Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Behöver inte heat bed. Jag kör med glasskiva + blå målartejp, funkar klockis. Kör bara PLA dock...
/
/
Ser bra ut, hur fäster man dessa på en glasskiva, för jag antar att den skall sitta på undersidan... 
Edit: okej så det kan funka utan heatbed, varför kör då "alla" andra skrivarmodeller med heatbed?

Edit: okej så det kan funka utan heatbed, varför kör då "alla" andra skrivarmodeller med heatbed?
Blästra glaset så slipper du tejpensimply skrev:Behöver inte heat bed. Jag kör med glasskiva + blå målartejp, funkar klockis. Kör bara PLA dock...
/
man kan klämma fast den med pappersklämmor (det gör jag) funkar nog också att limma med något silikonlim som tål 100+ graderPeterH skrev:Ser bra ut, hur fäster man dessa på en glasskiva, för jag antar att den skall sitta på undersidan...
Körde på lätt slipad akrylskiva innan, men den var lite för grovt slipad då jag knappt fick loss prylarna
blästring är ju dock lättare sagt än gjort, men självklart ett alternativ. kör på tejpen tillsvidare, höjer ju skrivytan några tiondels mm, alltid bra
//

blästring är ju dock lättare sagt än gjort, men självklart ett alternativ. kör på tejpen tillsvidare, höjer ju skrivytan några tiondels mm, alltid bra

//
- Klas-Kenny
Heat-bed och glasskiva är ju överlägset. Har inte testat ABS men det ska väl också fungera bra, men i alla fall PLA sitter stenhårt så länge bädden är varm, och släpper helt när den kommer ner till 25 grader igen.
Undersidan på utskriften blir då spegelblank, och man slipper hålla på att krabba med tejp.
Så om man har möjligheten så tycker jag att heatbed är givet!
Undersidan på utskriften blir då spegelblank, och man slipper hålla på att krabba med tejp.

Så om man har möjligheten så tycker jag att heatbed är givet!
-
- Kontakt:
Kom en ny version av Cura idag och i den kan man ha olika maskinprofiler, precis det som jag efterfrågade igår.. Vad är oddsen för detpeter_larsen skrev:Ahh, tackar för det.. Det hade dock varit smutt om det gick att ändra "on the fly" så att säga så man slapp köra wizarden varje gång man vill byta skrivartyp, eller det kanske går på nåt sätt?

hämtade ut en ny rulle plast igår - Dutch Orange, passar finfint till dessa Halloween-tider 
Fick även med lite provlängder av LayWood och LayBrick samt någon väldigt transparant ny tråd, skall bli kul att prova.
Inhandlat från 3DVerkstan.se. Återkommer med en recension när jag fått ut en till pumpa!
//

Fick även med lite provlängder av LayWood och LayBrick samt någon väldigt transparant ny tråd, skall bli kul att prova.
Inhandlat från 3DVerkstan.se. Återkommer med en recension när jag fått ut en till pumpa!
//
Misstänker att den väldigt transparenta du fick med dig var en bit ColorFabb XT, riktigt kul material faktiskt 
http://3dverkstan.se/product/xt-transparent
Det är en amorf polymer, mer liknande PET än PLA.

http://3dverkstan.se/product/xt-transparent
Det är en amorf polymer, mer liknande PET än PLA.
Stämmer bra det, verkar vara riktigt intressant material. Skall bli kul prova, måste bara hitta något kul objekt att testa det med...
//
//
Dagens stund i hobbygrottan ägnades indirekt åt printern. Man måste ju se till att den får tillräckligt med spänning, och nu finns det 12V och max 56A att tillgå. Tror det ska räcka även till en heated bed
Nätagget är ett DPS-700GB A och sitter i vanliga fall i en HP server. Men om man byglar utgångarna enligt denna bild så kan man köra den fristående.

Min version med banankontakt och en rejäl brytare ser ut såhär:

Nätagget är ett DPS-700GB A och sitter i vanliga fall i en HP server. Men om man byglar utgångarna enligt denna bild så kan man köra den fristående.

Min version med banankontakt och en rejäl brytare ser ut såhär:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- ElectricMan
- Kontakt:
Synd att dom brukar låta så mycket... Hur är det med just den där?
Jag har ångrat mig några gånger att jag slängde bort fyra stycken liknande PSU:er.
Det blev inte bättre nu heller.
Jag har ångrat mig några gånger att jag slängde bort fyra stycken liknande PSU:er.
Det blev inte bättre nu heller.

