Jonas ROV
Re: Jonas ROV
Ja alltså delar som har ett i sig trycktät hölje som batterier,sensorer och sådant måste ju skyddas av ett trycktätt kassaskåp som tål att själva höljet trycksätts till vattentrycket.
Kameralinser kanske också är gasfyllda och täta men det går ju att ventilera dom.
Man kan ju ha ett ganska tunt hölje om man gör så , även om man inte siktar på 10 km djup...
Höljet behöver ju bara palla noggranheten på hur väl tryckutjämningen av höljet är typ.
Kameralinser kanske också är gasfyllda och täta men det går ju att ventilera dom.
Man kan ju ha ett ganska tunt hölje om man gör så , även om man inte siktar på 10 km djup...
Höljet behöver ju bara palla noggranheten på hur väl tryckutjämningen av höljet är typ.
Re: Jonas ROV
zeus: Ring kommer så småningom!
biker: Jag ser inte att jag tjänar något på det. Jag menar, du flyttar bara problemet. Istället för att täta ROV:en måste du täta de enskilda komponenterna (alltså batteriet, elektroniken etc) och samma problem som jag har för ROV:en idag kommer jag få för "kassaskåpet"/"kassaskåpen". Visserligen blir det mindre delar att täta och så sätt kanske tjänar man på det men problemet är detsamma. Kabelgenomföringarna till/från elektroniken måste vara tät, kameran måste ha en genomskinlig sida i lådan för att kunna se ut, öppningsbara luckor etc. Det är inte att höljet som är problemet utan att elektronik sitter inuti höljet om du förstår mig.
biker: Jag ser inte att jag tjänar något på det. Jag menar, du flyttar bara problemet. Istället för att täta ROV:en måste du täta de enskilda komponenterna (alltså batteriet, elektroniken etc) och samma problem som jag har för ROV:en idag kommer jag få för "kassaskåpet"/"kassaskåpen". Visserligen blir det mindre delar att täta och så sätt kanske tjänar man på det men problemet är detsamma. Kabelgenomföringarna till/från elektroniken måste vara tät, kameran måste ha en genomskinlig sida i lådan för att kunna se ut, öppningsbara luckor etc. Det är inte att höljet som är problemet utan att elektronik sitter inuti höljet om du förstår mig.
Re: Jonas ROV
Ja de e klart men det var väl mer ett kul projekt att testa sen för att öka djupkapaciten på en befintlig konstruktion genom att trycksätta den.
Ja mena inte djup/tryck på en 10 km som skulle kräva en sån trycksättning så den blev fylld me flytande koldioxid typ
Ja mena inte djup/tryck på en 10 km som skulle kräva en sån trycksättning så den blev fylld me flytande koldioxid typ

Re: Jonas ROV
Alltid kul att inspirera. Undrar du något speciellt om hur det är löst så hör av dig.JonasJ skrev:zeylon har övertalat mig att ta fram nya gavlar så kommer jag att sätta mig och rita lite.
Jag har även varit i kontakt med sjöugglan som hastigast.
http://www.seaeye.com/doubleeagle.html
Varför inte använda en vanlig bilventil? Gå till en däckfirma så kan du få en komplett som du sedan bara trycker fast i ett lämpligt hål i din ROV.JonasJ skrev:Det gäller bara att hitta en lämplig ventil.
Jag googlade på "däckventil" och hittade den här:
http://www.racing-planet.se/scootertuni ... 87_788_793
Re: Jonas ROV
För i helv.. om du skall trycktesta med tryckluft får du vara jävligt försiktig. Smäller den så blir det som en bomb.
Re: Jonas ROV
Jo, jag skulle kanske ha förklarat lite närmare.
Det behövs inte mycket övertryck för att hitta läckor, vilket torde vara problemet för tillfället.
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att det statiska trycket vid 10 meters djup är 2 bar, och då säger det sig själv att det inte är vettigt att trycka in t ex 8 bar direkt från en kompressor. Tryckbehållare är byggda som de är av en orsak. (Hmm, kanske man kunde bygga en ROV i en gammal hydraultank?)
Ett lätt övertryck tillsammans med vatten+diskmedel gör att det bubblar mysigt från de ställen där luften slipper ut. En hand/fotpump kanske skulle räcka?
Om man provtrycker "på riktigt" så är det bättre att studera ämnet på andra ställen än diskussionsforum.
Jag beklagar att jag inte var tydligare när jag svarade tidigare.
Det behövs inte mycket övertryck för att hitta läckor, vilket torde vara problemet för tillfället.
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att det statiska trycket vid 10 meters djup är 2 bar, och då säger det sig själv att det inte är vettigt att trycka in t ex 8 bar direkt från en kompressor. Tryckbehållare är byggda som de är av en orsak. (Hmm, kanske man kunde bygga en ROV i en gammal hydraultank?)
Ett lätt övertryck tillsammans med vatten+diskmedel gör att det bubblar mysigt från de ställen där luften slipper ut. En hand/fotpump kanske skulle räcka?
Om man provtrycker "på riktigt" så är det bättre att studera ämnet på andra ställen än diskussionsforum.
Jag beklagar att jag inte var tydligare när jag svarade tidigare.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22739
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Jonas ROV
Jo, diskmedel är ju en gammal klassiker, skulle tippa på att det krypläcker om det blir otätt någonstans vid högre tryck i så fall, jag menar du skall ju troligen inte ned till +500 meter med dendär. (Btw, Hudraultankar har som regel endast atmosfärstryck då de endast innehåller retur oljan). 

