Styra lampor/solenoider från en PC ?
- prototypen
ULN 2803 och alla hans syskon håller på att bli gamla. Det borde komma en ersättare i MOS men icke ännu.
Kommer det att flyta 2 A kontinuerligt så tippar jag att den aktiva röken kommer att slinka ut ur kåpan med eller utan kylare. Använd N-kanal MOS transistorer eller särskillda LOW side driver (tex BSP 350) så kan du kyla bort effekten.
ULN 2XXX drar relativt mycket styrström och har ca 1 volt Vsat som bara ger förluster.
MOS!
prototypen
PS Jag har varit med och byggt ett interface med över 5000 utgångar styrt från parallellporten
Kommer det att flyta 2 A kontinuerligt så tippar jag att den aktiva röken kommer att slinka ut ur kåpan med eller utan kylare. Använd N-kanal MOS transistorer eller särskillda LOW side driver (tex BSP 350) så kan du kyla bort effekten.
ULN 2XXX drar relativt mycket styrström och har ca 1 volt Vsat som bara ger förluster.
MOS!
prototypen
PS Jag har varit med och byggt ett interface med över 5000 utgångar styrt från parallellporten
Den där Danie är för söt

Använd inte rubriken som en del i inlägget. Skriv all text i inlägget. Om du vill ha en rubrik så kan du ha det. Men påbörja inte en mening där.
Kära Danie Jag skiter i dina pekpinnar så tunt så du kan gurggla dig i det.
Fö. lycka till med Ert MUX projekt
Jag följer med intresse Era lösningar.
Sven

Om jag gör så att jag bara använder 4 av de 8 utgångarna per ULN2803 då ? Då kommer den max belastas med 1A totalt...
Eller så kanske man kan skita i ULN2803 och köra lösa transistorer istället. Men då måste man ju fixa dioder och motstånd oxå. Blir en jävla massa löda... som jag gärna slipper.
Jag tror dock det är ytterst sällan alla 8 lampor på samma ULN2803 lyser samtidigt. Men visst, det är ju möjligt...
Kylfläns och ev fläkt skulle inte räcka alltså ?
Trots att den är specad för 4A totalt ?
Eller så kanske man kan skita i ULN2803 och köra lösa transistorer istället. Men då måste man ju fixa dioder och motstånd oxå. Blir en jävla massa löda... som jag gärna slipper.
Jag tror dock det är ytterst sällan alla 8 lampor på samma ULN2803 lyser samtidigt. Men visst, det är ju möjligt...
Kylfläns och ev fläkt skulle inte räcka alltså ?
Trots att den är specad för 4A totalt ?
> Kära Danie Jag skiter i dina pekpinnar så
Vadå Danie's pekpinnar ??
Det är väl INGEN som tycker att ditt sätt att skriva inlägg är speciellt smart !
Jag tror att Danei uttrycker ungefär vad vem som helst här tycker.
Speciellt när du låter rubriken vara början på själva inlägget. Du märker det
kanske inte själv, men när man svarar så syns inte rubrikerna, och då blir
det ibland svårt att se vad du menade. Jo visst, det berör ju kanske inte *dig*,
och jag är inte helt övertygad om att du ser poängen med att göra det enklare
för andra på forumet...
Vadå Danie's pekpinnar ??
Det är väl INGEN som tycker att ditt sätt att skriva inlägg är speciellt smart !
Jag tror att Danei uttrycker ungefär vad vem som helst här tycker.
Speciellt när du låter rubriken vara början på själva inlägget. Du märker det
kanske inte själv, men när man svarar så syns inte rubrikerna, och då blir
det ibland svårt att se vad du menade. Jo visst, det berör ju kanske inte *dig*,
och jag är inte helt övertygad om att du ser poängen med att göra det enklare
för andra på forumet...
Seså, inte bråka nu 
Vem bryr sig om rubriker eller inte, huvudsaken är väl innehållet !?
"Dålika inläggg" kan ju bero både på okunskap eller oengagemang.
Inget att hetsa upp sig över !
Alla som hängt lite i något motor-forum vet vad jag pratar om.
Många där är nog 18 år och har inte hängt med riktigt på svenskalektionerna.

