Motorbåtsrenovering / -bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s.10

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER]

Inlägg av squiz3r »

Stor uppdatering och provtur!

Nu har det gått lång tid sedan senaste uppdateringen, kvällarna har varit många och långa i verkstaden och sedan på sjön, men nu så kommer hela kalaset!

Efter att styrningen var klar så gav jag mig på fartreglaget. Istället för att bulta fartreglaget genom hela skrovet som det var gjort innan så tillverkade jag en panel i 4mm plywood.
Bild

För att sedan få rätt vinkel på reglagespaken så gjorde jag en hållare i 4mm aluminiumplåt.
Bild

Monterat på plats..
Bild

Jag började med att dra reglagekablarna på ett väldigt diskret sätt från motorbrunnen in i bensintanksutrymmet, sedan in i ett förvaringsfack för att slutligen följa bordet (dvs väggen) under relingen fram till reglaget. Men, kablarna var 1,5dm för korta, så de räckte inte fram...
Bild

Så i väntan på en bättre lösning spände jag upp de rakt igen aktre delen av sittbrunnen...
Bild

Sen var det dags för instrumenten. Jag började med att montera ett ekolod, ett grafiskt uppritande "fishfinder".
Bild

Trycklogg (hastighetsmätare) och tankmätare skall sitta i mitten, så jag började med att tillverka en frontplatta i plywood.
Bild

Huset till dem ville jag sedan bygga i glasfiberplast, så jag utgick från en frigolitbit för att sedan karva ut den önskade formen.
Bild

För att forma frigoliten använde jag klingan till en bågfil.
Bild

När den hade önskvärd form spacklade jag den med elastiskt superspackel och slipade den slät.
Bild

I spacklet gjorde jag även jack för en "keppsskärm" i alu.
Bild

Sedan började jag bygga upp lager efter lager med glasfibermatta och epoxi.
Bild

För att skarva ihop de två "keppsskärmarna", som är gjorda av 1mm aluplåt, fräste jag ut försänkningar i en 3mm tjock aluplåt.
Bild

Den monterades sedan i mitten.. Nu kan man således skruva loss hela fronpanelen från huset, med tre skruvar, så att det är lätt att montera/avmontera instrumenten.
Bild

Till sist monterades även en kompass.
Bild

...och ett batteri under fördäck. 12v, 7.2Ah, monterat med spännband, mot däcksbalken, så det är lätt att plocka loss.
Bild

Bakgrundsbelysningen blev väll inte sådär jätte stilren med rött i kompassen, grön/blått i loggen, varmvitt i biltema instrumentet och orange på ekolodet. Men det fyller ju åtminstone sin funktion :)
Bild

Givarna till trycklogg och ekolod skall monteras under bottnen på båten, och en massa skruvhål där nere slipper jag gärna.. Dessutom så skulle de kunna vara ivägen när man trailar båten osv. Så jag bestämde mig för att lösa detta på ett lite mer komplicerat sätt, en upp-/nerfällbar ställning. Så jag började med att tillverka en fästplatta i teak som skall sitta fast i akterspegeln, ovanför vattenlinjen.
Bild

Ett gångjärn gjordes av en M8 gångstång och ett 8mm aluminiumrör. Låsskruv undertill, M6, i syrafast.
Bild

En svart plastknopp med M6-gänga i kommer användas som tumskruv/mutter för att låsa fast ställningen i nedfällt läge.
Bild

Resten av ställningen gjordes av lite mer aluminiumprofiler, syrafasta bultar och en teakplatta.
Bild

Monterad på båten... Nu har även ännu en teakplatta tillkommit som huserar givaren för tryckloggen.
Bild

Ekolodets givare som är gjord för att monteras mot bottnen behövde en platt yta, så här tillverkades en passande aluminiumbit av 4 millimeters tjocklek med rundade kanter.
Bild