Re: Jonas ROV
Det har du nog rätt i.
Jag får försvara mig med att jag inte är dum, jag har bara lite otur när jag tänker.
För att gå tillbaka till ämnet, kommer det några uppdateringar på detta fina projekt innan gavlarna anländer?
Jag får försvara mig med att jag inte är dum, jag har bara lite otur när jag tänker.
För att gå tillbaka till ämnet, kommer det några uppdateringar på detta fina projekt innan gavlarna anländer?
Re: Jonas ROV
Ja, ska bara hinna med! 
Jag börjar bli skeptisk mot att ta fram nya gavlar med o-ring med tanke på den precision som verkar behövas för att täta med oringar. Jag har iallafall köpt papperspackning och klippt ut nya tätningar till ROV:en. Jag tänkte smeta på lite silikon på dessa (efter att ha läst lite på diverse bilforum där just tätningsfrågor verkar vara väldigt vanligt) eftersom jag har det hemma och ids inte lägga några hundra på ett "riktigt" tätningsmedel och sedan få ned ROV:n i vattnet igen. Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska borra upp ett hål enbart för ventilen.
Men jag läser att flera är rädda om mig! Tack för det!
Tanken var förstås aldrig att klämma i med max bar från början utan stilla klättra upp till kanske 2 bars tryck som max.
Har även köpt en säkring som jag ska montera mellan batteriet och kraftkortet som ett litet skydd iallafall (hjälper förstås inte mot sönderbrända banor men kanske något annat). Samt förstås försöka få igång kraftkortet igen.
Så det händer saker fast jag för tillfället har lite annat för mig!

Jag börjar bli skeptisk mot att ta fram nya gavlar med o-ring med tanke på den precision som verkar behövas för att täta med oringar. Jag har iallafall köpt papperspackning och klippt ut nya tätningar till ROV:en. Jag tänkte smeta på lite silikon på dessa (efter att ha läst lite på diverse bilforum där just tätningsfrågor verkar vara väldigt vanligt) eftersom jag har det hemma och ids inte lägga några hundra på ett "riktigt" tätningsmedel och sedan få ned ROV:n i vattnet igen. Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska borra upp ett hål enbart för ventilen.
Men jag läser att flera är rädda om mig! Tack för det!