Vem bryr sig om rubriker eller inte, huvudsaken är väl innehållet !?
"Dålika inläggg" kan ju bero både på okunskap eller oengagemang.
Inget att hetsa upp sig över !
Alla som hängt lite i något motor-forum vet vad jag pratar om.
Många där är nog 18 år och har inte hängt med riktigt på svenskalektionerna.
Windman: om det är lampor du ska styra behövs det INTE dioder! Snubber-dioden används vid induktiv belastning, alltså när man har en elektromagnet inblandat, det kan vara motorer, relän osv.
Det ville vara en mycket bra idé att använda en N-MOSFET med LL-styrning (Logic Level) istället för en ULN-krets. I teorin behövs det enbart N-MOSFET'en, ingen extra komponenter. Source till GND, gate till '574-utgång och lampan mellan + och drain.
Det ville vara en mycket bra idé att använda en N-MOSFET med LL-styrning (Logic Level) istället för en ULN-krets. I teorin behövs det enbart N-MOSFET'en, ingen extra komponenter. Source till GND, gate till '574-utgång och lampan mellan + och drain.
Vilken pinne ?
Mitt förslag blir pinne 16 ,dom andra du nämner är inverterade.
Du gör pinne 16 hög ~5v genom att skicka 4 till Controllregistret
adress LPT + 2 ex. 890.(Bit 2 blir hög). Pinne 16 är normalt låg
För att återställa 16 kan du skicka 0 till LPT1 + 2.
Du gör pinne 16 hög ~5v genom att skicka 4 till Controllregistret
adress LPT + 2 ex. 890.(Bit 2 blir hög). Pinne 16 är normalt låg
För att återställa 16 kan du skicka 0 till LPT1 + 2.
Senast redigerad av SvenPon 10 oktober 2006, 08:54:22, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
Jag håller med dig Windman "Dålika inläggg" kan ju bero både på okunskap eller oengagemang." Sven Pon är inte direkt 18, hans barn är civilare så Sven borde vara typ 55+ men istället för att få livserfarenhetens ödmjukhet verkar han ha blivit en grälsjuk gubbe. Han sitter nog inne med en hel del kunskap men när han ska förmedla detta så är det som om han kräkts på tangentbordet, det är tragiskt. Hans engagemang är stort men han borde komma med mera kopplingsschema då vi övriga inte hänger med i hans resonemang
Sedan Sven Pon så läser jag ur din tabellen under IEEE 1284 level II att en utgång ger 14mA vid 2,4V (eller mer) och 14 mA orkar driva en hel del HC kretsar och specifikationen för drivspänning är 2-6 Volt, Tja inget jag rekommenderar men alldeles hopplöst är det inte.
Windman: Överväg att skippa ULN, använder du MOS transistorer behöver du inte något motstånd, och använder du Low side driver så har de ofta inbyggt överspänningsskydd, i din applikation bättre än dioder.
Prototypen
Sedan Sven Pon så läser jag ur din tabellen under IEEE 1284 level II att en utgång ger 14mA vid 2,4V (eller mer) och 14 mA orkar driva en hel del HC kretsar och specifikationen för drivspänning är 2-6 Volt, Tja inget jag rekommenderar men alldeles hopplöst är det inte.
Windman: Överväg att skippa ULN, använder du MOS transistorer behöver du inte något motstånd, och använder du Low side driver så har de ofta inbyggt överspänningsskydd, i din applikation bättre än dioder.
Prototypen
hans barn är civilare Que !
Vad fae... har mina barn med MUX projektet att göra "Bull" som vanligt.
Hans engagemang är stort men han borde komma med mera kopplingsschema då vi övriga inte hänger med i hans resonemang
"Vi övriga ?"
är det du och dina löss du menar.
Folk som snackar i "Vi" form skall Ni se upp med.
"Dålika inläggg" kan ju bero både på okunskap
"inte hänger med"
I länken
http://www.pellesoft.se/communicate/use ... spx?tid=53
finns det en .rtf fil som du kan studera,
ang kopplingsschema fråga gärna vad det är du inte begriper.
Hans engagemang är stort men han borde komma med mera kopplingsschema då vi övriga inte hänger med i hans resonemang
"Vi övriga ?"

Folk som snackar i "Vi" form skall Ni se upp med.
"Dålika inläggg" kan ju bero både på okunskap

"inte hänger med"
I länken
http://www.pellesoft.se/communicate/use ... spx?tid=53
finns det en .rtf fil som du kan studera,
ang kopplingsschema fråga gärna vad det är du inte begriper.

Senast redigerad av SvenPon 10 oktober 2006, 09:50:53, redigerad totalt 2 gånger.
Oki håller med
Kör med pinne 16.
Fö. har jag lärt mig mycket om
74HCT377__ 74HCT154 genom att följa Era seriösa inlägg.
Tack DS
Fö. har jag lärt mig mycket om
74HCT377__ 74HCT154 genom att följa Era seriösa inlägg.
Tack DS

Senast redigerad av SvenPon 10 oktober 2006, 10:26:56, redigerad totalt 2 gånger.
Känna av Q ut.
Om du vill känna av Q ut nivå kan du använda pinne 11 på LPT1.(inverterad)
Lpt1 + 1
DS
Lpt1 + 1
DS