Quadrocopter med egendesignat styrsystem.
Re: Quadrocopter med egendesignat styrsystem.
RCTimer verkar trevligt, det ska jag testa nästa gång! Jag har en känsla av att det kommer bli en revision 2 av både quad och controller hårdvara framöver. Man upptäcker saker hela tiden som man borde gjort annorlunda.
Jag har en motor i reserv som har blivit ordentligt glapp i kullager efter detta:
Kör jag sönder någon av de motorer jag har nu så är det förmodligen lager som ryker där också, då får jag skaffa några att byta till. Inget vidare att man inte kan vända på axeln så det går att montera en propsaver. Krasher går ganska hårt åt motorerna när propellern är fastskruvad.
Jag har en motor i reserv som har blivit ordentligt glapp i kullager efter detta:
Kör jag sönder någon av de motorer jag har nu så är det förmodligen lager som ryker där också, då får jag skaffa några att byta till. Inget vidare att man inte kan vända på axeln så det går att montera en propsaver. Krasher går ganska hårt åt motorerna när propellern är fastskruvad.
Jo, lagren går ju oftast att byta ut. Det är ju oftast lagren och själva axeln som skiljer mellan billiga och "dyra" motorer. Dessutom så skiljer det i QC vilket gör att man bör testa och para ihop motorerna själv eftersom de billiga ofta har varierande prestanda vilket man vill undvika i en quad.
Jag byggde ihop en liten inomhusquad för att testa CC-kortet när jag nu får det nästa vecka. Den är 18 cm motor-motor och använder små 5g hextronik motorer från Hobbyking. Men där är jag glad att jag köpte 5 eftersom jag fick kassera en under testkörning då den inte höll måttet (misstänker att någon av lindningarna inte var bra).
Jag antog att en mikroquad skulle vara det bästa att testa ett kontrollerkort på då:
1. Skadan vid krash är minimal och propellrarna nästan gratis... (Dessutom med propsavers)
2. Borde vara absolut svårast att kontrollera en liten, speciellt då jag har satt dit ett 750 mAh batteri vlket ger en ganska hög startvikt.
Jag byggde ihop en liten inomhusquad för att testa CC-kortet när jag nu får det nästa vecka. Den är 18 cm motor-motor och använder små 5g hextronik motorer från Hobbyking. Men där är jag glad att jag köpte 5 eftersom jag fick kassera en under testkörning då den inte höll måttet (misstänker att någon av lindningarna inte var bra).
Jag antog att en mikroquad skulle vara det bästa att testa ett kontrollerkort på då:
1. Skadan vid krash är minimal och propellrarna nästan gratis... (Dessutom med propsavers)
2. Borde vara absolut svårast att kontrollera en liten, speciellt då jag har satt dit ett 750 mAh batteri vlket ger en ganska hög startvikt.
Är i stugan på Öland över påsken och självklart har jag Quaden med mig. Här finns det gott om stora öppna ytor att öva flygning på. Tyvärr har jag inte fått den att flyga än. Jag spände upp den i riggen för att dubellkolla att regleringen och då fungerade ingenting! Extra svårt att felsöka när det mest avancerade mätinstrument man har med sig är en linjal. Nu verkar det som att jag fått igång det mesta men jag sparar testandet till imorgon, 4 ESC:er som startar upp samtidigt är inte så populärt hos en sovande sambo.
Jag har i alla fall tillverkat 4 ben och en hylla till batteriet. Jag har också monterat på allt ordentligt så hårdvaran är redo för att flyga när mjukvaran är det. Men jag har ingen bild på den i färdigt skick. Jag hoppas kunna bjuda på både bilder och förhoppningsvis även en flygfilm imorgon.
Jag har i alla fall tillverkat 4 ben och en hylla till batteriet. Jag har också monterat på allt ordentligt så hårdvaran är redo för att flyga när mjukvaran är det. Men jag har ingen bild på den i färdigt skick. Jag hoppas kunna bjuda på både bilder och förhoppningsvis även en flygfilm imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Spännande med ett eget utvecklat kort, ska bli roligt att se prestandan på det.
Om du behöver testare av ett kort med mjukvara kan jag ställa upp.
Som du säkert vet har jag vissa problem med att lyfta, så jag undrar hur mkt din quad väger.
Den ser inte så lätt ut, men man kanske blir lurad på storleken av bilden.
Vad var det för motorer som du hade köpt och vilka ESCer kör du med?
Hur långt har du mellan motor-motor?
Ser att du bor i Göteborg, vad har du för dig 11-12:e Juni? Då är det planerat en Multirotor träff i Vänersborg.
Nåt som du skulle vara intresserad av kanske?
/DeVille
Om du behöver testare av ett kort med mjukvara kan jag ställa upp.

