det vara gammal info eller menar man inkopplingsmetoder ?
-
I Sverige så finns det bara lysrör såvitt jag vet med två stift i varje ände. I andra länder (t.ex USA/Kanada) så sitter det en anslutnings-kona i varje ände och inget mera.
Men T5 lysrör avsedda för elektroniska drivdon är kortare än T8 rör som är avsedda att drivas av drossel/reaktor (men det finns elektroniska drivdon för dessa också). T5 rör går ej att montera i T8 armaturer och tvärt om.
I korthet om din armatur fungerar med LED-RÖR UTAN glimtändarersättare så är rören olagliga/olämpliga/"kan bli problem om något händer"/"Ej CE-märkta". Det innebär inte att de är farliga där de sitter det är hanteringen AV rören som är det farliga.
Sedan kan de ha elektroniska lösningar som är "olämpliga" ur ett EMC perspektiv och även ur brandperspektiv men det går inte att avgöra. Det är därför en CE-märkning eller S-märkning krävs.
Men T5 lysrör avsedda för elektroniska drivdon är kortare än T8 rör som är avsedda att drivas av drossel/reaktor (men det finns elektroniska drivdon för dessa också). T5 rör går ej att montera i T8 armaturer och tvärt om.
I korthet om din armatur fungerar med LED-RÖR UTAN glimtändarersättare så är rören olagliga/olämpliga/"kan bli problem om något händer"/"Ej CE-märkta". Det innebär inte att de är farliga där de sitter det är hanteringen AV rören som är det farliga.
Sedan kan de ha elektroniska lösningar som är "olämpliga" ur ett EMC perspektiv och även ur brandperspektiv men det går inte att avgöra. Det är därför en CE-märkning eller S-märkning krävs.