iLysdiodernas Fantastiska Värld

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
opampen

Re: iLysdiodernas Fantastiska Värld

Inlägg av opampen »

Det tycker jag verkar jätte bra!

Du har hittar ditt sätt! Och dom här "småskvättarna"blir till slut en hel å av fin kunskap!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@opampen

Ja, för mig funkar det mycket bättre så än när jag gick i skolan och lärarna inte brydde sig.
Kan förstå dom som trodde jag var svagbegåvad, men jag var väl dåtidens adhd eller annat.
Idag vet jag att med rätt styrning och support i tidig ålder sannolikt hade varit ingenjör idag.

Eller President i Amerika.

Men jag är glad ändå, nu får jag den hjälp jag behöver för att utveckla mitt tekniska intresse.
Det kommer att ta tid, men jag snappar upp en del forumtips och försöker lära i en lagom takt.
Går det för fort så kraschar jag, men jag har ju ingen stressfaktor som tvingar fram något här.

Därför går det framåt, 8) ett steg i taget.

Det bästa med allt detta är att jag dessutom får prata med likasinnade, det betyder Mucho.
Jodå, jag vet att det finns supersmarta människor här, men även dom var nog barn i början.
Utifrån det perspektivet har jag allt att vinna på att fortsätta här, så länge säkringen håller.

För plötsligt händer det :kortis: och lampan släcks.
opampen

Inlägg av opampen »

Klickmans:

Roligt att du har intresset och du har rätt i det att lära i rätt takt och i en bra miljö med kunningt folk!
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

iLysdiod? är det en ny Appleprodukt? :wink: :humm:
Sorry.

On topic. Tror inte jag har (eller har haft) en enda omonterad blå lysdiod, trots att det börjar vara rätt många år sen det var nytt och ovanligt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

On Topic : En bekant till mig, hans son var den som uppfann den rullande ljusreklamen på tex fotbollsmatcher. De blå lysdioderna fanns inte då, så man kunde inte visa hela färgskalan. Han sålde patentet för att pengar inte fanns att vidareutveckla. Senare uppfann, Japanerna tror jag det var, den blå lysdioden.
opampen

Inlägg av opampen »

Precis!

Den blå lysdioden var mycket dyr då den kom! Vad kan det var nu? 30 år sedan eller så? Tror den då kostade över 700kr.?
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@rvl

Det där med (i) var mer en kul grej när jag försökte sätta rubriken. där borde finnas ett mellanslag.
Men just där och då ville jag ha litet I, jag lär skriva mycket om just lysdioder när jag lärt mig mer.
Blå tycker jag inte om, det var egentligen startskottet till mitt Permoprojekt, den satans blå fram.

Dessutom direkt olämplig här i Sverige, blått är för Blåljusfordon (och Volvoraggare)
20200118-143605-bl-Large.jpg
Innan jag hade fattat hur jag skulle kunna släcka det satans blå ljuset för gott blev jag lite gråhårig.
När jag väl kommit in under huven föddes tanken på att modifiera bågen först (Orange), sen Permon.
Den är i princip helt klar nu, lite små säkerhetsdetaljer kvar för att störa EU-Tattarna som åker runt.

Men helheten är mycket trevligare nu när allt är bytt till LED.
20200119-F-rgmodifierad-frontb-ge-klar.jpg
Permoräsern både hörs och syns nu, om man väljer rätt funktionsknapp/kombination.
Hur mycket mer jag kommer att modifiera är lite oklart, men jag har några idéer till.
Med lysdioder istället för glöd finns det väldigt mycket utrymme förbrukningsmässigt.

Så det blir lite till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

På tal om (Blå) lysdioder, även dom verkar finnas i version högintensiva.
Upptäckte det idag när jag packade upp ett reservlabbaggregat härifrån.
Råkade hitta annonsen som hade legat ute ett dygn. Slog till på direkten.

Designen gillades Mucho.

(Det fanns extra i lådan, perfekt om man gillar att experimentera och lära)
Samma sak med Finlandspaketet, men det var så mycket att jag häpnade.
Ett portabelt oscilloskop, testkablar med nålar, + mycket mer att lära med.