Som du säkert vet har jag vissa problem med att lyfta, så jag undrar hur mkt din quad väger.
Den ser inte så lätt ut, men man kanske blir lurad på storleken av bilden.
Vad var det för motorer som du hade köpt och vilka ESCer kör du med?
Hur långt har du mellan motor-motor?
Ser att du bor i Göteborg, vad har du för dig 11-12:e Juni? Då är det planerat en Multirotor träff i Vänersborg.
Nåt som du skulle vara intresserad av kanske?
/DeVille
Jag är definitivt intresserad av andras utlåtande på kortet. Jag har själv aldrig flugit någon annan quad eller RC-helikopter så det skulle vara väldigt intressant att höra vad någon mer erfaren tycker. Främsta anledningen till att jag bygger den är väl snarare att jag är fascinerad av reglertekniken som krävs för att få den stabil än att jag vill flyga med den. Målet förutom att jag ska lära mig flyga med den är väl att den ska bli tillräckligt stadig för att jag ska kunna skicka med en gammal kompaktkamera upp och fota lite.
Jag har inte vägt den men jag skulle tro att den väger runt ett kilo med allt på. Den är byggd av en 1 meter 10x10x1 mm fyrkantsprofil i aluminium från bauhaus delad på 4 så varje arm är 25 och det är väl ca 35 cm mellan motorerna. Motorer och fartreglage köpte jag av hubben för de var slut hos HK när det begav sig. Det är 4 st Turnigy 2217 med Turnigy Plush 25A ESC som propellrar har jag trebladiga 10x7 men jag har beställt några 2-bladiga 12x4,5 som jag ska testa också.
Det skulle vara grymt kul med en multirotorträff! Har jag inget annat planerat då så kommer jag!
Jag har inte vägt den men jag skulle tro att den väger runt ett kilo med allt på. Den är byggd av en 1 meter 10x10x1 mm fyrkantsprofil i aluminium från bauhaus delad på 4 så varje arm är 25 och det är väl ca 35 cm mellan motorerna. Motorer och fartreglage köpte jag av hubben för de var slut hos HK när det begav sig. Det är 4 st Turnigy 2217 med Turnigy Plush 25A ESC som propellrar har jag trebladiga 10x7 men jag har beställt några 2-bladiga 12x4,5 som jag ska testa också.
Det skulle vara grymt kul med en multirotorträff! Har jag inget annat planerat då så kommer jag!
Vill du ha testare till kortet så ställer även jag upp...
Men för att skicka med en kompaktare behöver du inte en särskilt avancerad kontrollalgoritm.
http://www.youtube.com/watch?v=tZOtu4bLTDY
kortet jag kör med där har bara gyron och en P-kontrolloop.. och den är riktigt flygbar! (Blir lite roligare flygning 5:30 in i filmen när jag lägger av med FPV försöken).
Men för att skicka med en kompaktare behöver du inte en särskilt avancerad kontrollalgoritm.
http://www.youtube.com/watch?v=tZOtu4bLTDY
kortet jag kör med där har bara gyron och en P-kontrolloop.. och den är riktigt flygbar! (Blir lite roligare flygning 5:30 in i filmen när jag lägger av med FPV försöken).
Jag skulle tro att det första målet "Jag ska lära mig flyga den" har högre krav på stabilitet, sen var det ju som sagt så att det var just reglertekniken som var det mest spännande... Lyckas jag hålla upp den här i luften så har jag en ny approach på kalmanfiltret på gång som borde vara bättre på att hantera lutningar kring +- 90 grader på pitch och roll. Om jag nu skulle vilja ta mig för mer akrobatiska övningar i luften.
Väger den runt ett kilo med batteri och alla motorer på så är du nog rätt ute viktmässigt.
Såg att du redan funderar på en version 2 av styrkortet
Jag kan bidra med komponenter eventuellt. Accelerometers, optokopplare, leds, RBG-leds mm sånt har jag hemma.
Hojta bara till om det är nåt du behöver.
Ang olika reglerprinciper för olika sorters flygning så har ju vissa kort en funktion så att man kan koppla om mellan stabil och akrobat läge via radion.
Kanske kan vara nåt. För min del kan man lika gärna göra det med en bygling på kortet.
Men just nu behöver jag nog en funktion som kallas "säker stigning" :-D
/DeVille
Såg att du redan funderar på en version 2 av styrkortet

