Tecno trådgnist > Renoverad Brother HS100 8/7-13 <
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Tecno trådgnist > Renovering av Brother HS100 <
Just därför undviker jag hårdare mekanisk rengöring in i det längsta.
- DW
- Kontakt:
-ja det hänger ju på slipmetoden. Det går ju att höglanspolera/rengöra med pasta o rondell oxå.
Att använda ex syror skapar en yta som ser ut som kratrar även om många tror det är lösningen.
Men jag såg ett program igår där man renoverade en Ryssk stridvagnsmotor med ugsrengöringsmedel och sedan högtryckstvätt.
Ingen värme eller ångtvätt, resultatet blev väldans fint! Inget jag sett tidigare men väldigt intressant tyckte jag.
Det brukar ju bygga på bl.a amoniak + anjoniska tensider mm.
Att använda ex syror skapar en yta som ser ut som kratrar även om många tror det är lösningen.
Men jag såg ett program igår där man renoverade en Ryssk stridvagnsmotor med ugsrengöringsmedel och sedan högtryckstvätt.
Ingen värme eller ångtvätt, resultatet blev väldans fint! Inget jag sett tidigare men väldigt intressant tyckte jag.
Det brukar ju bygga på bl.a amoniak + anjoniska tensider mm.
- tecno
- Kontakt:
Provade ugnsrengöring på ett av 'locken' och det var ju sådär, löste bara upp det ytliga. Svinto provade jag på en lockets ovansida och det som fanns där släppte i alla fall.
- DW
- Kontakt:
Det var synd. De var noga med att påpeka att de köptes in från östtyskland men jag var lite fundersam pga frånvaro av värmen.
Okey, deras skit var av annan sort. Vore kul o få en rapport från någon som har lämplig ugn eller värmepistol o få fram om det är bra till något.
Kämpa på, någon rättvisa skall det väl vara. Hur lång tid tog inte min flerop att snygga till
Okey, deras skit var av annan sort. Vore kul o få en rapport från någon som har lämplig ugn eller värmepistol o få fram om det är bra till något.
Kämpa på, någon rättvisa skall det väl vara. Hur lång tid tog inte min flerop att snygga till

- tecno
- Kontakt:
säter skrev:Har du listat ut vad det sitter för dator/processor i systemet?
Nu har jag bild på CPU:n i systemet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jaja, skämta på bara. Å andra sidan kan tecno byta en trasig CPU och tuffa vidare men alla som sitter med kodskyddade mikrokontrollers eller liknande snällt få köpa snordyra originaldelar om något går sönder. 

- tecno
- Kontakt:
4MHz är ju in i vassen snabbt i detta sammanhang, det är ju ingen racer det är frågan om. Lite för lite minne bara, läste nåt om 10K. Det kanske går att utöka?
Nåväl, om allt går vägen så kommer jag få besök av några starka gossar så tar vi ner maskinen från pallen den står på nu.
Operation diskning har fortsatt, nu är det bara ett RF lock till filterpaketet som ligger och gosar i div kemi och hetvatten. Sen är det lite smågnussande kvar inne i tanken som nu har legat ett par dygn och blötts upp får jag hoppas så blir man klar med det bekymret. Sen är det lite kabeljobb som sagt och efter det ska jag väl våga mig på att slå på kraften och se om det lyser upp eller ryker.
När det väl är klarlagt att den fungerar (vilket jag givetvis hoppas) så är det lite allmän genomgång av diverse detaljer som länkrullar/styrrullar/diamantstyrningar/etc..... som ska gås igenom.
Avjoniserings proben behöver fm demonteras och rengöras så inmätningen av rätt ledningsförmåga på dielektrikumet kan ske. Det är nog en hel del pyssel innan denna är fullt brukbar.
Så vi tar en sak i taget.... mera bilder är på G.
Nåväl, om allt går vägen så kommer jag få besök av några starka gossar så tar vi ner maskinen från pallen den står på nu.
Operation diskning har fortsatt, nu är det bara ett RF lock till filterpaketet som ligger och gosar i div kemi och hetvatten. Sen är det lite smågnussande kvar inne i tanken som nu har legat ett par dygn och blötts upp får jag hoppas så blir man klar med det bekymret. Sen är det lite kabeljobb som sagt och efter det ska jag väl våga mig på att slå på kraften och se om det lyser upp eller ryker.
När det väl är klarlagt att den fungerar (vilket jag givetvis hoppas) så är det lite allmän genomgång av diverse detaljer som länkrullar/styrrullar/diamantstyrningar/etc..... som ska gås igenom.
Avjoniserings proben behöver fm demonteras och rengöras så inmätningen av rätt ledningsförmåga på dielektrikumet kan ske. Det är nog en hel del pyssel innan denna är fullt brukbar.
Så vi tar en sak i taget.... mera bilder är på G.
- tecno
- Kontakt:
Nu är maskinen nere på sina egna 'fötter' så nu börjar den långa resan med att 'renovera' upp maskinen till körbart skick.
- tecno
- Kontakt:
Pysslat lite med maskinen och bytt bl.a den ruttna kabeln och har nu spännings satt. Till en början bara flimmer på skärmen sen så rörde jag på ett antal kablage/kretskorts kontakter och se det bidde bild så datorna bootade upp i alla fall, men inget av axlarna rörde på sig så nu blir det lite mer felsökning varför dessa inte vill vara med.
Men det ser lovande ut i alla fall.
Men det ser lovande ut i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Spännande! Nu vet du ju att skärmen fungerar i alla fall. Det är inte några mikrobrytare som måste vara stängda för att den skall jogga? Typ tankdörr stängd, vattennivå uppnådd osv?
Förrresten, är det servo- eller stegmotorer?
Förrresten, är det servo- eller stegmotorer?
- tecno
- Kontakt:
Har inga fel meddelanden så det borde inte vara nåt sånt, detta är servon med glasskala och om jag fattat det rätt så är det enkodning i absolute mode.
Nå nu har jag fått i mig lite lunch, ska ner och terrorisera vartenda kontaktstycke jag kan se och hoppas att det är nåt så enkelt fel.
Nå nu har jag fått i mig lite lunch, ska ner och terrorisera vartenda kontaktstycke jag kan se och hoppas att det är nåt så enkelt fel.