Hubben bygger BorisCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hubben

Re: Hubben bygger BorisCNC

Inlägg av hubben »

Klockrent. Snabb och precis info som vanligt. Tackar! =)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Sheetcam är tyvärr också snorigt enkelt. Det som är lite drygt i början är att lägga till alla fräsar och konfa upp dem (djup hastighet mm) men detta ligger sen kvar (vilket är super).

Det mesta handlar om sambandet mellan CAD och CAM där det gäller att lägga saker i rätt layer och så vidare.

Har man väl klart hur CAD ska bli fräst så är det mycket enkelt.

Man lägger bara den fräsoperation man önskar (pocket, in/outside offset osv) på rätt layer och vips så är det bara att trycka på gröna P:et uppe till vänster och köra!

En förändring från CAD-->CAM-->mach3 går på under 30 sek för min del mycket tack vare att sheetcam är så otrevligt bra. Med exvis cambam kunde det ta 10-100 gånger den tiden. Plus att det kunde generera helt galen G-kod.

Jag är ju fullständigt urkass men enklare detaljer gör tom jag rätt enkelt och detta är enbart tack vare bra programvara och till stor del sheetcams förtjänst.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag har inte hunnit kika så mycket på det än, bara en snabbis. Gjorde en drill och fattade inte hur jag kunde välja vilka hål den skulle välja, men det är alltså bara att lägga i olika lager. Smidigt!

Fråga: Depth anges i positiva tal för att gå nedåt (negativa Z)? I CamBam har man target depth = -4, här blir det milling depth = 4, eller ska det vara -4 här med?

Då jag fräser i olika material vill jag ju ha olika matning och djup på samma fräs, går det att lösa eller lägger jag upp olika fräsar: 3mm plast, 3mm alu osv?

Det jag älskar är att man kan få den att köra till ett fördefinierat ställe för verktygsbyten. Så länge man har kollat offseten så kan man alltså köra med manuella verktygsbyten i samma körning. :tumupp:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hmm, har ett litet bekymmer med SheetCAM som jag inte får rätsida på.
Att göra enkla prylar är ju hur smidigt som helst. Där man i CamBam var tvungen att göra 3-4 operationer för att få alla hål och slitsar rätt hittar SheetCAM rätt på en gång och man behöver bara göra en outline! Ruggigt nice!

MEN:
Jag har en del som är till ett fäste för en GoPro kamera:
Bild

Det finns tre av den, långt upp mot bommen. Saken med den delen är att det är en outline med ett hål i - så långt inga problem. Problemet består i att halva ytan på outlinen är en pocket. DXF-ritningen har således en outline, som är avdelad med ett vertikalt sträck där pocketen ska börja, och ett hål. Detta lyckas jag inte få till hur jag än försöker, och google ger inga användbara tips. Inte heller manualen. Det enda jag hittar är trådar där utvecklaren säger att det är svårt.

I SheetCam blir den icke-försänkta delen en sluten path medan den försänkta delen blir en öppen path som ansluter mot den vertikala avdelningslinjen. Hålet blir ett hål.
HUR gör jag för att få till detta? Jag har testat köra pocket på den öppna pathen, men det går inte. Jag har testat köra pocket på hela prylen, det blir fel. Outlinen går runt den slutna pathen, så fräser jag ut den kommer den kapa av delen på mitten... ?

Jag har försökt köra "Insert code snippet", men den klagar på att jag inte har någon feedrate, även fast jag bara kör G1 med F satt?

I CamBam kunde jag helt enkelt ta bort den vertikala linjen, rita en ny kvadrat som jag körde pocket på och sen fräsa ut outlinen...
Några tips?
bobobo

Inlägg av bobobo »

Jag har inte anvät sheetcam jättemycket, men sheetcam bygger ju ganska mycket på lager så jag skulle prova att rita en outline till pocketen i ett lager och betaljens outline i ett eget lager. Lager i dxfen altså.
Om du genererar dxf från ett 3d-cad så måste du kanske öppna de i Autocad eller motsvarande för att fixa detta.
Draftsight är ett gratis alternativ till autocad.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hmm, jo om man kunde få den att lägga allt i olika lager direkt från cadprogramvaran vore det ju smutt... men några sådana funktioner har jag inte hittat. =/
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Enkelt = rita dessa 'features' i olika lager i din CAD
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Då får vi testa i den änden istället... ;-)

Fick nya fräsar från Sorotec igår. Dottern älskar när jag får fräsar, för de packar ju alltid med en liten godispåse i paketet - och igår fick jag två paket. Både pappa och dotter var mao rätt nöjda. =)
Beställde 5 fräsar, på packsedeln ser jag att de levererat 6st och rabatterat bort den ena... och när paketet kommer är det 6 fräsar på den, men 7 fräsar i förpackningen... ;-) Sånt gillar vi!

