Dina mini-projekt!
- Electricguy
Re: Dina mini-projekt!
Kopplade in jvc'n. Blev förvånad över att den bara har 2 kanaler in. Gissar att den jobbar likt stereo radio. Men det får jag nog snart reda på
. Hittade en 30kHz gain på undersidan hmmm. Vidare hittade jag 2 "af gain", variabel RIAA
. Då har den en funktion jag inte har i mina för-förstärkare. Labbade lite med piezogivare, knacksensor, Telefon Pickup, och mic. Provade även ultraljudsmic, men den gav inget.

Gjorde detta inlägget igår, men tryckte visst aldrig på 'Skicka'
Mitt allra första inlägg här på forumet gjorde jag 2007 och det handlade om att göra en EKG-mätare. Det var faktiskt anledningen till att jag hittade forumet och registerade mig. Det blev aldrig av och det placerades i hyllan "projekt som jag får göra nån gång i framtiden då jag får tid".
Här om dagen fick jag plötsligt för mig att nu ska jag börja lite smått. Utan att ha allt för mycket tid så googlade jag fram första bästa projekt (Homemade electrocardiograph) som verkade vettigt och kopierade bara av ritningen. Tänkte först koppla på breadboard, men tröttnade snabbt (det blev för grötigt - jag gillar inte breadboards), så jag ritade snabbt ett kretskort istället och trots gamla laminat med dålig lack lyckades jag tredje gången få ett användbart kretskort, när jag väl slipat bort alla kortslutningar.
Detta lilla experiment är bara början - detta är den analoga delen som förstärker upp en differentiell signal och skickar vidare in till ljudkortet på datorn. Ingen isolation, inget filter. Rakt in. Tanken är att jag senare ska göra en liten AVR-baserad grafisk EKG-mätare, där jag även kan 'tanka ner' kurvor till PC via UART. Det ska givetvis även vara helt galvaniskt isolerat.
Men nu är det alltså ljudkortet rakt in som gäller och det fungerar utmärkt.
Här kommer lite bilder, schema och en graf
(Grafen är från programmet Audacity) Ljudet har samplats med lägsta möjliga sampelhastighet 8000 smps, sedan har jag använd Audacity's egna digitala lågpassfilter med gränsfrekvens på 30 Hz och -48 dB per oktav två gånger om. (Antar att det då blir -96 dB per oktav?). Utan lågpassfiltret blir det lite för mycket 50Hz brum.
På kurvan kan man utläsa de viktigaste delarna i ett EKG:

(Se EKG-Sidan för mer detaljer)
Om / när projektet utvecklar sig och blir lite större så kommer det att få en egen tråd.

Mitt allra första inlägg här på forumet gjorde jag 2007 och det handlade om att göra en EKG-mätare. Det var faktiskt anledningen till att jag hittade forumet och registerade mig. Det blev aldrig av och det placerades i hyllan "projekt som jag får göra nån gång i framtiden då jag får tid".
Här om dagen fick jag plötsligt för mig att nu ska jag börja lite smått. Utan att ha allt för mycket tid så googlade jag fram första bästa projekt (Homemade electrocardiograph) som verkade vettigt och kopierade bara av ritningen. Tänkte först koppla på breadboard, men tröttnade snabbt (det blev för grötigt - jag gillar inte breadboards), så jag ritade snabbt ett kretskort istället och trots gamla laminat med dålig lack lyckades jag tredje gången få ett användbart kretskort, när jag väl slipat bort alla kortslutningar.
Detta lilla experiment är bara början - detta är den analoga delen som förstärker upp en differentiell signal och skickar vidare in till ljudkortet på datorn. Ingen isolation, inget filter. Rakt in. Tanken är att jag senare ska göra en liten AVR-baserad grafisk EKG-mätare, där jag även kan 'tanka ner' kurvor till PC via UART. Det ska givetvis även vara helt galvaniskt isolerat.
Men nu är det alltså ljudkortet rakt in som gäller och det fungerar utmärkt.
Här kommer lite bilder, schema och en graf

På kurvan kan man utläsa de viktigaste delarna i ett EKG:

(Se EKG-Sidan för mer detaljer)
Om / när projektet utvecklar sig och blir lite större så kommer det att få en egen tråd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det där ser intressant ut. Egen tråd tycker jag verkligen du ska fixa. Jag har velat bygga något sådant där länge nu men aldrig fått tummen ur.
Ja, t.ex. genom att backa till sidan 95 och läsa inlägget jag skrev 15.49 2012-03-141802 skrev:Kopplade in jvc'n. Blev förvånad över att den bara har 2 kanaler in. Gissar att den jobbar likt stereo radio. Men det får jag nog snart reda på.

