Kan någon bygga en Segway?
Re: Kan någon bygga en Segway?
Ja det är upp till er, snart kommer det en omröstning just om vi ska eller inte ska bygga egna motorer. Var beredda!
Senior, jag la inte så stor vikt i den siffran eftersom att dom inte skriver hur dom kommit fram till siffran. 2kW/kg är lågt i jämförelse med BLDC för leksaker.
De skriver även: Specific torque 62.2 Nm/kg, vilket är högt jämfört med BLDC för leksaker. Vid runt 9500 rpm är 62Nm/kg = 62kW/kg. Det verkar som att de räknat på ett varvtal i storleksordningen 300rpm, alternativt att motorn bara ger högt vridmoment vid mycket låga varvtal. Kanske har de drivit motorn med väldigt låg spänning i jämförelse med vad som är möjligt, så att den fått en starkt dalande momentkurva med ökat varvtal.
Fördelen med navmotor för cykel är ju att man får ett helt hjul som kan ta ett cykeldäck som säljs överallt. http://goldenmotor.com/ har navmotorer från 100USD, och färdiga hjulmotorer från 115USD, vad jag kunde se.
De skriver även: Specific torque 62.2 Nm/kg, vilket är högt jämfört med BLDC för leksaker. Vid runt 9500 rpm är 62Nm/kg = 62kW/kg. Det verkar som att de räknat på ett varvtal i storleksordningen 300rpm, alternativt att motorn bara ger högt vridmoment vid mycket låga varvtal. Kanske har de drivit motorn med väldigt låg spänning i jämförelse med vad som är möjligt, så att den fått en starkt dalande momentkurva med ökat varvtal.
Fördelen med navmotor för cykel är ju att man får ett helt hjul som kan ta ett cykeldäck som säljs överallt. http://goldenmotor.com/ har navmotorer från 100USD, och färdiga hjulmotorer från 115USD, vad jag kunde se.
Det är något jag ställer mig väldigt frågande till, klarar verkligen cykelfälgar/däck sidledestrycket (Finare ord?)? Har ingen lust att rikta dom stup i kvarten...
- SeniorLemuren
beraring>> Iden med med navmotor för cykel är helt klart intressant, jag vet inte hur stor skillnaden i effekt är jämfört med motorerna som sitter på dom billiga Kina "mopparna" Men det verkar finnas moppar med 1 Kw motorer och eftersom man kan köpa hela moppen för runt 2000 spänn, så verkar det prisvärt eftersom man borde kunna använda en del prylar, laddare styrelektronik batterier, hjul m.m. så borde det vara värt att kolla upp.
När jag jobbade i Florida 2002 så blev jag kompis med en snubbe som sålde containervis med "Kina moppar" i USA för ca. $250, jag skulle kunna försöka och komma i kontakt med honom och kolla upp hur det ser ut nu förtiden.
När jag jobbade i Florida 2002 så blev jag kompis med en snubbe som sålde containervis med "Kina moppar" i USA för ca. $250, jag skulle kunna försöka och komma i kontakt med honom och kolla upp hur det ser ut nu förtiden.
Fast jag tycker nog att Goldenmotors kompletta elscooterhjul nästan är intressantare än cykelhjulen...
Lemuren: ja kolla vad du har för kontakter där
Lemuren: ja kolla vad du har för kontakter där

Ja, MW16B ser bra ut. Betydligt bättre motor än MW12B som kostar bara 11USD mindre. Verkar vara samma motor som i HBS36F och HBS36R.
Tjenare!
Jag hoppar in här i tråden efter jag fått ett PM från psynoise.
Jag har inte alls följt med i tråden och vet inte hur diskussionerna går och så, men jag står här till förfogande om ni har frågor (ska inte säga att jag är en Segway-expert, men lite erfarenheter har man efter ett halvår
).
Nu är våran kandidatrapport inte världens bästa skrivna (pga vissa saker...), men är denna av intresse?
Vi förenklade det hela och körde på relativt enkel elektronik (bl.a. en Arduino), ett komplementärfilter för vinkelestimationen (vi var inne och nosade på Kalman, men det blev aldrig realiserat pga tidsbrist) och en PID-regulator (LQ kunde ha varit bättre). Är kod och sånt intressant?
Ställ gärna frågor! Är inte inne här så ofta, men ska prenumerera på tråden så blir det enklare för mig att följa.
// Sebastian
Jag hoppar in här i tråden efter jag fått ett PM från psynoise.
Jag har inte alls följt med i tråden och vet inte hur diskussionerna går och så, men jag står här till förfogande om ni har frågor (ska inte säga att jag är en Segway-expert, men lite erfarenheter har man efter ett halvår

Nu är våran kandidatrapport inte världens bästa skrivna (pga vissa saker...), men är denna av intresse?
Vi förenklade det hela och körde på relativt enkel elektronik (bl.a. en Arduino), ett komplementärfilter för vinkelestimationen (vi var inne och nosade på Kalman, men det blev aldrig realiserat pga tidsbrist) och en PID-regulator (LQ kunde ha varit bättre). Är kod och sånt intressant?
Ställ gärna frågor! Är inte inne här så ofta, men ska prenumerera på tråden så blir det enklare för mig att följa.
// Sebastian
En sak att hålla i åtanke vid motorval (eftersom det i omröstningen verkar bli köpt motor) är att det är förhållandevis viktigt att det finns CAD-underlag på den motor som väljs. Åtminstone ska det finnas en detaljerad ritning med relevanta mått. Annars måste motor köpas in innan det går att cadda in den i designen, och det är knappast önskvärt! (Eftersom det mycket väl kan bli så att vald motor visar sig olämplig av en eller annan anledning).
köper man tillräckligt många (hur många nu det är) kan man nog få kineserna att tillverka efter egen specifikation också.
Golden motors ska väl vara lite halvtaskig kvalité, bättre att satsa på Crystalyte eller Nine Continents i så fall. Styrelektroniken från en Kina moped/cykel går definitivt inte att använda för en Segway. Ska man få den stabil behövs betydligt bättre kontroll på motorn än vad de tillåter.
Jag är kluven i frågan att bygga egen motor eller inte. Jag tror att man hade kunnat få till något riktigt bra om man ekrar på en liten fälg på en elcykelmotor av hyffsad kvalité, eller använder en elscootermotor. Men det hade varit grymt skoj att ta fram en egen motor också...
Vad gäller reglering så är jag inne på Kalman + LQ (LQG). Jag har lite spännande kalman-idéer som jag tänkte labba lite med i MATLAB när jag får tid över...
Jag är kluven i frågan att bygga egen motor eller inte. Jag tror att man hade kunnat få till något riktigt bra om man ekrar på en liten fälg på en elcykelmotor av hyffsad kvalité, eller använder en elscootermotor. Men det hade varit grymt skoj att ta fram en egen motor också...
Vad gäller reglering så är jag inne på Kalman + LQ (LQG). Jag har lite spännande kalman-idéer som jag tänkte labba lite med i MATLAB när jag får tid över...
@sebgus Just nu är det väl mer praktiska saker som gäller.
Val av motor, fälg och sånt. Samt lite andra grundläggande designtips skulle vara guld!
Lite vad man bör tänka på och lite så.
Val av motor, fälg och sånt. Samt lite andra grundläggande designtips skulle vara guld!
Lite vad man bör tänka på och lite så.
Det lutar åt att majoriteten tycker att vi ska köpa motorer och jag motsätter mig inte detta även om jag röstade på det andra.
Men jag har ett förslag; Vi skulle kunna ha ett litet sidoprojekt som handlar om att ta fram en motor för ändamålet. Lite som ett tilläggsval till Segway:n om man vill.
Jag har som förslag att: Walle, LHelge och någon till (vem vill?)(jag hade gärna varit med men jag vet inte om mina kunskaper räcker) hade kunnat jobba lite med detta men jag tvingar givetvis igen.
