Då är det kanske på sin plats med en liten update av projektet..
Har haft ganska tajt ekonomi i några månader då man har varit tvungen att prioritera det livsnödvändiga, men nu har jag äntligen haft lite pengar att lägga ner i projektet.
Jag har fortfarande maskinen på jobbet och har, ända sedan jag köpte den i princip, planerat och funderat på hur jag skall bygga om maskinen.
Det har varit många resor i funderingarna kring val av motorer och elektronik.. Servomotorer = snabb maskin vilket är bra för lasersyftet men dyrare att få att lira med Mach3. Stegmotorer = långsammare maskin men betydligt billigare.. Jag har bestämt mig för att i alla fall till en början konvertera till stegmotorer för enkelhetens skull och att jag måste ha igång maskinen så fort som möjligt..
Från början var det tänkt att göra en lasermaskin av det hela, men konstruktionen är så pass stabil att även en liten frässpindel skulle kunna jobba bra. Så jag kommer att göra en "multimaskin" av det hela. Man skall enkelt kunna växla mellan skärplotter, laser och roterande fräs.
Jag har nu plockat isär maskinen i väntan på transport till min lokal och även plockat bort servomotorerna i väntan på konverteringen. Jag har beställt ett motorkit med nätagg samt elektronik på Ebay och även beställt remhjul som passar. Nya motorfästen är frästa och klara tack vare Fagge (ett stort tack!), så teoretiskt sett är det bara att skruva ihop allting..
Ett nytt nätagg till lasern är oxå beställt.. En liten dyr sak, men med precis de specifikationer jag vill ha.
Det som egentligen återstår att fixa just nu är en fungerande z-axel, munstycke till kollimatorn, fäste för frässpindeln samt lite småsaker..
Här kommer lite bilder...
1.jpg
Förberedelse inför hemtransport.. Har här borrat hål för blindnitsmuttrar. Tanken är att fixa till maskinen så att man kan rulla den i stället för att bära.. Den är tung!!
2.jpg
3.jpg
Hittade lämpliga plåtar..
4.jpg
Bakhjulen är på plats.
missing [].JPG
Svängbara framhjul.
5.jpg
Börjar plocka isär inför konverteringen till stegmotorer.
6.jpg
7.jpg
Demontering av motor nr 1.
8.jpg
Ett fint motorfäste att bygga vidare på!
9.jpg
En encoder som jag inte har lagt märket till innan.. Underlättar kanske vid en senare tillbakakonvertering?!
10.jpg
En titt på motor nummer 2.
11.jpg
Hittade ett företag i england som har fina, både remmar och remhjul som passar.
12.jpg
Enkelt att konvertera även här..
13.jpg
En titt på Z.. Bara tre färdiga gängade hål, men en bra grund att bygga vidare på.
14.jpg
Har beställt en begagnad linjärenhet som förhoppningsvis kan komma till användning här. Det är väl här som det mesta av projektet är kvar att jobba på.
Måste lösa kabeldragningen på något fint sätt.. Men det finns goda förutsättningar för kabelkedjor. Måste säga att det är en väldigt fin maskin! Mycket "ommbyggnadsvänlig" utan att för den delen behöva "förstöra" orginalkonstruktionen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.