Jag har hyffsad koll på elektronik, läste ett par kurser för några år sedan men har tappat ganska mycket sedan dess eftersom jag inte hållit på med det. Mycket kommer dock tillbaks nu när man börjar pilla med det igen.
Ska testa med gitarren när jag kommer hem från jobbet. Ska lägga en beställning från Electrokit snart och då ska jag köpa en trim-pott så att man kan fixa inställningarna bättre.
Jag har grejat en hel del senaste dagarna med mina Cat-Drive pedaler och jag har haft ett antal Alpha pottar som helt enkelt varit felande eller orsakat fel som tagit mig timmar och åter timmar att hitta bara för att jag tagit för givet att pottarna bara ska vara hela... Eftersom en hel del duktigt folk verkar befinna sig i denna tråden inklusive TS som åxå verka kunna mer om el än jag så ställer jag fråga om nån haft eller har problem med Alpha pottar i allmänhet.. TS vad har du för märke på dina pottar ? funkade dom enligt mätningen du gjorde härom dagen ?
Hehe, jag är långt ifrån expert, men jag mätte enligt instruktionerna jag fick här och enligt dem så fungerade pottarna. Det ju dock den ena potten som kortsluter alla sina ben, men det skulle tydligen inte vara något problem... Jag tror att den ena är Alpha, men den andra något annat fabrikat.
Jag ska lägga en beställning på nya grejer ikväll och sedan ska jag bygga om kretsen på det andra kortet du skickade med 100% nya grejer!
Låter som en bra idé att börja om, nytt.. man brukar kunna se saker på ett annat sätt när man jävlats tillräckligt länge med en o samma sak.. Jag håller på jobbar lite på en Germanium fuzz-låda jag, får se vad det blir.. hahaha, ska ta fram en prototyp inom kort.. får se om jag ska bygga in en sektion med extra gain och en clipping switch kanske..
Börjar bli orolig, av dom 20 Alpha pottarna jag beställde var det tre som var paj.. eller som inte funkade som dom skulle.. varav en funkade först o sen slutade den funka.. konstigt.
Jag har simulerat kretsen i LTSpice och ser att den är väldigt känslig för variationer i inputsignalens top-top spänning. Det kommer TS märka när han varierar volymkontrollen på gitarren.
Jag har provat att variera resistansen på R5 men den påverkar inte distorsionen i någon nämnvärd grad eftersom det är Q1 som klipper signalen i första hand. Min magkänsla är att denna kretslösning inte är så bra att använda som fuzz om man vill kunna variera distorsionen inom ett brett intervall. Men vi får se vad TS kommer fram till när han provar att variera volymen på gitarren.
Jag simulerade i intervallet 1mV och 10mV som inputsignal men hittade en uppgift på nätet att signalen ligger på 1,2V vid anslag på strängen och att den sedan klingar ut snabbt till hälften. Det är detta som ligger som parameter för min magkänsla enligt ovan.
Då så, dags att skriva lite igen!
Labmaster; jag gjorde som du sa med gitarren och det lät faktiskt bättre med typ halva gitarrvolymen, halva pedalvolymen och halva fuzzen! Om man däremot maxade fuzzen så började det låta skit igen, och i bakgrunden finns alltid ett väldigt konstigt brus.