(Så min höst lär inte bli kall och tråkig, dessutom funkar ju Permoräsern nu)

Mucho Tack!

Learning by Doing är min melodi, även om det ibland råkar bli :kortis:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Fick hem denna i samma låda som reservlabbaggregatet, den såg spännande ut.
Normalt sett hade jag eldat upp den direkt, men jag tittade på Roys´s tips innan.
Med strömbegränsaren ställd på 20 mA började jag från 0, och gick upp till 10.

Nu ska jag bara försöka räkna ut vilket motstånd som krävs vid 13.8 Volt.

Vid 10 Volt drog den 40 mA, sen backade jag. Otroligt vackert Brandgult sken i den.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Databladet till QTLP690C (som finns med i LTSpice).
-R, -E, -Y, -AG är olika färg.
Vid 20mA fås ca:2V VF.
Max 2.4V och det kan man räkna på om man designar utan att
kunna mäta på sina ännu ej inköpta dioder.
QTLP690C.jpg
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Klickmans skrev:Med strömbegränsaren ställd på 20 mA började jag från 0, och gick upp till 10.

Nu ska jag bara försöka räkna ut vilket motstånd som krävs vid 13.8 Volt.

Vid 10 Volt drog den 40 mA, sen backade jag. Otroligt vackert Brandgult sken i den.
Verkar som du inte kan lita på din Gopher's strömbegränsning vid lägre strömmar vilket nog är sant.
Om du ställt 20mA och det blir 40 mA så är det fel med 100% och har du otur så är livslängden på dioderna drastiskt förkortad.
När du kör med så många lysdioder som bilden verkar visa och som lyser starkt så tycker jag att 40 mA inte kan räcka till?
Ev så är det 4st led i serie grupperade i parallella kopplingar (vilket inte är en bra konstruktion).
Känns som div mätfel?
Vill du mata 4-5 lysdioder med 12V så sätt dom i serie och begränsa till 20mA via motstånd. Men tänk på att spänningen nog varierar mellan 13,5V - 11,5V och dessa 2 volt ger variation i strömmen genom dioderna.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

opampen skrev: 2 november 2020, 18:42:42 Precis!

Den blå lysdioden var mycket dyr då den kom! Vad kan det var nu? 30 år sedan eller så? Tror den då kostade över 700kr.?
Jag köpte min första blåa lysdiod när elfa reade ut en modell på deras fax-newsletter när jag jobbade på mitt första jobb, alltså 1995-96.

Lite osäker på vad den kostade men jag tror det var ca 70+moms, det var då första gången jag sett en blå LED under hundralappen, och jag beställde en DIREKT. (Vi beställde från elfa 1-2ggr/vecka på jobbet)

Minns att jag var helt fascinerad över det blåa ljuset på labbrädan hemma efter att enbart sett röd/gul/gröna tidigare, trots att denna blåa var extremt ljussvag :)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Man sägs sova bättre med lite ljus i rummet, testat med grupper av lysdioder i samma färg, rött och grönt går an, men blått blir det ett iskallt sken av :?
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Det kan nog vara så, att den inte riktigt klarar att hålla sig fast på 20, men bättre än ingen.
Så sent som igår lyckades jag elda upp en handsensor med mitt Mascot, hade glömt begränsa.
Det hände med en DC-kontakt som hade en blå och en brun kabel, + var inte i mitten på den.

(Trodde brun var -, men dom hade valt blå till det)

Har nyss vaknat, men här kommer en bättre bild på den jag testade igår.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@Glenn

Kan hålla med om att Blått i rätt applikationer kan vara både rätt och fint, men inte i audioprylar och i fordon.
Har två som kom med reservaggregatet, men vet inte vad jag ska mata dom med, sitter i serie vad jag kan se.
Det blir nästa att testa, under kvällen förmodligen. Vågade inte riktigt igår eftersom jag var trött i tittorna igår.

Så här ser kretsarna ut på nära håll.
Skriv svar