Flytta/styra laserljus?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

arvidb: Låter fint! :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

arvidb skrev: Det "allvarliga felet" är att tro att laserscannern kan flytta sig mellan två godtyckliga punkter på 1/12000 s. Det kan den inte. 12 kp/s ("KPPS") betyder bara att man skickar ut nya koordinater 12000 ggr/s. Ju tätare punkterna sitter, desto noggrannare följer laserstrålen dem. Vill du ha ett skarpt hörn måste du ha flera punkter i hörnet, och ganska täta punkter som leder fram till hörnet.

Den börjar i den första punkten, går vidare mot den andra, men innan den hinner fram skickas den tredje punkten ut, som den stannar vid. Antagligen har programmet inbyggd "logik" som placerar "anchor points" i start- och slutpunkterna, för att linjen ska få väldefinierade start- och slut-punkter.
Tänkte inte på att scannrarna inte går snabbara bara för att punkterna ligger olika långt ifrån varandra. Den börjar bara byta riktning helt när den ska, trots att den inte är framme vid den första punkten. Skyller på att jag går morgonskift den här veckan :P :D
arvidb skrev: När du ritar bilden gör du det antagligen så att den blir snygg i den hastighet och vinkel du använder för tillfället. Ändrar du hastigheten (och i viss mån vinkeln) så kommer bilden att ändra sig. Högre hastighet = bilden blir "bulligare" och lite mindre, och vice versa. Det är därför ILDA-tesbilden är framtagen, så att man kan kalibrera sina scanners och sen köra på den inställningen. Om man då använder bilder som andra har gjort på en kalibrerad scanner så bör de se ut som de var tänkta att göra.
Det jag mest funderar över är hårdvarumässigt om man tittar på PID/PD delen. Konstanterna i dessa, dvs kalibreringen, måste ändras för varje gång man ändrar hastighet?

Hann tyvärr inte bygga nåt igår men vi får se hur det blir idag. Hinner kanske bygga klart en positionsbestämmare.

Jag börjar komma in på planer att bygga egna galvanometrar. Det verkar inte vara alltför svårt, bara man har tålamod.

Eller så får vi se vem som kommer först med att kanske lyckas använda en hårddisk som galvanometer. Vi kommer nog inte upp i några 30kpps iaf :P
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Angående programet Mamba så provade jag att ladda ner det på en annan sida(sökte på google).
Detta var en annan version som stödjer paralellporten men utgången kan bara användas i 30sekunder, sen slutar programet att skickat ut så man måste starta om det då.
Beror det på programet eller att jag inte har någon DAC inkopplad?
Testade bara med ett reläkort jag hade hem och reläna fladdrar på ganska skapligt så den skickar ut iallafall, men som sagt, det slutar efter 30 sekunder...

EDIT:
Har tagit isär lasern nu!
Det var enklare än jag trodde, lasermodulen var bara intryckt i själva "röret" så efter att ha satt fast den optiska delen i skruvstycket och lirkat lite så kom den ut! :D

Två bilder på modulen:
http://img380.imageshack.us/img380/3206/las0166cn.jpg
http://img380.imageshack.us/img380/1762/las0153lc.jpg

Lägg märke till poten på laserdrivaren, trimmöjlighet kanske? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det är lite konstigt att det inte verkar finnas någon dokumentation om begränsningarna i demoversionen. När det slutat fungera efter 30 sekunder, står det något om "Parallell driver not started" eller ser det ut som när det fungerade?

Tack för bilderna på lasern! Eftersom batteriets ena pol kopplas till fjädern på kretskortet så måste ju den andra gå igenom skalet ner till den andra polen. Det innebär att man måste löda på skalet till laserdioden. Det var då min röda laser tappade ljusstyrka, så det känns lite oroande... Men det kanske går att löda fast båda strömsladdarna på det lilla kretskortet som sitter ihop med lasermodulen.....

Helst hade jag behållt min gröna laser hel, men det skulle nog bli svårt att få plats med den då. (Men annars kunde man byggt ett "fejkbatteri" bestående av plast eller trä med sladdar ut till varje pol.)

Jag har lite funderingar angående själva drivningen av spegel-armarna.
Har just upptäckt att min PIC-krets bara har 1st PWM-modul (fast fyra utgångar). Så jag har tre val:

1. Köra med två PIC-kretsar med varsin PWM. (Skulle även ge lite mer räknekraft.) Då skulle man behöva synka båda PIC-kretsarna, men det borde inte vara så svårt om den ena ger synk-pulser till den andra.

