Precis, opampen!
Ikväll har jag filat ytterligare på min konstruktion.
Ärligt talat verkar det som om jag aldrig blir klar!
Men det kan kanske bli mitt sista filande för jag börjar tro att det kan funka.
Läste i gammal akademisk skollittteratur om diodekvationen och fick lära mig att jag nyttjat den
ideala diodekvationen som för >26mV säger jag (>60mV säger litteraturen), innebär
\(\large Id=Is*e^{\frac {qV_F}{kT}}\)
men som mer generellt kan tecknas
\(\large Id=Is*e^{\frac {qV_F}{nkT}}\)
där n=[1;2].
Litteraturen säger alltså att n kan variera från 1 till 2 men det jag fann som mest intressant var att n=1 för både Ge-dioder och be-dioder medans n för dioder som måste tåla hög spänning är av storleksordningen 2.
I vårt temperaturmätningsfall innebär detta att V(T) kan variera +/-50%, om jag således nu mätt upp att V(293K=0C) för 1N4148 är lika med 0,60V och jag antagit n=1 så skulle V(T) vara 1,2V om n=2 och detta dessutom vid en ström på bara 1mA, med andra ord kan vi avfärda n=2.
Det verkar alltså som om 1N4148 har n=1 och mina tester visar på en Is (brukar kalla den för mättnadsström men fattar ju inget

) på 48fA, i mina preliminära uträkningar har jag dock nyttjat Is=1fA, så jag verkar ha haft lite fel
Men jag tycker det här ser bra ut.
Jag har nu klurat på hur jag skall kunna skapa stimulin för att testa det här, tänkte faktiskt nyttja kastrull och hetta upp vatten till olika temperaturer, sen häller jag nån milliliter i ett glas och testar med min digitala utetermometer (klarar kanske 60C) som referens samtidigt som jag stoppar ner min 1N4148-prob som då är innesluten i en bit krympslang med lim.
Var inne på mitt Bostik-epoxy ett tag men det tålde bara 65C, sen tittade jag på mitt andra stålepoxy från Loctite (3450) och det tål 100C, slutligen tittade jag på vad krympslang med lim tål och dom tål mer än man tror för klistret verkar tåla ända upp till 110C medans krympslangen kryper runt 130C.
Min plan nu är således att krympslanga en diod och typ lägga den ner så att ut ur krympslangen kommer anoden vara längre än katoden som är samma som för LED, på det sättet blir det heller inte så kritiskt med hur bra limmet kletat sig över katod-tråden hos dioden.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.