Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
@gimbal Lite sci-fi är det nog när man tänker efter
Tyvärr har jag en förmåga att extrapolera verkligheten och är lite besviken på att GPS inte har cm-noggranhet... (och att hårddiskar fortfarande existerar)
@kankki Mjo, fast tillverkaren heter nått med Fractal och loggan påminner rätt mycket om en sierpinskitriangel. När jag sedan vände på antennen och kollade noggrannare på den så såg jag att den i själva verket består av en "space-filling"-curve. Började
genast fundera på om jag inte lika gärna kunde fräsa en sådan kurva på kortet som antenn...
http://en.wikipedia.org/wiki/Space-filling_curve

@kankki Mjo, fast tillverkaren heter nått med Fractal och loggan påminner rätt mycket om en sierpinskitriangel. När jag sedan vände på antennen och kollade noggrannare på den så såg jag att den i själva verket består av en "space-filling"-curve. Började
genast fundera på om jag inte lika gärna kunde fräsa en sådan kurva på kortet som antenn...
http://en.wikipedia.org/wiki/Space-filling_curve
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag lödde klart en RIAA-förstärkare idag.
Såg ett projekt på diyaudioproject.com och bestämde mig för att testa.
Schema (hur enkelt som helst):

Förstärkaren lödd på ett experimentkort (utan koppar). På baksidan: in/ut-gångar för grammofån, en omkopplare (ladda battarier - off - förstärkaren på) samt en DC-kontakt.

På fronten, en RÖD lysdiod (folk är allergiskt mot blått).

Drivningen består av 20 stycken 1.2V NiMH-celler. Det håller brus och brum nere en del.

Nu är det bara ett litet problem - jag har ingen vinylsvarv och kan inte testa. Får släpa hem grejimojen till lillebror (yngste sonen) och testa hos honom.
Såg ett projekt på diyaudioproject.com och bestämde mig för att testa.
Schema (hur enkelt som helst):

Förstärkaren lödd på ett experimentkort (utan koppar). På baksidan: in/ut-gångar för grammofån, en omkopplare (ladda battarier - off - förstärkaren på) samt en DC-kontakt.

På fronten, en RÖD lysdiod (folk är allergiskt mot blått).

Drivningen består av 20 stycken 1.2V NiMH-celler. Det håller brus och brum nere en del.

Nu är det bara ett litet problem - jag har ingen vinylsvarv och kan inte testa. Får släpa hem grejimojen till lillebror (yngste sonen) och testa hos honom.

Har byggt om en anslut radiomottager - det sitter normalt ett relä i den och den klickar utav helvete. Har fjärrbrytare i sovrummet då lampan inte är precis vid sängen. Min lätt väckta sambo vaknar lätt utav ett relä-klick. Nu har jag lödit i en triac + opt-triac + två motstånd samt en liten kylfläns.
Monterade både säkring på 500mA samt och tempsäkring som löser vid 84 °C , vet ju inte hur mycket ström triacen tål i den där kapseln, så bäst att var på den säkra sidan.
Jag ska ju som sagt bara ha den till sänglampan, kul o se om min sambo märker nån skillnad, troligen inte utan att jag påpekar det.
Den övre bild är lånad från EF-wiki, och den andra från nått annat projekt med jula-radiobrytare som jag pysslat med.

Monterade både säkring på 500mA samt och tempsäkring som löser vid 84 °C , vet ju inte hur mycket ström triacen tål i den där kapseln, så bäst att var på den säkra sidan.
Jag ska ju som sagt bara ha den till sänglampan, kul o se om min sambo märker nån skillnad, troligen inte utan att jag påpekar det.
Den övre bild är lånad från EF-wiki, och den andra från nått annat projekt med jula-radiobrytare som jag pysslat med.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kopplade ihop mitt GPS-kort som kan ses på föregående sida med mitt termosbryggartimer-display-kort från sidan 94 och moddade mjukvaran att plocka ur hastigheten från NMEA-strängen. Vips har jag en GPS-hastighetsmätare (i knop just nu...)

Edit: Hoppas ingen granne såg mig springandes fram och tillbaka i trädgården mitt i natten...
Edit2: bild

Edit: Hoppas ingen granne såg mig springandes fram och tillbaka i trädgården mitt i natten...
Edit2: bild
Tankade ner kameran idag (på tiden!) och här är ett litet miniprojekt som jag gjorde för ca 4 månader sedan. En lödrökssug. Svarvade till en mellanmojäng i delrin som jag kopplade in ett loc-line-rör mot en 28VDC fläkt. Sedan svarvade jag till en ring som håller ett filter på plats vid utblåset. Loc-line gör att det är lätt att rikta in var jag vill suga röken från.
- Electricguy
Ett litet regulatorkort till min FM sändare som anlände idag.
Hittade ingen flervarvig trimpot.. så det fick bli en flervarvig pot för panelmontage och en låschuck på den!

EDIT: Måste säga att sändaren låter rätt bra! långt över förväntan faktiskt.
Hittade ingen flervarvig trimpot.. så det fick bli en flervarvig pot för panelmontage och en låschuck på den!

EDIT: Måste säga att sändaren låter rätt bra! långt över förväntan faktiskt.
Flyttade över flygdatorn från labbkortet till ett etsat kretskort.
Det är nu bara drygt fyra veckor kvar tills raketen "ODEN-XS1" ska skjutas upp.

Det är nu bara drygt fyra veckor kvar tills raketen "ODEN-XS1" ska skjutas upp.

För att kunna programmera en PIC10F200 innan jag monterar den kretskortet då jag inte har några möjligheter att programmera den på plats, blev det en "spindel-montering" 

Byggde även ihop en jigg för att kunna testa funktionen av programmet i µP innan den blir monterad.

/// Marcus

Byggde även ihop en jigg för att kunna testa funktionen av programmet i µP innan den blir monterad.

/// Marcus
Mitt hatobjekt i bild
. Varför är det bättre att omvandla nollor och ettor flera gånger, istället för att köra direkt via par porten? Allra helst i dos utan behov av massa extra .NET , .dll , clib, och annat krångel.

- Electricguy
För att man kan arbeta i en mycket enklare grafisk miljö och på moderna datorer som saknar serie/par port.
Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag editerar m.m på halvmodern dator. Men när hexfilen är klar vill jag ha det enkelt med få felkällor. Och inte köpa mer än nödvändigt. Men ryktet går att de simpla sätten är ostabila.
- Electricguy
Är det inte enklare att då använda en av samma tillverkare anpassad programmerare som kan köras på samma moderna dator istället för att kopiera hex filer?
I mitt tycke så borde en anpassad programmerare vara mer stabil än något hemmabyggt.. 

Jag lyssnar och funderar. Hittade arduino kretsen för 31+frakt i Sverige. Ex en breadborduino borde man klara på 60Kr. Med par ISP. Lite skillnad mot originalet.
lond Jag gillar din spindellösning
lond Jag gillar din spindellösning

haha, det såg kul ut!lond skrev:För att kunna programmera en PIC10F200 innan jag monterar den kretskortet då jag inte har några möjligheter att programmera den på plats, blev det en "spindel-montering"
(bild)
(bild)
/// Marcus