2. En PIC-krets, med PWM'n som styr ena spegel-armen och en DAC som styr den andra. Frågan är då om det skulle bli någon skillnad i hastigheter...

3. En PIC-krets och köra två DAC'ar.

Vad tycker ni? (Jag har två st PIC18LF1320 på 40MHz).
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag lödde dit kablarna direkt på kretskortet på lasern och det var inga problem.
Pluspolen som går till höljet, lödde jag en kabel på laserdiodens ben på kretskortet så där är det ingen risk att det går sönder men viss bör man vara försiktig.

Programet som slutar skicka pulser efter 30sekunder visar ingeting som det gjorde förut; Parallell driver not started, däremot så försvinner laseroutput symbolen som ska vara intryckt för att få någon signal ut, sedan går det inte att trycka på den igen så det kanske är en begränsning i demo versionen. :(
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Trimpoten bestämmer strömmen genom laserdioden med hjälp av en fotodiod som kontrollerar ljusstyrkan från lasern. Så ja man kan trimma lasern med denna pot men detta skall dock helst bara göras om du kan mäta uteffekten och kyler lasern ordentligt. Speciellt om du vill ha ut så mycket som möjligt men samtidigt en livslängd på mer än 2 sek. Röda lasrar brukar man inte kunna trimma lika mycket som gröna som man i vissa fall kan få ut en hel del ifrån.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Ska det trimmas laserpekare så är detta forumet nog ett bra ställe att kolla på. http://usuarios.lycos.es/naqua/index.php
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Någon som har fått en fungerande lösning med positionsavläsning av spegel-armarna?

Min konstruktion har stått stilla ett tag. Har gjort en PWM-kod med en PIC-krets. Tanken är att jag ska kunna se X och Y-positionerna på datorn när jag justerar speglarna. (Kör med potentiometrar för att ställa in mittläget på spegel-armarna.) Kommer kanske använda en "automatiskt" variant av det för att styrprogrammet själv ska kunna hitta Max och Min-positionen på varje arm och utifrån det kunna gå till mittpositionen.

För övrigt har jag förminskat läsarmarna och speglarna en hel del. (Från ca 4x3cm till 1x1cm). Har även ordnat en bottenplatta (spånskiva..) där allt kommer fästas.

Helst skulle jag vilja slippa plocka isär lasern. Försöker hitta ett sätt att montera hela laserpekaren så att man kan plocka bort den utan att försämra konstruktionen när man sätter tillbaka den.
(Anledningen till att jag vill kunna ta bort den är för att jag nästa projekt också kommer bli laserbaserat och det vore praktiskt att enkelt kunna flytta lasern mellan dessa...) Men då måste man som sagt hitta ett stabilt fäste där laserpunkten alltid hamnar på samma ställe...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag lyckades få igång positionsavläsningen imorse!!! Är så jäkla glad. Nu ska jag börja bygga en ny drivare och se om jag kan få nån rörelse i galvot. Kan tyvärr inte testa så höga hastigheter för jag har inget som kan få galvot att röra sig så snabbt men man kan se precis hur signalen ser ut vid ca 800Hz, med lite störningar såklart.

Kan lägga upp bilder om en liten stund. Ska bara förminska dom.

Är det en sån där laserpenna du har? Alltså en sån där smal? Jag såg en kille som hade använt en sån, kommer inte ihåg vilken sida, men han hade gjort 2st klossar av aluminium eller nåt material sedan borrat ett hål som är precis så stort som pennan är, sen sågat av klossarna horisontellt så att det blivit fyra klossar med halvcirklar i. Efter det skruvade han fast två av dom i "bordet", placerade pennan på klossarna och kämnde fast pennan med de andra två klossarna. Hmm, jättedålig förklaring men det går kanske att förstå?

Nu jäklar går det framåt.

EDIT:
Lite bilder då.

