Gott Nytt År på dig med!
MVH/Roger
Hej rvl!rvl skrev:Mindre konstnärligt nu.Ryms routningen nu, eller borde kretsen flyttas litet åt vänster? (Helt oskyldig fråga, utan erfarenhet av dylika routningar)
GNÅ
Jag fattar bara nästan vad du säger, kom ihåg att mitt första försök (redan i schemat) var att typ ansluta pinnarna vertikalt (med två ledare mellan varje stift som jag tror är vad du menar) men det gick inte så bra och var mycket jobbigare att rita.cjonash skrev:Om du placerar kretsen med 45 graders vinkel på kortet, och (vilket i och för sig är lite sent nu) låtit pinnarna fördela sig först vertikalt och sedan horisontellt på stiftlisterna, så borde det bli mycket enklare.
Alltså så här:
Stiftlist 1: Pin 1, 4, 7 etc
Stiftlist 2: Pin 2, 5, 8 etc
Stiftlist 3: Pin 3, 6, 9 etc
Mycket bussigt av dig, 4mil ledarbredd + 5mil grid är typ max jag kan ha i nuläget, observera förresten gärna att allt, åtminstone teoretiskt, nu kan routas på ett och samma lager.Edit: Jag kollade specifikationen hos den korttillverkare jag brukar använda, och i deras standardkonfiguration är minsta ledarbredd och minsta avstånd mellan ledare 0,15 mm, vilket motsvarar ca 5,9 mil (1 mil = 0,0254 mm). Det går att få mindre, men då blir det dyrare. 0,09 mm (3,5 mil) var det minsta jag hittade hos dem vid en snabb sökning - men det är inte omöjligt att det finns ännu mindre. En helt annan sak är om man vill ha så tunna ledare...
Kod: Markera allt
Minimum design rules are 6 mil trace clearance, 6 mil trace width
Ok.cjonash skrev:Genom att rotera 45 grader, så blir det kortare banor, och de tar mindre plats (= mera plats för programmeringskomponenterna).
Men jag får ju göra om allting samtidigt som det var så jag börjadeOch ja, jag menade att du skulle dra banorna vertikalt till stiftlisterna. Att det blir jobbigare att rita, vet jag inte om jag håller med om. Men även om så skulle vara fallet, är det väl bättre att lägga mera arbete på kortet, än att inte få plats med det du vill på det?
Jag tänker mig nog max tre kort, om dom inte kostar skjortan förståsNär jag skrev att min korttillverkare har min. 5,9 mil som minsta ledarbredd och minsta avstånd, så skall du tänka på att det gäller båda, inte en av dem. Dvs, minsta ledarbredd är 5,9 mil, samtidigt som minsta avstånd till nästa ledare är 5,9 mil. Det går ju som sagt att hitta processer med mindre avstånd och tunnare banor, men det kommer sannolikt att påverka priset.
Tack för att du förklarar varför, finns "präster" här inne som bara domderar medans jag gillar förklaringar och ja, jag känner till detta problem.Tänk också på att när du har så tunna banor och små avstånd, så bör du verkligen undvika 90-graders hörn på dina banor (det bör man alltid, i och för sig). Förklaringen (som jag fått) ligger i etsningsprocessen.
Absolut kan och vill jag det, underbart med folk som bryr sig!Kan du ladda upp både schema- och layoutfilen (.brd och .sch) - det vore kul att ta en snabb titt på möjligheterna... (och även bibliotekfilen om du har gjort egna komponenter).
Intressant.Edit: Jag kollade på OSH, för att se vilka krav de har på separation och ledarbredd, och där är det 6 mil som gäller för både bredd och separation: