Nu har det gått lång tid sedan senaste uppdateringen, kvällarna har varit många och långa i verkstaden och sedan på sjön, men nu så kommer hela kalaset!
Efter att styrningen var klar så gav jag mig på fartreglaget. Istället för att bulta fartreglaget genom hela skrovet som det var gjort innan så tillverkade jag en panel i 4mm plywood.

För att sedan få rätt vinkel på reglagespaken så gjorde jag en hållare i 4mm aluminiumplåt.

Monterat på plats..

Jag började med att dra reglagekablarna på ett väldigt diskret sätt från motorbrunnen in i bensintanksutrymmet, sedan in i ett förvaringsfack för att slutligen följa bordet (dvs väggen) under relingen fram till reglaget. Men, kablarna var 1,5dm för korta, så de räckte inte fram...

Så i väntan på en bättre lösning spände jag upp de rakt igen aktre delen av sittbrunnen...

Sen var det dags för instrumenten. Jag började med att montera ett ekolod, ett grafiskt uppritande "fishfinder".

Trycklogg (hastighetsmätare) och tankmätare skall sitta i mitten, så jag började med att tillverka en frontplatta i plywood.

Huset till dem ville jag sedan bygga i glasfiberplast, så jag utgick från en frigolitbit för att sedan karva ut den önskade formen.

För att forma frigoliten använde jag klingan till en bågfil.

När den hade önskvärd form spacklade jag den med elastiskt superspackel och slipade den slät.

I spacklet gjorde jag även jack för en "keppsskärm" i alu.

Sedan började jag bygga upp lager efter lager med glasfibermatta och epoxi.

För att skarva ihop de två "keppsskärmarna", som är gjorda av 1mm aluplåt, fräste jag ut försänkningar i en 3mm tjock aluplåt.

Den monterades sedan i mitten.. Nu kan man således skruva loss hela fronpanelen från huset, med tre skruvar, så att det är lätt att montera/avmontera instrumenten.

Till sist monterades även en kompass.

...och ett batteri under fördäck. 12v, 7.2Ah, monterat med spännband, mot däcksbalken, så det är lätt att plocka loss.

Bakgrundsbelysningen blev väll inte sådär jätte stilren med rött i kompassen, grön/blått i loggen, varmvitt i biltema instrumentet och orange på ekolodet. Men det fyller ju åtminstone sin funktion


Givarna till trycklogg och ekolod skall monteras under bottnen på båten, och en massa skruvhål där nere slipper jag gärna.. Dessutom så skulle de kunna vara ivägen när man trailar båten osv. Så jag bestämde mig för att lösa detta på ett lite mer komplicerat sätt, en upp-/nerfällbar ställning. Så jag började med att tillverka en fästplatta i teak som skall sitta fast i akterspegeln, ovanför vattenlinjen.

Ett gångjärn gjordes av en M8 gångstång och ett 8mm aluminiumrör. Låsskruv undertill, M6, i syrafast.

En svart plastknopp med M6-gänga i kommer användas som tumskruv/mutter för att låsa fast ställningen i nedfällt läge.

Resten av ställningen gjordes av lite mer aluminiumprofiler, syrafasta bultar och en teakplatta.

Monterad på båten... Nu har även ännu en teakplatta tillkommit som huserar givaren för tryckloggen.

Ekolodets givare som är gjord för att monteras mot bottnen behövde en platt yta, så här tillverkades en passande aluminiumbit av 4 millimeters tjocklek med rundade kanter.

Den bultades sedan fast på ställningens undersida..

Kablarna organiserades... Tryckslangen till loggen fördes genom akterspegeln in i tankutrymmet, men ekolodets sladd hade en stor kontakt i en a änden och en givare fastgjuten i andra, så här fanns inte andra alternativ än att följa akterspegeln upp hela vägen... Men sladdar på akterspegeln ser ju fruktansvärt ut, så jag gjorde en ränna av aluminium och fästen i teak som dolde sladden bra.

Den gamla bensintanken var i gott skick invändigt, så jag bestämde mig för att behålla denna klenoden.

En avtorkning med T-röd och tvätt av packningarna gjorde den näst intill i nyskick


En passagerare kan ju vara trevligt att ha med, så ett till stolsfäste plastades fast i durken, ordentligt med glasfibrer som förstärkning ser till att man inte blir luftburen i grov sjö.

Sedan var det motorn som stod på tur... Efter att ha kollat växelolja, bränslesystem och tändning så pumpade jag in bensin men primerpumpen (som jag dock fick byta, den gamla var stenhård) och drog i snöret några gånger... Och nästan till min förvåning gick den igång efter bara ett par ryck. Oerhört tyst och fint går den, och sedan dess har den var gång startat på första draget!

Fördäcket behandlade jag med mahognybets, vilket hela däcket så småningom skall få.

Efter ett par lager lack så skruvade jag fast en lackad ek-list över skarven i mitten.

12 lager lack är det inte frågan om än, men så småningom så blir det kanske det



Till sist efter många års jobbande så var hon äntligen redo för ett första prov i vattnet, kommer hon flyta?


Efter en åktur i trailern hittade jag äntligen den lilla rampen i grannbyn.

..Där fick hon äntligen bli lite blöt om kölen.

Därifrån begav jag mig hemåt, sjövägen.


Efter lite justering av motortrimmen så gick hon fint i 17,5 knop trots närmare 10 m/s i vind. Med tanke på motorns låga effekt tycker jag det är en väldigt bra hastighet. Trots att vågorna tilltog under eftermiddagen så klyvdes vågorna fint under bogen och det blev inte alls mycket bankande under den platta bottnen..

På vägen hem i den lite grövre sjön så lyckades jag dra loss styrkolven från mitt fäste, men efter lite drivande lyckades jag lappa ihop det med ett rep (verktyg hade jag såklart glömt att ta med mig.. -.- ). Väl hemma satte jag sedan fast den mycket bättre med tre stycken slangklämmor placerade i de försänkta spåren. Sedan dess har det inte varit några problem trots tuffa tester.

Efter första provturen var det några saker som jag insåg att de var ett måste... Framförallt så var det ju pinsamt att köra runt utan en flagga, så jag plockade genast fram arbetsbänken när jag kom hem.
Ett aluminiumrör (8mm) användes som flaggstång där ena flagglinan fick gå gömd inne i röret.

I aktern monterade jag ett flaggstångsfäste gjort av två teakbitar skruvade med mässingsskruv.


Men ingen flaggstång ser vettig ut utan en "kringla" i toppen. Så även här använde jag en teakbit som jag fräste ur och slipade rund.

"Pricken över i:et"

Dagen därpå sjösatte jag igen och testade styrningen men inte minst båthuset där den kommer att ligga i framtiden, när den är hemma.



Nästa sak som saknades var förvaringsutrymme för värdesaker och sjökort framförallt. Så jag släpade fram symaskinen och begav mig till en tygaffär där jag handlade markistyg och lite andra godsaker.

Ett styck liten påse för mobil, nycklar osv. (fler påsar kommer behövas, men tiden är som vanligt knapp



baksidan i påsen är madrasserad med skumgummit från ett liggunderlag för att sakerna inte skall banka mot skrovet när det gungar.

En större påse som rymmer A4 formatet placerades tillfälligt för att hålla i sjökorten.

Ett vanligt båtsportkort är lite svårhanterligt i denna lilla båten då instrumentbrädan är för liten, så det får i så fall ligga i sätet bredvid eller i passagerarens knä - inte så smidigt.. Så därför skannade jag av båtsportkortet och tryckte upp egna sjökort i A4-format som jag sen laminerade. Sjökort över aktuell sjö eller plats på framsidan och en sammanfattning av den allmänna infon på baksidan. Ett A4 ligger perfekt mellan kompassen och loggen.

Första långfärden blev en dagstur i svärdlång då familjen fick följa med.

Nästa gång solen sken bestämde jag mig för en lite längre tur till Norge, även denna gång ville föräldrarna följa med.
(dålig bild, men det är ju ett bevis i alla fall


På vägen hem fick vi återigen stark vind och motsjö, men med regnkläderna på gick det så fint det kunde gått.

Det som överraskade mig mest positivt med denna båten var bränslesnålheten. En halv timme med full gas (17 knop) med mig ensam i båten gjorde knappt någon märkbar skillnad på bränslenivån i tanken. På den längre turen då vi var ute hela dagen var båten lastad med tre personer och en massa packning, den gjorde då bara ca 11,5 knop på full gas, men ändå hade den en förbrukning på runt 0,44 liter / distansminut. Alltså borde det bli ca 0,25 liter / distansminut med bara mig i båten. Körning i 3 knop eller körning på full gas verkar inte spela någon större roll för bensinförbrukningen per distansminut, men däremot så skall man hålla sig undan från hastigheter mellan 5 och 8 knop då den så att säga "kör i en konstant uppförsbacke".
Edit:
Här är en film på första provkörningen av båten:
http://www.youtube.com/watch?v=C7kZk7TWWEY
// Daniel