Bild på hela uppsättningen
Bild på del av positionsavkänningen
Bild samma del fast andra sidan
Bild på jordplattan och galvot
Oscilloskopsbild
Senast redigerad av EagleSpirit 27 september 2005, 22:59:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Bra jobbat! :)

Vad är det för princip du använder till positionsavläsningen?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag har två plattor, en som sitter fast och en som rör sig med galvot. Den platta som sitter fast är uppdelad i fyra områden och de sitter ihop två och två. Med hjälp av en hög frekvens och lite filtrering så får man ut kapacitansdifferensen i en spänning. Det går att läsa mer om det på chans sida. http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

edit: Såg att du hann före mig.. :)

EagleSpirit: Kul att du fått det att fungera!! Bra jobbat, som sagt! :) 8)
Inspirerande bilder. Är imponerad av konstruktionen på positionsavläsningen! Vore kul att veta lite mer om den. Din variant ser lite annorlunda ut än om man jämför med din länk några sidor bort. En förbättring?

Ifall någon missat den länken så finns det några sidor här:

http://24.200.192.31:81/LaserShow/FriendGalvos.htm
Bläddra ner till "Jason" så kommer bilderna på omonterade "kretskort".
-
http://24.200.192.31:81/LaserShow/Galvo1.htm
Här ser man dem monterade på "Norm's" version.

Jo jag har en sån där laserpenna från RealLaser. (1,2cm i diameter och 15,5cm lång). Det var ett bra tips för monteringen! Ska helt klart prova. Förklaringen var bra. Jag hade inga problem att förstå den. :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

De ser lite annorlunda ut för att jag hade sån begränsning av utrymme. Det är nog bättre att bygga som Norm och dom för det är lite större plattor på dom. Min ger mycket lägra kapacitans tror jag.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Skulle du inte kunna lägga upp ett schema och visa din positionsbestämningskrets och beskriva hur det fungerar.
Har läst på sidorna men jag fårtsår inte riktigt än hur det fungerar så det skulle vara toppen om någon kunde förklara lite grundligare.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Hehe, jag började på det där schemat i januari i år och nu fick jag igång grejjerna. Iofs har jag inte jobbat så hårt på det och största delen av tiden har gått åt att göra dom där två korten. CNC programmet var riktigt dåligt. Men jag har själv inte riktigt förstått schemat än och jag har läst en himla massa för att förstå.

Som jag skrivit tidigare så fungerar det så att man mäter skillnaden i kapacitansen i dom där plattorna. Titta på http://elm-chan.org/works/vlp/galvo.png så ser du hur på ett ungefär hur de är uppbyggda. Den där fjärilsliknande delen kopplas direkt till jord och det är den del som rör sig på galvot. Den andra plattan kopplas till några dioder, som måste ha låg kapacitans och vara "snabba" eftersom det handlar om 8Mhz, jag kör med BAT17 nu. De kopplas senare till det själva "drivkortet". ( http://elm-chan.org/works/vlp/galamp.png) Nere till höger ser du en kontakt som har 3 pinnar, där kopplas PDn, Position detection, in. Oscillatorn skickar ut en puls på 8Mhz och sen filtreras den frekvensen bort. Ut (vid TP4) kommer en spänning som visar skillnaden i kapacitans mellan plattorna.

Delarna ovanför innehåller PD regleringen och drivsteget (LM675). Uppe till vänster skickar man in vilken position man vill att galvot ska ställa sig i och man kan ställa in olika parametrar så som offset och size med potarna. Gain, LF.Dump och HF dump potarna används för att kalibrera PD regleringen. Relät ute till höger är en säkerhetsåtgärd som gör att om spänningen vid +20 eller -20 skulle försvinna så bryts spänningen till galvot så att det går till ett visst läge. Det är nödvändigt för att lasern inte ska fastna i ett läge och en person får laserstrålen i ögat.

Resten kanske är lite enklare, annars kan det vara spännande att få luska ut lite själv också...

Hoppas det går att förstå och att det var det här du ville veta.

Det enda jag fått fungera är från kontakten P4 fram till TP4, dvs allt ovanför det och till vänster är inte klart ännu. Jag har gjort ett kretskort för det, men det fungerar inte så det blir till att göra om allt :S

Det jobbiga är ju att man behöver två allt det här. Kommer bli drygt att göra allt en gång till. Men nu vet man ju att det funkar.

Ett problem som jag upptäckt med schemat är att det är gjort för en last på 4 ohm medan ett HDD galvo ligger på över 15 ohm. Vi får se hur jag löser det.

Hmm, man kanske ska starta en projekttråd om det här....

EDIT: Verkar som att direktlänkarna till schemana inte fungerar.. Kopiera och klistra in eller nåt... vet nån varför direktlänkningen inte funkar?
Skriv svar