Detta behöver inte ens vara relaterat till Segway:n egentligen. Utan är mer tänkt som att utveckla motorer för nav-drift.
Vad tycker ni om det?
Men jag har ett förslag; Vi skulle kunna ha ett litet sidoprojekt som handlar om att ta fram en motor för ändamålet. Lite som ett tilläggsval till Segway:n om man vill.
Jag har som förslag att: Walle, LHelge och någon till (vem vill?)(jag hade gärna varit med men jag vet inte om mina kunskaper räcker) hade kunnat jobba lite med detta men jag tvingar givetvis igen.
Detta behöver inte ens vara relaterat till Segway:n egentligen. Utan är mer tänkt som att utveckla motorer för nav-drift.
Vad tycker ni om det?
Senast redigerad av Thorped 7 november 2011, 21:03:48, redigerad totalt 1 gång.
@Pajn:
Vi fick utgå från ett gammalt projekt som hade gjorts på skolan, så vi behövde inte börja helt från början (vilket sparade lite tid). Så just om själva designen satte vi oss inte in i.
Men:
Vi använde 2 st NPC-T64
Det fanns 3 st NiMH batteripack på 36 V, 3.3 Ah vardera (parallellkopplade).
Motorkontrollern som användes var en Roboteq AX2550HE. Lite overkill dock.
Vi hade en comboboard med IDG500 och ADXL335 på samma chip, smidigt och bra!
Vi använde en touchscreen av typen Amulet GT570 för lite användargränssnitt och dataavläsning.
EDIT:
Tips ja, det enda jag kan komma på nu är att sätta sensorerna så nära rotationsaxeln som möjligt, annars blir det mer eller mindre omöjligt att försöka balansera den.
Återkommer om jag kommer på något mer! Det var ju så mycket att tänka på, men nu har man änna glömt lite
Vi fick utgå från ett gammalt projekt som hade gjorts på skolan, så vi behövde inte börja helt från början (vilket sparade lite tid). Så just om själva designen satte vi oss inte in i.
Men:
Vi använde 2 st NPC-T64
Det fanns 3 st NiMH batteripack på 36 V, 3.3 Ah vardera (parallellkopplade).
Motorkontrollern som användes var en Roboteq AX2550HE. Lite overkill dock.
Vi hade en comboboard med IDG500 och ADXL335 på samma chip, smidigt och bra!
Vi använde en touchscreen av typen Amulet GT570 för lite användargränssnitt och dataavläsning.
EDIT:
Tips ja, det enda jag kan komma på nu är att sätta sensorerna så nära rotationsaxeln som möjligt, annars blir det mer eller mindre omöjligt att försöka balansera den.
Återkommer om jag kommer på något mer! Det var ju så mycket att tänka på, men nu har man änna glömt lite

- Mizzarrogh
Men varför i fridens namn bygga en segway, varför inte ett monohjul istället? 

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Det behöver väl inte vara hela världen om man köper två motorer från XX och två från YY.
Konstruktionen står inte och faller med det. Så kan man testa innan man startar ett eget Hjul / Motorbygge.
Det är så många andra saker som skall fungera, så låt oss bestämma oss för två typer av motorer så länge!
När det kommer till beställning kan jag sponsra åtminstone ett set av hjul.
Men hur går man då praktiskt tillväga?
Några som tar itu med detta fysiska dvs plattform och hjul!
Kan det vara en väg?
Även om man använder något av de föreslagna hjulen borde man kunna fästa hjulen i en gaffel till att börja med!
Konstruktionen står inte och faller med det. Så kan man testa innan man startar ett eget Hjul / Motorbygge.
Det är så många andra saker som skall fungera, så låt oss bestämma oss för två typer av motorer så länge!
När det kommer till beställning kan jag sponsra åtminstone ett set av hjul.
Men hur går man då praktiskt tillväga?
Några som tar itu med detta fysiska dvs plattform och hjul!
Kan det vara en väg?
Även om man använder något av de föreslagna hjulen borde man kunna fästa hjulen i en gaffel till att börja med!