Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
-
- Inlägg: 219
- Blev medlem: 2 februari 2013, 17:50:41
- Ort: BORÅS
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Se det som en mikrobrytare där 2'an är kopplad till brytkontakten och 4'an är kopplad till slutkontakten och gemensam till plus om det är PNP givare, så vet du hur du ska koppla in givaren
- frownlayer
- Inlägg: 1876
- Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
- Ort: Reftele
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
sätter du jord på blå, och t.ex 12v på brun.
då kommer det att mellan blå och vit vara 12v om brytaren är "oaktiverad".
och mellan blå och svart kommer det vara 12v om brytaren är "aktiverad".
då kommer det att mellan blå och vit vara 12v om brytaren är "oaktiverad".
och mellan blå och svart kommer det vara 12v om brytaren är "aktiverad".
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Perfekt, tack!
Nästa klurighet.
När pellets faller ner i schaktet så "togglar" sensorn fram och tillbaka, jag vill ju inte indikera larm varje gång en pellets ramlar ner
,
När jag testar på befintlig utrustning så larmar systemet om det ligger något i vägen längre än cirka 5 sekunder. Finns det förslag på hur man löser det ...
Sensorn har två funktioner;
1) Indikera att det blir fullt med pellets i schaktet vid ev. fel.
2) Indikera om det kommer rök ur schaktet
Punkt två gör att jag måste övervaka sensorn i stort sett kontinuerligt, medan punkt 1 kan kontrolleras i samband med påfyllning av pellets.
Det känns som om det borde lösas med någon av interrupt-pinnarna.
Nästa klurighet.
När pellets faller ner i schaktet så "togglar" sensorn fram och tillbaka, jag vill ju inte indikera larm varje gång en pellets ramlar ner

När jag testar på befintlig utrustning så larmar systemet om det ligger något i vägen längre än cirka 5 sekunder. Finns det förslag på hur man löser det ...
Sensorn har två funktioner;
1) Indikera att det blir fullt med pellets i schaktet vid ev. fel.
2) Indikera om det kommer rök ur schaktet
Punkt två gör att jag måste övervaka sensorn i stort sett kontinuerligt, medan punkt 1 kan kontrolleras i samband med påfyllning av pellets.
Det känns som om det borde lösas med någon av interrupt-pinnarna.
- frownlayer
- Inlägg: 1876
- Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
- Ort: Reftele
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
En konding på utgången? Så stor att den håller spänningen i ca 5 sek.
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Tror jag har löst det (har inte testat ännu bara). Jag sätter sensorn på pin 2 eller 3 (Extern Interrupt) och använder mig av pulseIn() för att kontrollera längden på pulsen. Då kan jag sätta en flagga som "true" om "pulsen" överstiger exempelvis 5 sekunder.
Frågan är vad som händer i mitt fall där pulsen egentligen inte blir en puls. Det jag tänkte på är att om fallschaktet är fullt av pellets så blir ju pulsen oändlig.
Måste testas i varje fall.
Frågan är vad som händer i mitt fall där pulsen egentligen inte blir en puls. Det jag tänkte på är att om fallschaktet är fullt av pellets så blir ju pulsen oändlig.
Måste testas i varje fall.
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Beklagar att måste meddela dig men du är på fel väg.
Start en timerinterrupt som t.ex. kör med 10Hz eller mer.
I den timer-ISR kan man kolla sånt som ingångar som ska filtreras.
Start en timerinterrupt som t.ex. kör med 10Hz eller mer.
I den timer-ISR kan man kolla sånt som ingångar som ska filtreras.
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Ok, vad är det som inte funkar i mitt resonemang? Inte för att ifrågasätta utan jag vill förstå och lära mig.
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Vid att använda pulsein() sitter du i en låst position till pulsen släpper, alltså stoppar programmet till sensorn inaktiverat.
Styrningen jag har gjort styr enbart via timer-ISR så om main-loop fastnar kör styrningen vidare.
EDIT: och självklart finns det en WatchDog (WD) aktiverat som faktisk kollar att main-loop rullar på, fastnar den utlösas WD.
En pelletsbrännare har potential att skada personer eller egendom, alltså måste styrningen vara krasch-säker så långt det överhuvudtaget går.
Tack vara att det finns de säkerhetsfunktioner som det finns har ett stort tysk företag accepterat att den pelletsbrännare säljs i USA "på deras ansvar" som jag förstår det. Samma företag tillverkar i övrigt även väldigt bra vinkelslip, borrmaskiner osv.