Den bultades sedan fast på ställningens undersida..
Bild

Kablarna organiserades... Tryckslangen till loggen fördes genom akterspegeln in i tankutrymmet, men ekolodets sladd hade en stor kontakt i en a änden och en givare fastgjuten i andra, så här fanns inte andra alternativ än att följa akterspegeln upp hela vägen... Men sladdar på akterspegeln ser ju fruktansvärt ut, så jag gjorde en ränna av aluminium och fästen i teak som dolde sladden bra.
Bild

Den gamla bensintanken var i gott skick invändigt, så jag bestämde mig för att behålla denna klenoden.
Bild

En avtorkning med T-röd och tvätt av packningarna gjorde den näst intill i nyskick :)
Bild

En passagerare kan ju vara trevligt att ha med, så ett till stolsfäste plastades fast i durken, ordentligt med glasfibrer som förstärkning ser till att man inte blir luftburen i grov sjö.
Bild
Sedan var det motorn som stod på tur... Efter att ha kollat växelolja, bränslesystem och tändning så pumpade jag in bensin men primerpumpen (som jag dock fick byta, den gamla var stenhård) och drog i snöret några gånger... Och nästan till min förvåning gick den igång efter bara ett par ryck. Oerhört tyst och fint går den, och sedan dess har den var gång startat på första draget!
Bild

Fördäcket behandlade jag med mahognybets, vilket hela däcket så småningom skall få.
Bild

Efter ett par lager lack så skruvade jag fast en lackad ek-list över skarven i mitten.
Bild

12 lager lack är det inte frågan om än, men så småningom så blir det kanske det :)
Bild
Bild

Till sist efter många års jobbande så var hon äntligen redo för ett första prov i vattnet, kommer hon flyta?
Bild

Bild

Efter en åktur i trailern hittade jag äntligen den lilla rampen i grannbyn.
Bild

..Där fick hon äntligen bli lite blöt om kölen.
Bild

Därifrån begav jag mig hemåt, sjövägen.
Bild
Bild

Efter lite justering av motortrimmen så gick hon fint i 17,5 knop trots närmare 10 m/s i vind. Med tanke på motorns låga effekt tycker jag det är en väldigt bra hastighet. Trots att vågorna tilltog under eftermiddagen så klyvdes vågorna fint under bogen och det blev inte alls mycket bankande under den platta bottnen..
Bild

På vägen hem i den lite grövre sjön så lyckades jag dra loss styrkolven från mitt fäste, men efter lite drivande lyckades jag lappa ihop det med ett rep (verktyg hade jag såklart glömt att ta med mig.. -.- ). Väl hemma satte jag sedan fast den mycket bättre med tre stycken slangklämmor placerade i de försänkta spåren. Sedan dess har det inte varit några problem trots tuffa tester.
Bild

Efter första provturen var det några saker som jag insåg att de var ett måste... Framförallt så var det ju pinsamt att köra runt utan en flagga, så jag plockade genast fram arbetsbänken när jag kom hem.

Ett aluminiumrör (8mm) användes som flaggstång där ena flagglinan fick gå gömd inne i röret.
Bild

I aktern monterade jag ett flaggstångsfäste gjort av två teakbitar skruvade med mässingsskruv.
Bild

Bild

Men ingen flaggstång ser vettig ut utan en "kringla" i toppen. Så även här använde jag en teakbit som jag fräste ur och slipade rund.
Bild

"Pricken över i:et"
Bild

Dagen därpå sjösatte jag igen och testade styrningen men inte minst båthuset där den kommer att ligga i framtiden, när den är hemma.
Bild

Bild

Bild

Nästa sak som saknades var förvaringsutrymme för värdesaker och sjökort framförallt. Så jag släpade fram symaskinen och begav mig till en tygaffär där jag handlade markistyg och lite andra godsaker.
Bild

Ett styck liten påse för mobil, nycklar osv. (fler påsar kommer behövas, men tiden är som vanligt knapp :) )
Bild

Bild

baksidan i påsen är madrasserad med skumgummit från ett liggunderlag för att sakerna inte skall banka mot skrovet när det gungar.
Bild

En större påse som rymmer A4 formatet placerades tillfälligt för att hålla i sjökorten.
Bild

Ett vanligt båtsportkort är lite svårhanterligt i denna lilla båten då instrumentbrädan är för liten, så det får i så fall ligga i sätet bredvid eller i passagerarens knä - inte så smidigt.. Så därför skannade jag av båtsportkortet och tryckte upp egna sjökort i A4-format som jag sen laminerade. Sjökort över aktuell sjö eller plats på framsidan och en sammanfattning av den allmänna infon på baksidan. Ett A4 ligger perfekt mellan kompassen och loggen.
Bild

Första långfärden blev en dagstur i svärdlång då familjen fick följa med.
Bild

Nästa gång solen sken bestämde jag mig för en lite längre tur till Norge, även denna gång ville föräldrarna följa med.
(dålig bild, men det är ju ett bevis i alla fall ;) )
Bild

På vägen hem fick vi återigen stark vind och motsjö, men med regnkläderna på gick det så fint det kunde gått.
Bild

Det som överraskade mig mest positivt med denna båten var bränslesnålheten. En halv timme med full gas (17 knop) med mig ensam i båten gjorde knappt någon märkbar skillnad på bränslenivån i tanken. På den längre turen då vi var ute hela dagen var båten lastad med tre personer och en massa packning, den gjorde då bara ca 11,5 knop på full gas, men ändå hade den en förbrukning på runt 0,44 liter / distansminut. Alltså borde det bli ca 0,25 liter / distansminut med bara mig i båten. Körning i 3 knop eller körning på full gas verkar inte spela någon större roll för bensinförbrukningen per distansminut, men däremot så skall man hålla sig undan från hastigheter mellan 5 och 8 knop då den så att säga "kör i en konstant uppförsbacke".

Edit:
Här är en film på första provkörningen av båten:
http://www.youtube.com/watch?v=C7kZk7TWWEY

// Daniel
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s

Inlägg av hcb »

Grattis till ett otroligt snyggt jobb! Kul att den fungerar så bra.

Hur funkar det att ha givarna bakom akterspegeln? Jag hade trott att det är allt för turbulent strömning där för att få bra signal från ekolodet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER]

Inlägg av Mizzarrogh »

Snyggt! 8)

Jo, på slagskeppet (however, tror inte hon är så våldsamt mycket längre mest väldigt bred :) ) här sitter givaren för ekolod också på en arm bakom, dock inte lika avancerad som denna. (kabeln är trädd genom ett utrymme efter ena sidan men jo, den är svår att installera snyggt... Det går dock att montera vissa givare på insidan av skrovet men det är ganska svårt att få bra utan att det blir oönskad dämpning eller differens). Jag vet inte riktigt hur loggen är dragen, måhända är den kopplad till motorn med givardelen tror jag. Men ditt arrangemang blev ju mer personligt i mitt tycke. :)

Edit: hcb, jag vet inte, men den ligger strax framför motorn så tippar på man får trimma in den mot höjden/vinkel (men givarhuvudet ligger rakt) men den som sitter här skall tydligen vara så enligt fabrikanten och det har funkat fint (dock monterad av förra ägaren). En möjlig spekulation är att den är placerad en bit ut och att strömmarna alldeles bakom aktern skall tas upp vid motorskäddan tror jag. Antagligen blir det ett läge där vattnet inte håller luft och skit som kan påverka tror jag. Edit: Ser ungeffär likadant ut men enklare och den sitter på ett slags gångjärn så den kan följa med.
Senast redigerad av Mizzarrogh 23 augusti 2011, 14:40:46, redigerad totalt 2 gånger.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

:bravo: :tumupp:
Otroligt väl genomfört och dokumenterat arbete. Även om jag själv inte är så intresserad av båtar har jag läst och njutit av alla smarta lösningar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Angående givarnas placering så funderade jag mycket fram och tillbaks på turbulensproblemet. Ekolodets givare gick också att plasta fast i skrovets insida vilket jag övervägde, men som sagt förlorar man känslighet och ligger det en luftbubbla i skrovet under så är det ju kört. Det alternativet ger ju bara mig en chans, när den väl är satt där sitter den där för alltid.

Loggen verkar stämma bra vid alla farter, men ekolodet får vissa störningar vid snabb färd. Det jag har upptäckt som händer är att jag mellan bottnen och givaren får en massa prickar på den nedre halvan. Detta är inget som stör detekteringen av bottnen fören vid över 70 meters djup, så det verkar inte ha någon praktisk betydelse för mig, men det är ju lite irriterande ändå.. Någon gång får jag försöka fixa till det, men nu är jag bara glad att jhag fick båpten användbar i sommar innan jag begav mig ner för landet för att plugga.

Gjorde en enkel kladd-skiss på hur det kan se ut vid full fart: (jag är nere i skåne nu, och båten övergav jag i Dalsland :( )
Bild

Tack för alla uppmuntrande utrop! ;)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Skulle kunna vara så enkelt att den behöver trimmas litet i styrbords riktning, möjligen även i höjdled samt hängas upp rörligt i vertikal led (gångjärn).
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Mycket imponerande renovering!!! Hon verkar gå väldigt fint i sjön.
MEN, är inte allt trä behandlat??? :shock: Säg att det bara ser ut så!
Nu har du ju ett riktigt bra båthus, men ändå, det går fort, mycket fort.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ulf: Det är bara fördäcket som är lackat än, det andra är obehandlat. Men jag har bara haft båten i de fyra gånger när jag har använt den, annars har den legat inne. Nu ligger den inne i en varm, eller i alla fall frostfri verkstad under vintern. Resten av träet som skall lackas finns inte än, jag har bara ett lager med plywood på akterdäck, så där skall lamineras på ett till lager med 4mm plywood, som sen betsas/lackas.

Mizzarrogh: Okej, det låter lättande. Men det projektet får nog vänta tills nästa sommar/påsk då hon får komma ner i vattnet igen :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kan ju försöka plåta hur det ser ut mot en linjal (men tror man behöver finjustera individuellt efter skrovet i fråga, men det kanske ger en hint) när hon (damen här) kommer upp ur vattnet (vilket dock förhoppningsvis tar ett tag till).
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Skönt att höra, som fd träbåtsägare så vet jag hur snabbt det går, kanske inte ruttnar men det blir missfärgat.

Ett tips, kanske inte för den här båten men det verkar som du har kapacitet och kunnande att ge dig på andra..., är vid lackning (eller egentligen när du fernissar), slipa inte bort träresningen, utan lägg på lager efter lager. För bra djup sådär 14-15 tunna fina lager. Efter det sista så mattar du ner hela ytan med våtslip 1200-1600 korn. Ytan ser då ut som om det låg en matt glasskiva på. Lägg på ett tunnt lager till, eller polera tills ytan är blank. Du får en mycket hållbar och hård yta då.
Dessutom gör träresingen att det gnistrar. Rödbetsad mahogny som det gnistrar i är skitsnyggt!!

Värt att testa på någon träbit!
Man får se upp om man gör detta på ett däck, det blir snorhalt. Jag fick lägga i i sådant där strössel i lacken på väl valda områden efter några vurpor.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Du är oerhört duktig och tålmådig! Jag är verkligen imponerad! Du är ju inte kort från att ha byggt båten helt själv!

:bravo: :bravo: :bravo:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Som omväxling till tentapluggandet lekte jag lite med ritbordet och skissade på lite olika sätt att måla den...

Helsvart:
2..png
Mjuka linjer:
1.png
Hårda kanter:
3.png
Har ni några andra idéer på design eller färgval (som passar ihop med däcket och insidan av skrovet) så är ni välkomna att beskriva :).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

I omröstningen tar jag mjuka linjer! ;)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Samma här, mjuka linjer av de tre presenterade. Ett annat förslag är enfärgat i en lite mörkare röd än den på bilderna. Vill du sen så tar du svart ner runt kölen och för att överarbeta det en "guldkant" där emellan.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Håller med föregående. Mjuka linjer. Annars är riktigt mörk röd snyggt på den här typen av båtar.
Skriv svar