Greger´s CNC bygge!
Har läst lite nu och ska se om jag kommer framm till någon bra motor som jag kan använda, men nog om det,
Har byggt ihop styrkortet och skulle nu vilja prova det, har en stegmotor där det
står "9234 AIRPAX S42M048A03 35Ohm 7.5 grader" och då undrar jag hur jag ska ställa in
VR1 på styrkortet när jag inte vet hur mycket spännig eller strömm den är på.
Kan man börja med lite och sedan sakta öka utan att det skadar själva styrkortet?
Har byggt ihop styrkortet och skulle nu vilja prova det, har en stegmotor där det
står "9234 AIRPAX S42M048A03 35Ohm 7.5 grader" och då undrar jag hur jag ska ställa in
VR1 på styrkortet när jag inte vet hur mycket spännig eller strömm den är på.
Kan man börja med lite och sedan sakta öka utan att det skadar själva styrkortet?
Nu har jag fått igång stegmotorn, det var så att Windows Xp spärrade alla signalerna till parallenporten
från programmet TurboCNC men nu har jag fixat en nyare version av det och nu funkar det perfekt!
Nu undrar jag hur man ska koppla in ett relä så att man kan styra det genom att trycka
på "Spindle ON" i programmet, räcker det med en optokopplare och en trissa?
från programmet TurboCNC men nu har jag fixat en nyare version av det och nu funkar det perfekt!

Nu undrar jag hur man ska koppla in ett relä så att man kan styra det genom att trycka
på "Spindle ON" i programmet, räcker det med en optokopplare och en trissa?
Har provat att mäta llite på pinne 14 16 och 17 på parallelporten men jag kan inte se några tydliga signaler
även med hjälp av osciloscopet, det står konstant på 4,95V.
Har ställt in alla inställningar så att den ska skicka signalerna till pin 14 och har även provat
med 16 och 17, är det något annat som man måste ställa in?
Kan det vara så att XP spärrar signalerna till just dom pinnarna?, isåfall hur kan man ändra det?
även med hjälp av osciloscopet, det står konstant på 4,95V.
Har ställt in alla inställningar så att den ska skicka signalerna till pin 14 och har även provat
med 16 och 17, är det något annat som man måste ställa in?
Kan det vara så att XP spärrar signalerna till just dom pinnarna?, isåfall hur kan man ändra det?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
regel 1
Kör alltid från hårddisken
vad säger BIOS att du har för portadress? Det är den adressen som skall användas och inget annat.
Ladda ner Mach3 istället och kör över windows, kräver iofs att du har mer än 1Gb processor, XP eller Win2K och minimi 256Mb minne samt helst separat grafikkort.
länge sen man körde med TCNC och DOS.....................................
Kör alltid från hårddisken
vad säger BIOS att du har för portadress? Det är den adressen som skall användas och inget annat.
Ladda ner Mach3 istället och kör över windows, kräver iofs att du har mer än 1Gb processor, XP eller Win2K och minimi 256Mb minne samt helst separat grafikkort.
länge sen man körde med TCNC och DOS.....................................