Styrningen jag har gjort styr enbart via timer-ISR så om main-loop fastnar kör styrningen vidare.
EDIT: och självklart finns det en WatchDog (WD) aktiverat som faktisk kollar att main-loop rullar på, fastnar den utlösas WD.
En pelletsbrännare har potential att skada personer eller egendom, alltså måste styrningen vara krasch-säker så långt det överhuvudtaget går.
Tack vara att det finns de säkerhetsfunktioner som det finns har ett stort tysk företag accepterat att den pelletsbrännare säljs i USA "på deras ansvar" som jag förstår det. Samma företag tillverkar i övrigt även väldigt bra vinkelslip, borrmaskiner osv.
Senast redigerad av Icecap 4 januari 2014, 18:45:19, redigerad totalt 1 gång.
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Ok, då var det som jag befarade (och skrev i mitt förslag).
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
För att slippa vara helt asocial och inte behöva sitta vid labbplatsen hela tiden har jag riggat en webkamera på min lampa jag har vid arbetsplatsen. Fjärrstyr min Linuxburk och kan på det viset göra mycket av programmeringen från annan plats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Japp, på det här sättet kan man sitta på holken och labba. 

Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Version 0.30 av mjukvaran.
- Buggfixar
- Svenska tecken
- All text till LCD nu på svenska
- Fallschaktsensorns logik är fixad (med timer interrupt 10Hz)
Kvar att göra i mjukvara:
- Mer buggfixar
- Kommentera allt "nytt"
- Se över och lägga in kontroll av övriga sensorer (överhettningsskydden) i timer interrupt.
- Buggfixar
- Svenska tecken
- All text till LCD nu på svenska
- Fallschaktsensorns logik är fixad (med timer interrupt 10Hz)
Kvar att göra i mjukvara:
- Mer buggfixar
- Kommentera allt "nytt"
- Se över och lägga in kontroll av övriga sensorer (överhettningsskydden) i timer interrupt.
Kod: Markera allt
// #include <MemoryFree.h>
/*
0, gemenOdots); ö
1, versalOdots); Ö
2, gemenAring); å
3, versalAring); Å
4, gemenAdots); ä
5, versalAdots); Ä
*/
#include <TimerOne.h>
#include <Time.h> // For the clock
#include <DS1307RTC.h> // For the RTC
#include <Wire.h> // For serial communication
#include <LiquidCrystal_I2C.h> // For running thel i2c LCD
// Declare variables
// Set pin numbers
byte activityPin = 13; // Used for indicate various activity (blinks led)
byte skruvPin = 12; // Set pin for feeder
byte boilerOverheatPin = 11; // Set pin for overheated boiler
byte heaterPin = 10; // Set pin for heater
byte burnerOverheatPin = 9; // Set pin for overheated burner
byte resetPin = 8; // Reset program (Not Arduino)
byte callingForHeat = 7; // Set pin for listening on boiler calling for heat
byte speedPin1 = 6; // Set pin for fan speed control
byte speedPin2 = 5; // Set pin for fan speed control
byte speedPin3 = 4; // Set pin for fan speed control
byte speedPin4 = 3; // Set pin for fan speed control
byte chutePin = 2; // Set pin for chute sensor
int flameInput = A0; // Analog pin for flame
// Set other variables
int flameVisible; // Is there a flame?
int calling; // Does boiler call for heat?
boolean FOn; // Is there a flame
int k; // What is the boiler status?
time_t t = now();
time_t f = now(); // Sets the variable 't' to now()
long timePlusFiveSec; // Container for now + 5 seconds
long timePlusOneSec; // Container for now + 1 second
long timePlusThirtySec; // Container for now + 30 seconds
long timePlusTenSec; // Container for now + 10 seconds
long timePlusTwentySec; // Container for now + 20 seconds
long timePlusThreehundredSec; // Container for now + 300 seconds (5 minutes)
long timePlusThirteenSec; // Container for now + 13 seconds
long timePlusNineSec; // Container for now + 9 seconds
int filledPellets; // Is pellets filled (start feed)
int flameThreshold = 100; // Contains threshold for when flame is detected
volatile int choosenEffect = 7; // Volatile container makes it possible to change effect during run
int boilOH; // Container for the boiler overheat state
int burnOH; // Container for the burner overheat state
time_t chuteTimerStart;
long chuteTimerNow;
int chuteTime;
byte startCounting;
byte chuteMode;
byte chuteLarm = 0;
// Other settings
LiquidCrystal_I2C lcd(0x27,20,4);
void setup()
{
CreateSwedishChars();
// Initiate some hardware
Timer1.initialize(100000); // Set timer interrupt to 100 000 uS (10 Hz)
Timer1.attachInterrupt(CheckChuteStatus); // Attachthe service routine
lcd.init();
// lcd.backlight();
Wire.begin();
Serial.begin(9600);
pinMode(skruvPin, OUTPUT);
pinMode(callingForHeat, INPUT);
pinMode(heaterPin, OUTPUT);
pinMode(boilerOverheatPin, INPUT);
pinMode(burnerOverheatPin, INPUT);
pinMode(resetPin, INPUT);
pinMode(speedPin1, OUTPUT);
pinMode(speedPin2, OUTPUT);
pinMode(speedPin3, OUTPUT);
pinMode(speedPin4, OUTPUT);
pinMode(chutePin, INPUT);
pinMode(activityPin, OUTPUT);
setSyncProvider(RTC.get);
// Decide if boiler is on at startup (ie after short power out).
}
void loop()
// Things that starts right away
// Check current boiler status
{
if (chuteLarm == 1)
{
larmStop(4);
}
FOn=getFlameStatus(); // Get flame status bool (on or off)/(True or False)
k=CheckBoilerStatus(); // Get the status from boiler int 0-3
lcd.clear();
lcd.setCursor(0,1); // Debug
lcd.print(F("Pannstatus: "));
lcd.print(k); // Debug
switch (k) { // Act on boiler status
case 0: // 0 Boiler is idling, nothing to do but sending log data
// lcd.clear();
lcd.setCursor(0,2);
lcd.print(F("Pannan v"));
lcd.write(char(4));
lcd.print(F("ntar"));
lcd.setCursor(0,3);
lcd.print(F("K"));
lcd.write(char(2));
lcd.print(F("r dataunderh."));
break;
case 1: // 1 Boiler should run with set effect mode
runBoiler(choosenEffect);
break;
case 2:
blowOut(); // 2 Blow out flame, boiler is done
break;
case 3:
fillPellets(); // 3 Start by feed and ignite pellets
break;
}
}
int CheckBoilerStatus() // Checking boiler status and set it as an int 0-3
/*
Controls the status of the boiler
0 = Boiler is hot enough, no need to start, flame is out
1 = Boiler has flame and wants more heat, run pellet feed and fan
2 = Boiler has flame but is hot enough, run fan until flame is out
3 = Boiler has no flame and is not hot enough, start from beginning with feeding pellet and start heating
*/
{
FOn = getFlameStatus(); // Get flame status
calling = digitalRead(callingForHeat); // Does boiler ask for heat?
if ((FOn == 1) && (calling == 1)) // Set proper status according to info
{
return 1;
}
else if ((FOn == 1) && (calling == 0))
{
return 2;
}
else if ((FOn == 0) && (calling == 1))
{
return 3;
}
else
{
return 0;
}
lcd.setCursor(0,2);
lcd.print(F("Pannstatus: "));
lcd.print(FOn);
lcd.setCursor(0,3);
lcd.print(F(" Kallar: "));
lcd.print(calling);
}
int getFlameStatus() { // Determents the flame status
int flameValue; // Int to hold the avg flame value
int avgFlame; // Int variable to hold the sums of flame level
for (int i = 1; i < 51; i++) { // Take 50 samples of the flame value
avgFlame = analogRead(flameInput)+avgFlame;
}
flameValue = avgFlame / 50; // Divide the result by 50
