Linux på bakåtmarsch
-
Re: Linux på bakåtmarsch
Det är den här lite grumliga formuleringen "Run many Windows XP productivity programs in Windows XP Mode" som man blir lite fundersam på.
Är det en halvkompatibel XP-mode där "many" program funkar, men inte alla, och bara för utvalda "productivity" program (vad det nu är)?
Eller är det en "riktig" XP-mode där lite äldre program som inte trivs i win7 kan rumstera runt, i så fall är det kanske användbart.
Är det en halvkompatibel XP-mode där "many" program funkar, men inte alla, och bara för utvalda "productivity" program (vad det nu är)?
Eller är det en "riktig" XP-mode där lite äldre program som inte trivs i win7 kan rumstera runt, i så fall är det kanske användbart.
Jag skrev att den finns tillgänglig på MSDN, sedan augustitompa74 skrev:Hur många är det som är tillhörande Microsoft Developer Network?TomasL skrev:Ni pratar i nattmössan.![]()
Det intressanta för de flesta här är väll när den är släppt där privatpersoner
köper & handlar? Eller har jag fel?
/ Tompa
Varvid Glenn svarade
SamtNej, den är inte släppt, man har en *RC* som vissa kunder får använda, men det är ju just en RC, som jag aldrig skulle använda i produktion, och jag är ganska säker på att microsoft anser detsamma.
och gissar jag du stämde in i kören medNej, den är inte släppt, man har en *RC* som vissa kunder får använda, men det är ju just en RC, som jag aldrig skulle använda i produktion, och jag är ganska säker på att microsoft anser detsamma.
Det intressanta var inte att den fanns i butik, utan tillgänglig sedan Augusti, på MSDN vilket jag tydligt skrev.Nej.
Beträffande vilken version man skall ha, tja det beror som sagt på vilka behov man har, eftersom de olika versionerna är riktade mot olika kundgrupper med olika behov, och daniels länk visar med all önskvärd tydlighet vilka skillnader det är.
Att notera i Pro och Ult så ingår en komplett version av XP SP3 i installationen, och installeras i princip som en virtuell maskin, dvs det är ingen emulering utan ickekompatibel programvara körs i en riktig XP-Installation.
Ok, det är alltså en riktig xp-installation.
Då är givetvis frågan hur ofta behöver man den? Hur bakåtkompatibelt är win7? Tja, det märker man när det är försent antar jag.
Då är givetvis frågan hur ofta behöver man den? Hur bakåtkompatibelt är win7? Tja, det märker man när det är försent antar jag.
Gissar att vissa CAD-program kan få fnatt samt en del spel, men å andra sidan la jag på sjan på dotterns maskin för två månader sedan och hon kör en massa riktigt gamla spel på den så......
Det gäller att köra rätt cad, stoppade in Autocad LT / Elprocad från tiden Acad LT var LT även prismässigt
på en ny Vistalaptop. Döm om min förvåning när allt tuggade igenom perfekt....
Vilken version av ACad LT det var? 2, den kom 1994.... i 16 bitars version för Win3.1
på en ny Vistalaptop. Döm om min förvåning när allt tuggade igenom perfekt....
Vilken version av ACad LT det var? 2, den kom 1994.... i 16 bitars version för Win3.1

Jag gissar på att det blir som tidigare Windows-versioner, att man måste vänta in SP2-uppdateringen innan man vågar köra det nya systemet på sin arbetsdator. Tyvärr har väl dom tidigare utgåvorna av SP2 kommit ganska sent då Windows redan känns tok föråldrat gentemot Mac eller Linux. Att bara sitta med Windows XP idag är ju hur sjukt som helst.AndLi skrev:Ska vi tolka trådens vändning som att linux är totalt ute nu när 7an kommit (eller kommer) eller hur det nu är?
Sen tror jag även att privatpersoner som har andvänt Linux ett tag hemma har svårt att hitta tillbaka till Windows. Men valet av operativsystem på offentliga datorer värkar helt bero på andra faktorer än funktionsduglighet.
He He jo jag gissar att "ju äldre" det desto bättre funkar det, typ.
psynoise, nej jag tror inte det, RCna som legat ute nu under våren har varit otroligt stabila, betydligt bättre än både W2K, XP och Vista deras resp SP0 utförande, Den egna erfarenheten är visserligen bara två månader, men ett mycket gott betyg.
Hitintills inte en enda krash.
Hitintills inte en enda krash.
Antar att M$-7 är den enda värdiga ersättaren till M$-XP. M$-Vista verkar ju vara rena kodklägget..
Antar att det hänger på vilka applikationer som bara låter sig köras med API-Win32. Och om det inte är ett problem ev förmåga hos IT-avdelningen att köra BSD/Linux.
Antar att det hänger på vilka applikationer som bara låter sig köras med API-Win32. Och om det inte är ett problem ev förmåga hos IT-avdelningen att köra BSD/Linux.
> Att bara sitta med Windows XP idag är ju hur sjukt som helst.
Jag vet inte om det är så jäkla viktigt. Det kommer säkert inte att bli
högre nivå på inläggen på EF oavsett om jag kör XP eller Win7 (eller
Mac eller Linux). Eller att väldssvälten skulle försvinna. Eller något
annat viktigt. Vad är det som är "hur sjukt som helst" med att köra XP !?
Jag vet inte om det är så jäkla viktigt. Det kommer säkert inte att bli
Mac eller Linux). Eller att väldssvälten skulle försvinna. Eller något
annat viktigt. Vad är det som är "hur sjukt som helst" med att köra XP !?
Ärligt talat så förstår inte jag det här med att Vista skulle vara dåligt.
Synnerligen stabilt.
Rätt snabb, snabbare än XP.
I stort sett all programvara funkar.
Så, frågan är, vad är problemet med Vista?
Synnerligen stabilt.
Så, frågan är, vad är problemet med Vista?
Om jag t.ex. vill köra Microchips propietära men fria utvecklingsmiljö för M$. Och det fungerar med XP. Varför harva runt i Vista/-7 djungeln? 
Ska jag lägga ner arbete på det, är det utvecklingsmiljö under Unix. Annars ska det fungera direkt eller hamna sverkers rymliga sopkorg

Ska jag lägga ner arbete på det, är det utvecklingsmiljö under Unix. Annars ska det fungera direkt eller hamna sverkers rymliga sopkorg

PrecisJag vet inte om det är så jäkla viktigt. Det kommer säkert inte att bli
Mac eller Linux)

Jag tror att det som gäller här är YMMV (Your Mileage May Vary). Ytterst få av våra kunder kör Vista, de flesta kör Xp. De få som kör Vista har haft oändliga problem med i stort sett allt. Seghet, krascher. Dessutom skyller alla deras leverantörer på Vista då det krånglar så de sitter litet i en rävsax.Synnerligen stabilt.
Xp är ungefär dubbelt så snabbt som Vista på samma hårdvara (jag har testat själv), men det finns säkert undantag.
Dock inte min erfarenhet, Kör Vista 64, sedan två år tillbaka, Autocad, Inventor, EdwinXP, Solidworks, CorelDrawX3, Office 2k7, MPLAB+MCC32+MCC18 och en hel del annat problemfritt.
Ungarna kör Spel såsom WoW, Crysis mfl mycket tunga spel, Också på Vista64 (förutom dottern som har W7).
Ej heller där några problem.
Ungarna kör Spel såsom WoW, Crysis mfl mycket tunga spel, Också på Vista64 (förutom dottern som har W7).
Ej heller där några problem.