styrskåp för elpatroner

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AdrianV

Re: styrskåp för elpatroner

Inlägg av AdrianV »

Jag kommer köpa in en kokare på 200L med infästning för element ca 15cm ovan botten, inga konstigheter där.
Det är syrafast ULWD element, tror dom ligger på ca 3,5W/cm2 eller något liknande, så det ska vara lugnt då jag främst kommer köra färdig råsprit med kryddor. alltså ingen mäsk i denna panna :)

Jag har kommit fram till att jag vill börja styra enligt följande:
2st trefas kontaktororer kopplade till ett varsitt element på 5,5kW, för ON/OFF
3st kontaktorer kopplade separat på det tredje elementets slingor för ON/OFF

Detta skulle ge mig möjligheten att köra på ca 5,5kW, 7,3kW, 9,2kW samt 11kW.
Det täcker mitt behov ganska bra om man räknar lite snabbt på ånghastigheten i kollonnen.

Om jag sedan kompletterar med 1st SSR reglerad med potentiometer på en av de separata kontaktererna så bör det bli steglös reglering mellan 5,5 - 11kW?

Jag har hoppat runt på diverse hemsidor och tittat på kontaktorer, brytare och allt vad det heter, men blir inte klok!
Skulle någon vänlig själ kunna länka passande kontaktorer och brytare man kan få för en bra peng?

Allt gott!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det måste väl bli bra mycket fler steg än så? Det uppdelade elementet blir 1.83 kW per steg.
Så du bör kunna köra 1,83 3,67 5,50 7,33 9,17 11,00 12,83 14,67 16,50 genom att koppla in och ur steg...
Sätter du sen en SSR på ett 1.83kW element så kan du få steglöst över hela bandet med en enda liten 2kW SSR...

Du behöver en kontaktor som klarar strömmen i kategori AC1 eftersom du bara kör rent resistiva laster.
AdrianV

Inlägg av AdrianV »

Ja abolsolut! Glömde nämna att jag enbart kommer behöva hålla mig där emellan vid produktion :)

Alltså 3-fas kontaktorer för minst 25A AC1 samt 1-fas kontaktorer som klarar minst 8A?

Är det en fördel på något sätt att gå upp lite i storlek (Ampere) på kontaktorerna?
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Bra så.
Med elementen.

Du är medveten om att installationen måste ATEX/EX klassas och du måste upprätta en klassningsplan och nödvändig dokumentation?

Enda undantaget är om du gör detta i hel privat regi, och knappt då.

Den enda risken isåfall är att ifall något händer kommer din försäkring förmodligen inte gälla för att bränna hemma.
AdrianV

Inlägg av AdrianV »

Atex-klassade element är beställda och styrskåpet kommer placeras utanför riskområdet, så borde klara mig :)
rikkitikkitavi

Utmärkt, då gäller det bara att trikaren vet vad hen gör vid installationen..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tänk på att övriga installationer i rummet måste vara EX-klassade.
Lämpligen har du också en gasvarnare som varnar vid 20% av LEL eller något sånt.
Du bör också fundera på nödventilation vilken också måste vara EX-klassad.

Nu vet vi ju inte om du skall driva detta som bolag (gissar att det är ett krav för att få nödvändiga tillstånd) eller privatperson.
Oavsett skall du göra en klassningsplan. (Krav om det är ett företag)
Detta har inget med eventuella försäkringar att göra utan är lagkrav.
Det finns en handbok https://elstandard.se/handbok/426
Kan vara bra att köpa faktiskt.
rikkitikkitavi

varför måste övriga installationer i rummet vara EX klassade? Det beror väl på hur stort ditt klassade utrymme är?
Du får däremot inte dra förlängningskablar med ex don och icke ex don över zongräns. den skall vara ex don i båda ändar.
Utrustning, inklusive kablar och kabelstegar som används i EX zon skall vara avsedda för just detta.

Gasvarnare som bryter strömmen till lokalen kan vara en god idee, det har jag tillämpat i ett projekt i ett avloppsverk där det var lögn att få TOC mätare o dylika VVS grejor ex klassade. Men metangasvarnaren slog av strömmen. Men det är bättre att använda rätt utrustning. Att välja skyddsklass kan kräva lite erfarenhet också, det är inte alla EX saker som passar överallt.

Gränsen brukar gå vid 25% av LEL, kan du få gasblandning som håller högre halt än så är det klassat område.

SEK 426 är bra, den har jag använt.

Preliminärt skulle jag säga att all golvyta som kan nås av utspilld råsprit är zon 2, man gör med fördel en svulst i golvet av detta skälet. Runt kokaren och kolonn är det zon 1.
Zon och media avgör vilken typ av skydd du behöver på elektrisk utrustning, Exia, ib, osv osv. Det finns beskrivet i en standard som jag inte kommer ihåg nu.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I I EX-zon 2, dvs där det normalt sett inte förekommer någon brännbar/explosiv atmosfär, men under kortare tider kan det förekomma. (vilket jag gissar att detta kan vara)
Skall all elektrisk utrustning hålla minst IP54, dvs den skall även klara IP-klassningen efter installationen eller vara egensäker, dvs så låga spänningar så ingen gnista kan uppkomma.

Problemet är ju att få brytare och annan elektrisk utrustning att hålla IP-klassningen efter installationen, då man gjort hål i kapslingen osv.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det har väl inte bara med spänningen att göra. Det handlar väl om vilka energinivåer det kan bli. Min erfarenhet är dock av ett helt annat regelverk.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis är det så, ett 1,5V batteri kan ju lämmna tillräckligt med energi vid kortslutning också.
En intressant video när en ung kvinna tankar E85
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är därför det inte finns spärr på E85 handtagen. Eller det är väl för att det med E85 finns en risk att tanken smäller.
rikkitikkitavi

TomasL skrev: 7 oktober 2020, 22:01:31 I I EX-zon 2, dvs där det normalt sett inte förekommer någon brännbar/explosiv atmosfär, men under kortare tider kan det förekomma. (vilket jag gissar att detta kan vara)
Skall all elektrisk utrustning hålla minst IP54, dvs den skall även klara IP-klassningen efter installationen eller vara egensäker, dvs så låga spänningar så ingen gnista kan uppkomma.

Problemet är ju att få brytare och annan elektrisk utrustning att hålla IP-klassningen efter installationen, då man gjort hål i kapslingen osv.
I vilken standard ställer man krav på IP klass för ATEX?

Det finns ialla fall EX klassade förskruvningar för kabel genomföringar, det är inget konstigt. Men har man egensäkra kretsar behövs ingen kapsling.
AdrianV

Inlägg av AdrianV »

Jag har en konsult som kommer att hjälpa mig med allt vad gäller EX-klassning. Just nu vill jag bara lära mig lite grundläggande elektronik :D

Jag ritade ihop ett extremt förenklat kopplingsdiagram, nu är ju bara frågan om jag tänker helt j'vla fel eller inte :humm:
nu lite frågor:
vad kommer lastbrytaren som kabeln kommer in i behöva vara klassad för? har någon förslag på produkt?
Automatsäkringarna, behöver det bara vara 10amp per slinga som ritat? och sedan 3x25A i matningskåpet?

Jag kommer även använda mig av ett 230vac - 24vdc nätaggregat, hur kan man koppla in det?

Och sist men inte minst, nollor och jord, hur skall det dras?

Bild
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du behöver ansluta nollan i mittpunkten i det element som du kör via 3 kontaktorer och en SSR.

Annars så behöver du bara nollan till dina 230V förbrukare.
Nätaggregatet lägger du mellan en fas och nolla.

Säkringarna är väl lagom som du lagt det, kan ju ha en till manöverkretsen med om du vill..
Skriv svar