if (flameValue < flameThreshold) // Determent if flame is on or off
{
return false;
}
else if (flameValue >= flameThreshold)
{
return true;
}
}
void fillPellets() { // Routine to fill pellets ans start ignition
lcd.clear();
if (filledPellets == 0) // Check that pellets has not all ready been filled
{
t=now();
timePlusThirtySec = t + 2; // Calculate the 30 second feeding time
while (t < timePlusThirtySec){ // Fill pellets for 30 seconds
t = now();
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(timePlusThirtySec - t);
lcd.print(F(" "));
digitalWrite(skruvPin, HIGH); // Sets the skruvPin high
lcd.print(F("Matar ... "));
}
filledPellets = 1; // Pellets has been filled
digitalWrite(skruvPin, LOW); // Turn off skruvPin (set to low)
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(F("Matning, klar!"));
ignitePellets(); // Run the ignition routine
}
else{
}
}
void ignitePellets() { // Routine to ignite pellets
lcd.clear();
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print(F("T"));
lcd.write(char(4));
lcd.print(F("nder pellets "));
for (int c = 1; c < 11; c++) { // Try 10 times to ignite
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(F("T"));
lcd.write(char(4));
lcd.print(F("nder, nr: "));
lcd.print(c);
digitalWrite(heaterPin, HIGH);
t = now();
timePlusTenSec = t + 1;
while (t < timePlusTenSec) {
t = now();
lcd.setCursor(0,2);
lcd.print(F("Fl"));
lcd.write(char(4));
lcd.print(F("kt h"));
lcd.write(char(0));
lcd.print(F("g "));
//Run fan at high speed
}
t = now();
timePlusTenSec = t + 1;
while (t < timePlusTenSec) {
t = now();
lcd.setCursor(0,2);
lcd.print(F("Fl"));
lcd.write(char(4));
lcd.print(F("kt l"));
lcd.write(char(2));
lcd.print(F("g "));
//Run fan at low speed
}
k = CheckBoilerStatus();
if (k == 1)
{
runBoiler(choosenEffect);
}
}
digitalWrite(heaterPin, LOW);
if (k == 3)
{
larmStop(1);
}
}
void runBoiler(int effect) {
lcd.clear();
digitalWrite(heaterPin, LOW);
time_t q = now();
int effectValue;
switch (effect)
{
case 1:
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(F("Effektl"));
lcd.write(char(4));
lcd.print(F("ge: "));
lcd.print(effect);
timePlusTwentySec = q + 20;
while (q < timePlusTwentySec)
{
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print(F("Matar om: "));
lcd.print(timePlusTwentySec - q);
lcd.write(char(1));
lcd.print(F(" "));
q = now();
};
digitalWrite(skruvPin, HIGH);
delay(1000);
digitalWrite(skruvPin, LOW);
CheckBoilerStatus();
break;
case 2:
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(F("Effektl"));
lcd.write(char(4));
lcd.print(F("ge: "));
lcd.print(effect);
timePlusThirteenSec = q + 13;
while (q < timePlusThirteenSec)
{
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print(F("Matar om: "));
lcd.print(timePlusThirteenSec - q);
lcd.print(F(" "));
q = now();
};
digitalWrite(skruvPin, HIGH);
delay(1000);
digitalWrite(skruvPin, LOW);
CheckBoilerStatus();
break;
case 3:
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(F("Effektl"));
lcd.write(char(4));
lcd.print(F("ge: "));
lcd.print(effect);
timePlusNineSec = q + 9;
while (q < timePlusNineSec)
{
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print(F("Matar om: "));
lcd.print(timePlusNineSec - q);
lcd.print(F(" "));
q = now();
};
digitalWrite(skruvPin, HIGH);
delay(1000);
digitalWrite(skruvPin, LOW);
CheckBoilerStatus();
break;
case 4:
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(F("Effektl"));
lcd.write(char(4));
lcd.print(F("ge: "));
lcd.print(effect);
timePlusNineSec = q + 7;
while (q < timePlusNineSec)
{
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print(F("Matar om: "));
lcd.print(timePlusNineSec - q);
lcd.print(F(" "));
q = now();
};
digitalWrite(skruvPin, HIGH);
delay(1000);
digitalWrite(skruvPin, LOW);
CheckBoilerStatus();
// pause 7 sec
effectValue = 4;
break;
case 5:
