Senaste kretskortet
- Greve Hamilton
- EF Sponsor
Re: Senaste kretskortet
Allt är relativt. Men ja, något onödigt dyrt måhända. Jag funderade först på att göra armkonstruktionen på annat vis, men detta blev enklare.
Har haft en härva på labbdäck nu i snart tre år på mitt skrivbord i hobbyrummet. Nu har produkten mognat så pass att jag tyckte det var dags att fixa ett kort 
Prylen läser av momentan förbrukning samt räknar kWh på optisk väg via elmätaren i huset. Det går att koppla in 24V impulsur, typ "skolklockor" och det finns även möjlighet att styra 10st relän. Det sitter en Atmega 8515 på kortet och den pratar med PC via serieport. Reläerna är av den rejäla, 11 pinnars plugin typen, 15A. Det är kul med klicketiklack ljud.
CAD:ade kortet enbart hålmonterat och i aningens överdrivet format (100x160). För att det är mysigare så.
Vad tror ni kortet skulle kosta om man låter tillverka det via seeedstudio eller liknande? Har aldrig provat någon online PCB tjänst tidigare. Det är två lager.

Prylen läser av momentan förbrukning samt räknar kWh på optisk väg via elmätaren i huset. Det går att koppla in 24V impulsur, typ "skolklockor" och det finns även möjlighet att styra 10st relän. Det sitter en Atmega 8515 på kortet och den pratar med PC via serieport. Reläerna är av den rejäla, 11 pinnars plugin typen, 15A. Det är kul med klicketiklack ljud.
CAD:ade kortet enbart hålmonterat och i aningens överdrivet format (100x160). För att det är mysigare så.
Vad tror ni kortet skulle kosta om man låter tillverka det via seeedstudio eller liknande? Har aldrig provat någon online PCB tjänst tidigare. Det är två lager.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- PoorCadaver
- Kontakt:
- Klas-Kenny
Jag har aldrig fattat de där på iTead, "larger than 10cm x 10cm", det låter ju som att de får vara hur stora som helst, vilket ju är rätt orimligt. Och vad är då poängen med de två större 20x20 och 30x30?
Kollar man i specs står det ju
Board Dimension (max) 500mm X1100mm
På alla de tre...

Kollar man i specs står det ju
Board Dimension (max) 500mm X1100mm
På alla de tre...
Det var ju inte så farligt!
Blir till att göra en grundlig genomgång av kortet för att se om jag missat något ..
Blir till att göra en grundlig genomgång av kortet för att se om jag missat något ..
Tekko: Några hundra kan vara svårt att spara om nu 5 kort kostar 250kr.
Men visst, ska man ha en bunt kort så kan man ju spara lite pengar.

Men visst, ska man ha en bunt kort så kan man ju spara lite pengar.
Fast priset skall man nog tolka som "från $38 och uppåt". Det faktiska priset blir högre när du väljer storleken...
Krymper du kortet till 10x10cm eller mindre så får du 10st för 27 dollar fraktat.
Jodå jag är inne på min tredje order från seeed.
Jodå jag är inne på min tredje order från seeed.
Tyvärr fel...PoorCadaver skrev:$38 för 5 st på iTead studio:
http://imall.iteadstudio.com/open-pcb/p ... g.html?p=2
Det blir 65$ för 10X16 (Max 10X20 storleken som man hamnar på)
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ser inte några avkopplingskondensatorer vid matningen på processorn
typ 0.1uf
Swech
typ 0.1uf
Swech
Öööh, hur kunde jag missa det?
Tyckte jag stirrat tillräckligt många timmar på det där kortet och letat fel.
Nåja, troligen fungerar det ändå .. om jag nu inte missat något annat. Labbdäckshärvan är inte vacker, å den har fungerat fint i ett par år nu. Går ju att löda en på undersidan av kortet också.
EDIT:
För kortet är nämligen beställt

Tyckte jag stirrat tillräckligt många timmar på det där kortet och letat fel.
Nåja, troligen fungerar det ändå .. om jag nu inte missat något annat. Labbdäckshärvan är inte vacker, å den har fungerat fint i ett par år nu. Går ju att löda en på undersidan av kortet också.
EDIT:
För kortet är nämligen beställt

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
En liten enkel jobbgrej.
Lödde precis ihop ett litet kort, en likriktarbrygga av N-kanals mosfet.
Fungerar för 9V till 72V (just den här kommer användas för högst 25Vac), 10A eller så, kanske ännu högre.
Minimerar förlusterna i likriktningen tack vare mosfetarnas låga RDSon jämfört med likriktardioders spänningsfall. Hur mycket effektivare får tester visa, men skulle inte förvåna mig om det knappt behövs kylning vid 10A.
Kortet inte större än 17x18mm.
Två halvdåliga bilder på omonterat och monterat kort, kontakten används för att enklare kunna labba.
Fungerar för 9V till 72V (just den här kommer användas för högst 25Vac), 10A eller så, kanske ännu högre.
Minimerar förlusterna i likriktningen tack vare mosfetarnas låga RDSon jämfört med likriktardioders spänningsfall. Hur mycket effektivare får tester visa, men skulle inte förvåna mig om det knappt behövs kylning vid 10A.

Kortet inte större än 17x18mm.
Två halvdåliga bilder på omonterat och monterat kort, kontakten används för att enklare kunna labba.