Tanken var förstås aldrig att klämma i med max bar från början utan stilla klättra upp till kanske 2 bars tryck som max.
Har även köpt en säkring som jag ska montera mellan batteriet och kraftkortet som ett litet skydd iallafall (hjälper förstås inte mot sönderbrända banor men kanske något annat). Samt förstås försöka få igång kraftkortet igen.
Så det händer saker fast jag för tillfället har lite annat för mig!
Re: Jonas ROV
Du när jag tänker på det, packning på tub kan det bli smartare? Håller garanterat tätt och kostar inte skjortan även om du troligen oftast bär T-shirt 

Re: Jonas ROV
Det var dom pengarna jag tänkte spara in genom att använda silikon och papperspackning 

Re: Jonas ROV
Ok det fungerar annars oklanderligt minns jag klarar ju trycket i kylaren på en bil galant så detta borde ju vara i samma harrang men med lite snällare vätska och till lämpligare temp 
Min tub var torr annars hade jag skickat den gratis för att få se ROV:en in action

Min tub var torr annars hade jag skickat den gratis för att få se ROV:en in action

Re: Jonas ROV
Är egentligen vanlig silikon men som ibland klarar lite högre temperatur och normalt har en orange färg tillsatt till sig, det är skillnaden. Inte alltid bra som packning i vissa fall såvida det inte monteras på rätt sätt då det klara lite mer. Är det en plan glatt yta som silikonet ligger an mot och det är lite högre tryck som kommer från sidan så att säga så kan det trycka upp silikonet och krypa under vilket gör att det faktiskt kan börja läcka, lite mer skrovliga ytor klara av detta lite bättre då det blir lite bättre fäste. Lägre tryck fungerar det bra till med men används silikon så kan det ju bli lite jobb om man måste demontera det hela av en eller annan anledning.
O-ring är annars att rekommendera men då skall ytorna vara rätt så jämna så det tätar även vid lite tryck. O-ringar klara stora tryck utan att deformeras om spåren tillverkas rätt.
O-ring är annars att rekommendera men då skall ytorna vara rätt så jämna så det tätar även vid lite tryck. O-ringar klara stora tryck utan att deformeras om spåren tillverkas rätt.
Re: Jonas ROV
O-ring är onekligen bäst men kräver också troligen att man jämnar av rör och fläns till hög noggranhet vilket inte är helt lätt om man inte sitter på antigen en fräs eller svarv.
Frågan med båda alternativen är ju temperaturavvikelser dvs att plasten ändrar form när tempen ändras man behöver sällan gå djupt för att tempen ska vara en bra bit under 10°C även på sommaren.
Frågan med båda alternativen är ju temperaturavvikelser dvs att plasten ändrar form när tempen ändras man behöver sällan gå djupt för att tempen ska vara en bra bit under 10°C även på sommaren.
Re: Jonas ROV
Hehe, tack ändå vg! 
Jo, att o-ringar är bäst har jag förstått men också att det kräver högre precision på passform än vad jag kan få till vilket gör att det för tillfället faller bort.
Ytan på gaveln är inte plan och jämn eftersom den är fräst. Det borde alltså finnas små dalar och toppar för silikon att fästa i. Problemet är nog flänsen som däremo är helt slät (eller så slät som en plexiskiva är på ytan). Man kanske ska rugga upp den med lite sandpapper innan man försöker med silikon och papperpackning?
Jovisst blir det lite bökigt denna lösning men just nu känns det inte som jag har så många alternativ.
Temperaturavvikelsen i havet kan vara ett problem men jag vet inte vad jag kan göra åt det mer än att dra åt skruvarna ordentligt på ROV:en. Man kan alltid sätta ROV:en i frysen inför ett dyk och dra skruvarna när den blivit nedkyld fast batteriet lär inte må så bra av den behandlingen och det känns som ännu mer bök.

Jo, att o-ringar är bäst har jag förstått men också att det kräver högre precision på passform än vad jag kan få till vilket gör att det för tillfället faller bort.
Ytan på gaveln är inte plan och jämn eftersom den är fräst. Det borde alltså finnas små dalar och toppar för silikon att fästa i. Problemet är nog flänsen som däremo är helt slät (eller så slät som en plexiskiva är på ytan). Man kanske ska rugga upp den med lite sandpapper innan man försöker med silikon och papperpackning?

Jovisst blir det lite bökigt denna lösning men just nu känns det inte som jag har så många alternativ.
Temperaturavvikelsen i havet kan vara ett problem men jag vet inte vad jag kan göra åt det mer än att dra åt skruvarna ordentligt på ROV:en. Man kan alltid sätta ROV:en i frysen inför ett dyk och dra skruvarna när den blivit nedkyld fast batteriet lär inte må så bra av den behandlingen och det känns som ännu mer bök.