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(F("Effektl"));
lcd.write(char(4));
lcd.print(F("ge: "));
lcd.print(effect);
timePlusNineSec = q + 5;
while (q < timePlusNineSec)
{
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print(F("Matar om: "));
lcd.print(timePlusNineSec - q);
lcd.print(F(" "));
q = now();
};
digitalWrite(skruvPin, HIGH);
delay(1000);
digitalWrite(skruvPin, LOW);
CheckBoilerStatus();
// pause 4.5 sec
effectValue = 5;
break;
case 6:
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(F("Effektl"));
lcd.write(char(4));
lcd.print(F("ge: "));
lcd.print(effect);
timePlusNineSec = q + 3;
while (q < timePlusNineSec)
{
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print(F("Matar om: "));
lcd.print(timePlusNineSec - q);
lcd.print(F(" "));
q = now();
};
digitalWrite(skruvPin, HIGH);
delay(1000);
digitalWrite(skruvPin, LOW);
CheckBoilerStatus();
// pause 3 sec
effectValue = 6;
break;
case 7:
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(F("Effektl"));
lcd.write(char(4));
lcd.print(F("ge: "));
lcd.print(effect);
timePlusNineSec = q + 2;
while (q < timePlusNineSec)
{
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print(F("Matar om: "));
lcd.print(timePlusNineSec - q);
lcd.print(F(" "));
q = now();
};
digitalWrite(skruvPin, HIGH);
delay(1000);
digitalWrite(skruvPin, LOW);
CheckBoilerStatus();
// pause 2 sec
effectValue = 7;
break;
case 0:
while (choosenEffect == 0)
{
effectValue = 0; // Do nothing, boiler is off
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(F("Effektl"));
lcd.write(char(4));
lcd.print(F("ge: "));
lcd.print(effect);
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print(F("Pannan av"));
CheckBoilerStatus();
break;
}
}
}
void blowOut () {
// Set fan high if status is 2, for 5 minutes (300 seconds)
lcd.clear();
time_t r = now();
timePlusThreehundredSec = r + 10;
while ((r < timePlusThreehundredSec) && (!k == 0))
{
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(F("Bl"));
lcd.write(char(2));
lcd.print(F("ser ut flamman"));
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print(F("Kvar: "));
lcd.print(timePlusThreehundredSec - r);
lcd.print(F(" av 300 sek "));
r = now();
k = CheckBoilerStatus();
lcd.setCursor(0,2);
lcd.print(k);
// Fan speed high
}
k = CheckBoilerStatus();
while (k == 0);
{
k = CheckBoilerStatus();
lcd.setCursor(0,2);
lcd.print(k);
}
// CheckBoilerStatus();
}
void larmStop(int larmMode) {
lcd.clear();
digitalWrite(skruvPin, LOW);
digitalWrite(heaterPin, LOW);
switch (larmMode)
{
case 0:
// larmMode 0 = no alarm fired
break;
case 1:
// Set fan to High for five minutes
lcd.clear();
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(F("LARM!!! Nr: "));
lcd.print(larmMode);
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print(F("Misslyckad start!"));
lcd.setCursor(0,2);
lcd.print(F("Starta om manuellt"));
shutDown();
break;
case 2:
// Burner fired overheat protection
lcd.clear();
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(F("LARM!!! Nr: "));
lcd.print(larmMode);
lcd.setCursor(0,1);
lcd.write(char(1));
lcd.print(F("verhettad br"));
lcd.write(char(4));
lcd.print(F("nnare"));
lcd.setCursor(0,2);
lcd.print(F("V"));
lcd.write(char(4));
lcd.print(F("nta p"));
lcd.write(char(2));
lcd.print(F(" aut. "));
lcd.write(char(2));
lcd.print(F("terst."));
shutDown();
break;
case 3:
/*
Boiler fired overheat protection (Mains power for fan and screw is off)
Manual reset of boiler required
*/
lcd.clear();
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(F("LARM!!! Nr: "));
lcd.print(larmMode);
lcd.setCursor(0,1);
lcd.write(char(1));
lcd.print(F("verhettad panna"));
lcd.setCursor(0,2);
lcd.write(char(3));
lcd.print(F("terst. manuellt"));
shutDown();
break;
case 4:
/*
Chute detector triggers a alarm. Chute is full of pellets or smoke is coming
up the chute. Clean glass and clear chute.
