Nivåvakt Brunn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Nivåvakt Brunn

Inlägg av JimmyAndersson »

FormerMazda skrev: 5 mars 2021, 14:18:56 Jag hade tagit min siemens logo!, en kontaktor och en nivåvippa och kompletterat med.
Sen hade man haft ett rätt enkelt sätt att få in styrning och skydd.
Men det är jag det.
Jag blev nyfiken ..igen. :)
Misstänker att Logo’n står för skyddet i ditt förslag.
Hur hade den varit programmerad? Dvs vad hade den haft koll på mer i detalj?
Gissar på ”om det här (inte) händer inom x tid så..”
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Nivåvakt Brunn

Inlägg av AndLi »

Jag har en LOGO som styr två pumpar i två borrhål, dessa jobbar mot en 8 kubiks tank.

Den växlar mellan pumparna så de startar varannan gång, den startar bägge pumparna om nivån blir lägre i tanken (detta händer i princip aldrig då tidskraven nedan resulterar i växelkörning)
Den har en maxtid för varje pump (för att inte riskera torrkörning/ta för mycket vatten ur samma hål)
Den har en mintid för vila mellan varje pump för att låta borrhålen rinna till igen.

Nedan kan man se flödet från pumparna över de senaste 48h, hålen ger lite olika flöde, därav är det lätt att se vilken stapel som är vilken pump...
Man kan se när maxdrifttiden slagit in två gånger då det går från ett lågt flöde och hoppar upp till ett högt då den byter pump.
Man kan också se att vattenmagasinet runt den pump som ger lägre flöde sannolikt är mycket större än det som är runt den större pumpen där flödet (och därmed nivån i borrhålet) varierar mycket mer.

(LOGO har INGET med den loggningen att göra, och saknar helt nätverkskontakt)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar