Elektrolys med en batteriladdare?
-
-
Hällde på lite ättika och körde elektrolysen igen, med stängd kork. Vet inte ifall jag kan se någon skillnad på bubblandet.
Efter ca 25min så öppnade jag korken med en tänd tändare bredvid och ...Inget eld! Satte eld på en gummibit och körde ner den alldeles ovanför ytan på vattnet men fortfarande så fick jag inge.
Hade i mer ättika och körde med stängd kork i ca 40min...Testade, och fick inget eld på trots att det lät liiiite "tsss" när jag skruvade upp korken.
Jag har haft i totalt ungefär 1,2dl ättika i ca 1liter vatten. Är det för lite? Koncentrationen på ättikan är 12%.
Kan även säga det att efter jag haft i ättikan alla gånger så har jag skakat flaskan.
Efter ca 25min så öppnade jag korken med en tänd tändare bredvid och ...Inget eld! Satte eld på en gummibit och körde ner den alldeles ovanför ytan på vattnet men fortfarande så fick jag inge.
Hade i mer ättika och körde med stängd kork i ca 40min...Testade, och fick inget eld på trots att det lät liiiite "tsss" när jag skruvade upp korken.
Jag har haft i totalt ungefär 1,2dl ättika i ca 1liter vatten. Är det för lite? Koncentrationen på ättikan är 12%.
Kan även säga det att efter jag haft i ättikan alla gånger så har jag skakat flaskan.
- Electricguy
-
Bilder kommer nog snart. Måste låna en kamera bara... 
Rifakungen:
Bara ättika?
Citerad av 007Sweden:

Rifakungen:
Bara ättika?
Citerad av 007Sweden:
Btw, körde i 80minuter och trots att jag såg massa bubblor som väntar precis under ytan runt flaskhalsen på att få komma upp så brann det inte. Förstår inte riktigt, även om det inte var väte utan ifall det var syre så skulle ju tändarens eld påverkas väldigt mycket.(Ättikan påverkas inte. Den är där för att transportera strömmen i vattnet så att strömmen kan gå runt.)

- Electricguy
-
Får testa med citronsyra istället då. Får köpa imorn. Har valt en plastflaska av längre modell och plaserat elektroderna rätt så högt upp så jag vill inte fylla hela med ättika, om jag ens kan.
Btw, anod elektroden blir svat och förkolnar, börjar liksom flagna vid änden. Ligger lite pulver av den på botten. Var det inte kol som inte skulle reagera?
Och vad ligger priset på citronsyra på?
Btw, anod elektroden blir svat och förkolnar, börjar liksom flagna vid änden. Ligger lite pulver av den på botten. Var det inte kol som inte skulle reagera?

Och vad ligger priset på citronsyra på?
- Electricguy
-
Vänta nu, kom ihåg att behållaren måste vara vattenfylld, dvs:
Gasen stiger upp från vattnet, meningen är att dina behållare också ska vara vattenfyllda och gasen trycker ut vattnet.
Tex genom att ställa en flaska upp och ner i en hink med din vatten lösning
och in med elektroder i flaskmynningen.
EDIT: Kanske kunde visa en bild på hur du gör nu?
Gasen stiger upp från vattnet, meningen är att dina behållare också ska vara vattenfyllda och gasen trycker ut vattnet.
Tex genom att ställa en flaska upp och ner i en hink med din vatten lösning
och in med elektroder i flaskmynningen.
EDIT: Kanske kunde visa en bild på hur du gör nu?
-
Du menar väl att vattnet ska trycka ut gasen? Vill ju inte ha vatten...meningen är att dina behållare också ska vara vattenfyllda och gasen trycker ut vattnet.
Btw, FÖR FÖRSTA GÅNGEN BLEV DETE ETT "POFF"!

Efter ungefär (väldigt oprecist..) 3,5timmars elektrolys....
Satte en plastpåse gjort för elektroniska komponenter, ni vet sånna där zip-påsar..-istället för korken. Tejpade med eltejp runt ett par varv så tajt jag kunde och jag hoppas jag hinner samla ihop knallgas i den till moronen.
Vågar man sova bredvid flaskan medans man kör elektrolys?
Något som kan hända förutom att påsen sprängs, vilket jag inte tror den kommer göra..?
Bild i Paint...:

- Electricguy
-