*/
lcd.clear();
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(F("LARM!!! Nr: "));
lcd.print(larmMode);
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print(F("Fallschakt"));
lcd.setCursor(0,2);
lcd.print(F("Kontr. fallschakt"));
shutDown();
break;
}
// Blink LCD background to get attention
int s = 1;
while (s < 10) {
lcd.backlight();
delay(200);
lcd.noBacklight();
delay(200);
}
}
int CheckOverheat()
{
boilOH = digitalRead(boilerOverheatPin);
burnOH = digitalRead(burnerOverheatPin);
if (burnOH == 1)
{
return 3;
}
else
{
}
if (boilOH == 0)
{
return 2;
}
else
{
}
}
void CheckChuteStatus()
{
digitalWrite(activityPin, LOW);
if ((digitalRead(chutePin) == 1) && (startCounting == 0))
{
chuteMode=1;
digitalWrite(activityPin, !digitalRead(activityPin));
}
else if ((digitalRead(chutePin) == 1) && (startCounting == 1))
{
digitalWrite(activityPin, !digitalRead(activityPin));
chuteMode=2;
}
else
{
// digitalWrite(activityPin, !digitalRead(activityPin));
chuteMode=3;
}
switch (chuteMode)
{
case 1:
{
chuteTimerStart = now() + 5;
startCounting = 1;
}
break;
case 2:
{
f = now();
chuteTime = chuteTimerStart - f;
Serial.println(chuteTime);
switch(chuteTime)
{
case 1:
Serial.println("LARM");
chuteLarm = 1;
break;
default:
break;
}
}
break;
case 3:
{
startCounting = 0;
}
break;
}
}
void shutDown()
{
digitalWrite(skruvPin, LOW);
digitalWrite(heaterPin, LOW);
digitalWrite(speedPin1, LOW);
digitalWrite(speedPin2, LOW);
digitalWrite(speedPin3, LOW);
digitalWrite(speedPin4, LOW);
}
void CreateSwedishChars()
/*
0, gemenOdots); ö
1, versalOdots); Ö
2, gemenAring); å
3, versalAring); Å
4, gemenAdots); ä
5, versalAdots); Ä
*/
{
byte versalOdots[8] = {
B01010,
B01110,
B10001,
B10001,
B10001,
B10001,
B01110,
};
byte gemenOdots[8] = {
B01010,
B00000,
B01110,
B10001,
B10001,
B10001,
B01110,
};
byte gemenAring[8] = {
B00100,
B00000,
B01110,
B00001,
B01111,
B10001,
B01111,
};
byte versalAring[8] = {
B00100,
B01110,
B10001,
B10001,
B11111,
B10001,
B10001,
};
byte gemenAdots[8] = {
B01010,
B00000,
B01110,
B00001,
B01111,
B10001,
B01111,
};
byte versalAdots[8] = {
B01010,
B01110,
B10001,
B10001,
B11111,
B10001,
B10001,
};
lcd.createChar(0, gemenOdots);
lcd.createChar(1, versalOdots);
lcd.createChar(2, gemenAring);
lcd.createChar(3, versalAring);
lcd.createChar(4, gemenAdots);
lcd.createChar(5, versalAdots);
}
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Tänkte delge lite tankar kring Arduino nu när jag har labbat runt lite.
Projektet med pelletsstyrningen är ju ett rätt stort förstaprojekt kan man lugnt konstatera. Att börja med Arduino har trots allt gjort det möjligt att lösa mycket på egen hand.
Om jag ska fortsätta med uC så känns det som att jag borde lära mig att köra utanför den skyddade verkstaden som jag upplever att Arduinokonceptet är. Mitt nästa projekt (vad jag nu hittar på) kommer med säkerhet att bli ett AVR-projekt utan Arduinomiljön. Varför känner jag så? För det första så gillar jag att göra saker själv, för det andra vill jag ha kontroll och insyn i det jag gör. Arduino gör det lite för enkelt att klippa och klistra andras kod och "libraries".
Fördelen med Arduino för mig har varit att jag känner att det ligger inom mitt räckhåll att bygga och programmera med uC och jag har fått blodad tand.
Hoppas inte att detta blir bränsle i Arduino-/Non Arduinodebatten. Jag har skrivit tidigare och det står jag för, var sak har sin plats och funktion.
Projektet med pelletsstyrningen är ju ett rätt stort förstaprojekt kan man lugnt konstatera. Att börja med Arduino har trots allt gjort det möjligt att lösa mycket på egen hand.
Om jag ska fortsätta med uC så känns det som att jag borde lära mig att köra utanför den skyddade verkstaden som jag upplever att Arduinokonceptet är. Mitt nästa projekt (vad jag nu hittar på) kommer med säkerhet att bli ett AVR-projekt utan Arduinomiljön. Varför känner jag så? För det första så gillar jag att göra saker själv, för det andra vill jag ha kontroll och insyn i det jag gör. Arduino gör det lite för enkelt att klippa och klistra andras kod och "libraries".
Fördelen med Arduino för mig har varit att jag känner att det ligger inom mitt räckhåll att bygga och programmera med uC och jag har fått blodad tand.
Hoppas inte att detta blir bränsle i Arduino-/Non Arduinodebatten. Jag har skrivit tidigare och det står jag för, var sak har sin plats och funktion.
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Jag har ju vetat ett tag att du skulle bli "tvunget" att stega ur Arduino-miljön. Helt enkelt pga. processortyp och minnesstorlek - eller rättare: brist på samma.
Kör hårt.
Kör hårt.