Och såklart, en liten fråga.. ;-)
För kretskortstillverknignen köpte jag såna här:
http://www.sorotec.de/shop/product_info ... g-red.html

De ska ju vara för 1/8" shaft men de är så SJUKT tighta att jag inte får på dem! Nu är det ju bra att de är tighta så att de inte rör på sig när man byter verktyg, men hur tusan ska man få dit dem? Värme?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du saknar en monterings rigg, normalt köper man fräsar/borrar med dessa ringarna monterade. Då är avståndet känt dvs lika på alla.

Det går att möblera om i Sheetcam så du flyttar olika features till olika lager = RTFM
bobobo

Inlägg av bobobo »

Jag tror inte hans problem går att lösa genom att flytta linjer i sheetcam eftersom det krävs dubbletter av linjerna då samma konturlinje ska användas i både pocket och konturfräsning.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

tecno skrev:Du saknar en monterings rigg, normalt köper man fräsar/borrar med dessa ringarna monterade. Då är avståndet känt dvs lika på alla.

Det går att möblera om i Sheetcam så du flyttar olika features till olika lager = RTFM
Jag har läst manualen, om och om igen.
Jag vet att jag kan flytta olika features till olika lager, det är ju så man arbetar i det, men här delar två features en linje vilket gör att en är öppen. Men eftersom att du hänvisar till manualen kan du kanske ha vänligheten att peka på var i manualen det står?

Jag skrev i frågan att jag läst manualen, och tycker att jag var rätt tydlig i min problemframställning?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Självfallet kan du inte dela på en feature, bättre då att göra jobbet i CAD så du får ordning på det hela och rita dina bearbetningar på olika lager.

Som jag sa läs i manualen vad du kan och inte kan göra i Sheetcam.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Varför är det självfallet att jag inte kan dela på en feature? I CamBam kan jag göra det på ett enkelt sätt.

Det finns mycket som inte står i manualen som man kan göra, det var därför jag frågade här om någon visste om det var möjligt, eller hade någon alternativ lösning. Att jag ska dela DXF-filen i olika lager var redan fastslagit så jag tycker ditt RTFM var lite omotiverat, särskilt som jag redan skrivit att jag läst manualen OCH googlat på frågan...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Du kan ju kopiera den form du ska fräsa och klistra in den i flera lager på samma ställe kanske? Jag är tyvärr för dum för att fatta problemet :(

Det jag haft problem med är polyline, vissa saker (tex bokstäver som man importerat) i Autocad måste man göra om till polylines för att cam:en ska fatta. Det gör inte saken bättre än att seniliteten gör att jag glömmer detta varenda gång jag ska göra det :evil:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jepp, det går att kopiera. Men hur man än vrider och vänder på det så har jag en sluten shape i form av halva figuren och en öppen där det ska vara en pocket. Oavsett hur många gånger jag kopierar den så kan jag inte göra en pocket av en öppen shape, och hur jag än gör så kör den profilen runt den delen av outlinen som inte ska vara pocket. Dvs, jag kan inte göra pocketen och den skär ut halva figuren...
Det skulle vara skitbra om man kunde exploda formerna och på en kopia byta den avdelande linjen till den andra polygonen men det går tydligen inte...

Förhoppningsvis är det enkelt att dela upp ritningen i olika lager när man gör DXF:en, och då är det ju inget problem, men det är ju ett + till CamBam på just den här typen av objekt.

Jag har gjort 2 bitar med nurbs och i manualen står det att man måste exploda dem till polylines för att det ska fungera.. det gjorde jag inte och det fungerade, men det kan vara så att DXF-exporten gör det per automatik...
Skriv svar