Squiz3r bygger nybörjar RC-flygplan

Berätta om dina pågående projekt.
janbjorn

Re: Squiz3r bygger nybörjar RC-flygplan

Inlägg av janbjorn »

Ja håller med Hubben. Min F22 var den modell som hållit längst. Det var min "old faithful" som alltid gick att flyga. Ända tills jag tröttnade och testade hur långt ner i det långa gräset man kunde flyga innan det tog stopp... :vissla:

Ritningar och byggbeskrivning finns på http://rc.tomhe.net/f-22
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

squiz3r skrev:Walle: Jasså, där ser man. O-ringarna jag hade kan inte varit för klena, jag körde med dubbla utav tjock modell, fick slita allt vad jag kunde för att få på dem. Min propeller kan liksom glida av i sidled, och det hindrar ju inte o-ringarna ifrån, så jag förstår inte riktigt hur det ska gå till om det inte sticker ut någon axel att sätta propellern på. Men det kanske helt enkelt är min propsaver som inte är "kompatibel" med min propeller?
Har du satt propsavern åt rätt håll? Längst ut på den ska det finnas en "klack" som passar i propellerns hål. Den brukar ha olika storlek på vardera sida, samt att det brukar följa med en adapter för att få ännu större diameter på den.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

squiz3r skrev:Walle: Jasså, där ser man. O-ringarna jag hade kan inte varit för klena, jag körde med dubbla utav tjock modell, fick slita allt vad jag kunde för att få på dem. Min propeller kan liksom glida av i sidled, och det hindrar ju inte o-ringarna ifrån, så jag förstår inte riktigt hur det ska gå till om det inte sticker ut någon axel att sätta propellern på. Men det kanske helt enkelt är min propsaver som inte är "kompatibel" med min propeller?
Om den kan glida i sidledd så låter det som att något är fel. Det vanligaste är att propsavern har en lite konisk form i ändan mot propellern, som på den här bilden:

Bild

Du har inte vänt propsavern åt fel håll?

GWS-propellrar är kompatibla med propsavers :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Min proppsaver har en klack på var sida om sig med olika diametrar (inte konformade), och den ena passar väll någorlunda i hålet i propellern. Men klacken är knappt en mm tjock, så propellern glider av den väldigt lätt ändå.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Då låter det som att du behöver en ny(bättre) propsaver, inte en ny motor :)
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Helgesson skrev:uhu por, men tar ett tag innan det verkligen sätter sig
Du använder inte det som "karlssonsklister" va? För mig tar UHU POR bara ett par minuter att limma med.. Stryk lim på bägge sidor som ska limmas (eller lite mer på bara ena ytan) sedan pressa ihop så att limmet pressas ut över ytorna i ett ganska tunt lager, sedan ta isär och låta det torka.. i ett par minuter ungefär.. så att man kan ta på det utan att det fastnar lim på fingret. Pressa ihop igen... klart! "Hugger" direkt! Jag glömde det på tork i en halvtimme en gång, men det fungerade lika bra ändå!

Om man stryker lim och pressar ihop det för att låta det torka så (som med tex karlssonsklister) så tar det en halv evighet..
Senast redigerad av dechaine 14 oktober 2010, 22:33:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Självklart så har jag ju lim på båda sidorna och låter de ligga o dra sig några min innan jag pressar ihop bitarna, men känns tryggt o vänta en liten stund efter ihoppressningen innan man börjar o plocka med delarna igen
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Tråkigt att det gick som det gick squiz3r! Men det är väl sådant man får räkna med när man bygger sitt första plan. Jag är helt inställd på att samma sak kommer hända när jag testar det jag håller på att bygga. Allt över 3 startförsök är en bonus.

Vad gäller att limma med UHU Por som ni beskriver så har jag problem att få isär större delar efter att jag pressat ihop dem för att trycka ut limmet. Så jag använder bara den metoden på mindre ytor.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

@ Helgesson

Okej. :) Jag köpte ett plan från GWS där det följde med ett liknande lim, men utan instruktioner... då limmade jag som med "karlssons" det hade inte härdat över en natt ens... då vart man lagom rolig :)

EDIT @ LHelge:

Man kan stryka ut limmet tunnt på bägge ytor och låta det torka, men då får man vara lite mer noga med att stryka ut överallt..
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

squiz3r skrev:Min proppsaver har en klack på var sida om sig med olika diametrar (inte konformade), och den ena passar väll någorlunda i hålet i propellern. Men klacken är knappt en mm tjock, så propellern glider av den väldigt lätt ändå.
Hmm, är du säker på att du har rätt o-ring? Använd bara en som du spänner över proppen. Jag har propsavers med 1mm klack och har inga problem att proppen glider av...
Hur grov är din axel på motorn? Eventuellt har jag nån propsaver jag kan skicka åt dig om du vill...
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

dechaine

Jo självklart så får man va lite nogrannare om man stryker på lim på båda sidorna istället för att bara limma på ena sdan och kleta av på den andra sidan, så därför brukar jag köra med det sistnämda :)

Nån som vet hur lång tid det tar innan limmt verkligen satt sig och nått sin fulla styrka när man limmar med uhu por lim?
Självklart så är de ju induviduellt vid varje limmning men på ett ungefär om nån vet?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hur lång tid det tar till full härdning vet jag inte, men jag har flugit 30sek efter att jag tryckt ihop delarna - och det har fungerat bra... ;-)
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Jag har inte upplevt någon speciell skillnad efter att det har fått torka ett tag. Limmet är elastiskt och blir inte hårt vilket är bra. Det går att lossa tex servon mm som man har limmat på depron och sedan gnugga bort limrester från servot med fingrarna. Man kan få ta i lite. Men det blir inga kletiga rester efteråt..

Det är nog mitt favoritlim! Fungerar på det mesta...
wrep

Inlägg av wrep »

hubben skrev:Jag tycker att det ser ut som att planet är rätt baktungt. Annars skulle det aldrig stå sådär i luften medan du gasar på med en aktermonterad propp!

Jag håller med! Planet ser helt klart baktungt ut... var har du tyngdpunkten om du balanserar den på fingertopparna?
Tyngdpunkten skall normalt ligga på en tredjedel av vingens korda mätt från framkant på vingen.

Det är väldigt vanligt att plan med motorn bak blir baktunga... man får även kort stjärt-moment (avstånd mellan stjärtplanen och vingen) med motorn bak... och det gör flygplanet instabilt i "pitch"-ledd .... bygg om den till frontmotor så skall du se att den nog flyger :-)

Som sagt på det igen! ge inte upp... :) :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag hade viktpunkten ca 25% bak från vingens korda om jag minns rätt, men jag gissar på att det var så att batteriet lossnade vid första kraschen och gled bak så att tyngdpunkten ändrades.

Ge upp har jag inga planer på, men tiden räcker tyvärr inte för något sånt nu... :)
Skriv svar