Jag kan bidra med komponenter eventuellt. Accelerometers, optokopplare, leds, RBG-leds mm sånt har jag hemma.
Hojta bara till om det är nåt du behöver.
Ang olika reglerprinciper för olika sorters flygning så har ju vissa kort en funktion så att man kan koppla om mellan stabil och akrobat läge via radion.
Kanske kan vara nåt. För min del kan man lika gärna göra det med en bygling på kortet.
Men just nu behöver jag nog en funktion som kallas "säker stigning" :-D
/DeVille
Det finns en stor fördel med att ha omkopplingen mellan auto-level och acrobat på radion... och det är att när du flyger bort dig i acrobat läget så flippar du bara om den till auto-level och slipper byta proppar... 

Det blir nog ett litet uppehåll i det här projektet. Saker och ting började se ut att fungera tills jag blev slarvig och flashade om processorn utan att koppla ur batteriet.
Nu har jag en jourtid kl 9 i Kalmar 7 mil bort för att sy ihop handen igen
Nu har jag en jourtid kl 9 i Kalmar 7 mil bort för att sy ihop handen igen

Usch då! inte roligt att göra sig illa. Gick det sönder mycket i handen?
Hoppas du inte får alltför allvarliga men!
/DeVille
Hoppas du inte får alltför allvarliga men!
/DeVille
Ajajaj! Alltid koppla ur fartreglagen när man lattjar med programvaran!
Jag drog in fingret i en 8" propp med småmotorer när den skenade på arbetsbänken, och även om propparna är små och motorerna klena så kan man göra illa sig ordentligt!
Hoppas allt går bra och att det läker snabbt!
Jag drog in fingret i en 8" propp med småmotorer när den skenade på arbetsbänken, och även om propparna är små och motorerna klena så kan man göra illa sig ordentligt!
Hoppas allt går bra och att det läker snabbt!
rabattkod för hobbyking motor (lämplig för Quadrocopter) om någon vill ha (engångs):
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code ... 8D601D6DE8
Nästan en hel dollar
på följande motor...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6943
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code ... 8D601D6DE8
Nästan en hel dollar

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6943
Nu sitter jag och väntar på akuten i Kalmar, jourmottagningen klarade inte av att sy ihop det. Jag behöver knappast några nya motorer, jag har blivit belagd med förbud att greja med farliga saker. Senast vi var bortresta fick sambon köra mig till akuten med en axel ur led, nu är det handen. 

Ojdå var det såpass allvarligt. Du får ta avskräckande bilder på delarna...
Kan tänka mig att en dollar i rabatt är en klen tröst i ditt läge
Hoppas dom har ägg på akutmottagningen, så du inte blir utan det i Påsk.
/DeVille
Kan tänka mig att en dollar i rabatt är en klen tröst i ditt läge

Hoppas dom har ägg på akutmottagningen, så du inte blir utan det i Påsk.
/DeVille