Själva skivspelaren behöver inte klara 4-kanal på något speciellt sätt, däremot måste pickupen och nålen klara högre frekvenser än tvåkanal, och så måste det vara just CD4-skivor (och inte QS eller SQ eller vad nu alla de andra konkurrerande formaten hette).
För vanliga tvåkanalskivor så funkar vilken skivspelare och vilka skivor som helst.
Du lär nog behöva en 30kHz-bärvåg som är igång relativt konstant (alltså igång säg mer än nån halv sekund iaf) för att den ska växla till 4-kanal-läge.1802 skrev:Hittade en 30kHz gain på undersidan hmmm. Vidare hittade jag 2 "af gain", variabel RIAA. Då har den en funktion jag inte har i mina för-förstärkare. Labbade lite med piezogivare, knacksensor, Telefon Pickup, och mic. Provade även ultraljudsmic, men den gav inget.
Om du har ett ljudkort i datorn som verkligen kan köra 96kHz (och inte bara säger 96kHz i reklamen men i praktiken har 48kHz som max samplingsfrekvens) så borde du kunna generera en signal som den där kan "avkoda"

Spara den som samlar/kultgrej, använd som RIAA-förförstärkare för att spela vanliga tvåkanalskivor eller sälj dyrt på nåt special-muppforum för 70-tal-4kanal-entusiaster

jesse: Intressant!
Jag köpte en "mät EKG, visa på oscilloskop och skicka som FM-modulerat ljud över telefonledning" på myrorna för 25:- på 90-talet, det ingick dock ingen probe. Kanske dags att fixa probe

Egentligen inte mitt projekt, men de var jag som förverkliga de åt en vän.
En liten FM-sändare med ett USB-ljudkort. Fick även bli en LM317 för att få ner spänningen till rimlig nivå så FM-sändaren trivs.
Dock så förväxlades line-out med mic ingången på usb-ljudkortet så de får vi ändra en annan dag. Vi hade inget att testa med.
Tog för givet att grön 3,5mm är line-out!
En liten FM-sändare med ett USB-ljudkort. Fick även bli en LM317 för att få ner spänningen till rimlig nivå så FM-sändaren trivs.
Dock så förväxlades line-out med mic ingången på usb-ljudkortet så de får vi ändra en annan dag. Vi hade inget att testa med.
Tog för givet att grön 3,5mm är line-out!
Senast redigerad av gOry 17 mars 2012, 23:32:43, redigerad totalt 1 gång.
- Electricguy
DX is the shit 
Därifrån köpte jag för länge sedan två GPS-moduler Globalsat ET-318.
Nu kände jag att jag hade allt som behövdes: Kunskap och en antenn (och en kretskortsfräs).
Designade, caddade och fräste fram detta kretskort:
Antennen hade bara paddar under sig, så jag förtennade paddarna på kretskortet, sög upp nästan allt med lödfläta och gick ner till spisen och lade lite aluminiumfolie på plattan och kortet på folien och antennen på kortet (ingen värmeprofil här inte). Men det funkade...
Lödde på resten och provade det med en TTL -> RS-adapter till datorn, dött förstås... Jag var typ 100 på att allt var rätt, men det var två saker som jag var lite osäker på. I databladet stod:
Så jag jordade den för säkerhets skull. Det skulle jag inte gjort. Lödde bort modulen, skar av banan mellan GND och BOOTSEL (som givetvis gick delvis under kretsen) och bytte till min andra GPS-krets ifall den första var trasig. Nu funkade det! Provade
att kortsluta ihop GND och BOOTSEL tillfälligtvis och all utspottande av data upphörde som innan. (Den andra saken jag var osäker på var om V_BAT behövde matas via motstånd från matningsspänningen eller inte)

Därifrån köpte jag för länge sedan två GPS-moduler Globalsat ET-318.
Nu kände jag att jag hade allt som behövdes: Kunskap och en antenn (och en kretskortsfräs).
Designade, caddade och fräste fram detta kretskort:
Antennen hade bara paddar under sig, så jag förtennade paddarna på kretskortet, sög upp nästan allt med lödfläta och gick ner till spisen och lade lite aluminiumfolie på plattan och kortet på folien och antennen på kortet (ingen värmeprofil här inte). Men det funkade...
Lödde på resten och provade det med en TTL -> RS-adapter till datorn, dött förstås... Jag var typ 100 på att allt var rätt, men det var två saker som jag var lite osäker på. I databladet stod:
Kod: Markera allt
BOOTSEL
Set this pin to high for programming flash.
att kortsluta ihop GND och BOOTSEL tillfälligtvis och all utspottande av data upphörde som innan. (Den andra saken jag var osäker på var om V_BAT behövde matas via motstånd från matningsspänningen eller inte)
- Electricguy
Ochkl0620: Korrekt!
Fick du fläktarna förresten?
Länk till FM sändaren
http://www.dealextreme.com/p/vmr6512-hi ... oard-47811
Och datablad på modulen
http://www.pira.cz/pdf/VMR6512.pdf

Fick du fläktarna förresten?
Länk till FM sändaren
http://www.dealextreme.com/p/vmr6512-hi ... oard-47811
Och datablad på modulen
http://www.pira.cz/pdf/VMR6512.pdf
- Electricguy
hehe okej
Spelen kom iaf igår. Jag hade inte förväntat mig oöppnade förpackningar! 

100 meter sägs de med 75cm antenn, sänder över P3 med rågeElectricguy skrev:KUl! jag beställde ett sånt där kort också. Hur är räckvidden på den?

Min polare slog tydligen till på 4st kort så jag ska få ett, får se vad de blir med det. Kanske bygga in de i min eee pc tillsammans med ett usb-seriell interface?
@adent
Snyggt. Det är något visst med GPS'er... Det är nästan science fiction för bövelen.
Snyggt. Det är något visst med GPS'er... Det är nästan science fiction för bövelen.
- Electricguy
100Meter med 75cm antenn. Undrar om det är räknat med en antenn typ GP med jordplan eller bara en lös tråd.