@janbjorn
Ordet "Overkill" fick en ny innebörd
Fast nu har du ju kraft över så det räcker till flera stycken 3D-skrivare körandes på samma gång!
Själv har jag bytt till johanns nya hotend-/fläktfäste som han lagt upp på sin github hotend_fan.stl
Sen, när jag till slut fick ihop allt igen så tryckte jag igenom lite ny färg genom extrudern och printade ut
en "hatt" till halloween-pumpan. Samma gcode-fil som jag körde ut den svarta med, dock så höjde jag temperaturen
on-the-fly från 190 till 210, då extrudern började rappa på tråden. Denna tråd har tydligen lite högre smältpunkt... men det blev snyggt! Det är mer oompf! i färgen i verkligheten, än det ser ut att vara på bilden. Mer signalorange än tråkorange som syns här!
Bottenlagret blev efter nya hotend-fästet mycket bättre. Vet inte om det beror på lite diff i nya fästet, eller för att jag råkade dra igång en print av misstag, innan jag plockat bort den föregående printen och den smällde rakt ner i objektet på byggplattan och levde rövare innan jag fick stopp på skiten
Tänkte jag skulle prova köra ut den i 0.1mm imorgon...
Godnatt!
//
Ordet "Overkill" fick en ny innebörd

Fast nu har du ju kraft över så det räcker till flera stycken 3D-skrivare körandes på samma gång!

Själv har jag bytt till johanns nya hotend-/fläktfäste som han lagt upp på sin github hotend_fan.stl
Sen, när jag till slut fick ihop allt igen så tryckte jag igenom lite ny färg genom extrudern och printade ut
en "hatt" till halloween-pumpan. Samma gcode-fil som jag körde ut den svarta med, dock så höjde jag temperaturen
on-the-fly från 190 till 210, då extrudern började rappa på tråden. Denna tråd har tydligen lite högre smältpunkt... men det blev snyggt! Det är mer oompf! i färgen i verkligheten, än det ser ut att vara på bilden. Mer signalorange än tråkorange som syns här!
Bottenlagret blev efter nya hotend-fästet mycket bättre. Vet inte om det beror på lite diff i nya fästet, eller för att jag råkade dra igång en print av misstag, innan jag plockat bort den föregående printen och den smällde rakt ner i objektet på byggplattan och levde rövare innan jag fick stopp på skiten

Godnatt!
//
-
- Kontakt:
Najs simply.. Skulle du kunna tänka dig att ta en bild på fläktfästet monterat så jag får se hur det ser ut när det sitter på plats?
Själv har jag roddat vidare med min och torrkört den lite mer för att hitta rätt värden för geometrin och jag tror att jag har hittat hem nu.. För att testa lite snabbt och enkelt så byggde jag om min J-Head till en ball point pen head istället och lekte plotter med Kosseln
Det stämmer riktigt bra med dimensionerna och rörelsen över bädden är i det närmaste perfekt utan autoleveling så jag är väldigt nöjd än så länge.. Nu i helgen skall jag börja montera ihop den mer permanent och försöka få snurr på hotenden så jag kan köra min första print med den, och det ser jag fram emot 
En liten video också..
Själv har jag roddat vidare med min och torrkört den lite mer för att hitta rätt värden för geometrin och jag tror att jag har hittat hem nu.. För att testa lite snabbt och enkelt så byggde jag om min J-Head till en ball point pen head istället och lekte plotter med Kosseln

En liten video också..
@peter_larsen
Ser riktigt bra ut. "Plotter"-test är ju smidigt för verifiering att den skriver ut plant och inte välvt, som det lätt blir om inte DELTA_RADIUS är korrekt.
Skall försöka kirra en bild i kväll!
Här under en liten close up-film på när den skriver ut pumpa-hatten. Har upptäckt det är bra att spela in på nära håll, för att kunna analysera lite i efterhand.
Det är inte alltid lätt att upttäckte allt som händer "live". På skärmen i fullscreen kan man tydligt se att den lämnar efter sig en liten klutt när den höjer sig till nästa lager.
Jag är tveksamt till att det skulle vara en feature. Tror jag får öka på min retract lite.
//A
Ser riktigt bra ut. "Plotter"-test är ju smidigt för verifiering att den skriver ut plant och inte välvt, som det lätt blir om inte DELTA_RADIUS är korrekt.
Skall försöka kirra en bild i kväll!
Här under en liten close up-film på när den skriver ut pumpa-hatten. Har upptäckt det är bra att spela in på nära håll, för att kunna analysera lite i efterhand.
Det är inte alltid lätt att upttäckte allt som händer "live". På skärmen i fullscreen kan man tydligt se att den lämnar efter sig en liten klutt när den höjer sig till nästa lager.
Jag är tveksamt till att det skulle vara en feature. Tror jag får öka på min retract lite.
//A