Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Berätta om dina pågående projekt.
MB300E

Inlägg av MB300E »

Kanske en ungsform eller liknande?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Men då är problemet hur jag ska spänna fast sakerna, tänkte att jag skulle fräsa ut spår för T-skenorna i den också. :)
MB300E

Inlägg av MB300E »

kan man inte ha nått som spänner över hela formen som en bygel?som då givetvis går flytta på,
Fins ju sånna små formar till typ sockerkaka fast med låg kant, hmm kanske pajform då kanske du kan använda orginal T-spår?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du har ju massa plexi. Bygg en lämplig låda av det. Gör underdelen lite bredare så du kan ha skruvar till T-spåren längs kanterna.

Sen var det nog inte plexi som det gick dårligt m,ed, utan typ Lexan eller nåt annat polykarbonat eller vad det nu heter.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

squiz3r: Frågan är ju också va det är för fräsar du använder.
Vad jag tyckte mig se är att du använder typ en roterande fil som absolut inte är bra.
Helst skall man ha en 2 skärig fräs till detta som bryter spånen ordentligt och koordinera det med spindelhastighet, matning & kylvätska.
Per
Ps. Skall du beställa från cnc-plus så kanske jag är med på ett hörn :) Ds
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

PerE: Jo, jag skulle gravera nu och då är det en sån som har typ 8 skär eller något sånt, annars använder jag alltid 2 skärig, men jag har aldrig sett sånna här små gravyrstift med två skär i sverige? På tal om det, tänkte köpa nya frässtål också, var är det bästa att köpa det, CNC-plus?

Jag kollade på CNC-plus, och när det är pinnfräsar så har dem några olika sorter.. Först dem vanliga, där finns 1 skäriga, 2 skäriga, 2 skäriga med fiskskärt (fish), och sen finns det "for aluminium" och "for aluminium/coated". Vad ska man välja? Kommer fräsa i trä, plast/plexi och aluminium. Dem som heter "for aluminium", dem kostar bara 0.50EUR mer än dem vanliga, och dem måste väll fungera lika bra i plast m.m? Sen funderar jag på om man skulle våga testa fräsa i stål, går det bra med vanliga hårdmetall fräsar då? Dem på CNC-plus, är det HM?

Jojje: Mjo, man kanske skulle göra det.. :)
Jojje 2: Nje, det va nog inte acryl för det ville inte böja på sig när jag värmer, och PC brukar väll spricka lätt vilket detta inte gör, så jag vet inte riktigt vad det är.. :)

Edit: PerE, Du skulle ju kunna skriva ihop en lista på vad du vill ha sålänge så ser vi om det är fler som vill vara med. :)
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag skall slänga ihop en liten lista på fräsar jag hade tänkt att köpa där i morgon.
Fråga lite på forumet här angående fräsar för det finns duktigt folk här.
Har lite dåligt med tid till det just nu.
Per
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Inlägg av squiz3r »

Jag håller på att bygga en låda till fräsens elektronik, och där ska jag ha en kontrollpanel så att jag förhoppningsvis slipper springa fram och tillbaks mellan fräsen och datorn när jag ställer in noll-punkterna och sånt. Dem knapparna jag vill ha med på kontrollpanelen är:

Zero X
Zero Y
Zero Z

FEED HOLD
CYCLE START
STOP
REWIND

JOG (Dvs pluss och minus knapp på alla tre axlarna)

RESET (till E-stopet)

GOTO ZERO

Och tillsammans blir det en massa knappar! Om jag tänkt rätt blir det 15 knappar.

Så jag har två alternativ som jag funderar på, antingen om man kan koppla in det till kontrollerkortet, det hade ju varit smidigast.... Eller om det inte får plats där så tänkte jag köpa ett USB tangentbord som jag slaktar och använder kretskortet från för att koppla in andra knappar. Det kräver dock att man kan ställa in i MACH3 så att man kan styra alla dem funktionerna som snabbknappar på T-bordet.

Är det nån som har gjort liknande, och hur gjorde ni? Jag är säker på att jag har sett ett dokument från jojje där det nya breakout-kortets funktioner beskrevs, men nu hittar jag inget annat än för det gamla kortet som ligger på hans hemsida..
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det går inte att göra det på Breakout-kortet.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag tänker köpa ett nytt nätaggregat till lillasystern, och då blir det eventuellt ett SÅNT HÄR från sureelectronics. Men då måste jag koppla in en "våffelkontakt" (Jordad 220v kontakt, sån man har på datorns nätagg) samt en på/av strömbrytare.

Eftersom jag aldrig har gjort något med nätspänning så har jag några frågor:

1. Strömbrytaren, där räcker väll men en 1-polig, men i så fall vet man ju inte om man bryter fasen eller nollan, kvittar det? (Om man bara bryter nollan är det ju fortfarande spänningssatt i förhållande till skydsjorden...?)

2. Jag vill ju ha av/på strömbrytaren på frontpanelen tillsammans med alla andra strömbrytare, men är det så säkert att ha en 220v brytare där?

Jag hade velat ha en 35-865-00 men pga. priset blir det kanske en 35-017-98 som är lite billigare :).

Så vad tror ni? Hur har ni andra löst det som har 220v brytare?

Mvh. Danne
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

du ska alltid bryta på både fas och nolla på matningen, speciellt när det är hemmabyggt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej. Så då får jag köpa någon tvåpolig strömbrytre.

Och fråga 2? :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

du kan ju dra dit 230, men jag skulle nog sätta ett tvåpoligt relä någon annan stans som styrs av strömbrytaren. men du gör som du vill :wink:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ahh, Att jag inte tänkte på det :).
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Är det inte huvudströmmen du ska styra med strömbrytaren?
Vart ska du få styrspänningen till relät ifrån då?
Skriv svar